Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@14:16:37 GMT

قطار دانایی در قزوین براه می افتد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۸۹۴۸

قطار دانایی در قزوین براه می افتد

قزوین - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: طرح کوپه دانایی با همکاری این اداره کل و شرکت راه آهن به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، رویا اسماعیلی روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت 24 آبان ماه هفته کتابخوانی برگزار شد، افزود: در قالب این طرح که به پیشنهاد اداره کل کتابخانه های قزوین اجرایی و سپس در سراسر کشور اجرا خواهد شد در گام اول بیش از پنج هزار جلد کتاب به منظور مطالعه در اختیار مسافران قطار قرار خواهد گرفت و آنان با انتخاب از روی یک فهرست کتاب مورد نظر را به امانت گرفته و در زمان رسیدن به مقصد آنرا به قطار بر می گردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: تلاش شده کتاب های کوتاه و پرمحتوا در موضوعات آموزش خانواده و آموزش شهروندی، تغذیه و ورزش در این طرح مورد استفاده قرار گیند.
اسماعیلی در ادامه به طرح کوله کتاب نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به منظور رساندن کتاب به مناطق صعب العبور و مناطق روستایی محروم با همکاری دهیاری ها و بخشداری ها از سال گذشته آغاز شده و در آینده نزدیک با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی اظهار داشت: از سال گذشته با توجه به تدبیر استاندار قزوین مبنی بر حبس زدایی از کتاب در قفسه های منزل و ادارات و اهدای آن به کتابخانه ها طرح گلریزان کتاب اجرا و از این طریق 27 هزار نسخه کتاب از جذب کتابخانه های استان شد.
اسماعیلی، میزان کل جذب اهدای کتاب در کتابخانه های قزوین را نیز 89 هزار نسخه در سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: همچنین در سال جاری 155 نویسنده، مولف و مترجم بومی شناسایی و 70 عنوان کتاب در رسانه های دیداری و شنیداری معرفی شدند.
وی همچنین گفت: در یک سال گذشته 240 میلیون ریال برای خرید کتاب جهت قرار گرفتن در کتابخانه های استان قزوین هزینه شده است.
این مسئول یادآور شد: قزوین طی سال جاری در حوزه تامین منابع کتاب رتبه برتر را کسب کرد و انجمن کتابخانه های شهرستان تلبرز انجمن برتر کشوری شناخته شد.
به گفته اسماعیلی در آموزش نیز به عنوان رکن و اساس بالندگی و شکوفایی جوامع، اداره کل کتابخانه ها در سال جاری برای اولین بار دوره های حضوری و غیر حضوری را با موضوعات آداب و احکام نماز، فرزندپروری و مدیریت رفتار با فرزند، کتاب، کودک و اندیشه ورزی و قصه گویی برگزار کرد.
وی در ادامه به هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: برنامه های این هفته از 24 آبان ماه تا اول آذرماه با شعار حال خوش خواندن برگزار می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین از کتاب به عنوان نقطه قوت، اصل و اساس و میراث هویتی ملت ها یاد کرد و گفت: تقویت حافظه، افزایش آگاهی، گسترش دامنه لغات، مهارت تفکر تحلیلی، آرامش خاطر و سرگرمی رایگان برای زندگی با کیفیت از جمله اثرات مثبت مطالعه است که باید از همان دوره کودکی در فرزندان نهادینه شود.
اسماعیلی، خانواده ، مدرسه و رسانه را سه عامل اصلی ترویج و نهادینه کردن کتاب خوانی در بین افراد دانست و گفت: به همین منظور باید برای تشویق کودکان به مطالعه عضویت های خانوادگی در کتابخانه ها اتفاق بیافتد.
وی گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین در راستای تقویت فرهنگ مطالعه، بخش های کودک را با اجرای برنامه های متنوع کتابخوانی گروهی در کتابخانه های استان تدارک دیده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: بعد از خانواده نوبت به مهاد کودک و مدرسه می رسد که با آموزش های غنی، معرفی کتاب و روش های مناسب به ترویج کتاب خواندن کمک کنند.
وی ادامه داد: یکی از علل مهم در کاهش ساعات مطالعه، ندانستن روش های خوب کتاب خواندن است که باید تلاش کرد در مدارس و مراکز دیگر به این موضوع توجه ویژه ای شود.
اسماعیلی اظهار داشت: متاسفانه در مدارس نیز به علل مختلف تجهیز کتابخانه های کلاسی ضعیف است و باید با مشارکت گروهی در تجهیز آنها اقدام کرد.
وی با بیان اینکه روش های تبلیغی سنتی دیگر آن طور که باید در تشویق به مطالعه کارساز نیست و باید از فناوری روز برای این کار استفاده کرد، گفت: این در حالی است که در برنامه های صدا و سیما و در نمایش ها و فیلم ها جای خالی معرفی کتاب احساس می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در پایان یاد آور شد: به مناسبت روز ملی کتابخوانی عضویت در کتابخانه های استان در روزهای 24 و 26 آبان ماه رایگان خواهد بود.
استان قزوین دارای 67 کتابخانه عمومی با 90 هزار عضو است.
7388*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب كتابخواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانایی و دارایی و تخصص اساس کار آموزش و پرورش باشد

 حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه وامام جمعه کرمان در این دیدار با اعلام اینکه هفته معلم را به خانواده بزرگ، مفید و موثر آموزش و پرورش در استان پهناور کرمان تبریک می‌گویم گفت: آنچه در آموزش و پرورش تلاش می‌شود درخشش در سه محور دانایی، دارایی و تخصص است که وظیفه آن بر دوش معلمان و مسولین است.

وی افزود: آموزش و پرورش در ورود و خروج بزرگترین و موثرترین بخشی است که دوران دانش آموز درآن می‌گذرد باید تمام توان خود را بگذارد بهره لازم را دانش آموز از آن ببرد، چون دوران طلایی عمر است.

امام جمعه کرمان بیان کرد: معلم باید در راستای رضایت خداوند حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه محور اول آموزش و دانایی است بابد معلم فتیله متعلم را بالا ببرد باید اول خودش دانا باشد و معلمی دانش می‌خواهد گفت: معلم موفق معلمی خوبی است که درسش را خوب ارائه دهد، محور دوم داریی است نتیجه دارایی اخلاق و تعهد است باید تلاش کند دارایی‌ها دانش آموزان زیاد شود و معلم خودش باید دارایی داشته باشد نتیجه آن می‌شود تعهد خوبی که به دانش آموزان می‌دهد و چقدر برا آینده بچه‌ها تاثیر داشته باشد بابد خودش تعهد و تربیت خوب داشته باشد تا اثر آن روی بچه‌ها نافذ باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: بخش سوم، علم در سایه دارایی به تخصص تبدیل شود و هرچه بچه‌ها فهمیدند در همان حوزه متخصص می‌شود بچه‌های که خوب درس را می‌دانند باید در دل کلاس یار معلم شود.

وی گفت: باید در این سه محور اموزش و پرورش تلاش کند و گرنه موفق نمی‌شود اگر تخصص داشته باشیم و دانایی نباشد بدرد نمی‌خورد اگر دانایی و تعهد باشد تخصص نباشد بازم بدرد نمی‌خورد هر سه باید باهم باشد. 

رضایی مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این دیدار گفت:ساخت هنرستان‌ها برای تربیت دانش آموز فنی و حرفه‌ای برای ما مهم است گفت: دانش آموزان باید در همان دوران تحصیل شغل آینده آنها آموزش داده شود.

وی افزود: خوابگاه ۴۰۰ نفری برای اردوگاه شهید باهنر کرمان در حوزه مسولیت‌های اجتمایی شرکت‌ها استان قرار است ساخته شود تا مشکل ماندن در شب در این اردوگاه بزرگ را نداشته باشیم.

رضایی با اشاره به اینکه کسانی که به اردوگاه‌های آموزش و پرورش استان با رعایت حجاب بیایند ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرند بیان کرد: این طرح در راستای عفاف و حجاب است.

وی گفت: ۲هزار روحانی در مدارس استان در طرح حوزه و اموزش وپروش همکاری دارند.

رضایی افزود: این نظام با خون هزاران شهید به وجود آماده و باید مواظبت کرد و کتاب‌های از شهدای فرهنگی چاپ شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • دانایی و دارایی و تخصص اساس کار آموزش و پرورش باشد
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • رکابزنی مسیر مهریز تا مشهد با شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • مسئولان با جدیت بیشتری پای کار حل مشکل کشاورزان بیایند
  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم