Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: مهمترین دلیلی که سبب شده است رسانه ها در مواجهه با تغییرات اقلیمی، کارایی شایسته و چشمگیری نداشته باشند، خلاء قانونی در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پروانه پیشنمازی روز سه شنبه در نشیت تغییر اقلیم، مدیریت سوانح طبیعی که به مناسبت هفته ترویج علم در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، در سخنانی با موضوع ' تغییرات اقلیمی در ایران؛ الزامات رسانه ای و چالش های آن' افزود: پیدایش تغییرات محیطی در جهان، با تاریخ صنعتی شدن جوامع گره خورده و تهدیدی جدی بر کره زمین تحمیل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: ایران نیز به همراه دیگر کشورهای جهان دچار تغییر اقلیم شده و در زمان حاضر نیز نشانه هایی از دگرگونی اقلیمی در ایران قابل مشاهده است. براساس نتایج شبیه سازی های انجام شده، ایران از جمله کشورهایی است که طی دهه های آتی با افزایش دما، کاهش میزان بارش، کاهش روزهای یخبندان، و افزایش روزهای داغ مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در ایران مترادف بحران است، گفت: جدی ترین اثرات تغییرات اقلیم در ایران در دهه های آتی بر نزولات جوی، منابع آب، پوشش گیاهی، وضعیت کشاورزی، صنایع غذایی، بهداشت، و تنوع زیستی منعکس خواهد شد. به عبارتی تغییرات اقلیمی در ایران، چنانچه با همین روند و سرعت ادامه پیدا کند و راهکارهای اجرایی برای مدیریت آن اتخاذ نشود، منجر به بروز بحران های متعدد زیست محیطی می شود.
این فعال حوزه ارتباطات بحران تاکید کرد: هر جا بحران وجود دارد، به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیز نیاز است. در اینجا نقش رسانه با اتکا به تئوری مسوولیت اجتماعی به وضوح مشخص می شود. رسانه ها با اتکا به کارکرد اطلاع رسانی خود و با بهره گیری از تکنیک های برجسته سازی این امکان را دارند که موضوع تغییرات اقلیمی و مخاطرات ناشی از آن را در اولویت های تهیه و تولید مطلب قرار داده و به استناد کارکرد آموزشی خود به صورت مستمر به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازند.
'اما به نظر می رسد تاکنون در کشور ما، نه تنها از ابزار رسانه و ظرفیت استثنایی آن برای مدیریت آنها به خوبی استفاده نشده، بلکه هیچ سیاستگذاری و برنامه ریزی مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است'.
دکترای علوم ارتباطات افزود: در آیین نامه اجرایی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی و پروتکل کیوتو (مصوب هیات وزیران در سال 1387) نقش رسانه ها چندان پررنگ نیست. مثلا در بند مربوط به آموزش، تحقیقات و اطلاع رسانی عمومی این آیین نامه آمده است 'کارگروه ملی مکلف است سالانه 60 ساعت برنامه های اطلاع رسانی عمومی در مبحث تغییر آب و هوا و پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی آن تهیه و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهد تا وزارت مزبور ضمن تامین هزینه پخش، هماهنگی های لازم را در این خصوص با سازمان صدا و سیما به عمل آورد.'
وی با بیان اینکه این بند دارای چند اشکال عمده است، تصریح کرد: اول اینکه نقش عاملیت را به نهادهای دولتی مثل وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما داده و به نهاد رسانه از نظر تنوع، تکثر و تعدد و نقش نظارتی آن بر فعالیت ها و عملکرد نهادهای دولتی بی توجهی شده است، دوم رسانه به عنوان ابزار و عامل اجرایی چیزی است که برای آن تصمیم گرفته و تدارک دیده شده است، سوم رسانه ماهیتاً تصمیم، ایده و برنامه ای جز آنچه برایش مقرر شده یا می شود ندارد و چهارم اینکه فقط به کارکرد اطلاع رسانی رسانه اشاره شده و کارکرد آموزشی رسانه نادیده گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین اینکه اطلاع رسانی را هم محدود به مقوله هایی مانند اقتصاد و مسائل زیست محیطی کرده و از ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن غفلت کردند و عدم مشارکت اصحاب و فعالان حوزه رسانه در تهیه و تدوین آئین نامه که این نقیصه متوجه دولت و رسانه به صورت توامان است.
دکترای علوم ارتباطات ناباوری مدیران رسانه را دومین چالش رسانه ای در مواجهه با تغییرات اقلیمی خواند و گفت:
متاسفانه عدم باور مدیران، سیاستگذاران و برنامه ریزان رسانه به نقش رسانه در کاهش دامنه بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی، مانع دیگری در فعالیت های رسانه ای این حوزه است.
وی افزود: طبق نتایج تحقیقی که سال گذشته در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام گرفت، مشخص شد اگر چه میزان آگاهی مدیران رسانه های کشور از بحران ها، مطلوب و مقبول است، اما این امر در تعیین و تدوین راهبردهای رسانه ای نقشی ندارد. از سوی دیگر میزان آگاهی مدیران رسانه های کشور از مدیریت بحران و قوانین و آیین نامه های مربوط به آن مطلوب و مقبول نیست.
پیشنمازی اظهار داشت: همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که گرچه اکثر مدیران رسانه های کشور وقوع رخدادهای بحرانی (طبیعی) را تجربه کرده و یا در پوشش خبری آن نقش داشتند، به مدیریت و کنترل پیامدهای سوء ناشی از بحران ها توسط رسانه ها باور ندارند.
علمی 9014**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست تغييراقليم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ۵ استان جنوبی کشور

به گزارش «تابناک»، حسین ظفری سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در کشور اظهارداشت: در حال حاضر در استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و جنوب فارس وضعیت عادی، نرمال و پایدار شده و تمرکز ما در مدیریت بحران بر جنوب استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: میانگین بارش در یک سال در کل استان سیستان و بلوچستان ۱۰۱ میلیمتر بوده که در ۲۴ ساعت گذشته در زرآباد به میانگین ۲۷۰ میلیمتر رسیده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشو ادامه داد: اسفند پارسال بارش‌ها طی دو هفته ۲۳۰ میلیمتر در استان رسید بود ولی در کمتر از ۲۴ ساعت در شهرهایی مانند زرآباد به ۲۷۰ میلیمتر رسیده که سه برابر بارش‌های سیستان و بلوچستان طی یک سال بوده و این مساله بسیار اهمیت داشت.

ظفری گفت: حدود ۱۲۰۰ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان تحت تأثیر این سیلاب‌ها قرار گرفتند که از این تعداد ۴۰۰ روستا برق آنها توسط همکاران ما در وزارت نیرو برای حفظ جانشان قطع و بخشی هم به دلایل دیگر قطع شده بود و ۹۰ درصد برق مناطق قطع شده در حال حاضر وصل است.

وی بیان داشت: حدود ۷۰ روستا آب آنها به دلیل گل آلود و سیلاب بودن قطع شده است که امدادرسانی به این روستاها توسط ۱۲۰ تیم از هلال احمر در کنارک در حال انجام است و در استان سیستان و بلوچستان سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی مسدود شده است که امدادرسانی از طریق ۷ بالگرد توسط سپاه، ارتش و هلال احمر در حال انجام است و با فروکش کردن آب محورها بازگشایی می‌شود و دسترسی آغاز خواهد شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه سد کهیر که بالادست سد کنارک است، گفت: این سد ۱۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشت که طی ۲۴ ساعت این ظرفیت تکمیل و به ۳۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین سد کهیر اولین بار است که تکمیل و آبگیری شده و اگر نبود منطقه جنوب را با مشکل وخیم مواجه می‌کرد.

ظفری اعلام کرد: فیبر نوری در شهرهای قصرقند، نیکشهر، خاش و ایرانشهر قطع است و تا پایان وقت امروز ارتباط فیبر نوری این مناطق وصل و تعاملات اینترنتی و خطوط تلفنی وصل خواهد شد. در استان هرمزگان بارش‌ها بسیار زیاد بود و دیروز حجم بارش‌ها زیادتر شد و در بخش‌هایی از معابر در شهر بندرعباس آب گرفتگی رخ داد که در حال حاضر برطرف شده است. گروه‌های جهادی و مجموعه‌های دولتی در این استان ورود یافته و حدود ۱۲ روستا در جاسک و بشاگرد موقتاً ارتباط آنها قطع است که تا امروز بعد از ظهر وصل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همه راه‌های اصلی استان هرمزگان باز است و در حوزه دریایی این استان مشکلی وجود ندارد و فیبر نوری در استان وصل است و ارتباطات مشابه شرایط عادی است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در استان کرمان راه‌های اصلی باز ولی راه‌های فرعی قطع است که توسط نیروهای پلیس برای حفظ جان مردم بسته شده و با فروکش کردن آب این راه‌ها باز خواهد شد. همچنین آب، گاز و فیبر نوری در این استان بخش‌هایی که روز گذشته دچار اختلال شده بود امروز پنجشنبه وصل شده است و با و با لایروبی‌هایی که در رودخانه‌های فصلی در ۶ ماه گذشته صورت گرفته است خدا را شکر سیلاب خسارت چندانی را با توجه به برآوردها به زیرساخت‌های استان کرمان وارد نکرده است.

وی یادآور شد: در استان‌های بوشهر و جنوب فارس هم خسارت به زیرساخت‌ها زیاد نبوده است و سایر مناطق از جمله جنوب سیستان و بلوچستان توسط گروه‌های دولتی و جهادی تا رسیدن وضعیت به شرایط نرمال ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • کم اطلاعی ناشران و ممیزان مهمترین دلایل عدم معافیت مالیاتی است
  • آخرین وضعیت ۵ استان جنوبی کشور
  • آخرین وضعیت برق و آب مناطق سیل زده هرمزگان
  • تدابیر پیشگیری از سیل از ۶ ماه قبل در استان کرمان انجام شد
  • تغییرات در مدیریت هواپیمایی ایران ایر؟!
  • تغییرات در مدیریت هواپیمایی ایران ایر
  • قطعی آب ۲۰ روستا و قطع برق ۱۶ روستا در هرمزگان
  • قطعی آب ۲۰ روستا و برق ۱۶ روستا در هرمزگان
  • مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • مدارس این دو شهر تعطیل شد