Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان پسته استان مرکزی این حجم بالای صادرات را مرهون ارگانیک بودن پسته های خندان این شهرستان می داند.
آقای بارانی که سال ها موهایش را برای خنداندن پسته هایش سفید کرده معتقد است مشتری های پرو پا قرص اروپاییِ این محصولِ 100 درصد طبیعی، به تولید طبیعی و سلامت محصول اهمیت زیادی می دهند و به همین دلیل صادرات پسته های ارگانیکش در سال های اخیر مدام در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پارسال بیش از 10 هزار تن پسته ارگانیک در شهرستان زرندیه تولید شد که سهم چشمگیر 270 میلیون دلاری صادرات پسته را برای استان مرکزی رقم زد.
این پسته کار کارکشته و جسور که در ادامه گزارش بیشتر از موفقیت هایش برایتان خواهم گفت می گوید: با اینکه سرمازدگی و خشکسالی سبب کاهش 80 درصدی این محصول در کشور شده، اما باغ های شهرستان زرندیه در استان مرکزی پربارتر از سال های گذشته، همچنان پسته خندان تولید کرده است.
خواص پسته...
قبل از بیان کامل موضوع، کمی هم از خواص پسته بدانید.

 

 

پسته یکی از آجیل های خوشمزه و پر طرفدار است که علاوه بر خواص بی نظیر بر پوست و زیبایی، درمان بسیاری از بیماری ها است و البته میزان پتاسیم آن هم برابر با پتاسیم پرتقال است.

 

این محصول پر قوت حاوی مواد مغذی مثل کربوهیدرات ها، پروتئین، اسیدهای آمینه ،چربی و فیبرهای رژیمی و در عین حال سرشار از مواد معدنی، پتاسیم، آهن، کلسیم، روی، مس و سدیم است و البته ویتامین آ، ث، ب6، ک، تیامین، فولات، کولین، اسید و بتایین هم دارد.

 

 

 

 

 

 

بزرگترین باغ پسته ایران در شهرستان زرندیه...
80 درصدِ 11 هزار هکتار باغ های پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه قرار دارد که به طور میانگین از هر هکتار یک و نیم تن محصول برداشت می شود.
به یکی از باغ های آقای بارانی رفتم و تلفنی از او و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه خواستم برای تکمیل گزارشم به باغستان پسته زرندیه بیایند.

 

همقدم با آنان از زیر شاخ و برگ درختان پسته عبور می کردیم که مدیر جهاد کشاورزی زرندیه با اشاره دست توجهم را به دور دست و انتهای باغستان جلب کرد و گفت: رعایت ضوابط فنی، استفاده از ارقام اصلاح شده، آبیاری قطره ای و بهره گیری از توان و ظرفیت 40 واحد فرآوری و بسته بندی این شهرستان سبب شده پسته ارگانیک این شهرستان به کشورهای اتحادیه اروپا، آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس صادر شود.

 

قره بیگ لو بر این باور است که با وجود این زیرساخت ها اما هنوز هم امکانات موجود برای حجم بالای تولید پسته در این منطقه کافی نیست.

 

 

 

 

 

او می گوید: الآن بزرگترین باغ پسته کشور در منطقه سلطان احمد لو شهرستان زرندیه یعنی همینجا که الان هستیم قرار دارد که البته در باور پیشنیان به دشت آدم خوار(بیابان فراخ) مشهور بوده است.

دشت آدمخوار...!؟

 

 

 

 

 

آقای بارانی هم که در کنار من بود وقتی تعجب را در چهره ام دید گفت: زمین های روستای پیک و سلطان احمدلو شهرستان زرندیه در استان مرکزی حدود 40 سال پیش به علت کیفیت بد خاک، از زبان اهالی این روستاها به دشت آدمخوار معروف شد.

 

این مرد سختکوش که هم، مالکیت بخش عمده ای از باغ های پسته زرندیه را دارد و هم رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان پسته استان مرکزی است در آن سال ها جوانی جسور با پشتکار فراوان بود و با توجه به آب و هوای نیمه بیابانی شهرستان زرندیه که برای تولید پسته بسیار مناسب است، از رفسنجان استان کرمان به این منطقه در استان مرکزی آمد و پس از تحقیق زیاد به کاشت پسته اقدام کرد.

 

 

 

 

رمز موفقیت؛ تلاش، سماجت و توکل به پروردگار رزاق...
او برای به بار نشستن تلاشش بیش از 10 سال انتظار کشید و در چهاردهمین سال کاشت نهال پسته های خندانش در دشت آدمخوار که تا آن زمان زمینی بی حاصل بود توانست در هر هکتار 9 تن پسته برداشت کند که در نوع خود بی نظیر و بیشتر به یک معجزه شبیه است.
بارانی رمز موفقیتش را تلاش، سماجت و توکل به پروردگار رزاق می داند.

 

اما موضوعی که شاید برای شما هم جالب باشد این است که آقای بارانی برای آبیاری باغ های پسته اش با این حجم بالای تولید که الآن به 500 هکتار رسیده، تنها 3 هزار متر مکعب آب در سال مصرف می کند که این موفقیت را هم مرهون فکر و خلاقیت و استفاده از سامانه آبیاری نوین می داند.

 

 

به ثمر نشستن شکوفه های خندان پس از سال ها تلاش و شکیبایی...
بارانی مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشت که شاید کمتر کسی توان تحمل او را داشته باشد، اما سرانجام در سال 2009 میلادی پس از بازرسی های مکررِ کارشناسان بین المللی ارگانیک از پسته های مزرعه اش، ارگانیک بودن پسته های خندان او در سی و دومین نشست سازمان بین المللی تدوین استاندارادهای مواد غذایی (کُدِکس) در سوئیس تایید شد.

 

این شروع حرکت شتابان بارانی پس از 14 سال تلاش و انتظار برای توسعه کار بزرگش در عرصه جهانی بود.

 

 

آغاز مسیر رشد و بالندگی...
آقای بارانی تنها به این موفقیت بسنده نکرد و با ترسیم چشم انداز توسعه برای فعالیتش چند سال پیش در نمایشگاه مواد غذایی نورنبرگ آلمان برای تبلیغ و عرضه پسته ارگانیک خود شرکت کرد و این نمایشگاه آغازی شد برای صادرات پسته ارگانیک ایران به کشورهای دنیا که در مرحله نخست با استقبال زیاد اتحادیه اروپا هم مواجه شد.

 

 

 

 

 

او می گوید: اکنون 8 میلیون درختچه پسته در همان دشت آدمخواری که زمانی بی حاصل بوده دارم و با تبدیل آن به جنگل انبوهی از درختان پسته، بیش از 350 نفر را هم مشغول به کار کرده ام.

 

 

بزرگترین صادرکننده پسته ارگانیک جهان؛ اتحادیه اروپا مقصد پسته های خندان...
این پسته کار کارآفرین، حالا بزرگترین صادرکننده پسته ارگانیک جهان است و ارزی را که از صادرات این محصول کاملا طبیعی برای ایران به ارمغان می آورد برابربا ارزش 16 میلیون بشکه نفت است.

 

اکنون پسته های مرغوب و خندان آقای بارانی به طور کامل اتحادیه اروپا را تامین می کند و خریداران زیادی هم در آنجا دارد.
فندقی، کله قوچی، اکبری و احمد آقایی انواع پسته ایرانی است.

 

 

ایران با تولید سالانه 300 هزار تن پسته دومین تولید کننده این محصول در جهان است و صادرات یک میلیارد و 180 میلیون دلاری پسته به 70 کشور جهان را در کارنامه تجاری خود دارد.

 

موانع توسعه تولید و صادرات پسته بارانی...
خشکسالی و تکمیل نشدن پایانه صادراتی پسته ایران در زرندیه که احداث آن در جلسه هیت دولت در سفر استانی رییس جمهور سابق هم به تصویب رسیده بود مهمترین مشکلات سد راه توسعه این بخش است.

 

این موضوع را از فرماندار زرندیه جویا شدم.
هادی فدایی با اشاره به پیشرفت 50 درصدی ساخت این پایانه که 12 سال پیش اجرای آن آغاز شده می گوید: تاکنون برای اجرای این طرح بزرگ 50 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن هم به 300 میلیارد ریال دیگر نیاز داریم.
او ابراز امیدواری می کند این طرح تا پایان سال به بهره برداری برسد.

 

حرف آخر...
تنها یک گام برای دستیابی به اهداف توسعه جهانی صادرات پسته ارگانیک زرندیه...
با توجه به ظرفیت عظیم و رو به توسعه تولید پسته در زرندیه و موفقیت زیاد کنونی در تصاحب بازار اروپا، تنها یک گام دیگر برای دستیابی به اهداف توسعه جهانی صادرات پسته ارگانیک زرندیه باقی مانده است.
بستر توسعه را که تولید کنندگان این محصول با رنج فراوان فراهم کرده اند، حال نوبت مسئولان است تا قدم آخر را بردارند و تولید و صادرات این محصول را به نطقه اوج شکوفایی خود برسانند.
این گام موثر همان تکمیل و راه اندازی پایانه صادراتی پسته ایران در شهرستان زرندیه است که می تواند علاوه بر افزایش میزان صادرات این محصول کاملا ارگانیک به اروپا، با تامین بازار دیگر قاره ها، سود و ارز بیش از حدِ انتظار نصیب کشور کند.
نویسنده: سید احمد طباطبایی

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گزارش مکتوب پسته پسته ارگانیک زرندیه استان مرکزی پسته خندان باغ پسته باغ صادرات پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۷۱ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۱۷۱ میلیون دلار کالا در سال‌جاری از این استان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، احمد آریافر، امروز_ یکشنبه بیست‌وهفتم اسفند_در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری به سال رشد تولید و مهار تورم، باید بر تولید متمرکز می‌شدیم و با توجه به این که سازمان صمت بیش از ۴۰ درصد گردش مالی کشور را دارد، با در نظرگرفتن تکالیف مشخص شده از نظر عملکردی با توجه به همه محدودیت‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم.

وی گفت: واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی همواره پای کار بوده‌اند و در خصوص تولید کالاهای اساسی در صنایع معدنی، لاستیک و کاشی و سرامیک از نظر صدور پروانه‌ها رشد خوبی داشته‌ایم.

مدیر کل صمت استان خراسان‌جنوبی افزود: مزیت اصلی این استان معدن است و در زمینه صدور پروانه اکتشاف معادن با ۱۳۲ فقره در سال‌جاری رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در زمینه صدور گواهی کشف معادن هم با ۳۹ فقره رتبه دوم و در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری با ۴۰ مورد رتبه پنجم کشور را کسب کرده‌ایم.

آریافر گفت: در سال‌جاری برای ۴۳۵ نفر در حوزه معدن با صدور پروانه‌های بهره‌برداری معدنی اشتغال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: شاخص سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت براساس جواز تأسیس در استان ۲۸۳ درصد رشد دارد و در مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

مدیر کل صمت خراسان‌جنوبی افزود: از ابتدای سال‌جاری پنج هزار واحد صنفی با اشتغال ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان ایجاد شده اما برای رونق تولید، رشد این واحدهای صنفی خیلی منطقی نیست.

وی با اشاره به ۹۰۰ مصوبه رفع موانع تولید در استان و این که ۵۷ درصد آنها محقق شده است، گفت: در یک سال گذشته با توجه ویژه به رونق تولید، ۱۸۸ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده که در برگزاری این جلسات رتبه برتر کشور را از آن خود کرده‌ایم.

آریافر گفت: احیای ۱۸ واحد صنعتی و ۲۸ معدن از دیگر اقدامات انجام شده در سال‌جاری است که در این راستا به ترتیب رتبه اول و دوم کشوری را کسب کرده‌ایم.

وی در خصوص پروژه‌های دهه فجر هم گفت: دهه فجر امسال از مجموع ۳۸ همت ارزش اقتصادی طرح‌های افتتاحی استان، ۲۱ همت متعلق به بخش صنعت و معدن بود و ۵۵ درصد ارزش طرح‌های افتتاحی استان متعلق به این سازمان است.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی ادامه داد: با وجود همه محدودیت‌ها این ظرفیت را در استان داریم که نگذاریم یک کیلوگرم مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شود و باید در این زمینه موانع پیش‌رو سرمایه گذاران را برداریم.

وی اظهار کرد: معتقدم در زمان حاضر معدن به صورت اسمی مزیت استان است و باید این موضوع در عمل زمینه ساز توسعه خراسان جنوبی شود.

آریافر با تاکید بر این نکته که باید از ظرفیت مسئولیت اجتماعی و درآمدهای مشمول مالیات معادن و صنایع به نفع مردم و در راستای توسعه استفاده شود، ادامه داد: سال جاری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با انتقال پرونده‌ها و حساب مالیاتی نصیب استان شد.

وی گفت: امسال ۱۷۱ میلیون دلار صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی بود که ۵۱ میلیون دلار بیشتر از تعهد استان در این خصوص است و این میزان صادرات از نظر ارزش ۸۱ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد رشد دارد.

مدیرکل صمت استان ادامه داد: ظرفیت خروجی کل صادرات از گمرکات استان ۶۰۷ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزش ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: در سال جاری ۲ هزار و ۴۰۷ تماس با سامانه ۱۲۴ گرفته شده که منجر به تشکیل ۱۱۳ پرونده شده است.

آریافر با اشاره به این که از اواخر آذر ماه جلسات تنظیم بازار به صورت مرتب برگزار شد، افزود: برای تامین کالاهای اساسی در استان بحران و چالشی نداریم.

وی اضافه کرد: در قیمت‌های بعضی از کالاها در استان که در حوزه اختیار ماست و تاثیرپذیری از سطوح ملی ندارد تلاش شده که تغییری نداشته باشد.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی با بیان این که میوه شب عید در استان از فردا ۲۸ اسفند با ۳۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت بازار عرضه خواهد شد، ادامه داد: ۱۰۰ تن سیب و ۱۰۰ تن پرتقال برای تنظیم بازار ذخیره سازی شده است.

وی گفت: هر کیلوگرم سیب به قیمت ۲۰۰ هزار ریال و هر کیلوگرم پرتقال ۱۹۰ هزار ریال عرضه می‌شود.

آریافر از تشدید نظارت‌ها در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: در تعطیلات نوروز نمایندگی‌های خودرو، مواد پروتئینی، مکانیک خودرو، قنادی‌ها، مؤسسات حمل و نقل و همه واحدهای صنفی به صورت کشیک ارایه خدمات خواهند داد.

وی افزود: ۱۷ هزار و ۱۰۸ بازدید از بازار استان در سال جاری انجام شده و در این بازدیدها ۸۴۱ پرونده تخلف تشکیل شده است.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی تصریح کرد: هدف‌گذاری ما برای سال آینده این است که انتقال پساب تصفیه خانه بیرجند را وارد فاز اجرایی کنیم که با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال و به همت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی گفت: اگر زیرساخت‌های گاز، برق و آب بخش معدن و صنعت را ایجاد کنیم، مشکلی برای توسعه صنعتی استان نخواهیم داشت.

آریافر با تاکید بر اینکه اقدام برای تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی در سال آینده را دنبال خواهیم کرد، افزود: این موضوع را با اجرای واحدهای جوار معدنی باید محقق شود.

وی با بیان اینکه بعضی از واحدهای معدنی استان در سامانه کاداستر تعیین تکلیف نشده اند، ادامه داد: تعداد زیادی از معادن بلاتکلیف هستند و پس گیری این معادن از افراد فاقد صلاحیت را شروع کردیم و سال آینده هم به جد ادامه خواهیم داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان‌جنوبی ادامه داد: هفت معدن طلا در استان به ظرفیت بیش از ۶۴ میلیون تن داریم که در سه واحد آن شمش تولید می‌شود و معدن طلای خونیک که عملیات اجرایی آن دهه فجر امسال آغاز شد، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در سال جاری از محل مسئولیت اجتماعی معادن ۸۵۰ میلیارد ریال در استان هزینه شده است.

کد خبر 737052

دیگر خبرها

  • ارزش صادرات تخم مرغ به ۱۷۰ میلیون دلار رسید
  • اصفهان رتبه نخست تولید شیر خام کشور را دارد / صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور
  • اصفهان رتبه اول تولید شیر خام کشور را دارد / صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور
  • خراسان جنوبی/خریدهای عیدانه و چهره خندان بازار
  • صادرات ۱۷۱ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی
  • استان یزد بیش از 1 میلیارد دلار کالا صادر کرد
  • آدمخوار فراری دستگیر شد؛ او دوستش را در جنگل خورد
  • آدمخوار فراری دستگیر شد | او دوستش را در جنگل خورد
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم
  • رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان یزد