Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، محمدمهدی طهرانچی در دومین اجلاس اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد(بیّنات) که در سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک ایام ماه ربیع الاول، گفت: درک محیطی که در آن قرار داریم، نکته مهم و قابل توجهی است، چراکه ایران کشوری دارای مدنیت چند هزار ساله است و در منطقه­‌ای قرار گرفته که افتخار دارد همواره توحیدی بوده و هیچ ­گاه بت­ پرست نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۴۰۰ سال از ظهور اسلام و مبعث پیامبر ختمی مرتبت(ص) می‌گذرد، خاطرنشان کرد: مردم ایران با تعالی فرهنگی خود درهمان دهه اول ظهور اسلام، آن را پذیرفتند و پایه‌­گذار تمدن اسلامی شدند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت دانشگاه‌ها پس از پیروزی انقلاب، گفت: به برکت انقلاب اسلامی، یک مرجع دینی برآمده از حوزه علمیه، رهبری انقلاب را برعهده گرفت و انقلابی را رقم زد.

وی افزود: امام خمینی(ره) با هوشمندی، درایت و نگاه بلند الهی که داشت، باعث شد دانشگاه مبدأ تحول شود و رهبر انقلاب هم در ۳۰ سال گذشته همین نگاه امام(ره) را نسبت به دانشگاه داشته‌اند و اگر مطالبات و بیانات ایشان درباره دانشگاه را بخوانیم، متوجه خواهیم شد چنین نگرشی هیچ­‌گاه در تاریخ چند هزار ساله ایران وجود نداشته که کسی که در رأس کشور است، چنین نگاه کاملی به علم‌آموزی و دانشگاه داشته باشد.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سؤال که آیا حرکت اجتماعی موجود در چنین دانشگاهی متناسب با تعریف جمهوری اسلامی از دانشگاه است؟ تصریح کرد: دانشگاه یک حرکت سامان‌یافته جمعی است که نسبت به کشف رمز و راز خلقت و به کارگیری آن در زندگی بشری در جهت رستگاری مسئولیت دارد و رستگاری فرا‌تر از حرکت به سمت جامعه اقتصادی است. اگر تعریف ما از دانشگاه این باشد، کارکرد نهادهای دانشجویی در محیط دانشگاه چیست؟ این موضوع باید بازتعریف و اثرگذاری آن در اجتماع مشخص شود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی باید یاد بگیرند در برخورد با یکدیگر و دیگران چگونه از اخلاق دور نشوند و این نکته مهمی است که دانشگاه کنار آموزش‌های تخصصی، باید متولی آموزش اخلاق اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید محلی برای شکوفایی استعداد‌ها باشد، تاکید کرد: همانطور که انسان‌ها دارای اثرانگشت منحصر به ­فرد هستند، استعدادهای آنها نیز متفاوت است و این استعداد‌ها باید در محیط دانشگاه کشف و شکوفا شود تا وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، فقط دانش تخصصی نیاموخته باشند، بلکه در دانش اجتماعی نیز ورزیده شده باشند.

طهرانچی با اشاره به سیر تحول نظام آموزشی در ایران، اظهار داشت: پس از اسلام، نظام آموزشی خاصی در ایران شکل گرفت که تا پیش از قرن پنجم مدرسه تنها نظام آموزشی بود اما پس از آن با توجه به گسترش عرفان و طریقت، خانقاه ایجاد شد که محصول این سیر تحول حافظ شیرازی است و در این دوره فردوسی، ابوعلی­ سینا، خوارزمی، فارابی و... قرار دارند که از یک نظام آموزش عالی برآمدند.

سرپرست دانشگاه آزاد با بیان اینکه نظام آموزشی ایران دارای مرجعیت علمی بود، یادآور شد: این نظام مرجعیت علمی خود و مردم را تأمین می‌کرد و فقه کنار علوم مدنی دسته­‌بندی می‌شد. مدارس و حتی خانقاه­‌ها برای تربیت دانشجو، شیوه و طریقت سیر و سلوک داشتند و آموزش‌هایی که ارائه می‌شد در متن جامعه بود.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در ۲۰۰ سال گذشته ما دوران قاجار و پهلوی را پشت سر گذاشتیم که این دو دوره نگاه به غرب داشت، در صورتی که پیش از آن علوم اسلام و دانش از طریق مسلمانان آندلس به اروپای فعلی منتقل می‌شد، طوری‌که پس از اختراع ماشین چاپ، اولین کتابی که پس از کتاب مقدس به چاپ رسید، کتاب «قانون» ابن­‌سینا بود که نشان از اهمیت علم مسلمانان در آندلس دارد. در ۲۰۰ سال حکومت قاجار و پهلوی، ایران سیر نزولی پیدا کرد و اروپا شروع به رشد کرد و رنسانس اتفاق افتاد.

وی با اشاره به تأسیس دانشگاه در ایران، گفت: علی ­اصغر حکمت در جلسه هیات دولت رضاشاه این موضوع را مطرح کرد که تهران شهری متمدن است و نیاز به دانشگاه دارد. با پیگیری‌های وی، دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته وارد کشور شد. در این دوره ۶ اعزام صورت گرفت که عمده آن‌ها شاهزاده‌ها بودند، اما نکته‌‌ای که درباره این اعزام‌ها وجود دارد، این است که همه آن‌ها را به جای آنکه به آلمان و انگلستان که مهد رشته‌های کاربردی مانند شیمی، فیزیک، زیست و... بود، بفرستند به فرانسه فرستادند تا علومی مانند داروسازی و مهندسی توپخانه که علوم پایه است، بیاموزند.

سرپرست دانشگاه آزاد با بیان اینکه یکی از دلایل عقب­ ماندگی ایران در دوره پهلوی، وابستگی به فرانسه بود، تصریح کرد: نظام اداری ایران عمدتاً فرانسوی است و اولین مؤسسه غیرانتفاعی و خصوصی که در ایران ایجاد شد، انستیتو پاستور فرانسوی است که برای پژوهش در زمینه‌های زیست‌شناسی، بیماری­‌ها و واکسن ­‌ها تشکیل شده ‌است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: هدف از ایجاد دانشگاه در ایران، تربیت کار‌شناسان بود تا انجام کار‌ها را به آنها بسپارند اما پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نظام دانشگاهی از فرانسوی به آمریکایی تغییر یافت.

وی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم دانشگاه‌ها از حالت کلاسیک خارج شدند، اظهار داشت: در آن دوره تعداد دانشگاه در اروپا چند برابر شد و مفهوم شهروندی وارد ادبیات اروپا شد، چراکه می‌خواستند شهروندی و نظامات جامعه را به شیوه جدید در دانشگاه تمرین کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد با بیان اینکه در اروپا، دانشگاه، جامعه، فرهنگ و مهارت به عنوان اصل مطرح شد، تصریح کرد: اروپایی‌ها معتقد بودند عقلانیت و ارزش باید در دانشگاه تولید شود. اروپا برای گسترش شهروندی و شکل­‌گیری شورا‌ها، کار را با ایجاد شوراهای صنفی از دانشگاه شروع کرد تا دانشجویان در دانشگاه مسائل صنفی را تمرین و بعد به جامعه منتقل کنند. پس از آن هم موضوعاتی مانند شکل‌گیری احزاب سیاسی، انجمن‌های محیط­ زیستی و... ابتدا در دانشگاه به شکل انجمن‌های سیاسی و تخصصی ایجاد شد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دانشگاه‌های اروپا آموزش متناسب با نیاز جامعه شکل گرفت، اما در ایران به دلیل اینکه ما از دانشگاه‌های غربی کپی‌برداری کردیم، پس از حل موارد مقطعی،‌‌ همان شیوه را بدون توجه به خاستگاه آن ادامه دادیم و توجه نداشتیم این یک تمرین و آموزش اجتماعی است و نه راهکاری برای اداره دانشگاه و در راستای حل مسائل اجتماعی.

طهرانچی تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند تشکل‌های دانشجویی باید چهره اپوزیسیون داشته باشند اما فعالیت‌های دانشجویی باید در مسیری قرار گیرد که سیر تحول و تطور داشته و با مسائل متعدد و مختلف آشنا شوند و در عین حال محلی برای بروز و ظهور استعدادهای اجتماعی باشند.

سرپرست دانشگاه آزاد در پایان از تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه خواست با راه‌اندازی هیات‌های اندیشه‌ورز، بررسی کنند چگونه می‌توانند آموزش‌های اجتماعی را برای فرآیندهای بعدی و ورود به اجتماع به دانشجویان بیاموزند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی جامعه دانشگاه آزاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز یزد، همزمان با اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران و مشخص شدن برگزیدگان این مسابقات گروه‌های رباتیک کانون استان یزد موفق به کسب مقام اول در سوپر تیم امدادگر مسیریاب، انتخابی مسابقات جهانی برزیل شدند.

این تیم به سرپرستی مژده توانا راد و علی اصغر خاکپور به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و شرکت آریانا ربات یزد و حمایت شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات از تاریخ ۲۷ تا ۳۱ فروردین در این مسابقات واقع در واحد علوم تحقیقات، شرکت کردند.

هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ ایران با حضور بیش از یک هزار و ۸۰۰ شرکت کننده در ۳۰۰ تیم حائز شرایط از مدارس و دانشگاه‌های کشور و حضور ۹ تیم خارجی از ۵ کشور برگزار شد.

دیگر خبرها

  • مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران
  • عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • راه‌اندازی ۳۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در تاکستان
  • اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • انتقاد شدید روزنامه اطلاعات از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود