Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@22:54:42 GMT

تُن کیلومتر تا دو هفته آینده اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۰۱۲۹

تُن کیلومتر تا دو هفته آینده اجرا می شود

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری بررسی جایگاه اقتصاد حمل و نقل در حمل و نقل جاده‌ای که در رادیو گفتگو برگزار شد،اظهار کرد:سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تأمین اعتبارات و منابع مالی  چندین عامل را در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک بخشی از منابع مالی از طریق کمک‌های دولت  و بخش دیگر از طریق منابع داخلی سازمان راهداری و به روش‌ دریافت عوارض و یا سایر راه‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه داد:بای توسعه راه‌ها و بازسازی جاده‌های کشور می‌توانیم  از  عوارض جا به جایی‌های کالا  استفاد کنیم.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به رشد ترانزیت کالاها اشاره کرد و افزود: طی چند سال گذشته در کریدورهای شمال و جنوب رشد ترانزیت داشته‌ایم و این در حالی است که باید بخشی از منابع از عوارض و سوخت دریافت شود که متأسفانه این اقدام در جاده‌ها اجرایی نمی‌شود.

مداح ادامه داد: با صرفه‌جویی در سوخت و کاهش اضافه بارها می‌توانیم نیازهای موجود در این بخش را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه گران بودن سوخت و نوسازی جزو دغدغه  رانندگان است، گفت: متأسفانه خودمالکی وسایل حمل و نقل باعث شده که اکثر ترددها با یک سر خالی انجام شود.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه ایجاد بازارگاه‌های الکترونیکی نقش مؤثری در افزایش پایدار حمل و نقل دارد، گفت: با صرفه‌جویی سوخت می‌توانیم بخش حمل و نقل عمومی را رونق دهیم.

مداح یادآوری کرد: استفاده از وسایل شخصی در کشور زیاد شده و ما در حمل و نقل عمومی نیز سعی کرده‌ایم میزان صندلی‌ها را کاهش دهیم به طور مثال با کاهش صندلی ها از  44 مورد به 25 صندلی  کیفیت در این بخش را افزایش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را در یکی دو سال گذشته انجام داده‌ایم، گفت: نوسازی از محل صرفه‌جویی سوخت صورت گرفته و با هر صرفه جویی سوختی که رانندگان انجام می‌دادند هزینه آن در اختیار رانندگان کامیون قرار می‌گرفت.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تا به امروز 5 هزار ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را نوسازی کرده‌ایم و باید این میزان نوسازی به 60 هزار ناوگان برسد اما به دلیل تحریم‌ها تأمین قطعات کامیون با مشکل مواجه شده و بررسی آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مداح با بیان اینکه ما در رابطه با ترانزیت سعی کرده‌ایم زیرساخت‌ها را افزایش دهیم، گفت: به طور مثال تفاهمنامه‌ای برای بندر چابهار و ایجاد مسیرهای ترانزیتی منعقد کرده‌ایم و در این مسیر بسیاری از کشورهای اطراف منطقه ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

وی تأکید کرد: 728 تیرپارک در بین مسیرهای ترانزیتی ایجاد کرده‌ایم تا کامیون‌های ترانزیت توقف کنند و با گمرکات کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته تا مصاحبه‌های فرآیندی در این بخش افزایش یابد.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در اجلاس‌های جهانی نیز وزارت خارجه جهت تسهیل در ترانزیت کالا مذاکراتی را با کشورهای خارجی انجام داده و ما چندی پیش در اجلاس عمان، کشور ایران و کریدورهای موجود در آن را معرفی کردیم و نشست‌های دو جانبه مفیدی را برای گسترش ترانزیت انجام دادیم.

مداح درباره آخرین وضعیت کامیون داران نیز، گفت: تأمین لاستیک بر عهده وزارت صمت است و ما در بخش مشکلات کامیون داران تنها مصرف کننده هستیم.

وی ادامه داد: مطالبات کامیون داران مربوط به ساماندهی تن کیلومتر بوده که با برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و پیگیری کرایه‌ها توانستیم این طرح را به تصویب شورای عالی ترابری برسانیم.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: اجرای تن کیلومتر یک اقدام و کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای بود که با برگزاری جلسات مختلف این موضوع را پیگیری کردیم.

مداح ادامه داد: هم اکنون جلسات توجیهی در استانداری‌ها برگزار می‌شود و تا چند هفته آینده امیدواریم این طرح تن کیلومتر به مرحله اجرایی شدن برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مبنی بر مشکلات کامیون داران ترانزیت، گفت: مهم‌ترین مشکل کامیون داران هم اکنون تأمین اسکناس برای رانندگان است که متأسفانه با پیگیری‌های بسیار زیاد و طولانی هنوز نتوانستیم جواب درستی از بانک مرکزی بگیریم.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: برای حمل و نقل ریلی اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است به طوری که برقی کردن قطار تهران- مشهد و تهران -بندرعباس را دولت در اولویت‌های خود قرار داده و یک دستگاهی هم تراز با معاونت برای این بخش قرار داده است.

انتهای پیام/

راه اندازی بازارگاه‌های الکترونیکی نقش مؤثری در افزایش بهره وری حمل و نقل جاده‌ای دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۰۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین

 نشست بررسی دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به ریاست سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری این معاونت، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و جمعی از مدیران عامل و رؤسای شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این نشست ابتدا دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور تشریح شد که بر این اساس؛ «اولویت با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا کارگزار‌های آنها برای واردات باشد»، «شرکت‌های حمل‌ونقل، باید تعهد بدهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفته‌ای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند.

بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت.»، «هر شرکت می‌تواند حد اکثر ۲۵ دستگاه وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند. در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند»، «شرکت‌ها تا رسیدن اتوبوس به سن ۱۰ سالگی امکان فروش آنها را ندارند»، «حداکثر پیمایش اتوبوس‌ها در سال در حوزه بین شهری باید ۱۵۰هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا...) این مقدار توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش یابد»، « واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حداکثر ۳ ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امکان پذیر خواهد بود.»، «شرایط تامین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد (بند ۳)، برای شرکت‌های وارد کننده نیز برقرار خواهد بود».

در ادامه این نشست، سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی  بر برگزاری عملیات جابه‌جایی زائران ابا عبدالله در اربعین حسینی (ع) امسال تأکید کرد و گفت: شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری در نظر داشته باشند با برنامه‌ریزی و همکاری، مشکلات و موانع برطرف می‌شود.

وی افزود: با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو و همچنین ۴هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود ۹ درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در فاز اول؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال (و قیمت هر دستگاه تا ۲۲۰ هزار دلار) در نظر گرفته شده است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند.

هادیان فر خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

منبع: روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • خط‌کشی ۱۰۰ کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران
  • عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد
  • بهره‌مندی ۹۸ درصد جمعیت روستا‌های بوشهر از راه آسفالته
  • اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۶ کیلومتر
  • تردد در محور هراز برقرار است
  • کمربندی دلیجان به طول ۶ کیلومتر آسفالت می‌شود
  • محور هراز بازگشایی شد
  • بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود