Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@16:51:40 GMT

جزییات مرگ لاک پشت‌های دریایی سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۱۲۵۹

جزییات مرگ لاک پشت‌های دریایی سیستان و بلوچستان

رکنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کالبدشکافی لاشه های لاک پشتان دریایی سواحل درک در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد.

به نقل از اداره‌ه‌کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان افزود: تورهای صیادی چشمه ریز، جان بیش از 30 قطعه لاک پشت دریایی را در سواحل سیستان و بلوچستان را گرفت‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پیرو اطلاع همیاران و دوستداران محیط زیست روستای درک مبنی بر مشاهده تعداد زیادی لاشه لاک پشت دریایی در نوار ساحلی این روستا بلافاصله تیم کارشناسی محیط زیست از منطقه بازدید کردند و متاسفانه حدود 30 لاشه لاک پشت دریایی از گونه های مختلف لاک پشتان دریایی را مشاهده و از لاشه های موجود در ساحل نمونه برداری کردند.

پورمردان افزود: طی بررسی های صورت گرفته اولیه و کالبد شکافی های انجام شده بر روی لاشه های لاک پشتان دریایی مشخص گردید که زمان تلف شدن لاک پشتان دریایی در دوره های زمانی مختلف بوده و برخی از لاشه ها کاملاً متلاشی شده است و علت مرگ اکثریت لاک پشتان دریایی خفگی ناشی از گیر افتادن در تورهای صیادی چشمه ریز و برخورد جسم سخت به ناحیه سر و گردن و تصادم و برخورد با پره شناورهای سبک گزارش شده است‌.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تاسف از تلف شدن این گونه های با ارزش زیستی اظهار کرد: اخیراً صید محاصره ای و استفاده از تورهای صیادی چشمه ریز توسط صیادان سود جو جهت صید بی رویه ماهیان غیر مکول بخصوص سفره ماهیان وماهیان یال اسبی که مورد تقاضای کشورهای جنوب شرق آسیا بوده، بلای جان آبزیان منطقه بخصوص پستانداران دریایی، لاک پشتان دریایی و تعداد زیادی از ماهیان منطقه شده است‌.

وی ادامه داد: با عنایت به این موضوع که عدم نظارت بر فعالیت های صید و صیادی و رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی در فرآیند صیادی ممکن است منجر به بروز یک فاجعه زیست محیطی شده و در صورت تداوم استفاده از ابزار و روشهای صیادی نامناسب، صدمات جبران ناپذیری به تنوع زیستی آبزیان و محیط زیست دریایی منطقه وارد خواهد شد.از اداره کل شیلات استان و سازمان شیلات ایران انتظار می رود که نظارت های بیشتری بر ادوات و روش های صید و برخوردهای سخت گیرانه تری با صیادان متخلف اعمال نمایند. در راستای پیشگیری از بروز حوادث Accidents مشابه نیز پیشنهاد می گردد کلیه صیادان را مجاب نمایند تا از تورهای صیادی مناسب و پیشرفته دارای امکانات تولید ارتعاشات صوتی (دستگاه الکترونیکی پینگر) جهت اعلام هشدار برای پستانداران دریایی و دارای دریچه های رها سازی لاک پشت ها خصوصاً در فصل تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض استفاده کنند.

پورمردان خاطر نشان کرد: از 8 گونه لاک پشتان دریایی در آب های کل جهان، 5 گونه در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند با این وجود زادآوری لاک پشت سبز اغلب در سواحل ایرانی دریای عمان بویژه سواحل شهرستانهای چابهار و کنارک اتفاق می افتد و تمامی گونه های لاک پشت های دریایی جزو لیست قرمز و حمایت شده سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت است‌.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همه ساله برنامه پایش و حفاظت از مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی را در سواحل جنوبی کشور با مشارکت سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی انجام می دهد. در همین راستا مجموعه محیط زیست استان با برگزاری کارگاههای آموزشی مستمر برای صیادان روستاهای ساحلی استان در خصوص حفاظت از لاک پشت ها و اعلام موضوع عدم استفاده از ادوات صیادی نامناسب، غیر استاندارد از قبیل تورهای چشمه ریز، آموزش های لازم را ارائه داده است‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ‌افزود: که امیدوارم با همکاری سازمان شیلات ایران روش های صیادی نوین و استاندارد جایگزین روش های نامناسب صید در منطقه شود و شاهد اینگونه تلفات نباشیم لازم به ذکر است که سواحل روستای درک علاوه بر قابلیت های گردشگری بعنوان یکی از سایت های مهم تخم‌گذاری لاک پشت سبز دریایی می باشد. این سواحل همچنین بدلیل داشتن بستر جلبکی، یکی از مناطق مهم تغذیه ای گونه لاک پشت سبز محسوب می شود.

وی در پایان گفت: استفاده از قابلیت های زیست محیطی در توسعه اکوتوریسم پایدار منطقه بسیار حائز اهمیت است و مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی یکی از محدوده های مورد توجه اکوتوریست ها است که حفاظت از لاک پشت های دریایی و محل زادآوری آنها در اشتغال زایی بومیان و افزایش گردشگران نقش بسیار مهمی دارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

ناگفته های دردناک مردی زلزله زده که عکسش جهانی شد! + تصاویر زن جوانی هنگام همخوابی با شوهرش فلج شد ! +عکس تجاوز 4 جوان به حنا 21 دختر ساله در جنگل + عکس قیمت خودروهای دست دوم خارجی با دلار 15 هزار تومان ! + جدول تجاوز به دختر مشهدی در پستوی شیطانی یک فروشگاه دابسمش جنجالی پسر بسیجی در سوریه + فیلم پرتاب سگ به سمت مامور پلیس! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا تجاوز به دو خانم دانشجو در خیابان خلوت +عکس متجاوز ابر قهرمان‌ سینما درگذشت + عکس سگ دزدی خنده دار در ملاعام+فیلم دستگیری 3 جوان نیشابوری در حمله خونین به 2 روحانی! خانه چند سلبریتی هالیوودی در آتش سوخت ساکشن برای لاغری ران پا ، زن جوان یزدی را کشت فیلم رفتار دلسوزانه این پدر ۲۴ میلیون بار دیده شد + فیلم

منبع: رکنا

کلیدواژه: حوادث Accidents حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان مرگ دریایی لاک پشت عکس فیلم دختر ایران زندگی پدر قتل مردم زن خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۱۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همایش پاکسازی محیط زیست روز سه شنبه و به مناسبت هفته زمین پاک در ملارد برگزار شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملارد در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این همایش که با همکاری ارگان‌های مختلف و با مشارکت پرشور دانش آموزان، شهروندان و دوستداران محیط زیست انجام شد، افزود: ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و نهادینه سازی رفتارها و رویکردهای محیط زیستی و همچنین هم افزایی ظرفیت‌های فرهنگی و جلب مشارکت حداکثری آحاد جامعه برای حفاظت و بهره برداری اصولی و توسعه مهارت‌ها برای حفظ محیط زیست بود.

مهناز مدیریان ضمن اشاره به شعار محوری هفته زمین پاک سالجاری «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»، از همراهی و مشارکت ارزشمند و پرشور شهروندان و همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری ملارد به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ حفاظت از طبیعت و محیط زیست قدردانی کرد.

کد خبر 6087037

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • درخشش هنرمندعکاس سیستان وبلوچستان درجشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران