Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: مکانیزم هایی را که اروپائیها برای ادامه برجام طراحی کرده اند هنوز اجرایی نشده و طبیعتا وقت به سرعت در حال گذراست و به نظر می رسد بر اثر این تعللی که وجود دارد اعتماد بین ایران و اروپا دارد خدشه دار می شود بنابراین ضروری است که هرچه سریعتر اقدامات عملی خودشان را در قبال اجرای مفاد برجام نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدکمال خرازی که برای شرکت در کنفرانس صلح پاریس به فرانسه سفر کرده است در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس درباره سرانجام برجام گفت: یکی از سئوالاتی که در طول نشست هایی که ظرف این دو روز داشتم مسئله برجام بود و اینکه چرا دولت های اروپایی مثل فرانسه که بخشی از این قرارداد به شمار می روند در اجرای وظایف و تعهداتشان تعلل می کنند.

وی افزود: اروپائیها از نظر مواضع سیاسی همواره از ادامه برجام حمایت کرده اند اما هنوز این حمایت به اقدامات عملی تبدیل نشده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پاسخ به این سئوال که آیا شما به سرانجام برجام و اینکه اروپا به تعهداتش عمل کند خوشبین هستید ؟ گفت: این یک آزمون است؛ آزمونی برای اروپا که در برابر فشارهای آمریکا بایستی از یکپارچگی، عزت و استقلال خودش دفاع کند.

خرازی افزود: بارها در گفت و گوهایی که من با مسئولان مختلف از جمله در همین سفر داشته ام به آنها گفته ام که اگر امروز تسلیم فشار آمریکا شوید و نتوانید تعهداتتان را در قبال برجام انجام دهید فردا فشارهای بیشتری به شما وارد خواهد شد؛ بنابراین تنها مسئله ایران و منافع ایران نیست؛ منافع خود اروپا هم مطرح است و لذا بایستی هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهید.

وی درباره آخرین تصمیم مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام گفت: تا به حال ما نسبت به تعهداتمان در برجام متعهد بوده ایم و آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم بارها تائید کرده که ایران تعهداتش را انجام داده است اما تبعا این نمی تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و نهایتا اروپائیها هستند که بایستی تعهداتشان را انجام بدهند تا موجب ادامه حضور ایران در برجام باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه قطعا هدف آمریکا از تحریم ها علیه ایران، مردم ایران است گفت: امریکائیها به دنبال تغییر نظام هستند اما این خواب هرگز تعبیر نخواهد شد.

سیدکمال خرازی در ادامه درباره اظهارات آمریکائیها که از طرفی می گویند هدف تحریم ها ملت ایران نیستند و از طرف دیگر وقیحانه می گویند باید به مردم ایران گرسنگی داد تا تسلیم شوند افزود: قطعا هدف آنها مردم ایران است؛ وقتی چنین صحبت هایی(گرسنگی دادن...) می کنند این خطاب به کیست؟ خطاب به مردم ایران است.

وی گفت: امریکائیها ادعا می کنند تحریم ها علیه دولت است اما خب مردم هستند که صدمه می بینند و از نظر دارو و تجهیزات پزشکی و مسائل مختلف آسیب می بینند.

خرازی افزود: البته ما در ایران داریم سعی می کنیم که نیازهای مردم را جواب بدهیم ؛ و دولت نهایت تلاشش را در این زمینه می کند و انشالله مردم مشکلات جدی نخواهند داشت ولی این صحبت های مقامات امریکایی عمق دیدگاه خطرناک آنها را نشان می دهد که آنها به دنبال تغییر نظام هستند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه آمریکائیها با مردم ایران دشمن هستند گفت: این را در بیانات دیگرشان چه در دوران انتخابات و چه بعد از آن از طریق افرادی که نزدیک به رئیس جمهور آمریکا هستند ما شنیده ایم ؛ که آنها به دنبال تغییر نظام هستند ولی خب این خوابی است که هرگز تعبیر نخواهد شد.

خرازی همچنین درباره حضورش در پاریس افزود: بنده برای مجمع صلح پاریس دعوت داشتم تا در یک پنل شرکت کنم.

وی گفت: نفس برگزاری چنین مجمعی آن هم در شرایطی که آمریکا با خروج از تعهدات بین المللی، علیه چندجانبه گرایی اقدامات جدی را انجام داده ؛ پدیده خوبی بود که آقای مکرون برگزار کرد.

وزیر خارجه اسبق کشورمان افزود: البته گفت و گوهایی با مقامات سابق و محققین فرانسه در طول این سفر داشتیم که در مجموع برای بیان مواضع ایران فرصت خوبی بود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خرازی برجام اروپا تحریم جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه

در حالی که اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه آماده می‌شود اما تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در اقدامی که می‌تواند چشم‌انداز انرژی اروپا را تغییر دهد، کمیسیون اروپا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه پیشنهاد کند. اقدامات پیشنهادی شامل ممنوعیت صادرات مجدد در داخل اتحادیه اروپا و تحریم سه پروژه ال‌ان‌جی روسیه است. تصمیم کمیسیون اروپا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به وابستگی اروپا به انرژی روسیه، به‌ خصوص در پی نبرد جاری در اوکراین اتخاذ می‌شود.

اتحادیه اروپا در اوایل سال میلادی جاری، ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا را اعمال کرد، اما تاکنون از انجام اقدامات مشابه علیه واردات ال‌ان‌جی خودداری کرده بود. با این حال، با افزایش واردات ال‌ان‌جی روسیه از آغاز جنگ اوکراین که حدود ۱۵ درصد از عرضه گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، فشار بر بروکسل برای اقدام در این زمینه، افزایش یافته است.

هدف از ممنوعیت پیشنهادی حمل در داخل اتحادیه اروپا، جلوگیری از انتقال محموله های ال‌ان‌جی روسیه به مقاصد دیگر است. در حال حاضر بلژیک، فرانسه و اسپانیا، بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی روسیه هستند که بسیاری از این واردات مجددا به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می‌شود. اتحادیه اروپا امیدوار است با اعمال محدودیت‌هایی بر حمل، اطمینان حاصل کند که ال‌ان‌جی روسیه به بازارهای خارج از اروپا راه پیدا نمی‌کند.

علاوه بر ممنوعیت انتقال ال‌ان‌جی روسیه، کمیسیون اروپا همچنین سرگرم بررسی تحریم‌هایی علیه سه پروژه روسیه آرکتیک ال‌ان‌جی ۲، اوسک لوگا و مورمانسک است. در حالی که جزئیات این تحریم‌ها، هنوز مورد بحث قرار نگرفته است، انتظار می رود پروژه هایی را هدف قرار دهند که هنوز عملیاتی نشده اند و تلاشهای روسیه برای گسترش صادرات ال‌ان‌جی  را پیچیده تر می‌کند.

اقدام کمیسیون اروپا، منعکس کننده نگرانی فزاینده در اتحادیه اروپا از وابستگی این بلوک به انرژی روسیه است. در شرایطی که تنشها بین روسیه و غرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد، سیاست گذاران اروپایی به طور فزاینده، به دنبال راههایی برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه هستند. اتحادیه اروپا امیدوار است با هدف قرار دادن واردات ال‌ان‌جی روسیه، پیامی روشن به مسکو ارسال کند که اقداماتش در اوکراین بدون مجازات نخواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد. اما با افزایش فشار بر بروکسل برای اقدام، احتمال زیادی دارد که چشم انداز انرژی اروپا در ماههای آینده، دچار تغییرات قابل توجهی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • خدشه‌ دار شدن عرصه فرهنگ‌ منجر به خرابی سایر بخش‌ها خواهد شد
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است
  • مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم است
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟