Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@07:12:34 GMT

نکات مهم پیرامون آروغ گرفتن نوزاد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۱۷۵۴

نکات مهم پیرامون آروغ گرفتن نوزاد

 آگاهی از چگونگی شیر دادن به نوزاد برای مادران جوان بسیار مهم است. موقعیت شیردهی، نحوه پستان به دهان گرفتن و آروغ گرفتن نوزاد، همگی از ضروریات شیردهی است. آگاهی از اهمیت این عوامل باعث آسان‌تر شدن فرایند شیردهی می‌شود.

آروغ گرفتن نوزاد
نوزادان در طول تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک حباب‌های هوا را می‌بلعند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حباب‌ها در دستگاه گوارش نوزاد به دام افتاده و باعث ناراحتی و گاز دار شدن معده آنان می‌شوند. آروغ گرفتن نوزاد فرایند آزاد کردن گاز از دستگاه گوارش از طریق دهان نوزاد است. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود حباب‌های هوا به سیستم گوارشی نوزاد وارد شوند.

نوزادان از ۳ راه، حباب‌های هوا را می‌بلعند:
در حال تغذیه با شیر: نوزاد در هنگام مکیدن شیر (شیرخشک / شیر مادر) حباب‌های هوا را می‌بلعد. بدین ترتیب حباب‌های هوا وارد دستگاه گوارش می‌شوند.
غذا: در نوزادانی که تغذیه با غذای جامد را آغاز کرده اند، گوارش برخی از غذا‌ها در حین عبور از روده، تولید گاز می‌کند.
آلرژی: آلرژی یا عدم تحمل برخی غذا‌ها نیز باعث ایجاد گاز در شکم کودک می‌شود.

دلیل آروغ زدن نوزاد
هنگامی که حباب‌های هوا در شکم نوزاد گیر می‌کنند، باعث ایجاد ناراحتی می‌شوند. نوزاد در این حالت احساس نفخ و ناراحتی می‌کند، از این رو گریه می‌کند تا شما را از ناراحتی خود آگاه کند. توصیه می‌شود که آروغ نوزادان حتی در مواقعی که احساس درد و ناراحتی ندارند نیز گرفته شود، به خصوص برای نوزادانی که مشکلات گوارشی مکرر دارند. یک باور عمومی وجود دارد که نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، نسبت به نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند، نیاز به آروغ گرفتن کمتری دارند. البته این موضوع به نحوه تغذیه کودک و دستگاه گوارش او بر می‌گردد و نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

اهمیت آروغ گرفتن نوزاد
نوزادان نیاز به کمک دارند تا هوایی در معده شان گیر افتاده را آزاد کنند. دلیل اهمیت موضوع به شرح زیر است:

کولیک: بسیاری از نوزادان از کولیک (قولنج) رنج می‌برند، در این حالت هوای زیادی در معده به دام افتاده است. برای کاهش اثرات کولیک، بایستی آروغ نوزاد، پس از هر بار تغذیه، گرفته شود.
کمبود خواب: گاهی مادران شکایت می‌کنند که نوزادان در طول شب خواب خوبی ندارند یا از خواب بیدار می‌شوند. اگر احساس می‌کنید که کودک شما وقتی می‌نشیند، احساس راحتی می‌کند، احتمال دارد که هوا در داخل معده گیر افتاده و باعث ناراحتی شده باشد.
خطر خفگی: شما همچنین باید پیش از تغذیه نوزاد، آروغ او را بگیرید. این کار باعث می‌شود که هوای اضافی خارج شده و از خفگی کودک در هنگام شیردهی پیشگیری می‌کند.

بهترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد
بهترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد، به خصوص در شش ماه اول تولد، بلافاصله پس از شیردهی است. در این زمان می‌توانید نوزاد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در به حالت صاف و مستقیم نگه دارید تا آروغ بزند (گاهی اوقات ممکن است این زمان طولانی‌تر شود).
اگر نوزاد اندکی از شیر را بالا آورد نگران نباشید. این اتفاق در میان نوزادان کاملا طبیعی است.

آروغ گرفتن نوزاد تازه متولد شده
برای آروغ گرفتن نوزاد تازه متولد شده بایستی از روش درستی استفاده کرد. با قرار دادن آن‌ها در موقعیت مناسب، می‌توانید گاز معده را در کوتاهترین زمان از دستگاه گوارش آن‌ها خارج کنید. البته برخی نوزادان پس از تغذیه به سرعت به خواب می‌روند که آروغ گرفتن را کمی دشوار می‌کند. در ادامه بهترین روش برای آروغ گرفتن نوزاد خواب و بیدار را معرفی می‌کنیم.

بهترین موقعیت برای آروغ گرفتن نوزاد
قرار دادن نوزاد به حالت ایستاده در حالیکه سر نوزاد بر روی سینه یا شانه شما قرار دارد و زدن ضربه‌های آرام به پشت او
نشاندن نوزاد روی پا‌ها و زدن ضربه‌های آرام به پشت او
در آغوش گرفتن نوزاد و زدن ضربه‌های آرام به پشت او در حال راه رفتن

اگر نوزاد از شیرخشک تغذیه می‌کند، پس از خوردن هر ۶۰-۹۰ میلی لیتر شیر، آروغ او را بگیرید. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، در هر بار تعویض سینه، آروغ او را بگیرید.
اگر نوزاد پس از شیردهی به خواب رفت، نوزاد را بر روی شانه و به سمت خود قرار دهید و به آرامی پشت او را مالش دهید. این کار را ادامه دهید تا نوزاد آروغ بزند.


نکات مهم پیرامون آروغ گرفتن نوزاد
بایستی از زبان بدن و حرکات نوزاد بفهمید که چه زمانی در معده او گاز جمع شده و نیاز به آروغ زدن دارد.
بهتر است تعداد دفعاتی که نوزاد در روز نیاز به آروغ زدن دارد را بدانید.
نوزادانی که از شیشه شیر می‌خورند، به دلیل آنکه آن‌ها هوای بیشتری را نسبت به نوزادانی که از سینه شیر می‌خورند، می‌بلعند، نیاز بیشتری به آروغ زدن دارند. البته رفتار هر نوزادی منحصر به فرد است.
اگر نوزاد پس از چند دقیقه تلاش شما آروغ نزد، روش دیگری را امتحان کنید و اگر آن نیز کار نکرد، برای مدتی نوزاد را به حال خود بگذارید.
اگر نوزاد آرام و راحت است، نیازی نیست او را مجبور به آروغ زدن کنید.
مالش آرام پشت نوزاد در هنگام آروغ گرفتن، موجب تسریع کار می‌شود.
اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، اطمینان حاصل کنید که به درستی هاله پستان را در دهان گرفته و هوای اضافی نمی‌بلعد. هم چنین اگر نوزاد از شیر خشک تغذیه می‌کند، بررسی کنید که سرشیشه بزرگ و یا خیلی کوچک نباشد و هوای زیادی وارد دهان نوزاد نشود.
شیردهی را در مکانی آرام انجام دهید تا آروغ گرفتن نوزاد برایتان دشوار نباشد.
بیرون ریختن مقدار کمی شیر از دهان و بینی نوزاد در حین آروغ گرفتن طبیعی است. با این حال، اگر مقدار استفراغ بیش از حد بود، با متخصص کودکان در میان بگذارید.

جمع بندی
اگر نوزاد شما احساس گاز در معده دارد، اما به خوبی شیر می‌خورد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
نوزادان به طور طبیعی تمایل به آروغ زدن دارند، زیرا دستگاه گوارش آن‌ها هنوز در حال تکمیل است.
در صورتی که نوزاد خودش آروغ نمی‌زند، بایستی برای آروغ گرفتن او اقدام کنید.   منبع: مجله ستاره 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نوزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۱۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات اساسی سخنرانی «ابوعبیده» از نگاه عبدالباری عطوان

به گزارش خبرآنلاین، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم درباره نکات اساسی سخنرانی سه شنبه ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس ۲۰۰ روز بعد از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه گفت: «میلیون‌ها نفر با نهایت شوق منتظر سخنرانی‌های ابوعبیده به چند دلیل هستند؛ اول اینکه سخنرانی‌های وی کوتاه است. دوم اینکه سخنرانی وی حامل اخبار خوب برای بالا بردن روحیه‌ها درباره دستاوردهای مقاومت در میدان جنگ با رژیم اشغالگر است. سوم اینکه وی دنبال شهرت نیست و صورت خود را می‌پوشاند و به جز چشمانش هیچ چیزی از صورتش پیدا نیست. اما صدای محکم و رسای وی عزم و اراده‌ها را بالا برده و روحیه پایداری و مقاومت را تقویت می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی در سخنرانی شامگاه سه‌شنبه به مناسبت گذشت ۲۰۰ روز از جنگ غزه و پایداری و پیروزی مقاومت فلسطین در آن، به چند نکته اساسی اشاره کرد:

اول خواهان تشدید مقاومت در تمام عرصه‌ها شد که این نشان می‌دهد در روزها و هفته‌های آینده شاهد تشدید مقاومت در میادین جنگ خواهیم بود.

دوم وی تاکید کرد دشمن همچنان در شن‌های غزه گرفتار است و تنها خواری، ننگ و شکست نصیبش شده است. دشمن نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود برسد و تنها کاری که کرده کشتارهای جمعی، ویرانی و قتل فلسطینی‌ها بوده است و ماندن این رژیم یا خروج آن در هر ۲ صورت هزینه خواهد داشت.

سوم تأکید وی بر این مساله بود که فشارهای نظامی بر گردان‌های مقاومت تنها منجر به ثبات در مواضع و حفظ حقوق کامل ملت فلسطین خواهد شد و بنابراین نباید انتظار هیچ‌گونه امتیازی را داشته باشید.

چهارم ابوعبیده روی این مساله تأکید کرد که جنبش حماس به هیچ وجه از شروط خود درباره عقب نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، لغو محاصره، بازگشت تمام آوارگان به مناطق خود و آغاز فوری روند بازسازی کوتاه نخواهد آمد.

پنجم وی پاسخ نظامی ایران و شلیک ۳۶۰ موشک و پهپاد به اراضی اشغالی را که منجر به وضع قواعد درگیری جدید و آشفتگی در محاسبات دشمن شد، ستود.

ششم اشاره وی به افزایش مقاومت علیه رژیم اشغالگر در کرانه باختری بود. وی وضعیت واکنش هیستریک اشغالگران را پیروزی برای مقاومت توصیف کرد که نشان دهنده آشفتگی و ناامیدی در صفوف دشمن است.

هفتم تقدیر و تشکر وی از تمام اعرابی که از طوفان الاقصی و مقاومت فلسطین حمایت کردند به ویژه لبنان، یمن و عراق بود.

اینکه گردان‌های مقاومت در نوار غزه ۲۰۰ روز در مقابل چهارمین ارتش قدرتمند جهان که از سوی ابرقدرت‌هایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه حمایت می‌شود، پایداری کند، در حالی که هیچ‌گونه تانک یا گنبد آهنین یا ناو یا هواپیما یا بیش از ۵۶۰ هزار سرباز ندارد، این یک پیروزی بزرگ و بی‌سابقه در هر جایی از جهان و مایه افتخار و سربلندی است.

مقاومت در نوار غزه‌ای که تحت محاصره و فشار گرسنگی است، رهبر اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی را برانداخت و رژیم اشغالگر را مجبور کرد تا تمام گردان‌ها و تیپ‌های خود را به خاطر کاهش تلفات از نوار غزه خارج کند. این مقاومت اسطوره بازدارندگی رژیم صهیونیستی را در هم شکست و قواعد طرح صهیونیسم را متزلزل کرد و ریشه‌های آن را از جا کند. اکنون حق این مقاومت و میلیون‌ها تن از حامیانش است که گذشت ۲۰۰ روز از پایداری و مقاومت و ناکام گذاشتن طرح‌های دشمن و ایجاد رعب و وحشت در میان شهرک نشینان و حامیان رژیم صهیونیستی را جشن بگیرند.

به برکت گردان‌های مقاومت و پایداری آن در نوار غزه و وحدت میدان‌ها ایران به کشور تقابل با رژیم صهیونیستی و یمن به یک کشور بزرگ تبدیل شده که بدون ترس و نگرانی یا هیچ گونه تردیدی در مقابل ناوهای نظامی و تجاری آمریکا می‌ایستد اما منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی به تکه‌ای از شعله‌های آتش تبدیل شده و بیش از ۲۵۰ هزار تن از شهرک نشینان این منطقه به لطف موشک‌ها و پهپادهای حزب الله فرار کرده‌اند. حزب الله از جنوب لبنان وارد یک جنگ فرسایشی علیه دشمن شده است. همچنین موشک‌ها و پهپادهای مقاومت عراق با قدرت وارد میدان شده و پایگاه‌های آمریکایی را در عراق و سوریه، شهرک ایلات، فرودگاه حیفا و سکوهای گاز دشمن در میدان «کاریش» هدف قرار می‌دهد.

ابو عبیده که نامی غالب برای متولدین نسل پیروزی در سرتاسر جهان عربی و اسلامی شده است، سخنرانی‌هایش نویدبخش پیروزی و بازگشت روحیه عزت و سربلندی به امت محمد و بیدار کردن آن از خواب عمیق است.

در اینجا باید به سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اشاره کرد که در آن به رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر حمله‌ای علیه ایران انجام دهد از صحنه روزگار حذف خواهد شد و چیزی به نام رژیم صهیونیستی نخواهد ماند. آیا رژیم صهیونیستی بعد از عملیات وعده صادق و و ۲۰۰ روز از عملیات طوفان الاقصی جرات این را دارد که به ایران یا سفارت‌ها یا مستشاران این کشور در داخل یا خارج از خاک ایران حمله کند؟ جواب این سوال یک نه بزرگ است.

مادامی که یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در غزه و معاونان وی نبرد قهرمانانه را از قلب نوار غزه رهبری می‌کنند و تا زمانی که ابوعبیده قصاید پیروزی را می‌سراید این یعنی عصر رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است و یک جهان عربی جدید ایجاد شده که عنوان آن مقاومت است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899149

دیگر خبرها

  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران
  • مژده رئیس رسانه ملی پیرامون حق پخش فوتبال
  • تن هاخ: مقابل شفیلدیونایتد عملکرد بسیار خوبی داشتیم؛ برونو فرناندز در فرم ایده‌آلی قرار دارد
  • ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند
  • نکات اساسی سخنرانی «ابوعبیده» از نگاه عبدالباری عطوان
  • طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی + مواد لازم و نکات کلیدی آموزشی
  • نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن