Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز البرز، فریبرز قریب رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور ضمن اعلام خبر انتشار این استاندارد با عنوان فناوری نانو- مشخصه‌یابی نانومواد با استفاده از روش پلاسمای جفت شدۀ القایی (ICP) روش آزمون، گفت: با استفاده از دانش فنی، تجربه عملیاتی و بهره‌گیری از مقالات و کتب تالیفی کارشناسان، برای نخستین بار در کشور، مشخصه‌یابی نانومواد براساس روش ICP بهینه‌سازی و استاندارد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آزمایشگاه ICP-MS این مرکز به عنوان اولین آزمایشگاه عملیاتی مرجع در عرصه آنالیز همزمان و سریع عناصر با حد تشخیص اندک و محدوده غلظتی وسیع، اقدام به توسعه و بومی‌سازی روش‌های آماده‌سازی و خوانش نانومواد کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور اضافه کرد: تدوین استاندارد فوق، علاوه بر معرفی توان علمی و عملیاتی آزمایشگاه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، منجر به حذف استانداردهای ناکارآمد پیشین و یکسان‌سازی روش آماده‌سازی نانومواد در آزمایشگاه‌های نانوی کشور شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی افزود: این طرح به شماره استاندارد 15524 براساس روش‌های آماده‌سازی و خوانش بومی‌سازی شده در آزمایشگاه مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به چاپ رسید.

گفتنی است،متن کامل استاندارد فوق در سایت سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس http://standard.isiri.gov.ir/StandardView.aspx?Id=49907 قابل دسترسی است.

ICP-MS به عنوان یک فن حساس، قدرتمند و دقیق، امکان تعیین غلظت‌های اندک نانومواد در نمونه‌های مختلف را فراهم می‌کند. استفاده از پلاسمای جفت‌شده القایی جهت مشخصه‌یابی نانومواد، رویکرد تازه‌ای از این فناوری است که به دلیل وجود استانداردهای ملی ناکارآمد، غیرعلمی و نامفهوم مهجور مانده بود.

بر همین اساس، آزمایشگاه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معنی کشور با مشارکت در تدوین استاندارد مشخصه‌یابی نانومواد به روش IC، ضمن ارائه روش‌های عملی آماده‌سازی، خوانش و پردازش داده، گام بزرگی در رفع نیازهای آنالیزی کشور در حوزه فناوری نانو برداشت.

طیف‌سنجی پلاسمای جفت‌شده القایی از جمله روش‌های طیف‌سنجی گسیلی اتمی است که در آن از طریق جریان الکتریکی برای تغییر میدان مغناطیسی متغیر با زمان برای ایجاد القای الکترومغناطیسی و پدیدآوردن محیط گرم پلاسما استفاده می‌شود. اتم‌سازی در این روش به کمک پلاسمای تولید شده توسط یک گاز نجیب (عمدتا آرگون و در موارد محدودی از گاز هلیم) صورت می‌گیرد.

این طیف سنجی کار مهمی در بخش های کنترلی دانش نانو ذرات است و استاندارد سازی آن می تواند نقش مهمی در راستای پیشرفت این دانش در کشور را ایفا کند.

ایران از نظر پیشرفت و تولید علم نانو رتبه ششم جهان را دارا است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: استاندارد استانداردسازی نانو نانو ذرات البرز مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۲۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اصغر بالسینی با اشاره به جلسات حراج شمش از سوی این مرکز گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلا تا امروز رشد ۲۳ برابری عرضه و ۱۷ برابری در خرید شمش طلای استاندارد را شاهد هستیم.

وی ضمن اشاره به جلسات حراج شمش و سکه طلا از سوی این مرکز در جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا طلا در کشور به تشریح میزان مبادلات صورت گرفته پرداخت و گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلای استاندارد توسط مرکز مبادله ایران که در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، تا جلسه نوزدهم حراج که در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، استقبال بسیار بالایی از این جلسات صورت گرفت؛ به طوری که در اولین جلسه حراج تعداد ۱۷ شمش طلا عرضه و ۱۰ شمش معامله شد و در جلسه اخیر این حراج تعداد ۳۹۵ شمش عرضه و ۱۷۵ قطعه شمش معامله شد.

بالسینی ادامه داد: این موضوع نشان از استقبال از جلسات حراج شمش طلا دارد. در نوزدهمین جلسه حراج به میزان ۲۳ برابر بیشتر از میزان اولین جلسه، عرضه شمش صورت گرفت. علاوه بر این میزان شمش معامله شده در جلسه نوزدهم ۱۷.۵ برابر از میزان اولین جلسه حراج شمش بیشتر است.

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد | فروش ۲۶۳۶ کیلو طلا در ۱۹ حراج

وی تاکید کرد: مجموع شمش طلای عرضه شده در مرکز مبادله تا جلسه بیستم که در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد تعداد ۴۱۰۰ قطعه شمش استاندارد (یک کیلوگرمی با عیار ۹۵۵) است و در مجموع، کل شمش فروخته شده در جلسات حراج این مرکز ۲۷۱۶ قطعه است.

گفتنی است؛ در بیستمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد که روز گذشته در تالار معاملات مرکز مبادله برگزار شد، ۱۹۳ کیلوگرم شمش طلا ویژه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان عرضه شد که در دو بخش عمده و خرد مجموعا ۸۰ کیلوگرم شمش با میانگین قیمت ۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان، معامله و خریداری شد.

کد خبر 846976 برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران مرکز مبادله ارز و طلا

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • ۲۴۷ فقره استاندارد ملی در سال ۱۴۰۲ تدوین، تجدید نظر و بازنگری شد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد