Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌ و پرورش در آیین افتتاح دوازدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌ها در مشهد مقدس، اظهار کرد: متاسفانه طی دو دهه گذشته مسئله کسب مهارت‌های تربیتی و فرهنگی جای خود را به حفظیات و یادگیری در ذهن داده است.

وی افزود: شیوه گذشته به‌گونه‌ای بود که همه معلومات و علم آموزشی دانش آموزان بیشتر جنبه شناختی دارد و جایگاهی برای کسب مهارت‌های تربیتی و پرورشی قائل نشد و این مسئله که ابتدا در متوسطه دوم بود به متوسطه اول و امروز به دوره ابتدایی منتقل‌ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطحائی تصریح کرد: امروز مدال افتخار را بر گردن کسانی می‌اندازیم که بیشتر حفظ کرده‌اند و مهارت‌های تربیتی و پرورشی آنان مورد ارزیابی قرار نگرفته است و ما به دنبال به‌کارگیری همه مهارت‌ها در کنار یکدیگر هستیم.

وی در ادامه افزود: با طراحی برنامه‌های متعدد به دنبال تقویت و توسعه فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی و با همکاری حوزه‌های علمیه در مدارس هستیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: نباید تعامل و ارتباط میان حوزه و آموزش‌ و پرورش را با چسب به یکدیگر بچسبانیم، امروز هجمه‌های سنگینی نسل جوان و نوجوان ما را تهدید می‌کند؛باید حوزه و آموزش‌ و پرورش با یکدیگر تنیده شوند و حوزه نقش هیات اندیشه‌ورز آموزش‌ و پرورش را ایفا کند.

بطحایی اظهار کرد: امسال اتفاق خوبی که رقم خورده است، اختصاص دو ساعت رسمی آموزش‌ و پرورش به مسئله معلم و دانش‌آموز است که بر اساس نیازهای روز و با تشخیص آموزگار، اداره شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی آموزش‌ و پرورش انجام داده تا تحول مدنظر ایجاد شود، گفت: این تلاش‌ها و زحمت‌ها که در چند دوره شروع شد و تا امروز ادامه دارد هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت را برای جامعه و مدیران کشور و سیاستگذاران کشور ایجاد کند و انتقادهایی بر توانایی و خروجی‌های آموزش‌وپرورش وجود دارد.

وی افزود: در دو دهه اخیر ناخواسته انحرافاتی در برنامه رسمی و غیررسمی آموزش‌ و پرورش دچار شده‌ایم که موجب شده سهم اهداف تربیتی کاهش یابد و اهداف آموزشی و شناختی بر اساس حافظه محوری اولویت پیداکرده و دانش‌آموزان مطالب را به‌خوبی حفظ می‌کنند ولی آنجا که به‌طور مثال باید جوانمردی، حلال و حرام را در عمل و در زندگی به کار ببرند نمره خوبی نمی‌گیرند.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: این انحراف یعنی توسعه و گسترش مهارت‌آموزی به نفع اهداف شناختی و کاهش اهداف تربیتی ابتدا در متوسطه دوم و پایه‌های 11 و 12 آغاز شد و اکنون این مصیبت را در نظام آموزش‌ و پرورش و متاسفانه در دوره ابتدایی هم شاهد هستیم که این موضوع فراگیر شده و سایه شوم خودش را در فضای تربیتی و پرورشی گسترده است که کنکور یکی از این عوامل بود که امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد سهم این عامل کاهش یابد و سهم اهداف پرورشی و تربیتی بیشتر شود که اجرای این هدف دشوار است زیرا جامعه در 20 سال گذشته به آن عادت کرده است.

وی تصریح کرد: کنکور و شبه کنکور باعث شد که همه تلاش صرف اهداف شناختی شود و معلم فرصت پرداختن به مهارت ندارد و دانش‌آموز می‌خواهد فرم را حفظ کند و معلم کوتاه‌ترین نتیجه را به او آموزش دهد.

بطحایی با اشاره به انحراف در فرایند یادگیری و یاددهی اظهار کرد: می‌توان عطش کنکور را کم کرد زیرا در 85 درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشگاه‌ها نیازی به برگزاری کنکور نیست و بر اساس سوابق تحصیلی می‌توان دانش آموزان را انتخاب کرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش مدرسه را محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: مدرسه باید کارگاهی آموزشی برای زندگی شود و دانش آموزان باید یاد بگیرند که مسئله زندگی خود را چگونه حل کنند.

وی ادامه داد: برای اصلاح این مسیر نیازمند حمایت فکری، معنوی و کارشناسی حوزه‌های علمیه هستیم و به صاحب‌نظران حوزه نیازمندیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید حوزویان به‌راحتی در آموزش‌ و پرورش رفت‌وآمد کرده و ارتباط داشته باشند، اظهار کرد: حتماً باید متخصصینی در تربیت اسلامی که با مسائل امروز تعلیم و تربیت آشنا باشند، استفاده کنیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس

به گزارش خبرنگار مهر، صادق ستاری فرد عصر چهارشنبه در گردهمایی مدیران مدارس شهرستان ارومیه به اولویت‌های معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مدرسه محل کشف استعداد دانش آموزان است، برای تحقق این مهم محتوا و کتاب‌های درسی کافی نیست لذا آموزش و مهارت آموزی یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز را در دستور کار و اولویت قرار دادیم.

وی گفت: برای سیر تحول در نظام آموزشی کشور، سه بعد نیروی انسانی، برنامه و محتوای مناسب و فضا و تجهیزات کافی باید مدنظر قرار گیرد، برنامه‌های مختلف باید در بخش‌های توانمندسازی معلمان و ایجاد بستر و زیر ساخت لازم برای تحقق این موضوع را هدف گذاری کرده‌ایم.

ستاری فرد ادامه داد: مدرسه اتاق عملیات برای تحقق ساحت‌های ٦ گانه تربیتی مورد اشاره در سند تحول بنیادی است، با کاهش هرچه بیشتر فاصله بین معلم و دانش آموز می‌توانیم در تربیت صحیح و کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

در ادامه زورخانه دانش آموزی مدرسه شهید مدنی ارومیه با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی افتتاح شد.

کد خبر 6081541

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • تقویت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
  • افتتاح اولین استخر دانش آموزی استان سمنان
  • استخر شهدای دانش آموز سمنان به بهره‌برداری رسید
  • تنها استان محروم از استخر دانش‌آموزی برخوردار شد
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود