Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@16:07:37 GMT

گزارش مجلس از عملکرد هیات عالی مقررات زدایی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۳۰۸۵

مجلس معتقد است فرایند بررسی مجوزها در هیات مقررات زدایی کُند است و از ۳۷ دستگاه اصلی صادرکننده مجوز،‌ تاکنون تنها مجوزهای صادر شده در ۷ دستگاه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی بخش هایی از گزارش نظارتی مجلس درباره اجرای قوانین مربوط به محیط کسب و کار نشان می دهد که یکی از مهم ترین و موثرترین مشوق های سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار، تسهیل و تسریع فرایندهای صدور مجوزهای کسب و کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال، افزایش تعداد صدور مجوزها در هر حوزه اقتصادی می تواند به عنوان یکی از شاخص های رشد و توسعه اقتصادی محسوب شود.

در جمع بندی این گزارش آمده است: در حالی که تصور می شد کسب و کارها در نتیجه اخذ مجوزهای متعدد، زمان بر و هزینه بر شوند و با تصویب قوانینی این چالش ها از بین بروند، اما در عمل اینگونه نشد. با گذشت بیش از ۳ سال از تصویب ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ۳۸ درصد کل مجوزهای شناسایی شده در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته اند.

همچنین در مجموع، صرفا مجوزهای ۷ دستگاه از ۳۷ دستگاه اصلی صادرکننده مجوزها در هیات مقررات زدایی بررسی شده؛ این در حالی است که این تکلیف طبق قانون، قرار بود در مدت ۳ ماه به انجام برسد.

هر یک از مجوزهای مربوط به کسب و کار خاص به نهادها و دستگاه های متعدد مربوط است که تعلل یا ناکارآمدی هر دستگاه می تواند به کل چرخه فرایند مجوزدهی آسیب وارد کند؛ همچنین مبنای هر مجوز و مدارک، مراحل و هزینه های هر یک از مجوزها به قوانین و مقرراتی باز می گردد که اصلاح آنها خارج از حوزه اختیارات هیات مقررات زدایی است و اجرای هر مصوبه ای در راستای هماهنگی و هم افزایی نهادی دستگاه های صادرکننده مجوز، با موانع متعددی مواجه خواهد بود.

نکته حائز اهمیت آنکه احکام قانونی مربوط به ساماندهی مجوزهای کسب و کار، پس از تحولات قانونی متعدد و همچنین نیازها و مطالبات جدی فعالان اقتصادی، همچنان در پیچ و خم بوروکراسی عقیم مانده اند و به مرحله اجرای کامل و قابل قبول نرسیده اند.

از سویی فرایند بررسی مجوزها به دلایل مختلف در هیات مقررات زدایی با کُندی و تعلل بسیار در حال انجام است و مفاد مصوب هیات نیز به نحو بایسته توسط دستگاه ها اجرا نمی شوند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۳۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد حفاری اکتشافی از برنامه فراتر رفت

عملکرد حفاری اکتشافی ایمیدرو طی یازده ماه سال 1402 به 516هزار متر رسید که این رقم 13درصد بیش از رقم پیش بینی بوده است.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه گذشته، ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی توسط شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو صورت گرفت این در حالی است که برنامه حفاری کل سال ۱۴۰۲ معادل ۴۵۶ هزار متر بود.

ارزش سرمایه گذاری انجام شده در مدت مورد بررسی به مرز ۳۱ هزار میلیارد ریال رسید. طی یازده ماه مورد بررسی شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی، مجتمع سنگ آهن، آلومینای ایران، طلای زرشوران و ملثی صنایع مس و همچنین طرح توانمندسازی اکتشاف اقدام به حفاری‌های اکتشافی کردند.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت صدور بخشنامه یک شبه
  • رسیدگی به مطالبه دامداران روستای چریک آباد سیلوانا
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • اقتصاد زیرزمینی برچیده می‌شود
  • توقیف ۹۶ دستگاه خودرو متخلف در محورهای مواصلاتی لرستان
  • اختلال در عملکرد پیام رسان بله برطرف شد
  • برخورد قاطع پلیس با رانندگان پرخطر در جاده‌های لرستان
  • عملکرد حفاری اکتشافی از برنامه فراتر رفت
  • اقدامات دستگاه قضایی گلستان خوشحال کننده است