Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما رسانه ای است نافذ و نه تنها به گذران اوقات فراغت جامعه کمک می کند بلکه به شادابی اجتماعی نیز منجر می شود و عواملی مانند تناسب تعداد سالن ها و امکانات آنها با استقبال مخاطبین رابطه مستقیم دارد.   به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر فناوری است که از آن علاوه بر بهره هنری بهره اقتصادی نیز برده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران اولین سینمای عمومی به همت میرزا ابراهیم خان عکاسباشی در سال ۱۲۸۳ شمسی افتتاح شد و پس از انقلاب نیز سینماهای متعددی در سطح کشور ساخته و در آن فیلم های متعددی که بیانگر شرایط  روز جامعه، هویت اسلامی، ایرانی بوده اند به نمایش در آمده و در فرهنگ سازی جامعه نقش بسزایی داشته اند.

پیشرفت های کمی و کیفی سینماها اعم از ورود تکنولوژی جدید در ساخت واکران فیلم ها و سالن های سینما طی این سالها در جذب مخاطب اثر گذار بوده است.

در استان  گلستان نیز در اوایل دهه 40 دو سینما در مرکز استان افتتاح و به اکران فیلم های به روز کشور پرداخته  و علاقه مندان نیز از اکران فیلم ها استقبال می کردند، سینماهایی که همچنان پا برجاست.

 اما پس از گذشت سال ها تعداد این سینماها افزایش قابل توجهی نیافته و سالن های موجود نیز با استقبال گرم تماشاگران روبرو نیست که در این بین عوامل موثری وجود دارد که در این گزارش به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

   
مشکلات سینما‌های استان گلستان مردی که در مقابل سینما ایستاده بود گفت:  معمولا هفته‌ای یکبار به اتفاق خانواده به سینما میرویم.خانمی که به همراه فرزندش مشغول خرید بلیط بود گفت: من و دخترم سینما را دوست داریم و ۲ هفته یکبار به تماشای فیلم می‌رویم.

آقایی که برای تماشای فیلم آمده بود از مشکلات سالن‌های سینما گفت: در فصل گرما و سرما سیستم تهویه آن مناسب نیست و  خوب کار نمی‌کند.
خانمی که منتظر اکران فیلم بود به  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت: زیاد به سینما می روم و معمولا صندلی‌ها و سالن آن قدیمی است.     مردی که با همسرش برای تماشای فیلم آمده بودند گفت: سرویس‌های بهداشتی اکثر سینما‌ها نامناسب است و برخی هم پارکینگ ندارد.
کاشفی مدیرامور سینمایی حوزه هنری گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت:  در سطح استان ۴ سینمای فعال داریم که در سینمای عصر جدید گرگان ۲ سالن، ۲۲ بهمن گرگان ۲ سالن، بهمن آزاد شهر یک سالن و هجرت گنبدکاووس ۱ سالن فیلم اکران می‌شود.

وی در خصوص مشکلات سینما‌ها گفت: مشکل پارکینگ درست است و سینما عصر جدید اخیرا بازسازی شده و در سینما هجرت گنبد کاووس هم اقداماتی برای تبدیل شدن به پردیس در حال انجام است.
وی ادامه داد: سینمای بهمن نیز سال ۸۶ بازسازی شده است و با توجه به امکانات موجود باید فضا‌های آن بهینه و تبدیل به پردیس شود. پلمب یکی از سینما‌های گلستان عباسی مدیر سینما ۲۲ بهمن گرگان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت: دلیل پلمب این سینما نبود استحکام و ایمنی لازم و همچنین حفاظ راه پله‌ها و سیستم حریق بود که پس از برطرف کردن نواقص مجددا این سینما فعال شد.   استقبال کم شهروندان از سینما چند مرتبه به سینما‌های استان سر زدیم و در اکثر موارد بخش زیادی از سالن خالی بود.

مدیر یکی از سینما‌های گرگان گفت: با بوجود آمدن تلویزیون و اینترنت استقبال مردم کم شده است و آمدن آن‌ها به سینما که جای فرهنگی و سالمی برای تفریح است موجب رونق سالن‌ها و افزایش بودجه می شود.
کاشفی مدیرامور سینمایی حوزه هنری گلستان با اشاره به قبض یکی از این سینما‌ها گفت: قبض ۲۸ روزه فروش بلیط این سینما نشان از استقبال کم شهروندان دارد. پیشنهادات شهروندان برای رونق سینما نوجوانی به  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت:  اگر محیط سینما را جذاب‌تر کنند و کیفیت فیلم‌ها افزایش دهند استقبال بیشتر می شود.   پسر جوان دیگری گفت: اگر تعداد روز‌های دارای بلیط نیم بها را افزاریش دهند جمعیت بیشتری به سینما می‌آیند.
کاشفی مدیرامور سینمایی حوزه هنری گلستان در پاسخ به این موضوع گفت: در همه کشور سه شنبه‌ها بلیط سینما نیم بها و در استان ما شنبه‌ها نیز فیلم‌ها نصف قیمت اکران می شود.
وی با اشاره به اقدامات حوزه هنری برای رونق سینما‌ها گفت: موسسه بهمن سبز و حوزه هنری علاوه بر اکران فیلم این حق را دارند که در خصوص فضا‌های موجود در لابی سینما و اجاره سالن اقداماتی انجام و اشتغال زایی کنند. نبودن یا غیر فعال بودن سینما در چند شهرستان استان

شهرستان آق‌قلا در شمال استان گلستان و در كنار رودخانه گرگانرود واقع شده  و  بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد اما در آن سینمایی برای استفاده شهروندان وجود ندارد.


شهروند ترکمنی به  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: در شهرستان آق قلا سینما نداریم و برای دیدن فیلم باید به گرگان برویم که همیشه برایمان مقدور نیست.   شهروند دیگری گفت: چند سال پیش قرار بود سینمایی در آق قلا افتتاح شود که تا الان این اتفاق نیافتاده است.   شهرستان علی آباد کتول در فاصله ۴۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر دارد و با وجود علاقه مندان به هنر دو سینمای آن غیر فعال است و پس از سال ها بتازگی سینمای جدیدی در آن افتتاح شده است.
شهروندی در علی آباد گفت: اینجا سالن سینما وجود دارد، اما مخروبه شده و ما سال‌ها در شهرمان سینمایی نبود که برویم.
پسر نوجوانی در نزدیک سینمای تازه تاسیس شده گفت: بعد از سال‌ها به تازگی سینما ارشاد باز شده که امکانات آن هم خیلی بروز نیست.
پسر جوانی گفت: مدتی از افتتاح این سینما می گذرد اما در ماه های نخست زمان بندی سانس‌های اکران فیلم اعلام نمی‌شد و زمان پخش آن ها منظم نبود که به تازگی این اتفاق رخ می دهد.

کشمیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد گلستان در خصوص شهرستان‌هایی مانند مراوه تپه، کلاله، گمیشان که سینما ندارند در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت:  گمیشان و مراوه تپه شهر‌هایی هستند که اداره ارشاد ندارند و ما نمایندگی داریم، اما در حال ساخت مجتمع فرهنگی در آن‌ها هستیم و برخی از مراکز ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و در آن مجتمع‌ها امکان ایجاد سینمای سیار وجود دارد.   ایجاد سینمای روباز در شهرستان‌های محروم کشمیری ادامه داد: اگر مسئولان شهر‌های محروم درخواست بدهند امکان ایجاد سینمای روباز وجود دارد و ما می توانیم امکاناتی مانند سرور و پرده سینما را تامین کرده تا بتوانند فیلم‌های به روز را آن جا نمایش دهند.

وی افزود: به کمک حوزه هنری و ارشاد امکان واگذاری سینما‌های فرسوده به افراد برای سرمایه گذاری وجود دارد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد گلستان گفت: طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه چهارم توسعه استانداری ها، فرمانداری‌ها و شهرداری موظف هستند ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت سینما را تامین کنند، اما در شهر‌هایی مانند گالیکش، گمیشان و مراوه تپه که فضایی برای تبدیل به سینما نیست اگر فضا در اختیار ما قرار دهند می توانیم سینما راه اندازی کنیم.   گزارش از فاطمه حمزه   انتهای پیام/فا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۳۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی با هدف ارتقای سینمای ایران، فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد؛ متن فراخوان به این شرح است: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، با هدف ارتقای سینمای ایران از طریق مساله‌یابی دقیق و شناخت چالش‌های اصلی آن، محورهای پژوهشی سازمان سینمایی را (که با نظرخواهی از سینماگران، پژوهشکده‌ها پژوهشگران، استادان دانشگاه، بخش‌های مختلف سازمان سینمایی، اصناف و انجمن‌های سینمایی گردآوری شده است) با رویکرد میان‌رشته‌ای و کاربردی، پس از پالایش توسط شورای پژوهشی معاونت، به شرح زیر اعلام می‌کند:

محورهای پژوهشی:

۱- سینمای ایران، گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی

۲- سینمای دفاع مقدس و مقاومت

۳- جهش تولید در سینمای ایران و چالش‌های پیش رو

۴- کارکرد های سینما در روایت پیشرفت ایران اسلامی و امید افزایی

۵- طراحی الگوی بهره‌گیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌های سینما درایران

۶- ظرفیت‌های سینما در کار آفرینی و اشتغال

۷- ظرفیت‌های روایی سینمای ایران درخارج از تهران (مستند، انیمیشن و داستانی)

۸-سینما، فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی (ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای آینده سینمای ایران)

۹- موانع و راهکارهای تقویت فیلمنامه در سینمای ایران

۱۰- ظرفیت‌های ادبیات فارسی، فرهنگ عامه و موسیقی محلی در تولید آثار انیمیشن، مستند و داستانی

۱۱- خلاء‌ها و چالش‌های حقوقی سینمای ایران (حقوق مخاطب، مالکیت معنوی، نظام قراردادها و ...)

سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، از کلیه مراکز علمی و پژوهشی، اساتید و پژوهشگران برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد؛ علاوه بر حمایت از طرح‌های پژوهشی در محورهای ده‌گانه یاد شده، چنانچه پایان نامه‌هایی به موضوعات مذکور بپردازند و یا به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ دهند، در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و درمقطع دکتری تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، مورد حمایت قرارخواهند گرفت.

پژوهشگران محترم قبل از ارائه طرح‌نامه پژوهشی (پروپوزال)، ارایه فرم درخواست طرح اولیه پژوهشی (RFP ) و قطعی کردن عنوان پژوهش، ضروری است برای دریافت فرم مربوطه به آدرس سایت اینترنتی زیر مراجعه کنند.

جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید

کد خبر 6080811

دیگر خبرها

  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما