Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@23:46:27 GMT

سوئیفت: از اینکه نتوانستیم بی‌طرف باشیم متأسفیم!

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۳۵۷۶

سوئیفت: از اینکه نتوانستیم بی‌طرف باشیم متأسفیم!

مدیر اجرایی سوئیفت در واکنش به قطع دسترسی چندین بانک ایرانی به سوئیفت گفت که متاسفانه نتوانستیم بی‌طرف باشیم!

به گزارش مشرق، جام نیـوز نوشت، گوتفرید لیبرانت، مدیر اجرایی سوئیفت در حاشیه نشستی تجاری که میان آلمان و فرانسه در پاریس در حال برگزاری بود، در واکنش به قطع دسترسی چندین بانک ایرانی به سوئیفت گفت که متاسفانه نتوانستیم بی‌طرف باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود او تصریح کرد که تصمیم سوئیفت یک تصمیم تجاری بوده و شامل تمامی بانک‌ها نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

نگران جایگزین سوئیفت برای تعامل مالی با ایران نیستیم


لیبرانت از ابراز نظر در خصوص قطع دسترسی بانک مرکزی ایران به سوئیفت خودداری کرد.


سوئیفت، روز دوشنبه ۵ نوامبر اعلام کرده بود که دسترسی شماری از بانک‌های ایرانی را به سیستم خود تعلیق کرده است. مقامات سوئیفت گفته بودند این تصمیم را به منظور «حفظ ثبات و یکپارچگی سیستم مالی» خود گرفته‌اند.


سوئیفت (SWIFT) یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که با مشارکت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور اروپایی و آمریکایی با هدف جایگزینی مبادلات کاغذی با یک اتوماسیون جامع، کارا و پرسرعت در سال ۱۹۷۳ راه‌اندازی شد.


بر این اساس در سال ۱۹۷۷ سیستمی مبتنی بر رمزنگاری برای ارسال و دریافت هرگونه نقل و انتقال بین بانکی طراحی شد. با وجود مشارکت کشورهای اروپایی از جمله هلند و بریتانیا در پشتیبانی این سیستم و استقرار مرکز این انجمن در بلژیک، آمریکا به مرور به پشتیبان اصلی این سیستم بدل شده است و این انجمن مجبور به اجرای دستورات آمریکاست.


استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته به سوئیفت هشدار داده بود که باید رابطه مالی خود را با همه اسامی و نهادهای تحت تحریم قطع کند، در غیر این صورت این نهاد هم می‌تواند مورد تحریم قرار گیرد.


در همین زمینه، کمیسیون اروپایی از تصمیم سیستم مالی سوئیفت برای تعلیق دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سیستم ابراز تاسف کرده است.


این در حالی بود که یک نماینده اتحادیه اروپا نیز که نام او ذکر نشده به خبرگزاری روسی تاس گفته است که قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت می‌تواند انسجام نظام مالی بین المللی را بر هم بزند.


در همین حال، پیش از این قانون‌گذاران آمریکایی حامی دونالد ترامپ درصدد تهیه یک طرحی در این رابطه بودند. طبق این طرح، در صورتی که سوئیفت دسترسی ایران را به سیستم خود قطع نکند، دولت آمریکا ملزم خواهد شد تحریم‌هایی را علیه اعضای سوئیفت، از جمله برخی بانک‌های آمریکایی، اعمال کند.


به نوشته آسوشیتدپرس، مخالفان قطع دسترسی ایران به سوئیفت در آمریکا می‌گویند چنین اقدامی اولاً ممکن است به دلیل روی آوردن ایران به سازوکارهای جانشین، نظارت بر تراکنش‌های ایران را سخت‌تر کند، و ثانیاً دسترسی ایرانیان به کالاهای بشردوستانه، نظیر دارو، را دشوارتر کند.


گفتنی است، واکنش انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز طی بیانیه‌ای تنها ابراز تاسف عمیق و بازنشر همان بیانیه بود. حتی وعده‌های اروپا در زمینه تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام، نظیر راه‌اندازی کانال ویژه مبادلات مالی و بانکی نیز آنقدر بی اعتبار و حاکی از معطل‌سازی است که برخی ناظران اصلاح‌طلب از هم‌اکنون می‌گویند که این اقدام ۲ سال به طول می‌انجامد! نکته قابل تأمل اینجاست که طرف اروپایی خطاب به ایران تاکید کرده است که باید همچنان تعهدات برجامی خود را یکطرفه و بدون چشمداشت ادامه دهد! شرط گذاری، وقت کشی و امتیازخواهی اروپا و همراستایی آن با آمریکا در شرایطی است که دولت به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه می‌دهد و بر این اساس آمریکا و اروپا به دلیل برجام‌زدگی حاد دولت می‌دانند که هر نوع معامله و بازی که با برجام داشته باشند، دولت ایران باز هم پایبندی خود به آن را ادامه می‌دهد.

منبع: کیهان

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز پرسپولیس انتخاب شهردار بانک های ایرانی سوئیفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید بَرپَروَشان، با اشاره به ۲۹ فروردین روز جهانی هموفیلی، اظهار داشت: در ایران حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی داریم، این بیماری یک اختلال خونریزی دهنده است که ۱۳ فاکتور انعقاد خون دارد.

وی گفت: بیماری هموفیلی حدود ۱۷ نوع دارد که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم‌ترین فاکتور به شمار می آیند.

برپروشان به مهم‌ترین عامل مؤثر در ابتلاء به بیماری هموفیلی اشاره کرد و بیان داشت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود. این بیماری معمولاً ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی افزود: تأمین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران به خصوص در شهرستان‌های مختلف کشور است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی با توجه به داشتن عادت ماهیانه طولانی مدت، بیشتر در معرض خطر هستند و باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند.

وی با تاکید بر حمایت از بیماران هموفیلی، افزود: سازمان غذا و دارو و دولت باید در برابر این موضوع اثبات مسئولیت نموده و عدالت در توزیع دارو را ایجاد کنند تا بتوان به حل مشکلات بیماران هموفیلی امیدوار شد.

برپروشان همچنین به تأثیر کمک‌های خیرین اشاره کرد و گفت: جهت ادامه کار درمانگاه بیماران هموفیلی نیاز به حمایت شدید داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم که واحد مسئولیت اجتماعی زرین رؤیا به منظور کمک به بهداشت زنان هموفیلی از اهدای ۵۰۰ هزار پد بهداشتی بانوان تا پایان سال به کانون هموفیلی ایران خبر داد، مای لیدی همچنین به مناسبت روز جهانی هموفیلی، ۴۲ هزار پد بهداشتی بانوان را به بیماران هموفیلی اهدا کرد.

وی با تقدیر از چنین حمایت‌هایی، اظهار کرد: این اقدام‌ها می‌تواند در حمایت از بیماران هموفیلی مؤثر باشند. در کنار این موضوع باید مشکلات مالی نیز برطرف شود تا بتوان برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.

کد خبر 6080488 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • همراهی بانک ها در تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت مس
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین
  • پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران
  • اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • بجران کمبود ۳ داروی اصلی برای این بیماران
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند