Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر: پایگاه اینترنتی آمریکایی هرالد تریبون در یادداشتی آورده است: از چندین دهه پیش اهمیت راهبردی این منطقه برای سیاست‌گذاران و سران کاخ سفید روشن شده بود و مسئله اهمیت انرژی برای مصرف‌کنندگان غربی، اهمیت ژئوپلتیک منطقه به عنوان پل ارتباطی سه قاره و کانون حمل‌ونقل تجاری و نیز اهمیت ژئوکالچرال این منطقه - به عنوان مهد تمدن‌ها و ادیان- از همه مهم‌تر وجود اکثریت مسلمان به عنوان مهم‌ترین مانع در برابر گسترش قلمروی نفوذ تمدن لیبرال، سبب شد که در راهبرد‌های کلان ایالات متحده آمریکا و بطور کلی دولت‌های غربی، از توجه به این منطقه غفلت نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرالد تریبون در ادامه نوشت: جمهوری اسلامی ایران توانسته است با استقلال‌طلبی در برابر دخالت قدرت‌های غربی و در عین حال رشد اقتصادی و فنی (با وجود محدودیت‌های بین‌المللی)، توجه و حمایت بسیاری از ناظران را به خود جلب کند. ایران با حفظ مرز‌های جغرافیایی خود به شکل کنونی، قادر خواهد بود امنیت ملی خود را تضمین کند.

به نوشته هرالد تریبون، «تداوم ریشه‌های فعلی درگیری میان ایران و آمریکا را می‌توان در نتیجه تقویت «روابط مبتنی بر تهدید متقابل» تعریف کرد که بر این اساس دو طرف، افزایش نقش‌آفرینی، نفوذ و فرصت‌سازی را برای یکدیگر در سطح منطقه‌ای به معنای تهدید علیه منافع یکدیگر فرض‌کرده و سعی در جلوگیری از آن دارند. به‌عبارت دیگر، ایران به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود، به‌طور طبیعی خواهان نقش‌آفرینی به گونه‌ای متناسب با قدرت و شأن خود در سطح منطقه است.

در این روند، جمهوری اسلامی ایران افزایش نفوذ و حضور آمریکا در سیستم‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی منطقه را تهدیدی مستقیم برای کشور و افزایش نقش و جایگاه منطقه‌ای خود تلقی می‌کند. در مقابل، آمریکا نیز افزایش نفوذ ایران را در منطقه با توجه به سابقه سیاست و ماهیت ضدسلطه و ضدآمریکایی نظام جمهوری اسلامی ایران، تهدیدی علیه منافع ملی خود در جهت دسترسی به استراتژی درازمدت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی خود در منطقه در نظر می‌گیرد.»

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران توسعه اقتصادی استقلال طلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۳۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته در سالروز این اتفاق تاریخی، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: جوانان، بدانید ۱۰ اردیبهشت افتخار ایرانیان است. در سال ۱۶۲۲ میلادی دلاورمردان ایرانی دست بیگانه را از این سرزمین کوتاه کردند و ما هم امروز اینجا را حتی در اسم با کسی قسمت نخواهیم کرد. اینجا مرقد بزرگان ماست ما اینجا هستیم و می‌میریم و پایبند این سرزمین می‌مانیم.

سردار تنگسیری درباره اهمیت ویژه این منطقه گفت: ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت منطقه در خلیج فارس است، اما اهمیت خلیج فارس را فقط به سهم آن در صادرات نفت و گاز ندانید. اهمیت این منطقه بسیار بیشتر از این‌هاست که موجب شد پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال اینجا بمانند. 

وی افزود: عمیق‌ترین مسیر دریانوردی خلیج فارس در آب‌های ایران است. آبراه بین‌المللی از میان جزایر ما عبور می‌کند و ما افتخار تأمین امنیت تنگه هرمز و تردد روزانه ۸۳ فروند کشتی در 
خلیج فارس را داریم.

امیر سرتیپ «مهدی خواجه‌امیری» معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع هم در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با اشاره به اهمیت راهبردی دریا اظهار کرد: خلیج فارس بزرگ‌ترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است و بیش از ۳۰ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ بنابراین توجه به دریا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های غنی آن می‌تواند موجب پیشرفت‌های بسیار قابل توجه برای کشورمان شود.امیر خواجه‌امیری گفت: دریا، منبع قدرت و ثروت است و کشورهایی که به دریا راه دارند، منابع غنی قدرت و ثروت را دارند.

وزیرامور خارجه هم روز گذشته در همایش خلیج فارس در پیامی گفت: نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده، اما خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. دولت ما در راستای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، در عمل نشان داده به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه صلح و ثبات در منطقه است. 

امیرعبداللهیان افزود: اینک ایران اسلامی به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. ما برآنیم تا در مشورت با همسایگان الگویی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا پیشنهاد کنیم.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

دیگر خبرها

  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیست‌ها معطوف باشد
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد