Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبر نگار گروه اجتماعی خبر گزاری برنا : از روش های  آموزش مسائل اجتماعی ، فرهنگی، علمی و هنری  به کودکان  استفاده از انیمیشن ها درغالبهای گوناگون آموزشی است که در جهان مورد اقبال قرار گرفته و موجبات رشد و پیشرفت رفتارهای مناسب اجتماعی را در کودکان فراهم کرده است . در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرو در استفاده از انیمیشن ها به بررسی وجود و استفاده آن در کشور ایران پرداختیم  و دراین باره با امیر حسین شمشاد کارشناس رسانه به گفتگو پرداختیم که در ذیل می خوانیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرحسین شمشادی در گفتگو با خبرنگار برنا درباره علل استفاده از انیمیشن به عنوان ابزار کمک آموزشی گفت : قبل از ورود به بحث ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که کودکان امروز با کودکان نسل های گذشته  تفاوت های جدی پیدا کردند ، به این معنا که همزمان با پیشرفت تکنولوژی نوع تفریح ، سبک زندگی کودکان و همینطور راههای آموزش به کودکان هم تغییر پیدا کرده و به این ترتیب اگر آموزش کودکان نسل قبل از طریق والدین ،بازی با دوستان و یا کانالهای رسمی مثل مدرسه صورت می گرفت ، کودکان نسل جدید از راههای گوناگونی این مسائل را می آموزند که از موثرترین بخش هایی که بر رفتار و آموخته های کودک می تواند تاثیر داشته باشد تلوزیون هست وبه طبع آن موارد جدیدی که تا قبل از این با آن مواجه نبودیم ، مواردی مانند کارتن ها و انیمنشن ها و یا بازیهای کامپیوتری ، امروزه در حقیقت مواجه هستیم با مواردی که می توانیم از انها به عنوان یک موقعیت یادگیری جدید یاد بکنیم  واین موقعیت ها فرصتهایی را فراهم می کند که برای ارتباط گیری آموزشی بین بزرگسال و کودک  . همانطور که می دانید کودک در سن پایین تر قادر به تمیز دادن واقعیت از آنچه که در کارتن های تلوزیونی می بیند نیست لذا آموزش هایی که به صورت غیر مستقیم به صورت انیمیشن به کودک داده می شود همانقدر می تواند موثر باشد که آموزش در فضای واقعی .

وی افزود : در کشورهای پیشرفته به خوبی از این ابزار استفاده کرده اند و برایشان هم کارایی اقتصادی داشته و هم کارایی آموزش غیر مستقیم . به عنوان مثال یکی از پرفروشترین انیمیشن های تاریخ جهان  که جوایز بسیاری هم دریافت کرد به نام frozen  به معنای یخ زده با موضوع و محوریت عشق بود،که داستان زندگی  چند کودک و ماجراجوئی های آنها را دنبال می کند، خب این فیلم جزء ده فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان است که در مباحث انسان شناسانه به موفقیت رسیده است .

این مدرس دانشگاه در معرفی چند انیمیشن که در کشور ساخته و تولید شده گفت : انیمیشنهایی مانند داستانهای اساطیری شاهنامه که با اقبال روبرو شده است و به نظر می رسد که اگر ما سرمایه گذاری خوبی در این حوزه  داشته باشیم می توانیم پیامهای لازم را به شکل موثرتری به مخاطب کودک انتقال دهیم .

وی در پاسخ به این سوال که مسئولیت این بستر سازی و استفاده از تکنولوژیهای روز برای به کار گیری شیوه های آموزشی به عهده کیست گفت : البته قبل از اینکه به دنبال متولی و بانی انجام این کار باشیم اول باید در فهم و درک ضرورت موضوع و اهمیت موضوع به یک نظر واحد برسیم که نهادها و قانون گزاران در آن مشترک باشند . و بدانیم که ذهن خالی و سفید کودکان آن هم در این برهه زمانی که بخش زیادی از افراد جامعه ما را تشکیل می دهند ابزار هایی مانند انیمیشن چقدرمی تواند برذهن و روح آنان موثر باشد .اگر ما به این درک مشترک در میان متولیان و مجریان امور برسیم در حقیقت در همه بخش ها می توانند به فراخور اولویت هایشا ن می توانند کار بکنند . حتی بخش خصوصی هم می تواند با حمایت های دولتی در تولیدات اینگونه آثار پیشرو باشد کما اینکه علاقمندان و هنرمندان بسیاری را در کشور داریم که مشتاقانه می توانند در این زمینه ها فعالیت های موثری را انجام بدهند.

وی افزود: ما برای تولید انیمیشن متولی واحد در حقیقت نداریم . یعنی به لحاظ اینکه این انیمیشنها می تواند بعد آموزشی داشته باشند به حوزه آموزش و پرورش مربوط می شوند ، از این جهت  که در حوزه هنری قرار بگیرند می تواند مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، از این جهت که بخشی ازرسالت صدا و سیما آموزش هست و حضرت امام فرمودند که صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است وبخشی از مخاطبان این دانشگاه کودکان هستند پس می تواند به صدا و سیما هم مربوط شود. البته می توانیم متولیان دیگری هم برای پشتیبانی بربگزینیم مانند  بعضی از نهادهای فرهنگی ، برخی از شوراهای فرهنگی ، برخی از ارگانهایی که در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی فعالیت می کنند ،یا نهادهایی که مستقیما در حوزه کودکان فعالیت دارند مانند کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان که میتوانند در این زمینه ها پیش قدم باشند.

حسین شمشاد مدیر گروه آموزشی دانشکده خبر ،از رفتارها و مسائل کلیدی و اصلی که از طریق انیمینشن می توان یه کودکان انتقال داد و گفت ، بعضی از مفاهیم اخلاقی را در شکل ساده آن می توانیم آموزش دهیم ،مانند مهربانی کردن به دیگران ، صداقت گویی و اهمیت آن ، نحوه ی ارتباط گرفتن با دیگران ، مقاومت کردن در مقابل حرف زور و حرف ناحق و دفاع  کردن از آن چیزی که حقیقت و درست است ، مانند فهم عدالت و اهمیت آن . تجربه اخیر در جهان نشان داده که در حقیقت رویکرد عمومی بر کودکان جهان این هستش که مقدار مصرف رسانه ای آنها در حوزه انیمیشن رو به افزایش است و شکل های تازه ای به خود گرفته است، به این معنا که اگر در دهه های گذشته انیمیشن به صورت محدود و فقط از طریق تلوزیون در دسترس کودکان قرار می گرفت امروزه  به صورت وسیع با تولیدات رسانه ای پر شمار و بسیار جذاب و از طریق ابزارهای مختلف مانند تبلت ها ، سی دی پلیر های خانگی ، دی وایس های هوشمند و حتی به در قالبهای بازیهای کامپیوتری در اختیار کودکان قرار گرفته. به نظر می رسد که کودکان نسل جدید اقبال بیشتری به این نوع از تفریحات و آموزش های غیر مستقیم دارند و از این نظر نقش انیمینشن در حوزه آموزش و انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکان افزایش چشمگیری داشته باشد. و این موضوع اهمیت  سرمایه گذاری و، جدی و مهم  شناختن این حوزه و توجه و حمایت از تولید کنندگان انیمینشن در ایران را می طلبد.

امیر حسین شمشادی در پایان به اهمیت نظارت بر تولیدات آموزشی افزود : هرمحصول فرهنگی خواه نا خواه حامل ارزش های فرهنگی تولید کننده آن هست و طبیعی است که  این اهمیت نظارت بر حوزه آنچه که ما در اختیار کودکان قرار می دهیم را چند برابر می کند. با ذکر این نکته که این نظارت فقط نباید به صورت شکلی باشد، چه از طرف والدین و چه از نظر نهادهای مسئول عرض می کنم ،  نظارت شکلی به این صورت که مثلا چند ثانیه ای  از  موضوع را حذف بکنیم و فکر کنیم که در حقیقت انیمیشن را سالم در اختیار کودک گذاشته ایم ؛نه حتما اینطور نیست ، ارزش های فرهنگی غرب در لابه لای  بخش های مختلف محصولات فرهنگی آنها از جمله فیلم ها و انیمینشن ها قابل انتقال به جامعه ما است و از این جهت والدین و مسئولین با دید عمیق تری باید به این موضوعات بپردازند .    

 

خبرنگار: مژگان رسولی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انیمیشن رسانه گوناگون تولیدات رسانه ای متولیان رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

به‌گزارش خبرگزاری صدا وسیما خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین نوری در آیین عبادی - سیاسی این هفته نماز جمعه بجنورد گفت: مسئولان می‌توانند اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سوی کار‌های تولیدی هدایت کنند و با حمایت‌های لازم زمینه‌های مشارکت مردم را فراهم کنند.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به روز کار و کارگر تأکید کرد: امروز کار کردن در جامعه ما چند ویژگی دارد که در وهله نخست اصل کار، عبادت است و کار کردن اگر برای کسب درآمد حلال باشد، مجاهدت در راه خداوند محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه کشور هم اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌برد، ادامه داد: دشمنان تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه کشور اعمال کرده تا مسئولان و مردم را تحت فشار قرار دهد تا به اهداف خود برسند، بنابراین امروز انجام هر کار اقتصادی که تولید و رفع نیاز‌ها و بی‌نیازی به بیگانگان را به دنبال دارد، مجاهدت و جنگ علیه دشمنان است.
خطیب جمعه بجنورد در ادامه به روز معلم نیز اشاره کرد و گفت: معلم‌ها در تدریس و تعلم باید اخلاص داشته باشند و دانش‌آموز مورد توجه آنها قرار گیرد و اصل کار را بر تربیت دانش آموزان قرار دهند.
امام جمعه بجنورد گفت: اگر دانش‌آموزی روسری خود را بعد از پایان ساعت مدرسه و به هنگام خروج از مدرسه از سر گذاشت، آن معلم بداند که برای تربیت این دانش آموز کاری نکرده است.

دیگر خبرها

  • پرداخت مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره/ بی‌توجهی در حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست
  • بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • ستاد پشتیبانی آزمون برای امتحان نهایی در استان سمنان تشکیل شود
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند