Web Analytics Made Easy - Statcounter

معراج پیامبر (ص) خود یک حکایت عجیب و غیرقابل باور واقعی است و جزء معجزات حضرت قلمداد می‌شود، از سفر رسول به بیت المقدس تا عروج به آسمان هفتم و ملاقات با خداوند متعال.

اما نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که، سنگی در بیت المقدس وجود دارد که در بین زمین و آسمان معلق مانده است و می‌گویند این سنگ در زمان معراج زیر پای حضرت بوده و در هنگامی که پیامبر قصد داشتند به آسمان بروند این سنگ نیز از زمین بلند می‌شود تا همراه آن حضرت به آسمان برود که پیامبر (ص) چنین اجازه‌ای را به وی نمی‌دهد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

امروز باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون این موضوع نموده است که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

حکایت معراج پیامبر (ص)

پیامبر (ص) فرمود: من در مکه بودم که جبرییل نزد من آمد و گفت: «ای محمد! برخیز». برخاستم و کنار در رفتم. ناگاه جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را در آنجا دیدم. جبرئیل، مرکبی به نام «براق» نزد من آورد و به من گفت: «سوار شو». بر براق سوار شدم و از مکه بیرون رفتم. به بیت المقدس رسیدم. هنگامی که به بیت المقدس رسیدم، فرشتگان از آسمان نزد من به زمین فرود آمدند و مرا به داشتن مقام و منزلت ارجمند در پیشگاه خداوند مژده دادند. آنگاه در بیت المقدس نماز خواندم...

ببینید: داستان معراج پیامبر اکرم (ص) در کدام سوره آمده است؟

یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم (ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است که در اولین آیه سوره اسرا و آیات هشتم تا هجدهم سوره نجم می‌توان اشاراتی را درباره آن مشاهده کرد.

آغاز ماجرا در سوره اسرا چنین آمده است:

پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی برد که گرداگردش را پربرکت ساختیم، تا نشانه‌های خود را به او نشان دهیم. او شنوا و بیناست.

البته آن گونه که از روایات برمی آید معراج ضمن دو مرحله انجام شده است در مرحله اول همان گونه که در آیه فوق مشاهده کردیم ایشان را شبانه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی سیر می‌دهند و پس از آن تا آسمان هفتم و تا جایی صعود می‌کنند که احدی جز خداوند متعال حضور نداشته است و تمام این ماجرا در بیداری بوده و بنابر نظر اکثر علمای شیعه با همین بدن جسمانی اتفاق افتاده و نه در خواب یا با روح، زیرا معراج صرفاً روحانی فضیلت چندانی را برای ایشان اثبات نمی‌کند و چنان عظمتی را که مورد تأکید و روایات است بر نمی‌تابد.

این مطلب را از دست ندهید: معراج چه زمانی اتفاق افتاد؟

مرحله دوم معراج در سوره نجم چنین توصیف شده است:

سپس [پیامبر (ص) در شب معراج]نزدیک و نزدیک‌تر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا]به اندازه طول دو کمان یا کمتر بود. در اینجا، خداوند آنچه را وحی کردنی بود، به بنده اش وحی کرد. آنچه را دید، انکار نکرد. آیا با او درباره آنچه دید، مجادله و ستیز می‌کنید؟ و بار دیگر نیز او را نزدیک سدرهالمنتهی که بهشت جاویدان در آنجاست، دیده است. در آن هنگام که چیزی (شکوه و نور خیره کننده ای) سدرهالمنتهی را پوشانده بود. چشم او هرگز منحرف نشدو طغیان نکرد. (آنچه را دید، واقعیت بود) او در شب معراج، برخی نشانه‌های بزرگ پروردگارش را دید.

ببینید: فیلمی دیده نشده از محل معراج پیامبر (ص)

هر چند روایات درباره معراج آنقدر متعدد است که به حد تواتر رسیده و مورد قبول همگان می‌باشد لیکن راجع به زمان، مکان و تعداد دفعات وقوع آن میان محدثان، مورخان و مفسران اختلاف نظر وجود دارد:

 زمان اولین معراج را بهتر است نه ماه یا دوسال پیش از ولادت حضرت زهرا (س) بدانیم، زیرا حضرت محمد (ص) روزی در جواب یکی از همسران خود که از شدت محبت به فرزندشان گله کرده بود، تشکیل نطفه ایشان را در آسمان و شب معراج خوانده اند.  مکان آن نیز خانه حضرت خدیجه (س) خانه ام هانی خواهر حضرت علی (ع)، شعب ابی طالب، و مسجدالحرام در کنار کعبه گفته شده است.  آن گونه که از ظاهر روایات برمی آید، احتمالاً معراج بیش از دو مرتبه و طی دفعات متعدد اتفاق افتاده که یکی از آن‌ها بسیار شاخص و معروف شده که گفته شده این معراج در شب هفدهم ماه رمضان سال دهم بعثت اتفاق افتاده است.

این مطلب را از دست ندهید: پیامبر اسلام(ص) برای اثبات معراج خود به مشرکان چه گفت؟

تخته سنگى در بیت‏ المقدس که هنگام معراج پیامبر اکرم (ص) در هوا معلق‏ ماند

درباره قطعه سنگی که در بیت المقدس هست و در روایات و تاریخ به عنوان «صخره» مطرح شده، مطالب مختلفی وجود دارد.

در بعضی روایات آمده که: حضرت رسول اکرم (ص) از بالای این سنگ به معراج رفتند (نه این که به وسیله این سنگ یا همراه آن).

این مطلب را از دست ندهید: نشان دادن نور امام زمان (عج) به پیامبر اکرم (ص) در معراج

در روایات دیگری نیز وارد شده که: سنگ نیز خواست با حضرت به سوی آسمان رود و همین که بلند شد، حضرت فرمودند: قِف (یعنی بایست) و سنگ در همان حال به طور معلّق در هوا ایستاد. بنی‌امیه احترام فراوانی به این سنگ می‌گذاشتند. البته در اصل این که آن تخته سنگ همین سنگ موجود در مسجد الاقصی است یا سنگ دیگری می‌باشد، اختلاف هست. روایات مختلفی هم در فضیلت نماز خواندن در سمت راست این سنگ و دعا نمودن در اطراف آن و نیز فضیلت آن در روز قیامت وارد شده است که بعضی از این روایات ارزش سندی ندارد و از طریق راویانی مثل ابوهریره نقل شده است.

ولی کسانی که قبل از انقلاب به فلسطین سفر کرده‌اند، می‌گویند آن تخته سنگ اکنون بر روی تلی از خاک قرار دارد و معلق نیست.

ببینید: مکان مقدسی که پیامبر اسلام از آنجا به معراج رفت

در واقع قبه الصخره مکانی است که پیامبر شریف اسلام، در شب معراج از فلسطین، پای خویش را بر سنگی به نام قبه الصخره نهاد و از آنجا به معراج روحانی و جسمانی رفت. این سنگ بعد از آن زمان در هوا معلّق باقی ماند، اما در زمان اشغال فلسطین، یهودیان متجاوز و اشغالگر، زیر آن سنگ معلّق خاک و کلوخ ریخته و در واقع آن را روی زمین قرار دادند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: الصخره معراج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش و سپاه در مقابل دشمنان جانانه ایستاده‌اند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان خارجی و داخلی انقلاب، دست به دست هم دادند تا ارتش ایران را منحل کنند ولی امام راحل (ره) با تیزبینی و هوشیاری و درک به آینده، ارتش راه به‌عنوان پشتیبان و پشتوانه نظام، کشور و مرزها می‌توانستند.

وی اضافه کرد: پس از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام راحل (ره) روز ۲۹ فروردین به‌عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد. در آن روز ارتشیان غیور در مقابل امام راحل (ره) رژه رفتند و از آن روز به بعد این ارتش، به تعبیر مقام معظم رهبری ارتش حزب‌الله است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی در دفاع مقدس و همه حوادث کشور جانانه ایستاده است، تصریح کرد: شاهد این اقدام و نقش ارزشمند ارتش جمهوری اسلامی تقدیم ۴۷ هزار شهید است.

وی نقش ارتش در همه عرصه‌ها خاص و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: ارتش نقش مهمی در دفاع هوایی، زمینی و دریایی دارد و امروز روز ارتش جمهوری اسلامی به‌عنوان روز نیروی زمینی ارتش نامگذاری شده است.

استاندار بوشهر با تبریک روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارتشیان قهرمان و دلاور تصریح کرد: ارتشیان در کنار سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و بسیج مردمی یک توان رزمی و دفاعی قدرتمندی را شکل داده‌اند که اراده دشمنان در مقابله با انقلاب اسلامی از بین برده‌اند.

محمدی‌زاده یکی از موفق‌ترین عملیات‌های اخیر را وعده صادق دانست و تأکید کرد: این عملیات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. سپاه و ارتش در کنار هم دژ مستحکم برای صیانت از ملت، سرزمین، کشور، نظام و انقلاب اسلامی هستند.

کد خبر 6081081

دیگر خبرها

  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • ارتش و سپاه در مقابل دشمنان جانانه ایستاده‌اند
  • ۲۵ فروردین، جهان شاهد رویش یک قدرت الهی بود
  • پشت هر کشتی ایرانی در آب‌های فرا سرزمینی ارتشی مقتدر ایستاده است
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳