Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@20:07:21 GMT

باغستان یکهزار ساله قزوین قربانی ساخت پل

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۴۴۹۳

باغستان یکهزار ساله قزوین قربانی ساخت پل

یکی از ویژگی‌های بارز شهر قزوین باغ‌هایی با قدمت یکهزار ساله است که دور تا دور این شهر را احاطه کرده و به «باغستان سنتی» معروف است. این باغستان که در گذشته نه چندان دور حدود 5 هزار هکتار وسعت داشت، اما با بی‌توجهی به 2 هزار و 500 هکتار تقلیل یافته و همین مقدار نیز در معرض نابودی قرار دارد. کوروس سلیمانی خبرنگار اجرای طرح پل امام رضا(ع) از وسط باغستان

اجرای طرح پل امام رضا(ع) از وسط باغستان

در حال حاضر اجرای طرح پل امام رضا(ع) که از وسط این باغستان عبور می‌کند، باعث تخریب بخشی از آن خواهد شد و همین مسأله گلایه فعالان محیط زیست را در پی داشته، به طوری که این افراد تاکنون بارها برای نشان دادن اعتراض خود در مقابل این پل، زنجیره انسانی تشکیل داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید پروژه‌های عمرانی داخل باغ‌ها اجرا شود

«علی فرخزاد» معاون عمرانی استاندار قزوین در این خصوص با اشاره به اینکه این پل به پشتوانه طرح جامع ترافیک شهر در مراجع استانی و ملی تصویب شده و شهرداری تاکنون 200 میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه کرده تا به باغستان رسیده، اظهار داشت: در حال حاضر این پروژه متوقف شده و هیچ اقدامی در این خصوص انجام نمی‌شود تا به یک نتیجه و اجماع واحد در نهادهای تصمیم گیر استان و با مشورت سازمان‌های غیردولتی برسیم.اعتقاد داریم که پروژه‌های عمرانی نباید داخل باغ‌ها اجرا شود.

هم‌اکنون 2 هزار و 500 هکتار از اراضی باغستان باقی مانده که 500 هکتار آن در معرض از بین رفتن است. این قسمت در حاشیه بلوارهاست که قابلیت تغییر کاربری در آنها وجود دارد. حرفم این بود که ما 100 هکتار را به‌صورت تهاتری واگذار کنیم تا آن 500 هکتار از مالکیت شخصی خارج شود و تحت مالکیت دولت درآید. این مسأله در حد پیشنهاد بود که برخی برداشت اشتباه داشتند.

ساخت پل و ازبین رفتن باغستان

اما در این میان، «شکوه کرمانشاهانی» از فعالان محیط زیست و عضو یکی از سازمان‌های غیردولتی که دغدغه زیادی برای حفظ و نجات باغستان دارد، درباره توقف فاز دوم پل امام رضا(ع) بیان کرد: فاز دوم این طرح پس از پیگیری‌های مستمر انجمن «توسعه حیات شهر» که منجر به حضور و ارائه گزارش انجمن در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری شد، متوقف گردید. طبق مصوبه اخیر این شورا، نه تنها این پل بلکه باقی رینگ ماشین رو پیش‌بینی شده در طرح جامع ترافیک، مغایر با مصوبات قبلی شورایعالی ارزیابی شده و عملیات اجرایی در باغستان متوقف شده است. البته تصمیم نهایی در این مورد در کمیته فنی و پس از دریافت گزارش استان انجام می‌شود که امیدواریم منجر به توقف کامل پروژه و حفظ باغستان بشود. تنها فاز دوم پل امام رضا(ع) حداقل 60 هکتار از باغستان را نابود خواهد کرد. / قزوین - کورس سلیمانی

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی اظهار کرد: در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان قزوین ۱۱ هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین در قالب ۵ پلاک روز سه شنبه در کمیسیون جهاد کشاورزی رفع تداخل شد.

وی افزود: در این کمیسیون پلاک‌های کارندچال، کش رود و قدیم آباد در شهرستان قزوین و حاجی آباد لیاء و دانسفهان در شهرستان بوئین زهرا پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آن‌ها به پایان رسید.

رئیس جهاد کشاورزی قزوین تاکید کرد: از مجموع یک هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۴ پلاک به پایان رسیده است.

کد خبر 6086505

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند
  • افزودن ۴۱ هزار هکتار زمین به شهر‌ها برای اجرای نهضت ملی مسکن
  • اجرای ۲۴۰ پروژه بنیاد مسکن در روستا‌های اردبیل
  • اجرای ۲۴۰ پروژه بنیاد مسکن در روستاهای اردبیل