Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:37:19 GMT

وطن پرستی که به نام «ایران» رسمیت بخشید

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۴۵۹۳

وطن پرستی که به نام «ایران» رسمیت بخشید

تهران- ایرنا- سعید نفیسی مردی پر کار و خلاق، معمار نثر جدید معاصر و از چهره های ماندگار فرهنگ‌شناسی و ادب‌پژوهی است که انسان را از این همه تنوع و چیره دستی شگفت زده می کند. شاخصه برجسته وی وطن دوستی بود و با پیشنهاد و پیگیری های او نام ایران برای کشورمان رسمیت پیدا کرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ ادیب، نویسنده، مدرس، مورخ، مترجم و مصحح، عناوینی به شمار می روند که هرکدام از آنها عمری از آدمی می گیرند تا بدان دست یابد اما زمانی که سخن از «سعید نفیسی» می شود، تمامی این کلمات در قالب روحی واحد قرار می گیرند تا معرف شخصیت او شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او در خرداد 1274 خورشیدی در تهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه «شرف» و تحصیلات متوسطه را در مدرسه «علمیه» گذراند و در 15 سالگی به اروپا رفت تا به ادامه تحصیل بپردازد. پس از آن در 1297خورشیدی به ایران بازگشت و در دبیرستان‌های «اقدسیه و سن‏لویی» تهران زبان فرانسه یاد داد و در مدارس «علوم سیاسی، دارالفنون، عالی تجارت و صنعتی» مشغول به تدریس شد.

سپس در وزارت فواید عامه به کار پرداخت و به گروه نویسندگان مجله «دانشکده» پیوست و مدت یک سال با آن مجله همکاری کرد. در 1308خورشیدی به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و مدتی مدیر مجله «فلاحت و تجارت»، سردبیر مجله ادبی «پرتو» و مدیر و نویسنده مجله‏ «شرق» بود.

پس از مدتی از طرف وزارت فرهنگ به تدریس در دانشکده حقوق و ادبیات منصوب شد و سال ها در سمت استادی دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت و به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران درآمد.

نفیسی در آبان 1321 خورشیدی به رتبه دهِ استادی دانشگاه تهران دست یافت و در 1328 خورشیدی، بنا به تقاضای خود بازنشسته شد و چند سالی را در خارج از ایران گذراند اما در اسفند 1335 خورشیدی رییس دانشکده ادبیات به ریاست دانشگاه تهران تقاضایی مبنی بر تدریس مجدد نفیسی در دانشگاه نوشت و در بهمن 1337خورشیدی او بار دیگر تدریس را آغاز کرد.

**مدارج علمی
نفیسی را معمار نثر جدید معاصر ایران نامیده‌اند و این تبحر و چیرگی ناشی از احاطه کامل وی به زبان‌های یونانی، لاتین، فرانسه، روسی، اردو، پشتو، عربی و فارسی است. ترجمه‌های کم نظیر وی از زبان‌های بیگانه معروفیت خاصی دارد.

بزرگترین خدمت او به زبان و ادب و فرهنگ فارسی، تصحیح و تنقیح متون قدیمی به شمار می رود که از گوشه‌های کتابخانه‌های جهان بیرون کشیده و روی آنها با جدیت تمام کار کرده و به صورت کتاب عرضه داشته است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در طول زندگی اش به نمایندگی ایران در «نمایشگاه هنر و معماری باستان شناسی هفت هزار ساله ایران» در پاریس، عضویت هیات رییسه «بیست و پنجمین کنگره خاورشناسان» در مسکو، نمایندگی ایران در مراسم «هزاره فردوسی» در شوروی، عضویت «شورای فرهنگی سلطنتی»، عضویت «هیات امنای کتابخانه پهلوی» انتخاب شد و «نشان درجه اول علمی»، «نشان سپاس درجه اول»، «نشان علمی افغانستان» و جایزه بهترین کتاب سال را دریافت کرد.

یکی از افتخارهای نفیسی، احیا و بنیانگذاری شیوه داستان نویسی تاریخ محسوب می شود که در آنها روح وطن پرستی، سلحشوری و قهرمانی را تقویت کرده و جوانان ایران زمین را به حب وطن، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور فرا ‌خوانده است.

وی در گرو عشق به زبان و فرهنگ فارسی در 56 دانشگاه در چهار قاره درباره این مهم سخنرانی و تدریس کرد. در این راستا کرسیِ زبان فارسی در دانشگاه کلمبیا به نام «استاد سعید نفیسی» نامگذاری شده است.

نفیسی از پرکارترین و مشهورترین نویسندگان این عصر بود که تالیف های او به 250 کتاب و رساله می‌رسد و تعداد مقالاتش از هزار افزونتر است.

**آثار
آثار نفیسی در رشته هایی مثل تاریخ، تحقیق، شعر و فرهنگ نویسی بی نظیر بود. وی دیوان شعرا و متن های ادبی فراوانی را تصحیح کرده و بر آنها مقدمه و تعلیقات نوشته است که دیوان «ابن یمین فریومدی»، دیوان «عطار نیشابوری»، «کلیات عراقی»، دیوان «نوری ابیوردی»، دیوان «قاسم انوار» و دیوان «اوحدی مراغه ای» از جمله این آثار به شمار می رود.

او که مسافرت های متعددی به شوروی داشت، در 40 سال آخر زندگی خود بیشتر آثار روسی درباره ایران را گردآوری کرد. همچنین آثاری همچون ترجمه «آدام متیسکیه ویچ»، «ایلیاد، اثر همر»، «پل و ویرژینی، اثر برناردن دوسن پیر»، «آرزوهای بر باد رفته، اثر انوره دو بالزاک»، «ادیسه، اثر همر» و نیز نگارش کتاب هایی از جمله «آخرین یادگار نادرشاه»، «فرنگیس»، «ستارگان سیاه»، «ماه نخشب»، «آتش های نهفته – یا حساب ها در نیامد»، «نیمه راه بهشت» و «گلچینی از دیوان سعید نفسی» از جمله یادگارهای به یاد مانده از او محسوب می شود.

در یادنامه سعید نفیسی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در 1351 خورشیدی چاپ شده آمده که 160 اثر به خط او موجود بوده که چاپ نشده است و نشان می دهد نفیسی بیش از آنچه تصور می شود، پرکار بوده است.

**رسمیت یافتن نام ایران
نفیسی برای نخستین بار به رضاخان توصیه کرد، نام «ایران» را برای کشور رسمی کند و در مکاتبه های رسمی هم از واژه «ایران» استفاده شود زیرا بیم آن وجود داشت که «پرشیا» یا «پارس» این ذهنیت را ایجاد کند که دیگر اقوام جدا هستند. البته پادشاهان قاجار خود را پادشاه «ممالک محروسه ایران» می دانستند و چنین امضا می کردند اما اصطلاح «ممالک محروسه» بیشتر رواج داشت تا خود ایران و در مکاتبه های رسمی و در نشریه های خارجی پرشیا یا پارس را ترجیح می دادند و با پیشنهاد و پیگیری نفیسی بود که ایران با وجود قدمت هزار ساله و اشاره به آن در شاهنامه فردوسی رسمیت انحصاری پیدا کرد.

**گفته های دیگران
«عبدالحسین زرین کوب»، نفیسی را شخصیتی چند بُعدی یعنی مورخ، محقق، ادیب، منتقد، نویسنده، مترجم، زبانشناس و روزنامه نگار، می دانست.

«پریمرز نفیسی» همسر وی می گوید: «نفیسی واقعاً عاشق کتاب بود. او مصرف مفید و به جای پول را فقط در خریدن کتاب می دانست؛ به طوری که ضروری ترین احتیاجات شخصی خود را در این راه صرف می کرد. عقیده داشت کتاب باید چاپ شود و به دست مردم برسد. کتاب را نباید حبس کرد و جلوی پیشرفت فکری مردم را گرفت. باید وسیله بدست مردم داد تا هر کس هر قدر مایل است، مطالعه کند و روشن بین و روشنفکر شود و این مساله را یک قدم اساسی برای پیشرفت جامعه و بخصوص جوانان می دانست. هیچ وقت با هیچ ناشری در گرفتن حق تألیف سخت نمی گرفت».

«صادق رضازاده شفق» ادیب، محقق و مترجم ایرانی درباره او می نویسد: «در هر صورت این گونه ثمربخشی حیرت آور از نفیسی عجیب نیست و در این کار هیچ یک از نویسندگان و مولفان زمان ما به پایه او نمی رسد و باید او را از حیث تعداد آثار با امثال یاقوت حموی، ابوعلی سینا، غزالی و از متأخرین با مؤلف ناسخ التواریخ مقایسه کرد».

**رخ در نقاب خاک
این استاد تاریخ و ادبیات در سال های آخر عمر خانه کوچکی در پاریس خرید و بیشتر اوقات خود را در آنجا گذراند. سرانجام هنگامی که برای شرکت در نخستین کنگره جهانی ایرانشناسان به تهران آمده بود به بیماری آسم و قولنج مبتلا شد و در 22 آبان 1345 خورشیدی در بیمارستان شوروی تهران، رخ در نقاب خاک کشید. پیکر او را در تهران در کنار مزار پدرش و در آرامگاه «سر قبر آقا» پایین تر از چهارراه سیروس و مولوی به خاک سپردند.

پژوهشم9370**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها درگذشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌ دولت سیزدهم درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح ها و لوایح بگذارند. آنها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی در گفتگو با ایسنا، افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره های قبل دولت ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کارهای اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899689

دیگر خبرها

  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • این کشور هم فلسطین را به رسمیت شناخت
  • جامائیکا نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند