Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-16@11:17:01 GMT

با باران های پاییزی کم آبی جبران شد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۴۶۵۸

رئیس مرکز ملی خشکسالی با بیان اینکه سهم پاییز ۲۵ درصد از کل بارش‌های سال است، گفت: از ابتدای پاییز تا دیروز (۲۲ آبان ماه) میانگین بارش کل کشور ۳۵.۵ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلی‌متر بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل پاییز بازندگی‌ها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال باشد، با این وجود خشکسالی‌های انباشته و افت شدید آب‌های زیرزمینی جبران نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بلاغ،به نقل از ایسنا؛ خوشبختانه پاییز امسال روی خوشی به ایران نشان داده و از ابتدای این فصل شاهد بارندگی‌های نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال در غالب مناطق کشور هستیم. صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: از اول مهر تا روز گذشته (۲۲ آبان) میانگین بارش بلندمدت کشور ۲۱.۶ میلی‌متر و برای مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱.۲ میلی‌متر ثبت شده است بنابراین در ایران نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلی‌متر و نسبت به سال قبل حدود ۲۴ میلی‌متر افزایش بارش وجود دارد. تهران ۴۴ میلی‌متر بارندگی داشت

این کارشناس سازمان هواشناسی در مورد شرایط بارشی استان تهران اظهارکرد: از اول مهر تا ۲۲ آبان، استان تهران ۴۴.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرده این در حالیست که در این بازه زمانی بارش سال قبل تهران ۹.۲ میلی‌متر و بارش بلندمدت تهران ۲۹ میلی‌متر بود بنابراین نسبت به درازمدت ۱۵.۷ میلی‌متر افزایش بارش رخ داده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی ضمن اشاره به اینکه در اغلب استان‌ها از ابتدای مهر تاکنون نسبت به متوسط بلندمدت افزایش بارش ثبت شده است، استان‌های پربارش و کم‌بارش را برشمرد و گفت: در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلندمدت این استان‌ها افزایش بارش قابل توجه ثبت شده است. از سوی دیگر در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان و قزوین نسبت به میانگین بلندمدت این استان‌ها بارش کمتری دریافت شده است.

ضیائیان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر بارش‌های اخیر در جبران کمبود منابع آبی تصریح کرد: برای پاسخ به این سئوال باید بدانیم پاییز به طور نرمال چه سهمی از بارش‌های کل سال زراعی را دارد.  بارش‌های پاییز سهم ۲۵ درصدی از کل بارش‌های یک سال آبی دارد، بدین ترتیب که سه درصد از کل بارش‌های کشور در طول سال برای مهر، هشت درصد برای آبان و ۱۴ درصد برای آذرماه است.

باران‌های پاییز ۶ درصد بیش از حد نرمال

وی با بیان اینکه مهر و آبان ۱۱ درصد از بارش‌های کل کشور را شامل می‌شوند، گفت: بررسی آوردهای بارشی نشان می‌دهد که تاکنون این ۱۱ درصد سهم مهر و آبان تامین شده و حتی حدود شش درصد جلوتر از بارش نرمال طی این دو ماه هستیم و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان پاییز امسال در غالب مناطق کشور بارش‌ها در حد نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد و به احتمال قوی، پاییز امسال ۲۵ درصد سهم بارشی خود را دریافت می‌کند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با تاکید بر اینکه خشکسالی و کمبود شدید آب در ایران به این آسانی جبران نمی‌شود، تصریح کرد: با اینکه ۱۳ میلیمتر بارش بیشتر از ابتدای مهر تاکنون خوشحال کننده است  اما برای جبران خشکسالی‌های متمادی به هیچ وجه کافی نیست چون در ۱۱ سال آبی گذشته حتی یک بار هم ترسالی نداشتیم و بارش‌ها زیر نرمال یا نهایتا در حد نرمال بوده است، در نتیجه این شرایط هم منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های ذخیره‌شده پشت سدها به شدت افت کرده است و حداقل باید ۱۱ سال بارش بالای نرمال داشته باشیم تا این وضعیت جبران شود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعلا خبری از بارش‌های چشمگیر در کرمانشاه نیست/ رشد ۱۶ درصدی بارش‌ها

ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه، حداقل تا پایان این هفته بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود.

سعید قاسمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سامانه ناپایداری که امروز(دوشنبه، ۲۷ فروردین) برخی استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد بارش قابل توجهی برای کرمانشاه نخواهد داشت، گفت: این احتمال وجود دارد که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد افزایش ابر در بعضی ساعات وزش باد و بارش‌های خفیف و پراکنده در سطح استان و خصوصا مناطق کوهستانی باشیم.

وی ادامه داد: آن طور که بررسی داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد، حداقل تا پایان هفته جاری بارش قابل توجهی برای سطح استان نخواهیم داشت.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه از احتمال ورود سامانه ای ناپایدار به جو استان در اواسط هفته آینده یاد کرد و گفت: فعلا برای اظهارنظر درباره این سامانه زود است، اما با توجه به نزدیک شدن پایان فصل بارش‌ها و احتمال افزایش ناهنجاری در سامانه‌های بارشی، احتمال تضعیف آن وجود دارد.

قاسمی اشاره‌ای هم به آخرین وضعیت میانگین بارش‌های سال زراعی جاری(ابتدای مهر ۱۴۰۲ تاکنون) در استان داشت و گفت: در این مدت ۴۴۱ میلی‌متر بارش در استان داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۹ درصد رشد داشته است.

وی میانگین بارش شهر کرمانشاه در این مدت را نیز ۳۹۱ میلی‌متر اعلام کرد که از سال قبل ۱۶ درصد و از میانگین بلندمدت پنج درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: بیشترین بارش سال زراعی جاری را از پاوه به میزان ۹۰۲ میلی‌متر داشتیم که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه کمترین بارش سال زراعی جاری در سنقر و کلیایی رخ داده، از افزایش ۱۰ درصدی بارش این منطقه نسبت به سال گذشته و کاهش ۲۰ درصدی نسبت به بلندمدت خبر داد.

قاسمی درباره سامانه بارشی که اخیرا جو استان را تحت تاثیر قرار داد نیز عنوان کرد: میانگین بارش این سامانه برای استان ۳۷ میلی‌متر و برای شهر کرمانشاه ۴۸ میلی‌متر بود و بیشترین بارش حاصل از آن نیز از ثلاث باباجانی و به میزان حدود ۷۰ میلی‌متر به ثبت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در کدام شهر هرمزگان بیشتر باران بارید؟
  • بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود
  • نگرانی برای تامین آب استان ها؛ خالی ماندن سد‌ها
  • فعلا خبری از بارش‌های چشمگیر در کرمانشاه نیست/ رشد ۱۶ درصدی بارش‌ها
  • خوشحالی مردم روستا‌های بخش رخ از بارش باران بهاری
  • کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند
  • کنگان سربیشه با ۱۷ میلی متر رکوردار بارش باران در خراسان جنوبی شد
  • پُرشدگی سد‌های کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است
  • ارتفاع بارش در مولتان از توابع مهرستان به ۴۲.۵ میلی‌متر رسید
  • افزایش ۱۷ درصدی تردد های ساعتی اصفهان