Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ طی آئینی همایش «نقش حوزه‌های علمیه در توسعه و ترویج فرهنگ وقف» با حضور ائمه جمعه و بیش از 500 طلبه مدارس علمیه، سه‌شنبه شب، 22 آبان به مناسبت «هفته وقف» در محل مصلای مرکز استان بوشهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی آقامیری، مدیریت حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر در این همایش به ارائه گزارشی از روند آموزشی و عمرانی این مدرسه علمیه پرداخت و گفت: بیش از 500 نفر طلبه خانم و 300 نفر طلبه آقا در مدارس علمیه شهر بوشهر مشغول به تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهار کرد: تعداد 60 طلبه ملبس این مدرسه علمیه آمادگی کامل به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و اقامه واجبات دینی و حضور در مساجد شهر بوشهر را دارند.

خیمه‌های دانشجویی انوارالائمه(ع)

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر ادامه داد: گروه‌های جهادی طلاب این مدرسه علمیه در روستاها و مناطق محروم کارهای تبلیغی انجام می‌دهند و تشکیل گروه انوارالائمه(ع) با موضوع «حس خوب در پارک‌های شهر بوشهر» خیمه‌های اجتماعی و فرهنگی را ویژه نوجوانان و جوانان دانش‌آموز و دانشجو بر پا کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا اسماعیل‌پور، عضو شورای فرهنگی و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر در این آئین با بیان اینکه روحانیون و طلبه‌ها خط مقدم جبهه فرهنگی و استکبارستیزی هستند، عنوان کرد: برخی استان‌ها از محل درآمد مستغلات وقفی هزینه شهریه‌های مدارس علمیه را تأمین می‌کنند.

عضو شورای فرهنگی استان بوشهر در ادامه نقش حوزه‌های علمیه را در ترویج سنت حسنه وقف نقش مقاومتی خواند و و از روحانیون خواست تا مبلغ فرهنگ وقف باشند و مردم جامعه را تشویق به وقف کنند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر اعلام کرد: در شهر بوشهر 188 مسجد داریم که فقط یک سوم این مساجد برای اقامه نماز جماعت و بیان احکام شرعی پیش‌نماز روحانی داشته و نمازهای جماعت سایر مساجد با حضور افراد غیر روحانی اقامه می‌شود.

وقف؛ صدقه جاریه و جاویدان

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه 64 شناسه برنامه‌های فرهنگی توسط سازمان اوقاف و امورخیریه در طول سال در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می‌شود، بیان کرد: وقف به مفهوم کمک‌های خیرخواهانه افراد و نهادها به عنوان سنت نیکو و حسنه‌ای است که از دیرباز از انسان‌های بزرگ در طول تاریخ به یادگار و باقی مانده است و این امر در جوامع و فرهنگ‌های انسانی مختلف در دوره‌های گوناگون تاریخی وجود داشته است و در فرهنگ اسلامی از وقف به عنوان صدقه جاریه به مفهوم صدقه‌ای که مستمر، باقی و جاویدان بوده یاد شده است.

وی گسترش فرهنگ نوع‌دوستی و کمک‌رسانی در زندگی اجتماعی را یکی از زیباترین راهکارهای برآمده از آموزه‌های دینی در سنت پسندیده وقف دانست و اظهار کرد: وقف، عملی الهی است که شخص در کمال صحت و سلامت عقل و اندیشه؛ تمام یا قسمتی از مال و جان خویش را بی‌آنکه انتظار دریافت پاداشی را داشته باشد، با تمام وجود برای رضای خداوند به همنوع یا همنوعان خویش می‌بخشد و در این میان ولایت بر وقف عبارت از داشتن اختیاراتی محدود بر نگهداری، اصلاح و برداشت درآمدهای مال موقوف و مصرف آن درآمدها در اموری است که بر آن وقف شده و ولایت بر وقف بر دو قسم است؛ ولایت عامه که برای ولی امر است و ولایت خاصه که واقف در حین انشای وقف یا حاکم شرع او را تعیین کند.

بهمن‌ماه؛ آغاز آزمون مسابقات سراسری حفظ قرآن

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر با اعلام این خبر که بهمن ماه سال جاری آزمون مسابقات سراسری حفظ قرآن کریم اوقاف برگزار می‌شود، گفت: نقش آموزه‌های دینی در رویکرد به اخلاق و عمل اهمیت بسیاری دارد و مال‌دوستی در نهاد بشر قرار دارد و در برابر این غریزه می‌تواند اعتقاد به حیات جاویدان و پاداش عمل صالح جایگزین شود و تبلور این اعتقاد در حس نوع‌دوستی، احترام، محبت به دیگران و بر جای گذاشتن نام نیک است و در آموزه‌های قرآن هم این تشویق‌ها به تعبیرهای  مختلف به مانند آیه 267 سوره بقره آمده است.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با بیان اینکه اصل و مبنای مهم وقف مانند هر عمل شایسته‌ای، اخلاص و قصد قربت است، بیان کرد: از نظر قرآن، معیار انسانی، ایمان و عمل صالح است و نیکوکاری و مشارکت در امور خیر یکی از این اعمال صالح است که پس از عقیده درست، مطرح شده است.

یادآور می‌شود، این مراسم از سوی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر ساعتی پس از اذان مغرب و عشاء آغاز شد و با تجلیل بیش از 500 نفر از طلاب و صرف ضیافت شام به پایان رسید.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حوزه علمیه مسجد نماز جماعت روحانی اسلام وقف اوقاف و امور خیریه بوشهر دانشجو خیمه ایکنا شورای فرهنگ عمومی نباء قرآن فرهنگ آموزه های دینی استکبارستیزی طلبه ملبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: اگر بخواهیم بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجتماعی شوند، باید سنت و سیره اهل بیت (ع) در آنها اجرا و ترویج شود. - اخبار فرهنگی -

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: هشت هزار و 767 بقعه داریم که 33 بقعه متعلق به پیامبران است و 39 پیامبر در آنها دفن است.

نوروزپور با بیان اینکه در حال حاضر شش هزار امامزاده در کشور هستند و بقیه بقاع متبرکه افراد شاخص و علما هستند‌‌، گفت: امامزادگان در دین باوری مردم نقش برجسته‌ای داشتند؛ با تبلیغ دین اسلام مردم آموزه‌های دینی را از آنها یاد گرفتند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف تصریح کرد: امامان معصوم علیهم السلام و فرزندان آنها در زمان حیات مبلغان شریعت، مروجان دین و مفسران قرآن بودند؛ اکنون نیز که در قید حیات نیستند، همین سنت به شکل دیگری در بقاع متبرکه آنها انجام می‌شود.

افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور

او ادامه داد: در زمان کرونا بیش از دو میلیون و 500 هزار بسته معیشتی توسط اوقاف در میان خانواده های کم برخوردار توزیع شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: اگر بخواهیم بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجتماعی شوند، باید سنت و سیره اهل بیت (ع) در آنها اجرا و ترویج شود.

نوروزپور افزود: یکی از وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه احیا و آبادانی بقاع متبرکه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موقوفات است.

او با بیان اینکه اکنون هدف وقف کاهش مشکلات و مسائل جامعه است، گفت: تا سال‌های گذشته سنت اوقاف بر اجاره‌داری بود اما اکنون باید نیازهای جامعه را از طریق وقف برطرف و به جامعه خدمت کنیم.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان اینکه «مقام معظم رهبری فرمودند تنها به اهدای بسته معیشتی اکتفا نکنید» گفت: حضور اوقاف در حوزه اقتصاد موجب ایجاد اشتغال، رونق تولید و خدمت به مردم و کشور شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • اقدامات هیئت امنای با تجربه؛ جهش خوبی برای احیای موقوفات
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف