Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@17:37:50 GMT

نقشه سعودی‌ها برای ترور مقامات ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۵۰۹۲

نقشه سعودی‌ها برای ترور مقامات ایران

به گزارش جام نیوز به نقل از گویانیوز، «نیویورک‌تایمز» در گزارشی مفصل، خبر از مذاکرات مقامات سعودی برای ترور مقامات جمهوری اسلامی داد.

 

طبق گزارش این روزنامه، بیش از یک سال پیش یک مقام اطلاعاتی و نظامی پادشاهی عربستان طی دیداری با تجار بین المللی، نظر آن ها را درباره ترور مقامات ایرانی جویا شد.

 

 

 

 

ژنرال مورد بحث، سرلشکر «احمد عسیری»، فرمانده سابق سرویس امنیت و اطلاعات عربستان سعودی و «محمد بن سلمان»، مشاور ولیعهد این کشور است که پس از قتل «جمال خاشقجی»، رونامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری استانبول، توسط دولت عربستان به عنوان مسئول این قتل معرفی و از کار خود برکنار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ماجرا از دو سال پیش شروع ‌شد که جمع کوچکی از تجار بین المللی که با دول عربی در خاورمیانه ارتباطات مداوم تجاری دارند، برنامه‌ای طراحی کردند تا اقتصاد ایران را فلج کنند. به اعتقاد آن ها، پس از توافق «برجام» در دوره «باراک اوباما»، ایران فرصتی دوباره می‌یافت تا به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود بدون این که آن تجار سهمی از این پیشرفت اقتصادی داشته باشند. به همین خاطر، طرحی ریختند تا با حمله‌ای همه‌جانبه، اجازه رشد اقتصادی را از ایران بگیرند و جایگزینی شوند برای تحریم‌های سابق علیه ایران که با برجام کنار گذاشته می‌شد.

 

 

 

 

دو تن از فعال‌ترین و برجسته‌ترین این تجار، یکی «جورج نادر»، تاجر لبنانی-آمریکایی و مشاور اقتصادی امارات متحده عربی و دیگری «جول زمل»، تاجر اسرائیلی هستند که با دولت و وزارت اطلاعات کشور خویش نیز ارتباطاتی نزدیک دارند. نادر اول نزد دوست صمیمی خود، محمد بن سلمان رفته و طرح را برایش بازگو کرده بود. نتیجه این جلسه، از این نوشته جورج نادر به وضوح پیدا است: «امروز جلسه‌ای واقعا فوق‌العاده با محمد بن سلمان داشتم.»

 

بعد از ملاقات با ولیعهد عربستان سعودی و به پیشنهاد او در اسفند ۱۳۹۶، نادر جلسه‌ای با حضور بقیه تاجران بین المللی که با کشورهای عربی در خاورمیانه کار می کنند و سرلشکر عسیری برگزار می‌کند تا طرح اقتصادی علیه ایران را به طور رسمی با وی در میان بگذارد.

 

در این طرح، برای مقابله با اقتصاد ایران کارهایی از این قبیل در نظر گرفته شده بود: «افشا و تخریب ماموریت‌ها و دارایی‌های سپاه "قدس" در سراسر دنیا»، «تاسیس حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تنش و دامن‌زدن به اعتراضات خیابانی»، «تامین مالی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی» و «پخش اتهام‌های واقعی یا جعلی علیه مقامات رژیم برای ایجاد تفرقه در بین آن ها».

 

طراحان برنامه معتقد بودند این کارها هم چون جنگی اقتصادی، ایران را فلج می کنند و احتمال ظهور قدرتی جدید را در منطقه از بین می‌برند.‌

 

سرلشکر عسیری و همراهانش بعد از شنیدن طرح، به شدت از آن استقبال ولی با سوالی متفاوت روبه‌رو می شوند؛ مقامات سعودی از آن ها پرسیده بودند آیا حاضرند برنامه ترور فیزیکی و قتل سران جمهوری اسلامی را در ازای دو میلیارد دلار به طرح خویش بیافزایند؟ منظور آن ها به صراحت این بوده است که با پول پیشنهادی، شرکت‌های خصوصی متخصص در ترور و آدم‌کشی استخدام و مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی را از صحنه حذف کنند. فردی که طرح ترورش به طور مشخص در این جلسه مطرح شده، سرلشکر «قاسم سلیمانی» بوده است. این فرمانده سپاه قدس، دشمن شماره اول عربستان و اسرائیل به شمار می رود.

 

نادر و همراهانش که انتظار چنین سوالی را نداشته اند، پاسخ آن را به بعد از مشورت با وکلای‌خود موکول کرده بودند که بعد نیز با مخالفت صریح وکلایشان مواجه شدند. نادر البته پیش از خداحافظی و ترک سرلشکر عسیری، به او پیشنهاد می دهد که اگر دنبال چنین کاری است، بهتر است با شرکتی امنیتی در لندن تماس بگیرد که متشکل از سربازان سابق ارتش‌ بریتانیا است و متخصص در طرح‌‌ریزی و پیاده‌سازی عملیات‌های ترور و تخریب. اطلاع بیشتری از نام یا ماهیت شرکت مورد اشاره در دست نیست.

 

پیش از برکناری از قدرت، سرلشکر عسیری از افراد بسیار نزدیک و مورد اعتماد محمد بن‌ سلمان به شمار می‌رفت؛ ژنرالی که چهره عربستان سعودی در جنگ یمن در طول چند سال گذشته بود اما بعد از قبول مسئولیت برای صدور دستور قتل جمال خاشقجی، در ماه گذشته از سمت خود کنار گذاشته شد. معلوم نیست بعد از آن جلسه کذایی، مقامات عربستانی طرح خویش را چگونه پیگیری کردند. در هر صورت، با توجه به افشای این موارد در نیویورک تایمز، می‌توان انتظار داشت جزئیات بیشتری از این ماجرا در روزهای آینده روشن شود.

 

قتل جمال خاشقچی؛روزنامه‌نگار عرب در ترکیه توجه دولت‌ها و رسانه‌های جهان را معطوف به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کرد که به گفته برخی از کارشناسان غربی، فرد اصلی و مسئول واقعی پشت قتل جمال خاشقجی است. موشکافی رسانه‌ها اما به ماجرای قتل روزنامه‌نگار منتقد محدود نشد و بر اساس جزییات تازه منتشر شده در نیویورک تایمز، قتل از پیش برنامه‌ریزی‌شده مخالفان، روش دیرینه ولیعهد جوان بوده است.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خاشقجی جمال خاشقجی بن سلمان برجام اقتصاد اقتصاد آمریکا اسرائیل قاسم سلیمانی عکس ترکیه دلار لندن نیویورک تایمز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا که امروز با حضور رئیس جمهور کشورمان و مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با شماری از مقامات آفریقایی گفتگو کرد و نظر آنها را درباره توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران جویا شد:

میشل اوکیبه بافل معاون وزارت صنعت و تجارت غنا: 
امروز ایران جایگاه مهمی در منطقه دارد و من فکر می‌کنم کشور‌های آفریقایی قدر تعامل با ایران را به خوبی می‌دانند. ما باور داریم ایران کشور مهمی است که باید به شکل جدی به آن نگاه شود و به همین علت ما از غنا به اینجا آمده ایم. ما باور داریم که ایران ظرفیت‌های زیادی دارد که بسیاری از آنها میتواند به توسعه آفریقا کمک کرد. باید از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در آفریقا برای تجارت و ایجاد ثروت استفاد کرد. آفریقا بازار‌های خوب و دست نخورده و رو به رشدی دارد. باید به آفریقا به عنوان تنها بازار بکری که اکنون وجود دارد، نگاه کرد. بنابراین معتقدم امروز ایرانی‌ها باید نگاه خود را بیشتر به آفریقا و سرمایه گزاری بیشتر در این قاره معطوف کنند. 

کنستانتینو چیونگا، معاون رئیس جمهور زیمبابوه: 
اولا به رئیس جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کنفرانس اقتصادی ایران و آفریقا تبریک می‌گویم. زیرا این اقدام در راهبرد برد-برد، هم به آفریقا و هم به ایران کمک خواهد کرد؛ و این اعتمادی است که ما به دنبال آن هستیم. ایران در مسیر رو به جلو حرکت می‌کند و بازار یک و سه دهم میلیارد نفری ایران و افریقا  هم فرصت‌های تجاری زیادی را برای قاره افریقا و ایران به همراه می‌آورد. ما مصمم هستیم تا این همکاری بر اساس اعتماد متقابل به خوبی پیش برود.

بازار تجارت ایران رو به رشد است و نمایشگاهی که ما طی این دو روز مشاهده می‌کنیم، پیشرفت‌ها و ظرفیت‌هایی را که ایران به دست آورده است، نشان می‌دهد. ما بر اساس یادداشت‌های تفاهمی که امضا کردیم، اقدام خواهیم کرد. در هیئت همراه ما، وزیر آموزش زیمبابوه حضور دارد، زیرا ما می‌خواهیم در حوزه تحقیقات پیشرفت داشته باشیم. در حوزه آموزش، در حوزه نوآوری و... بنابراین همکاری زیادی در این حوزه مشخص وجود دارد. به یاد داشته باشید که تمام موضوعاتی که ما درباره آن گفتگو می‌کنیم، موتور آن آموزش است. وقتی شما آموزش دیده باشید، می‌توانید آن کار را انجام دهید. اگر شما می‌خواهید در حوزه مهندسی یا فن آوری یا پزشکی و... فعالیت کنید، باید آموزش آن را دریافت کنید؛ بنابراین این حوزه‌ای است که ما آن را مد نظر قرار داده ایم. حوزه فناوری، حوزه کشاورزی، حوزه معدن، تولید و همه اینها حوزه هایست که از نظر همکاری بین ایران و زیمبابوه مد نظر ماست و ما قصد داریم همه این‌ها را از طریق تفاهم نامه‌هایی که در سفر ژوئیه گذشته آقای رئیسی به زیبمابوه، امضا شده است، دنبال کنیم.

وزیر صنعت افریقای مرکزی
به نظر من ایران کشوری قوی و پرظرفیت است که هنوز در آفریقا آنطور که باید و شاید، شناخته نشده است. مراسم افتتاحیه امروز و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب بود. من از دولت و رئیس جمهور ایران می‌خواهم تمام تلاششان را برای تقویت توافقات و همکاری‌ها با قاره آفریقا به کار گیرند. کشور من جمهوری آفریقای مرکزی‏ برای همکاری گسترده با ایران به ویژه در زمینه تجارت آماده است. کشور من هم مانند ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و ما به عنوان کشور‌هایی که روابط دوستانه داریم خواهان توسعه روابط تجاری هستیم.

دیگر خبرها

  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد