Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:10:51 GMT

جزییات ذخایر دارویی ایران در تحریم

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۵۱۷۵

جزییات ذخایر دارویی ایران در تحریم

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح وضعیت بازار دارویی کشور بعد از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در نقل و انتقال پول و کالا است. البته میزان ذخایر دارویی و مواد اولیه بین شش ماه تا دو سال است.

دکتر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار دارویی کشور با توجه به تحریم‌های آمریکایی، گفت: با توجه به این که از قبل مطلع بودیم که تحریم‌ها ایجاد شده و تشدید می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم انجام شد تا ذخایر کافی از داروهای مورد نیاز و به‌ویژه مواد اولیه دارویی تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیلی نگرانی از بابت تامین دارو در بازار وجود ندارد.

تحریم و چالش نقل و انتقال پول دارو 

 وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که دارو و مواد غذایی در لیست تحریم قرار ندارد که مفهومش این است که شرکت‌هایی که فروشنده دارو به ایران بوده‌اند، همچنان می‌توانند با ایران معامله کنند. این چیزی است که اعلام شده است، اما مشکل اصلی در نقل و انتقال پول و کالا است که به دلیل شرایط جدید تحریم‌ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده که البته برای آنها راه‌حل‌هایی پیدا کردیم و نقل و انتقال پول و کالا می‌تواند از طریق مکانیسم‌هایی اتفاق بیفتد. البته برای این کار هزینه‌هایی هم به کشور تحمیل می‌شود.

ذخایر دارویی در کشور چقدر است؟

اصغری با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر ما در حوزه دارو و مواد اولیه بین شش ماه تا دو سال است، ادامه داد: بنابراین حداقل شش ماه فرصت داریم تا از طریق مکانیسم‌های اشاره شده، دارو و مواد اولیه را تامین کنیم، اما به هر حال این کار با زحمت بیشتری انجام می‌شود. در عین حال تمام تلاش ما این است که هیچ فشاری به بیماران منتقل نشود. البته هزینه‌هایی برای انتقال پول و کالا به کشور تحمیل می‌شود.

سرانجام ۵۰۰ میلیون یوروی دارو چه شد؟

رییس سازمان غذا و دارو درباره زمان تخصیص ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به حوزه دارویی اختصاص یابد، گفت: هنوز این موضوع عملیاتی نشده و سازمان برنامه و صندوق توسعه ملی که این پول را تامین می‌کند، در حال تبادل و مذاکره هستند. چراکه این پول به عنوان قرض داده می‌شود و دارند بررسی می‌کنند که با چه مکانیسمی می توان بازپرداختش را انجام داد. درباره ۲۰۰ میلیون دلاری هم که درخواست کردیم از محل حمایت از تولید نهاده‌های کالاهای اساسی در داخل کشور، به حوزه دارو اختصاص دهند، هنوز چیزی به ما منعکس نشده است.

اصغری با بیان اینکه میزان کمبودهای دارویی کشور طبیعی و مانند سال گذشته است، گفت: در حوزه غذا وضعیت خیلی بهتر است. زیرا عمده ذخایر غذایی کشور و مواد مورد نیاز صنعت غذایی تامین شده است. همچنین تولیدات‌مان هم مانند گذشته انجام می‌شود. تنها مشکل در صنعت غذایی بحث افزایش قیمت‌هاست که آن هم در حوزه مسئولیت وزارت صنعت است.

شرط وزارت بهداشت برای صادرات داروها

 وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات داروهای داخلی، گفت: به طور کلی اولویت ما تأمین بازار دارویی داخلی است. بر این اساس داروهای داخلی اجازه صادرات ندارند، مگر اینکه سازمان غذا و دارو تایید کند و ما مطمئن باشیم که این دارو می‌تواند به طور دائم بازار داخلی را تامین کند. بنابراین اگر مازاد بر نیاز کشور دارو تولید کنند اجازه صادرات می‌دهیم.

اصغری از افتتاح یک خط تولید داروهای های تک و سرطان در پنجم آذر ماه امسال خبر داد و گفت: در پنجم آذرماه خط تولید دارویی با ظرفیت وسیعی در صنعت دارویی افتتاح می‌شود که جهش بزرگی در تولید داروهای مورد نیاز کشور است. بر این اساس شرکت دارویی اکتوور خط تولید داروهای ضدسرطان و های‌تک را ایجاد می‌کند که ظرفیتی مازاد بر نیاز کشور را تولید خواهد کرد. در این خصوص نگاه صادراتی داریم و سرمایه گذاری آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و با مشارکت اسپانیا و یک کمپانی هندی است. بر این اساس تحریم هم برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چرا که خودشان مواد اولیه را تامین می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحريم دارو سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟

گروه اقتصاد و درآمد : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، امروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس، برای بررسی علل کمبود دارو جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشته است، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند و مجلس چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرده، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است.

به گزارش جماران، قالیباف در نشست علنی مجلس تاکید کرد: آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد. بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

 

انتقادات نمایندگان مجلس از عدم اجرای تعهدات در تامین نیازهای دارویی کشور تا جایی پیش رفت که نمایندگان کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ دانستند و ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه را به رای گذاشتند.

این اظهارات ریس مجلس در حالی مطرح شد که در آخرین روز فروردین ماه، بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، در جریان بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان «کوثر سمنان»، خبر خوشی برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنها داشت. او با بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه ریزی است، گفته بود در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوار‌ها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم. به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.

با اینکه جامعه و نظام سلامت کشور نیاز فراوانی به تحقق این وعده ها دارد و اجرایی شدن آن خصوصا برای اقشار محروم که بعضا به دلیل ناتوانی در تامین داروی مناسب که با قیمتهای گزافی به فروش می رسند، جان خود را از دست می دهند، اهمیت زیادی دارد، اما انتقاد از وضعیت بغرنج تامین دارو و هزینه درمان در ماه ها و هفته های پیش، پرتکرارتر از گذشته مطرح می شود.

حتی حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس در ماه های گذشته گفت: در برخی از بیمارستان‌ها تا وقتی از بیمار سکه و دلار نگیرند بیمار را عمل و درمان نمی‌کنند، باید وزارت بهداشت فکری کند چون این موضوع مشکل اساسی در کشور است.

علاوه بر این، گزارشها حاکی از این است که در هفته های گذشته، قیمت داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی رشد چند برابری داشته و تامین آن با مشکلات متعددی برای خانواده ها همراه است.

رایگان شدن درمان انواع سرطان ها در حالی نوید داده می شود که بررسی ردیف های بودجه ای سال 1403 که در جریان لایحه ای به مجلس تقدیم شده، نشان می دهد ردیف های بودجه ای مرتبط با تامین دارو و امور بیماریهای خاص هم حال و روز خوشی ندارند.

هر چند که بودجه قابل توجهی برای توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور درنظر گرفته شده است، اما این بودجه در راستای تامین تجهیزات است و نه کمک به تامین ارز واردات دارو یا درمان بیماران خاص و صعبت العلاج، همچنان که ردیف بودجه کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو، واکسن، یرخشک، کیت و کیسه خون و مواد مصرفی پزشکی رد 3درصدی داشته و به سازمان بیمه سلامت مرتبط با اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده با پوشش بیمه درمان، هیچ بودجه ای تعلق نگرفته است.

علاوه بر اینها، رشد بودجه کمک به انواع خیریه های مرتبط با درمان بیماریهای خاص، سرطانی و ام. اس. که اسامی آنها در ردیف بودجه ای ذکر شده، منفی بوده است. براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس ، در شرایطی که کشور با تورم رسمی بالای 40درصد روبرو است، رشد بودجه 23 درصدی برای وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.

         

دیگر خبرها

  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران