Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا- معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، 12درصد اشتغال در استان را مربوط به فرش و صنايع دستي بيان کرد و گفت: توليد فرش دستباف بايد هدفمند و سفارشي و براساس نياز بازار خارجي و با طرح و نقوش جديد با حفظ اصالت انجام شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا درويش علي حسن زاده در نشستي با فعالان حوزه فرش استان اظهار داشت: فرش در دنيا به عنوان نماد فرهنگ و هنر ايرانيان محسوب شده و با وجود تحريم هاي دشمن، قسمت عمده اي از صادرات غيرنفتي کشور را شامل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در راستاي توسعه صنعت فرش استان و معرفي هرچه بيشتر آن نمايشگاه فرش دستباف گلستان بهمن ماه امسال برگزار مي شود.
معاون امور بازرگاني گلستان يادآور شد که همچنين به منظور حمايت از بافندگان فرش دستباف و حرفه هاي وابسته به آن اتحاديه صنفي بافندگان فرش دستباف گلستان تشکيل شده است.
به گفته وي، توليدکنندگان و صادرکنندگان فرش نيز بايد با سليقه يابي و بازاريابي مناسب زمينه صادرات بيشتر اين هنر صنعت را فراهم کنند.
به گزارش ايرنا فرش دستباف، نمد، زيورآلات و سوزن دوزي ترکمن، جاجيم بافي روستاي زيارت گرگان، ابريشم بافي قزلباش هاي راميان و مينودشت، سوزن دوزي شاهکوه و قوم بلوچ و نيز دوخت هاي سنتي پوشاک در بين فارس ها از جمله صنايع دستي اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندي زنان و دختران و بعضا مردان اين استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بين خريداران داخلي و خارجي دارد.
گلستان واقع در شمال کشور از ديرباز مهد توليد فرش هاي دستبافت از جمله فرش ترکمن بوده و طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در اين منطقه فعاليت دارند، از مجموع آمار فعالان بخش قاليبافي در استان، حدود 31 هزار نفر داراي کارت شناسايي اين هنر صنعت هستند.
تمرکز بيشتر واحدهاي فعال در صنعت فرش در شهرهاي گنبدکاووس، بندرترکمن، آق قلا و کلاله است که در اين ميان گنبدکاووس با داشتن 30 درصد سهم توليد بزرگترين توليد کننده اين بخش است.
همچنين طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ميزان توليد فرش دستبافت شامل انواع قالي، قاليچه، گبه، تابلو فرش و فرش‌هاي بزرگ حدود 30 هزار مترمربع در سال است.
تعداد زياد بافندگان و واحدهاي توليدي، بيش از 250 شرکت تعاوني فرش دستباف، وجود ظرفيت‌هاي مناسب نظير توليد فرش ترکمني و فرش ابريشم منحصر به‌فرد و تنوع طرح و رنگ و نوع ( فرش ترکمني، گليم، جاجيم، گبه و طرح‌هاي خاص ) از جمله نقاط قوت و فرصت هاي فرش دستبافت استان است.
نقوش فرش اصيل ترکمن ذهني يا حفظي بافت است و زنان ترکمن در توليد اين دستبافت، آرمان ها و انديشه هايشان را با رنگ هاي دلخواه بر روي تار قالي گره مي زنند تا تابلويي زيبا و مانا پيش روي بينندگان قرار دهند.
بر روي فرش دستباف ترکمن بيش از ‎ 811طرح و نماد بافته شده است، طرح هايي که ترکمن ها در بافت فرش به کار مي برند، بيشتر شکسته و هندسي و شبيه طرح هاي بخارايي مي باشد که به آن ˈآخالˈ مي گويند، زمينه اين نوع قالي ها مزين به کتيبه ها و يا قاب هاي لوزي شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط يافته اند.
مهمترين نقوش و گل هايي که در بافته هاي ترکمن مورد استفاده قرار مي گيرد، عبارت از ماري گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسي، قزل اياق، تونيک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساري گل، دالي، بشير است.
فرش هاي ترکمن در اندازه هابي بين يک تا 12 مترمربع و در رنگ هاي قرمز لاکي، آبي سرمه اي، سبز پر رنگ، سفيد و بژ بافته مي شود.
رنگ هايي که اينک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسي، دارچيني، عبايي، قهوه اي روشن، قهوه اي تيره، طلايي، نخودي و آبي آسماني است.
استان گلستان طبق سرشماري نفوس و مسکن سال 95، يک ميليون و 869 هزار نفر جمعيت دارد و اقتصاد اصلي آن بر پايه کشاورزي و دامپروري استوار است.
در اين استان اقوام مختلف زندگي مي کنند که هر يک آداب و سنن و صنايع دستي مخصوص به خود دارند، بافت انواع فرش در بين بيشتر اين قوميت ها و بخصوص قوم ترکمن قدمت طولاني دارد.
پيش از اين حسينقلي قوانلو رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به خبرنگار ايرنا گفته بود که 95 درصد بافندگان استان را زنان تشکيل مي دهند که عمده ترين مشکل آنان نداشتن بيمه است.
به گفته وي، بافندگان مرد و زن در گلستان بدون برخورداري از بيمه و حمايت هاي ناشي از آن مشغول فعاليت هستند که عملي شدن طرح بيمه مي تواند علاوه بر ماندگاري اين افراد در صنعت توليد دستبافته، افراد ديگر را براي حضور در اين هنر- صنعت ترغيب کند.
او افزوده بود که دولت امسال مبلغ 500 ميليارد ريال براي بيمه بافندگان اختصاص داده که با توجه به تعداد فرش بافان استان حدود 10 درصد از اين مبلغ صرف بيمه بافندگان گلستان خواهد شد.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري گلستان نيز پيش از اين از ثبت گنبدکاووس واقع در شرق استان به عنوان شهر فرش ترکمن در فهرست آثار ملي کشور خبر داده بود.
ابراهيم کريمي گفته بود فرش ترکمن در دنيا شناخته شده است و نقوش و تکنيک آن منحصربفرد بوده و جهت هويت بخشي و برندسازي درحوزه صنايع دستي و حمايت از هنرمندان و توليدکنندگان و ارتقا توان توليدي و مالي فعالان اين صنعت در گلستان، اين شهر به عنوان شهر ملي فرش ثبت شد.
همچنين به گفته مسوولان صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان، افزون بر 22 هزار هنرمند عضو خانواده بزرگ صنايع دستي استان هستند.
هنرمندان گلستاني در 62 رشته غير بومي و 28 رشته بومي صنايع دستي فعاليت مي کنند.
7333/1648
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۵۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته شهرستان زابل گفت: این نمایشگاه به مدت شش روز در دانشگاه زابل دایر است.
مهین جاودان افزود: این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت ماه  با هدف معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های تولیدی و کارگاهی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در محل سایت قدیم دانشگاه زابل دایر است. 

وی ادامه داد: به مناسبت هفته کار و کارگر و کارآفرینی و هفته معلم، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل، مرکز نوآوری، بخشداری کرباسک و میراث‌فرهنگی دایر شده است.

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود