Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصرت الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایالات متحده در قبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا این مساله ناشی از عقب‌نشینی آمریکا بوده و یا تنها فرصتی شش ماهه برای وفق دادن کشورها با شرایط جدید است، گفت: اینکه آمریکا و یا هر ابرقدرتی بتواند و امکان داشته باشد فروش نفت ایران را به صفر برساند مقداری خوش خیالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا نفت علاوه بر اینکه یک کالای استراتژیک و اقتصادی است، کالائی بسیار سیاسی است که هم فروش و هم تامین و خرید آن به دکترین امنیت ملی کشورها بستگی دارد. یعنی در خرید و فروش نفت بین دو طرف تامین‌کننده و مصرف‌کننده فقط معامله نیست بلکه یک تفاهم دوطرفه برای اطمینان خاطر مردم دو کشور جهت تامین نیاز حیاتی گردش چرخ اقتصادی آنها، تامین شغل و تولید کالاهای ضروری است.

وی ادامه داد: به هر صورت عوامل بسیاری در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان از جمله تنظیم پالایشگاه نفت بعضی از کشورها با نفت ایران، عدم تامین نیاز بازار توسط سایر تولیدکنندگان داخل و خارج اوپک و عدم پاسخگویی آمریکا برای تامین نیاز دخیل هستند. از طرف دیگر ایران هم راه‌های مختلفی را برای فروش نفت خود به اختیار خواهد گرفت. نکته سوم اینکه حتی در این رابطه اگر آمریکا می‌توانست خیلی سفت و سخت برخورد کند، طبیعتا قیمت نفت در این سطح نمی‌ماند و به هر حال قیمت تغییر عمده می‌کرد؛ لذا برای اینکه تعادل بازار به هم نخورد، تلاش‌های گسترده‌ای انجام شد و عربستان و روسیه توانستند نهایتا تا یک میلیون بشکه را جبران کنند و ایران امروز نزدیک یک و نیم ملیون بشکه نفت می‌فروشد و یا با بکارگیری روش‌های دیگر فروش و صدور و از جمله دخیل شدن بخش خصوصی ایران می‌تواند به میزانی نفتش را بفروشد و به صفر نرسد.

وی افزود: پس دست ایران هم خیلی خالی نیست. اگر چه این تحریم‌ها تحمیلی و انتخاب ایران نیست و همانگونه که پمپئو وزیر خارجه آمریکا  در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی به صراحت گفته است، «ایران اگر می‌خواهد غذای مردم خود را تامین کند باید به حرف آمریکا گوش دهد.» این نهایت استفاده از اهرم‌های اقتصادی در حل اختلافات سیاسی است اما از سوی دیگر مسئولان ایرانی را تشویق می‌کند تا با هر روشی به فروش نفت دست زده و منافع مردم ایران را تامین کنند. لذا ایران قادر است با تعیین نوع فروش و ارائه تخفیف نفت خود را بفروشد و ظرفیت‌ها، روش‌ها و عواملی نیز  هستند همچون وجود کشورهای متضرر از اعمال تحریم‌ها و همچنین کشورهایی که بدنبال تامین حداکثری منافع مردم خود هستند که به ایران این توانایی را می‌دهند تا بتواند تا حدی پول نفت خودش را برای پاسخگویی به نیازهای اساسی و توسعه‌ای مردم تامین کند.  

این تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: قسمتی از این موضوع هم مربوط به ما می‌شود؛ من معتقد هستم ما باید روش‌های جدیدی برای دید درازمدت خود بهره ببریم و آن نوع قرارداد نفت با مشتریان، سرمایه‌گذاری و یا دخیل کردن کشورهای دیگر، هم‌پیمانان ما در برجام و مخصوصا اروپا یا روسیه و چین در نوع سرمایه‌گذاری است. اگر از ابتدا چنین تمهیداتی را در نظر گرفته بودیم، امروز اعمال تحریم توسط آمریکا سخت‌تر بود. اگرچه در لفظ ما عنوان می‌کنیم نفت ایران ملی شده اما در حقیقت نفت ایران دولتی شده است. روش کشف، نگهداری و فروش نفت بصورت دولتی روش معقولی نیست و جوابگوی مشکلات کنونی و آتی ما نیست. مخصوصا الان که در رویارویی با ترامپ هستیم و تحریم‌های هوشمند ترامپ در زمینه کاهش فروش نفت ایران و تحریم کانال‌های انتقال مالی ما آغاز شده است، این یعنی اعلان جنگ ترامپ علیه ما. پس ما هم باید جایگاه ویژه‌ای برای رویارویی با این وضعیت در پیش بگیریم. وجود یک مرکز عالی هماهنگ‌کننده نحوه مقابله با تحریم‌ها و پیدا کردن روش‌های جدید، کمک‌کننده و ضروری است.

وی ادامه داد: در مورد نفت هم این را باید فکر کرد که ادامه روند کنونی مقدور و به نفع کشور نیست و یکی از بهترین روش‌ها اتخاذ راهبرد ایجاد کانال‌های متعدد فروش از طریق بخش خصوصی کشور و همچنین سایر کشورهای همکار است که در اردوگاه ما قرار دارند و مخصوصا همسایگان است. در اینصورت سیاست اجرائی باید از طریق مسئولانی باشد که به نقش بخش خصوصی در فروش نفت قائل باشند و نه کسانیکه به دنبال اداره دولتی نفت هستند. متاسفانه به اینگونه امور خیلی توجه نمی‌شود و انتظار است افراد هرگونه سیاستی را اجرا کنند ولی امور جلو نم‌یرود و بیشتر گفتار درمانی پیشه می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید علاوه بر تلاش‌های کوتاه‌مدت و فروش نفت خود در راستای حفظ بازار خودمان و نگهداشتن مشتری‌های سنتی‌مان، سعی کنیم روش‌های بلندمدتی در همکاری‌های بین‌المللی در زمینه نفت و گاز داشته باشیم. متاسفانه نفت نه تنها یکی از مهمترین منابع درآمدی ما است و ما یک کشور تک محصولی هستیم بلکه فروش نفت به جای اینکه به سمت سرمایه‌گذاری و اقدامات زیرساختی توسعه‌ای برود به طور مستقیم در بودجه جاری مملکت تزریق شده و این باعث شده که زندگی روزمره مردم به فروش نفت اتصال پیدا کند و این به عقیده من در درازمدت خطرناک است.

تاجیک افزود: ما باید در دوبخش کوتاه و بلندمدت در این زمینه کار کنیم. کوتاه‌مدت برای فروش نفت به منظور تامین نیازهای مردم و حداقل رفاه و درازمدت برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک که بتوانیم به جای اینکه مستقیم پول را به صحنه وارد کرده و به بودجه کشور تزریق کنیم؛ از منافع سرمایه‌گذاری‌هایمان استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال تداوم معافیت‌ها گفت: حدس من این است که با توجه به این مساله که آمریکایی‌ها در این دوره تحریم‌های هوشمند اعمال کرده‌اند که من به آنها تحریم‌های نقطه‌زن می‌گویم، نقاط حساس کشور ما را هدف قرار داده‌اند و این تحریم‌های هوشمند تحریم‌هایی به مراتب سخ‌ تر هستند ولی به عقیده من معادله بازار نفت، معادلات بسیار پیچیده‌ای است.

این کارشناس مساول بین‌الملل افزود: آمریکا اگرچه کشور قدرتمندی هم به لحاظ اقتصادی و با اعمال قدرت دلار و هم از جهت سیاسی و نظامی است اما بازار نفت به عوامل و حوادث بسیاری بستگی دارد. مثلا در همین اتفاقات اخیر به رغم اینکه تولید نفت ایران یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده اما بدلیل جایگزینی قیمت نفت بالا نرفته است. حالت عکس هم وجود خواهد داشت یعنی حذف تولیدکنندگان دیگر از بازار و یا افزایش رشد اقتصادی دیگر کشورها و از جمله هند و چین می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد و این باعث می‌شود به نفت ایران احتیاج بیشتری وجود داشته باشد.

تاجیک افزود: بطور مثال با اقدامات ترامپ و اعمال تحریم‌های ایران و همچنین بیرون رفتن نفت ونزوئلا و نیجریه به عنوان تولیدکنندگان نفت اوپکی، افزایش قیمتی در سال گذشته صورت گرفته و از ۴۰ دلار به نزدیک ۷۰ دلاری که امروز با آن روبرو هستیم، رسیده است پس این بیشتر به دلیل معادلات و تحولات دیگری بوده است که در دنیا اتفاق افتاده و از این اتفاقات در دنیا و مخصوصا با این وضعیتی که ترامپ در دنیا حاکم کرده زیاد است. هرگونه احتمالی از جمله اینکه فرض کنیم مشکلی در عربستان به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان اوپکی به وجود بیاید یا عربستان به نوعی امکان صادرات ۱۱ ملیون بشکه در روز را نداشته باشد، طبیعی است که بسیاری از معادلات و بسیاری از تصمیمات را تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد:  اگر فرض کنیم همه اینها ثابت باشد و هیچ تغییری به وجود نیاید در آنصورت من اینگونه می‌بینم که اگر دولت ترامپ میتوانست در این مدت جایگزنی برای نفت ایران پیدا کند، طبیعتا این استثناءها را لحاظ نمی‌کرد و طبیعی است که این روند با کم و زیاد ادامه پیدا می‌کند. این درحالی است که هم اکنون هم کشورهای زیادی به دنبال گرفتن معافیت هستند. هرکدام از این‌ها اگر وارد بازار شوند، این معادله را تغییر خواهند داد.

این دیپلمات پیشین افزود:  در این بین هم اقدامات ایران در یارگیری و هم تغییر نوع فروش و سرمایه‌گذاری‌های ایران تعیین‌کننده خواهد بود. یکی از تحولاتی که ممکن است اتفاق بیفتد و خیلی از صحنه‌ها را تغییر دهد، مساله اوپک است؛ به عقیده من اگر اوپک قدرت ساماندهی خود را از دست بدهد، چه بسا بازار با یک هرج و مرجی روبرو شود که طبیعتا قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ترامپ هم علاقه‌ای به تداوم کارکرد اوپک ندارد و عربستان هم به دنبال تجدیدنظر در تداوم حضور خود در اوپک است و آن را در دست بررسی دارد.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی در خصوص امکانات ایران برای گذر از گردنه تحریم‌ها هم گفت: امروز ایران در سوریه و یمن دست بالا را دارد و یک قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود؛ یکی از مشکلات اساسی ما با کشورهای منطقه و ترامپ هم همین عدم پذیرش نقش منطقه‌ای ایران است. ما اساسا با ترامپ دو مشکل داریم یکی همین موضوع که عرض کردم و دیگری مسائل خاورمیانه است. باقی مشکلات یا به تبع این دو موضوع شکل گرفته و یا ظاهری است.

وی ادامه داد: در این رابطه آنچه در خصوص استفاده ایران از امکانات خود در منطقه برای مذاکره با اروپا مطرح می‌شود را من به عنوان تئوری استفاده از مزیت نسبی در صحنه سیاسی و اقتصادی مطرح می‌کنم و معتقد هستم که جمهوری اسلامی باید از سرمایه‌گذاری‌ها و توانمندی‌های خود برای تعامل و پیشبرد اهدافش استفاده کند. راهکار هم این است که ما قدرت سخت را به قدرت نرم تبدیل کنیم که تاثیرگذارتر باشد. پس ما باید دستاوردهایمان را نه تنها در سوریه و یمن بلکه در هر کجایی که امکانش وجود داشته باشد تبدیل به ابزارهایی کنیم که برای تامین منافع ما تاثیرگذار هستند.

این کارشناس سیاسی گفت: من معتقدم با این نقشی که ما داریم اگر بصورت فعال و مسئولیت‌پذیر روش‌هایی را پیش بگیریم که این روش‌ها به زبان هنجارهای بین‌المللی ترجمه شود طبیعی است که ما به عنوان یک بازیگر فعال حق داریم از سرمایه‌گذاری‌هایمان در هرجای دنیا استفاده مطلوب ببریم. این استفاده مطلوب، استفاده ابزاری نیست. ما برای مثال در سوریه سرمایه‌گذاری کردیم و در حالی که آمریکا می‌خواست صحنه را برهم بزند و حکومت سوریه را سرنگون کند جمهوری اسلامی معتقد بود که این مردم سوریه هستند که حق تعیین سرنوشت و تغییر و تعیین حکومت خود را دارند. حالا ایران باید از این دست بالا استفاده کند و آن را در صندوق خانه نگه ندارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اوپک عربستان سعودی نفت نصرت الله تاجیک ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفرتی که امروز نسبت به صهیونیست‌ها ایجاد شده، تبدیل به نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر خود به پاکستان، ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.

رئیس جمهور دانش‌افزایی و تولید علم در مراکز علمی و دانشگاهی را برای کشور‌ها قدرت و ثروت‌آفرین و مایه اقتدار و افتخار ملت‌ها دانست و تصریح کرد: برخورداری از ایمان در کنار علم، شرط موفقیت و سعادت برای فرد و جامعه است؛ علم بدون ایمان و ایمان بدون دانش و علم ره به جایی نمی‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی و اظهار داشت: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند.

رئیس جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق زمین به ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره ادعای آزاداندیشی دارند، گفت:، اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که تعداد زیادی دانشجو را فقط به خاطر حمایت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج می‌کنند، این مسئله با کدام منطق سازگاری دارد و آیا نام آن آزادی اندیشه است!

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادعای دفاع از حقوق بشر غربی‌ها را نیز مانند ادعای حمایت از آزادی اندیشه آنها فاقد حقیقت دانست و افزود: حمایت آمریکا و غرب از کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در سرزمین غصب شده غزه، بیانگر این واقعیت است که امروز بزرگترین ناقضان حقوق انسان، آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر آنها نیز پوچ است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امام راحل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند که فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و امروز مسئله آزادی قدس نه تنها مسئله اول جهان اسلام، بلکه مسئله اول جهان بشریت است و تردید نداریم که مقاومت ملت قهرمان فلسطین، غزه، فلسطین و قدس شریف را آزاد خواهد کرد. تردید نداریم نفرتی که امروز در جهان اسلام و بلکه جهان بشریت نسبت به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایجاد شده، تبدیل به دست انتقام ملت‌ها و خاتمه رژیم صهیونیستی و نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اگر دنیای استکبار در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل تمام دنیای آنها می‌ایستیم، تصریح کرد: امروز ملت ایران در مقابل فساد، زیاده‌خواهی‌ها و ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده و پس از این نیز خواهد ایستاد. هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این سفر تفاهمات خوبی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: اراده سران دو کشور توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و قطعا نتیجه اجرای این تفاهمات باعث ارتقای سطح همکاری‌ها خواهد شد؛ برخی کشور‌ها تلاش زیادی کردند تا به روابط دوستانه ایران و پاکستان خدشه وارد کنند، اما پیوند قلبی دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • دستاوردهای عملیات وعده صادق
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • نفرتی که امروز نسبت به صهیونیست‌ها ایجاد شده، تبدیل به نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • اجرای طرح زیست عفیفانه در جامعه ضروری است
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • در راستای تامین منافع شهروندان در کنار شهردار خواهیم بود