Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@06:24:22 GMT

باران‌ پاییزی کم‌آبی‌ها را جبران نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۶۳۴۹

خوشبختانه پاییز امسال روی خوشی به ایران نشان داده و از ابتدای این فصل شاهد بارندگی‌های نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال در غالب مناطق کشور هستیم. صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: از اول مهر تا روز گذشته (۲۲ آبان) میانگین بارش بلندمدت کشور ۲۱.۶ میلی‌متر و برای مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱.۲ میلی‌متر ثبت شده است بنابراین در ایران نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلی‌متر و نسبت به سال قبل حدود ۲۴ میلی‌متر افزایش بارش وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران ۴۴ میلی‌متر بارندگی داشت

این کارشناس سازمان هواشناسی در مورد شرایط بارشی استان تهران اظهارکرد: از اول مهر تا ۲۲ آبان، استان تهران ۴۴.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرده این در حالیست که در این بازه زمانی بارش سال قبل تهران ۹.۲ میلی‌متر و بارش بلندمدت تهران ۲۹ میلی‌متر بود بنابراین نسبت به درازمدت ۱۵.۷ میلی‌متر افزایش بارش رخ داده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی ضمن اشاره به اینکه در اغلب استان‌ها از ابتدای مهر تاکنون نسبت به متوسط بلندمدت افزایش بارش ثبت شده است، استان‌های پربارش و کم‌بارش را برشمرد و گفت: در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بلندمدت این استان‌ها افزایش بارش قابل توجه ثبت شده است. از سوی دیگر در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان و قزوین نسبت به میانگین بلندمدت این استان‌ها بارش کمتری دریافت شده است.

ضیائیان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر بارش‌های اخیر در جبران کمبود منابع آبی تصریح کرد: برای پاسخ به این سئوال باید بدانیم پاییز به طور نرمال چه سهمی از بارش‌های کل سال زراعی را دارد.  بارش‌های پاییز سهم ۲۵ درصدی از کل بارش‌های یک سال آبی دارد، بدین ترتیب که سه درصد از کل بارش‌های کشور در طول سال برای مهر، هشت درصد برای آبان و ۱۴ درصد برای آذرماه است.

باران‌های پاییز ۶ درصد بیش از حد نرمال

وی با بیان اینکه مهر و آبان ۱۱ درصد از بارش‌های کل کشور را شامل می‌شوند، گفت: بررسی آوردهای بارشی نشان می‌دهد که تاکنون این ۱۱ درصد سهم مهر و آبان تامین شده و حتی حدود شش درصد جلوتر از بارش نرمال طی این دو ماه هستیم و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان پاییز امسال در غالب مناطق کشور بارش‌ها در حد نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد و به احتمال قوی، پاییز امسال ۲۵ درصد سهم بارشی خود را دریافت می‌کند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با تاکید بر اینکه خشکسالی و کمبود شدید آب در ایران به این آسانی جبران نمی‌شود، تصریح کرد: با اینکه ۱۳ میلیمتر بارش بیشتر از ابتدای مهر تاکنون خوشحال کننده است  اما برای جبران خشکسالی‌های متمادی به هیچ وجه کافی نیست چون در ۱۱ سال آبی گذشته حتی یک بار هم ترسالی نداشتیم و بارش‌ها زیر نرمال یا نهایتا در حد نرمال بوده است، در نتیجه این شرایط هم منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های ذخیره‌شده پشت سدها به شدت افت کرده است و حداقل باید ۱۱ سال بارش بالای نرمال داشته باشیم تا این وضعیت جبران شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بارش باران در کرمانشاه

سعید قاسمی رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت : امروز جمعه و فردا به تناوب شاهد بارندگی همراه با وزش باد، رعد و برق و در برخی نقاط رگبار تگرگ خواهیم بود.

سعید قاسمی افزود: بارش امروز در نیمه غربی کرمانشاه از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود بطوریکه افزون بر آبگرفتگی معابر و روان آب، در برخی نقاط نواحی یاد شده با سیلاب محلی نیز همراه خواهد شد.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمانشاه یادآور شد: در روز یکشنبه آینده موقتاً از شدت بارندگی در سطح استان کاسته می‌شود، اما در روز‌های دوشنبه و سه شنبه با گذر موج ناپایدار دیگری مجدداً شاهد بارش‌های همراه با رعد و برق بویژه روز دوشنبه در نیمه شمالی استان خواهیم بود.

قاسمی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته شهرستان کرمانشاه با ۴۲ میلی متر بیشترین میزان بارش را در استان به خود اختصاص داد و پس از آن سرارود با ۳۳ و روانسر با ۳۱ میلی متر در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

وی میانگین بارش‌های اخیر در استان کرمانشاه را ۲۷ میلی متر اعلام کرد و افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته کنگاور با ۸ و سومار با ۲۸ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین نقاط استان بودند.

قاسمی یادآور شد: کمینه و بیشینه دمای شهرستان کرمانشاه نیز طی شبانه روز گذشته به ترتیب ۱۲ و ۱۸ درجه بالای صفر بود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بارش باران اخیر در پاوه از مرز ۱۰۰۰ میلی‌متر گذشت
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • مریوان رکورددار بارش باران در کردستان
  • خبر خوب هواشناسی؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات
  • خبر خوب هواشناسی ؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متر بارش باران در رومشکان
  • نصف کم‌بارشی‌های کشور با بارش های امسال جبران شد
  • ادامه بارش باران در کرمانشاه
  • ثبت بارندگی در ۱۱ نقطه خوزستان
  • میزان بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته کرمان اعلام شد