Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان وزیر امور خارجه با توجه به روحیه اعتدالی، منطقی و اخلاقگرا بودن ایشان، متقن و مبتنی بر اطلاعات است و می توان به آن اعتماد کرد. آفتاب‌‌نیوز : پروانه مافی در گفت وگو با ایرنا درباره اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع پولشویی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف یکی از وزیران قوی و موثر کابینه دکتر روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: سخنان وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به روحیه اعتدالی مبتنی بر منطق و اخلاقگرا ایشان، قطعا از روی بی اطلاعی و یا تهمت و هوس نیست و می توان به صحبت های وی تکیه کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ریشه بسیاری از اتفاقات مالی مربوط به دولت های نهم و دهم یادآور شد: موضوع موسسات مالی از جمله همین موارد بود که برای دولت یازدهم و دوازدهم به یک معضل تبدیل شد.
مافی تاکید کرد: بنابراین صحبت های دکتر ظریف با توجه به اتفاقاتی که در این سال ها رخ داده و پول هایی که به صورت رسمی و یا غیر رسمی از کشور خارج شده متقن و مبتنی بر اطلاعاتی است که قطعا ایشان دارد و می توان به آن اعتماد کرد.
وی درباره مخالفت برخی از افراد یا رسانه های با سخنان وزیر امور خارجه گفت: شدت مخالفت و مقاومت در برابر سخنان اخیر وزیر امور خارجه و مخالفت هابا شفاف سازی بیانگر این است که حتما اتفاقاتی رخ داده و ممکن است سهمی در این اتفاقات نادرست مانند پولشویی داشته باشند.
عضو کمیسیون شورای ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: البته من اتهام نمی زنم اما هیچ دلیلی برای مقاومت برابر شفافیت مالی و فرآیند مبتنی بر روشن شدن موضوعات مالی در کشور قابل توجیه نیست.
مافی توضیح داد: کنار هم گذاشتن ها این حقایق ما را به یک نتیجه می رساند و آن این که افرادی هستند که در این فرآیند نادرست دستی داشتند و شفافیت را مانعی برای حفظ شدن وضعیت خود می دانند.
اظهارات ظریف درباره فسادهای مالی پنهان دلسوزانه است
غلامرضا حیدری نیز اظهار داشت: محمد جواد ظریف از بهترین، مسلط ترین و باسابقه ترین دیپلمات های کشور ما است که در طول این سال ها اقدامات بسیار مثبت و ارزشمندی را برای کشور انجام داده است.
وی با اشاره به این که ظریف در مذاکرات و برجام زیر نظر رهبر معظم انقلاب کارها را جلو برده است افزود: قطعا ظریف اطلاعاتی دارد که ما نداریم. اگر او دغدغه منافع ملی را نداشته باشد آن افرادی که سفارت های عربستان را آتش می زنند دغدغه منافع ملی دارند؟
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آقای ظریف نظام را متهم به پولشویی نکرد بلکه از واقعیاتی سخن گفت که در ایران وجود دارد و باید با آن مقابله کرد.
حیدری افزود: مقابله کردن با این موضوع هم باید ریشه ای باشد، ما بایستی گلوگاه هایی که ما را در این بسترها می اندازد را پیدا و با آن مقابله کنیم . امروز موضوعاتی وجود دارد که ما را به سمت تحریم ها کشانده که باید سرمنشا و علت آن را پیدا کنیم.
این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ای کاش از ابتدا نگاه ما به دنیا و روابط با دیگر کشورها بر اساس روابط و تعامل مثبت بود، البته این که بعضی ها خود را یکه تاز دنیا می دانند واقعیتی است که وجود دارد. در یک زمان دنیا دو قطبی بود آمریکا و شوروی یکه تاز بودند و پیش از آن نیز انگلیس یکه تاز دنیا بود.
وی ادامه داد: امروز نیز آمریکا فکر می کند یکه تاز دنیا است و بنا به دلایل متعدد فکر می کند همه بایستی تحت امرش باشند، آمریکا نفوذش در ایران در زمان پهلوی دوم بسیار زیاد شد و ایران نقش ژاندارم منطقه را از جانب آمریکا بازی می کرد.
وی تصریح کرد: بعد از سقوط رژیم پهلوی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، این نفوذ قطع شد زیرا مردم ایران می خواستند از این سلطه نجات پیدا کنند، پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران، آنان نیز به مقابله با ما پرداختند و تحریم ها علیه ایران آغاز شد.
حیدری ادامه داد: این تحریم ها در ابتدا فراگیر نبود، ما در زمان جنگ هم تحریم داشتیم ولی این تحریم ها مانند امروز نبود تا این که به دولت نهم رسیدیم که به خاطر فعالیت های هسته ای و برخی سخنان نا بجا تحریم سختی شدیم پس از آن با برجام ما از این تحریم ها کمی بیرون آمدیم ولی بعد از روی کار آمدن ترامپ بار دیگر زیر بار تحریم ها رفتیم.
وی افزود: آنچه که برای ما سوتفاهم ایجاد می کند این است می تواند پشت صحنه این قضایا قابل تامل باشد، عده ای سفارت انگلیس و عربستان را به آتش می کشانند تا رابطه ما را با دنیا خراب کنند، در مجلس خلاف آیین نامه مجلس برجام را آتش می کشند وعلیه پیوستن ما به کنوانسیون های بین المللی بنر می زنند.
وی تصریح کرد: این عوامل آگاهانه یا ناگاهانه موجب به هم زدن رابطه مثبت ایران با دنیا می شود این اقدامات ممکن است مشکوک باشد و ما امیدواریم شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات به این قضایا ورود پیدا کنند، ظاهر قضیه نشان می دهد می تواند ارتباطی باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این ها یک هدف را دنبال می کنند و آن خراب کردن ایران و روابطش با دنیاست، که خلاف منافع ملی است و ایجاد هزینه برای ملت می کند.
وی افزود: یکی از نتایج زیان بار این تحریم ها تکنولوژی دور زدن تحریم است. درست است ما توانستیم با این اقدام نفت خود را بفروشیم ولی از دل این اقدامات امثال بابک زنجانی بیرون آمد آن هایی بیرون آمدند که چمدانی پول جا به جا می کردند وقتی ما زیر بار تحریم می رویم قطعا این موارد نیز پشت سرش می آید.
منظور ظریف نهادها و مسئولان نظام نبود
روزنامه ایران نیز نوشت: رمزگشایی وزیر خارجه ایران از موانع داخلی پیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» سرو صدای مخالفان دولت را بلند کرده است. محمدجواد ظریف اخیراً در گفت‌وگویی، پولشویی گسترده در کشور و منافع اقتصادی برخی جریان‌ها را واقعیتی دانسته که موجب فضاسازی‌ علیه مصوبه‌های ضدپولشویی شده و تلاش‌ها برای تصویب قوانین شفاف سازی مالی را ناکام گذاشته است.
در گفت‌وگو با دیاکو حسینی، کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره دلایل هجمه مخالفان به ظریف و بازتاب آن در عرصه سیاست خارجی گفت‌وگو کردیم...
** موضوع پیوستن ایران به «FATF» در حالی از سوی نهادهای ذیربط داخلی پیگیری می‌شود که وزیر امور خارجه ایران وجود پولشویی گسترده در ایران را که به تأمین منافع اقتصادی عده‌ای خاص منجر شده از جمله موانع تصویب لوایح مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف» برشمرده است؛ این در حالی است که آقای ظریف تاکنون به این صراحت درباره این مسأله و موانع پیش روی آن ورود نکرده بود. به نظر شما علت این صراحت چیست؟
مطمئناً به این دلیل که وزیر امور خارجه ما بیش از هر فرد اجرایی دیگری در کشور نسبت به جزئیات، اهمیت، معانی و پیامدهای پیوستن یا عدم پیوستن به FATF در سیاست‌های ملی اقتصادی و روابط تجاری ایران اشراف نظر دارد و از مشاهده بی توجهی‌هایی که گاهی سایر مسئولان کشور در رابطه با این مسأله دارند، رنج می‌کشد. بعضی افراد به گونه‌ای با FATF برخورد می‌کنند که گویا این موضوع چیزی بیش از یک بحث جانبی که صرفاً به سیاست‌ها و خط مشی وزارت امور خارجه و دولت مربوط بوده، نیست. اما این برداشت کاملاً غلط است. امروز شفافیت در امور مالی و بانکی نه تنها به خواست و مطالبه عمومی شهروندان ما تبدیل شده و نه تنها می‌تواند زمینه‌های لازم را برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به وارد شدن در بازارهای ایران، توسعه روابط تجاری، مالی و بانکی با سایر کشورها مطابق با قوانین و هنجاری‌های بین‌المللی فراهم کند بلکه مسأله‌ای کاملاً مرتبط با امنیت ملی ما در برابر انواع گوناگونی از تروریسم اقتصادی و حتی تروریسم در اشکال سنتی و شناخته شده آن است. بخشی از نظام جمهوری اسلامی این موضوع را حتی قبل از بر سرکار آمدن دولت آقای روحانی درک کرده بود و به همین دلیل هم بود که مقدمات لوایح FATF در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد و آقای جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد. این نشان می‌دهد که پذیرش استانداردهای کارگروه ویژه اقدام مالی، سیاست کلی نظام است و ربطی به دولت‌ها ندارد. جای شگفتی دارد که بعضی افراد حتی سیاست‌های نظام را هم به محل مجادلات حزبی و جناحی تبدیل و نظرات دیروز خودشان را هم فراموش می‌کنند. طبیعتاً وقتی دکتر ظریف این واقعیت‌ها و این سیاسی کاری‌های غیراصولی را می‌بیند، چاره‌ای جز وارد شدن به این موضوع و اصلاح شیوه بحث‌های نادرست حول آن ندارد.
** صحبت‌های اخیر آقای ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده بر پایه چه گزاره‌هایی مطرح شده است؟
نمی‌دانم دکتر ظریف کدامیک از موارد را مد نظر داشته است؛ اما باید توجه کنیم در کشوری که قوانین و استانداردهای سختگیرانه علیه پولشویی وجود ندارد و شفافیت مالی تضمین نشده، پولشویی یک امر رایج است و اگر شاهد و مدرکی برای پولشویی وجود نداشته باشد باید تعجب کنیم. در چنین کشورهایی وارد شدن پول‌های کثیف، پول‌های آلوده و پول‌های سیاه به سیستم مالی آنقدر طبیعی است که ممکن است همه مردم و فعالان اقتصادی حتی متوجه ناسالم بودن این پول‌ها نباشند. دکتر ظریف در مصاحبه اخیر در واقع به این بستر که ناشی از فقدان قوانین و استانداردهای پذیرفته شده جهانی است، اشاره داشتند نه به اشخاص حقیقی و حقوقی که ممکن است در چنین ساختاری، آگاهانه یا ناآگاهانه درگیر پولشویی شوند. امروز نهادهای زیادی وجود دارند که محل درآمدها، مخارج و گردش مالی آنها به طور کامل ،شفاف و روشن نیست. همین ابهامات بنا به تعریف می‌تواند شکل‌های متنوعی از پولشویی را ایجاد کنند.
** اشاره به وجود پولشویی گسترده در کشور در حالی از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده است که پیش از این مخالفان دولت حتی آمار رسمی دولت درخصوص میزان قاچاق در کشور را رد کرده و ارزیابی بیشتری از این آمار داشتند. خب؛ با وجود چنین پیشینه‌ای که بسیاری از خود مخالفان اصولگرای دولت به رد و بدل شدن پول‌های قاچاق در کشور اعتراف کرده‌اند؛ چرا با پیوستن ایران به کنوانسیون‌های شفاف‌سازی مالی با این شدت مخالفت می‌کنند؟
افراد و گروه‌هایی وجود دارند که منافع‌شان را از طریق پذیرش استانداردهای FATF در خطر می‌بینند. طبیعتاً آنها در صورتی که ایران به همکار این نهاد تبدیل شود، از کسب درآمدهای میلیاردی از مسیرهای غیرشفاف محروم خواهند شد. نباید از این افراد انتظاری جز مخالفت و فضاسازی مخرب داشته باشیم. نکته جالب توجه و حیرت انگیز، این است که این افراد بعضاً با توسل به امریکا ستیزی با این مسأله مخالفت می‌کنند؛ در حالی که کمترین اطلاع از شرایط کشور و ماهیت سیاست‌های امریکا علیه ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ چیز به اندازه رد کردن لوایح FATF امریکا را خوشحال نمی‌کند. دولت ترامپ بسیار خوشحال خواهد شد اگر ما به دست خودمان ثابت کنیم که عدم سلامت نظام مالی و بانکی ایران، ریشه واقعی بی میلی سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در ایران است و نه تحریم‌های امریکا. حتی می‌توانیم فرضیه‌های خطرناک‌تری را هم در نظر بگیریم. برای مثال، در شرایطی که ایران در کنار کره شمالی تنها کشورهای غیرهمکار FATF محسوب می‌شود، برای امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خیلی راحت است که یک عملیات تروریستی را در گوشه‌ای از جهان صورت دهند و با سندسازی‌هایی، سرنخ‌های تأمین مالی آن را به ایران متصل کنند. این استثنا بودن ایران، بسیار خطرناک است. اگر ایران به همکار کارگروه ویژه اقدام مالی تبدیل شود، راه‌های سوء استفاده و توطئه چینی را علیه خودش مسدود خواهد کرد.
** برخی از مخالفان می‌گویند صحبت‌های آقای ظریف در حالی مطرح شده که موضوع پیوستن ایران به CFT و سایر لوایح FATF از سوی شورای نگهبان و نهادهای قانونی کشور رد شده است؛ بنابراین منظور آقای ظریف آن است که حامیان پولشویی از بدنه نهادهای حاکمیتی کشور هستند و این انتقادات متوجه آنها می‌شود... ارزیابی شما چیست؟
این فرار به جلو، گرهی از مشکلات باز نمی‌کند. کاملاً روشن است که منظور دکتر ظریف نهادهای حاکمیتی و یا چهره‌های معتبر نظام نبود. ایشان به عنوان وزیر امور خارجه و کسی که مستقیماً با این مباحث در سطح امنیت ملی درگیر است، حق دارد که از زوایای مختلف به موضوع نگاه کند و این به معنای متهم کردن این و آن نیست. وی تأکید کرد که هیچ فرد یا نهادی را متهم نمی‌کند؛ البته این بدان معنا نیست که عده‌ای دلبسته به مافیای ثروت و فساد، نتوانسته‌اند خود را به نهادهای حکومتی نزدیک کنند و با سوء استفاده از اهرم‌های قدرت سیاسی، از دارایی‌ها و عملکردهای ناسالم خود دفاع کنند. اما باید توجه داشته باشیم که این افراد را با نهادهایی که شاید به آنها مرتبط باشند، معرفی نکنیم. حتی اگر این افراد، احیاناً سوابق انقلابی داشته‌اند ولی امروز غرق در فساد شده و به پول‌های بادآورده خو کرده اند، نباید آنها را با انقلاب یکی بدانیم. طبیعتاً این افراد به انقلاب و ارزش‌های آن پشت کرده‌اند و به عبارت دقیق‌تر این افراد نفوذی‌هایی هستند که با جریان تروریسم اقتصادی علیه نظام و ملت ایران همدست شده‌اند و چه بسا با حفظ ظواهر در سلسله مراتب اداری و سیاسی ما به درجاتی هم رسیده باشند.
***
وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های درباره فضاسازی هایی که علیه لوایح FATF در کشور انجام شده است، گفت: اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی ها منافع اقتصادی است.
وی افزود: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند.
ظریف تاکید کرد: من هیچ دستگاهی را متهم نمی کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات میدانم.
این سخنان وزیر امور خارجه موجب انتقاد برخی رسانه ها و چهره های سیاسی مخالف دولت از او شد. کد خبر: ۵۵۶۴۲۸ تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

منبع: آفتاب

کلیدواژه: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پولشویی مخالفان دولت روحانی اصلاح طلبان پروانه مافی فساد مالی لایحه cft شورای نگهبان مجلس سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات وزیر کشور درباره جرایم رانندگی: خیلی قدیمی است

احمد وحیدی وزیر کشور با بیان اینکه جرایم رانندگی اضافه نشده و باید به روز شود، گفت: به علت اینکه برخی از این جرایم خیلی قدیمی است، بازدارندگی ندارد.

وزیر کشور با بیان اینکه جرایم رانندگی اضافه نشده و باید به روز شود، گفت: به علت اینکه برخی از این جرایم خیلی قدیمی است، بازدارندگی ندارد.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباه مبلغ جرایم رانندگی افزود: اساس جلوگیری از تخلفات رانندگی را مبنی بر فرهنگ سازی و توجه مردم عزیز به ضوابط رانندگی می دانیم ولی عده ای هستند که با عدم رعایت ضوابط از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز و ... موجبات ایجاد مشکل برای خودشان و دیگران را فراهم می کنند. بنابراین برابر شرایط قانونی جرایم رانندگی به روز و اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • اظهارات وزیر کشور درباره جرایم رانندگی: خیلی قدیمی است
  • حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
  • روحانی: رهبری موافق وزارت ظریف بودند /جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود /سردار سلیمانی درخواست کرد وزیر دفاع سپاهی باشد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!