Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@23:11:13 GMT

واگذاری سرخابی‌ها منتظر مصوبه هیات وزیران

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۷۴۵۹

واگذاری سرخابی‌ها منتظر مصوبه هیات وزیران

مادامی که مصوبه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران اصلاح نشود، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس امکانپذیر نیست اما با نامه اخیر وزیر ورزش به رئیس‌جمهور، احتمال لغو این مصوبه وجود دارد. البته هنوز مشخص نیست که در آن صورت، قیمت‌گذاری، مزایده و پیدا کردن خریدار چه قدر طول بکشد؛ این آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌هاست که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مدت‌هاست که موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هر چند وقت یکبار مطرح می‌شود ولی در نهایت به آن نتیجه‌ای که باید نمی‌رسد. در سال ۱۳۹۴ بود که هیات وزیران مصوبه‌ای را تایید کرد که طبق آن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بنگاه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند و در نتیجه نباید خصوصی شوند، اما بسیاری معتقدند که این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند، نه فرهنگی.

در نتیجه طی این سال‌ها با این استدلال که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیئت دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته شدند واگذاری آنها امکانپذیر نبود، مگر اینکه هیئت دولت بر مصوبه خود، بازنگری کند و آن را تغییر دهد در آن صورت این دو باشگاه می‌توانند به چرخه واگذاری برگردند.

به تازگی وزیر ورزش نامه‌ای به دولت ارسال کرده و خواهان خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شده است. در این راستا علی اشرف عبدالله پوری حسینی - رئیس سازمان خصوصی‌سازی - درباره آخرین اخبار مربوط به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفته که " خوشبختانه وزیر ورزش و جوانان به‌ جد پیگیر خصوصی‌سازی این دو باشگاه است و با نامه‌ای که به‌ درخواست وزیر ورزش و جوانان برای شروع مجدد روند خصوصی‌سازی این دو تیم از سوی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت رفته، منتظر مصوبه هیئت وزیران برای شروع روند واگذاری استقلال و پرسپولیس هستیم".

از طرفی وزارت ورزش و جوانان این روزها درگیر اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان است. باشگاه پرسپولیس نیز به دلیل دولتی بودنش، تابع اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان است.

در این میان سوال این است که آیا روند خصوصی‌سازی سبب می‌شود که مدیرعامل پرسپولیس مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نشود؟ آن طور که ایسنا در گفت و گو با مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی بررسی کرده مراحل تصویب مصوبه جدید هیات وزیران، قیمت گذاری، جلسات هیات واگذاری  و مراحل مزایده و در نهایت واگذاری چندان کوتاه نیست و احتمال دارد که مدیرعامل عامل فعلی باشگاه پرسپولیس به علت قانون منع بکارگیری بازنشستگان مجبور شود با این باشگاه خداحافظی کند.

در همین مورد مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از نامه وزیر ورزش به سازمان خصوصی‌سازی در چه مرحله‌ای است؟ گفت: بهزاد سلطانی‌فر - وزیر ورزش - نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ارسال و تقاضا کرده که سرخابی‌ها واگذار شوند. رئیس‌جمهور هم با کلیات کار موافقت کرده است.

سیدجعفر سبحانی اظهار کرد: وزارت اقتصاد هم به همراه وزیر ورزش به هیات دولت نامه نوشته که ما موافق این واگذاری هستیم، ولی برای واگذاری سرخابی‌ها بزرگترین مشکلی که وجود دارد این است که مصوبه هیات وزیران در مرداد یا شهریور سال ۱۳۹۴ سدی برای این راه است.

وی توضیح داد: در آن مصوبه به صراحت گفته شده که این باشگاه‌ها فرهنگی هستند و چون فرهنگی هستند از مدار خصوصی‌سازی خارج می‌شوند. در نتیجه اگر قرار است واگذاری این دو باشگاه انجام شود باید آن مصوبات هیات وزیران اصلاح شود.

سبحانی تاکید کرد: تا زمانی که آن مصوبات اصلاح نشود برای واگذاری آنها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. البته می‌دانم که دبیر هیات دولت این کار را در دستور کار جلسات هیات وزیران قرار داده است. اما اینکه این موضوع چه زمانی در هیات وزیران مطرح شود، مشخص نیست، چراکه زمان جلسه در اختیار هیات وزیران است، ولی به احتمال زیاد مصوبه قبلی لغو خواهد شد و سرخابی‌ها به مدار واگذاری برمی‌گردند و از آن زمان است که کار سازمان خصوصی‌سازی شروع می‌شود.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه آیا مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان از این پس می‌توانند همچنان مدیرعامل این دو باشگاه باشند؟ گفت: اگر این دو باشگاه به معنی واقعی کلمه خصوصی شوند در آن زمان است که می‌توان در این مورد صحبت کرد. اما بسیار بعید است که همه کارها از جمله مصوبه هیات وزیران، قیمت‌گذاری باشگاه و مزایده و برنده شدن خریدار و ... ظرف مدت مثلا دو ماه رخ دهد.

وی گفت: زمانی که مصوبه جدید هیات وزیران بیاید باید باشگاه را قیمت‌گذاری کنیم. قیمت‌گذاری بنگاه‌ها شش ماه اعتبار دارد اما از زمانی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قیمت‌گذاری شده‌اند، چهار سال می‌گذرد در نتیجه بعد از مصوبه هیات وزیران بار دیگر این دو باشگاه باید دوباره قیمت‌گذاری شوند.

سبحانی یادآور شد: قیمت‌گذاری یک مسیری دارد که نمی‌توانیم برای آن زمان بگذاریم. علاوه بر این بعد از قیمت‌گذاری باید این بنگاه‌ها را آگهی کنیم و این موضوع به هیات واگذاری برود. اگر مصوبه هیات وزیران ظرف دو هفته آینده صادر و مصوبات قبل اصلاح شود، سازمان خصوصی‌سازی مزایده را به شکل خوبی برگزار می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تيم فوتبال استقلال تهران تيم فوتبال پرسپوليس خصوصي سازي سازمان خصوصی سازی واگذاری سرخابی ها وزير ورزش و جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب اما واقعی؛ وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در شرایطی که در هفته‌های گذشته کار واگذاری استقلال و پرسپولیس به کنسرسیوم‌هایی متشکل از زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و 6 بانک کشور انجام شده بود، اما همچنان در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار، این تغییرات صورت نگرفته است.

به نقل از ورزش سه در واقع پس از واگذاری 85 درصد از سهام پرسپولیس به بانک‌های: بانک شهر (30 درصد)، تجارت و ملت (هر کدام 20 درصد) و رفاه، اقتصاد نوین و صادرات (هر کدام 5 درصد) و واگذاری 85 درصد از سهام استقلال به: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۵ درصد)، شرکت‌های پتروشیمی بندرامام خمینی (ره)، شهید تندگویان، بوعلی و پارس (هر کدام 20 درصد)، این دو باشگاه از زیر سایه وزارت ورزش و جوانان خارج شدند.

با این حال، همچنان در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار و مقابل نام سهامداران دو باشگاه، تغییری دیده نمی‌شود. با مراجعه به سایت مذکور و جستجوی نام استقلال و پرسپولیس، مشاهده می‌شود که از وزارت ورزش و جوانان به عنوان سهامدار اصلی سرخابی‌ها با 90 درصد سهام نام برده شده است.

ضمن اینکه از زمان واگذاری سرخابی‌ها، هنوز این دو باشگاه هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر واگذاری را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902817

دیگر خبرها

  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • شورای نگهبان نسبت به مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایرادی نداشت
  • عجیب اما واقعی؛ وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • داوران جنجالی برای سرخابی در هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال؛ چراغ سبز به بلوا
  • وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • یک نام جدید برای پرسپولیس مطرح شد
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟