Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ‌آغاز فرآیند شخم‌ شالیزارها در این استان گفت‌:‌ عملیات شخم‌زنی، آفت کرم ساقه‌خوار برنج را در شالیزارهای گیلان نابود می‌کند. ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ استانها گیلان نظرات

لیلا بذرکار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ در حال حاضر عملیات شخم اراضی شالیزاری به صورت پراکنده و پیش از موعد مقرر در گیلان به ویژه در مناطق شرقی استان توسط کشاورزان آغاز شده که این کار در نابودی آفت کرم ساقه‌خوار برنج بسیار مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ به طور معمول فرآیند انجام شخم اراضی کشاورزی در گیلان از اواخر پاییز و اوایل زمستان آغاز می‌شود اما برخی از کشاورزان برای استفاده بهینه از نزولات جوی و منابع آبی در دسترس شخم‌زنی اراضی خود را زودتر از موعد آغاز کرده‌اند.

بذرکار با بیان اینکه سه مرحله شخم‌زنی باید در اراضی کشاورزی انجام شود افزود:‌ شخم پاییزه،‌ شخم زمستانه و شخم بهاره سه مرحله از فرآیند آماده‌سازی اراضی شالیزاری هستند اما معمولاً تا پیش از این کشاورزان گیلانی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از شخم پائیزه خودداری می‌کردند.

وی مهم‌ترین مزایا و فواید انجام شخم پائیزه و زمستانه را برشمرد و ابراز داشت:‌ از بین بردن مؤثر پناهگاه‌های آفات به ویژه لارو آفت کرم ساقه‌خوار برنج که برای زمستان‌گذرانی از بقایای گیاهان داخل مزرعه استفاده می‌کند از جمله مهم‌ترین فواید انجام شخم‌ پائیزه و زمستانه است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان افزایش حاصلخیزی خاک را از دیگر مزایای مفید شخم پائیزه و زمستانه دانست و افزود:‌ از بین رفتن بقایای علف‌های هرز و مخلوط شدن آن با خاک مزرعه و ایجاد مواد آلی در اراضی کشاورزی از تأثیرات بسیار مثبت انجام شخم‌های پیش‌ از موعد است.

بذرکار افزایش رطوبت خاک را برای عمل‌آوری برنج بسیار لازم و ضروری اعلام کرد و اظهار داشت:‌ افزایش عملکرد محصول و ارتقاء سطح بهره‌وری محصول برنج از دلایل مهمی است که به علت آن کارشناسان جهاد کشاورزی شالیکاران را به انجام عملیات شخم پائیزه و زمستانه ترغیب می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته عملیات شخم اراضی شالیزاری گیلان در پایان آذر توسط کشاورزان آغاز شد ‌تصریح کرد: کشاورزان گیلانی سال گذشته در شهرستان‌های املش، لنگرود، شفت، آستارا و آستانه‌اشرفیه عملیات شخم‌زمستانه را اواخر آذر به‌صورت پراکنده آغاز کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ شالیکاران گیلانی سالانه حدود 750 هزار تن برنج سفید معادل 40 درصد برنج کشور را تولید می‌کنند و گیلان بعد از مازندران دومین تولیدکننده برنج در ایران است.

گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، 180 هزار هکتار آن از طریق کانال‌های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می‌شوند و بقیه نیز از آب بندان‌ها و رودخانه‌های داخلی استان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ش

R7877/P1377/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سردشت گفت : محلول پاشی ۵۰۰ هکتار از جنگل امسال به صورت زمینی و در راستای مقابله با آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس واقع در دو شهرستان ، میرآباد و سردشت اجرا شد.   رحمت ابراهیمی افزود : آفت جوانه خوار بلوط یک آفت تک نسلی است که هر سال باتوجه به وضعیت جوی از اواسط فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه فعالیت می کند.   ابراهیمی افزود :این عملیات با دو تیم در دو منطقه این دو شهرستان با استفاده از ۶ دستگاه تراکتوروماشین مجهز به تانکر سمپاشی انجام می گیرد.   وی بیان کرد: این عملیات با اعتبار ۴ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اجرایی می شود که به دلیل توپوگرافی و صعب العبور بودن منطقه عملیات تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • پیش‌بینی ۸۰ درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران