Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:08:55 GMT

موج گرما قدرت باروری حشرات نر را نصف می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۷۸۱۰

موج گرما قدرت باروری حشرات نر را نصف می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که موج گرما می‌تواند به اسپرم حشرات آسیب برساند و حتی آنها را عقیم کند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان گونه‌ای از حشرات موسوم به "سخت بالپوشان" (قاب بالان یا بیتل) را در آزمایشگاه در معرض موج گرما قرار دادند که این اقدام به کاهش توان باروری در حشرات نر منجر شد. همچنین آنها می‌گویند که این آسیب می‌تواند به نسل بعدی سخت بالپوشان به ارث برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حشرات شاهد افت انبوه جمعیت در سراسر جهان بوده‌اند و کارشناسان می‌گویند که برای روشن شدن تاثیر گرمایش، مطالعات بیشتری لازم است.

تغییرات اقلیمی بر تنوع و فراوانی گونه‌ها در اطراف جهان اثر گذاشته اما سازوکار این تاثیر به درستی درک نشده است.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، پروفسور "مت گیج" از دانشگاه "ایست انگلیا" که این مطالعه را هدایت کرده گفت: فروپاشی تنوع زیستی و جمعیت حشرات کاملا تشخیص داده شده اما نمی دانیم که آیا گرمایش این پدیده را توضیح می دهد یا نه؟ 

کارشناسان سخت بالپوشان را مطالعه کردند چون ۴۰۰ هزار گونه از آنها وجود دارد که نماینده حدود یک چهارم کل گونه‌های جانوری شناخته شده است. افت شدید جمعیت حشرات می تواند پیامدهای قابل توجهی برای محیط زیست داشته باشد.

اخیرا مطالعه ای در آلمان نشان داد که جمعیت حشرات بالدار طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته و وضعیت مشابهی در جنگل های گرمسیری" پورتو ریکو" مشاهده شده است.

پژوهش تازه که نتایج آن در نشریه "ارتباطات نیچر" چاپ شده نشان داد که قرار دادن سخت‌بالپوشی به نام "آرد سرخ" در معرض پنج روز موج گرما در آزمایشگاه تولید اسپرم (سلول جنسی نر) آن را سه چهارم کم می‌کند درحالی که انواع ماده‌ این حشره تحت تاثیر گرما قرار نمی گیرند.

این پژوهش نشان داد موج گرمای اول توانایی تولید مثل حشرات نر را نصف کرد و موج گرمای دوم تقریبا آنها را عقیم کرد.

"کرس سالس" از متخصصان این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان می دهد که موج گرما آمادگی تولیدمثل نرها را نصف می‌کند و یکدست بودن این تاثیر در میان جمعیت حشرات شگفت انگیز بود.

سایر مطالعات نشان داده است که گرما می تواند به توانایی تولید مثل مردان آسیب بزند، موضوعی که در مورد سایر پستانداران هم صادق است.

بنابر این گزارش،‌ با تغییرات اقلیمی انتظار می رود موارد وقوع موج گرما بیشتر شود و بر سلامت انسان و سایر گونه‌ها تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باروري حشرات گرمای جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، استامینوفن- ماده فعال در تایلنول- یک داروی بدون نسخه است که برای درمان دردهای خفیف تا متوسط و همچنین برای کاهش تب استفاده می‌شود.

مطالعات گذشته نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به بیماری قلبی، استامینوفن بهترین درمان درد نسبت به انواع دیگر داروهای مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن است که به عنوان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) شناخته می‌شوند.

اما نتایج یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد استامینوفن پروتئین‌ها را در بافت قلب تغییر می‌دهد.

این پیامدها به طور بالقوه می‌توانند مسیرهای بیوشیمیایی مورد نیاز برای عملکردهایی مانند تولید انرژی و استفاده از آنتی اکسیدان را تحت تأثیر قرار دهند.

برای این مطالعه، محققان از یک مدل موش برای بررسی اثرات استامینوفن بر بافت قلب استفاده کردند.

به برخی از موش‌ها آب ساده داده شد، در حالی که به برخی دیگر آب حاوی مقداری استامینوفن معادل ۵۰۰ میلی‌گرم داده شد.

پس از هفت روز، محققان تغییرات قابل توجهی در پروتئین‌های بافت قلب موش‌هایی که استامینوفن دریافت کردند در مقایسه با موش‌هایی که فقط آب داشتند، پیدا کردند.

این تغییرات پروتئینی با مسیرهای بیوشیمیایی مسئول بسیاری از عملکردها، از جمله تولید انرژی، استفاده از آنتی اکسیدان‌ها و تجزیه پروتئین‌های آسیب دیده مرتبط بود.

دانشمندان بیش از ۲۰ مسیر سیگنال دهی مختلف را پیدا کردند که تحت تأثیر تغییرات پروتئین قرار گرفته است.

«گابریلا دل تورو ریورا»، محقق ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترا در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما از یافته‌ها شگفت‌زده شدیم، زیرا پیش‌بینی کردیم که استامینوفن، زمانی که در این غلظت‌ها استفاده شود، کمترین تأثیر را بر قلب خواهد داشت. در حالی که داده‌های موجود در درجه اول مصرف بیش از حد استامینوفن را با آسیب کبدی مرتبط می‌کند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که استامینوفن ممکن است بر بافت‌های فراتر از کبد تأثیر بگذارد.»

از آنجایی که استامینوفن حاوی خواص ضد التهابی نیست، اثراتی که روی قلب مشاهده می‌شود به دلیل نتایج ضد التهابی نیست.

کد خبر 6079337

دیگر خبرها

  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • به این دلایل هسته‌های خرما را دور نریزید
  • کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد
  • معرفی بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز