Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@22:30:18 GMT

جاده ابریشم مسیر تعامل فرهنگ و افکار بود

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۷۹۲۸

جاده ابریشم مسیر تعامل فرهنگ و افکار بود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امروز در سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم که در کاروانسرای یام مرند با اشاره به نقش جاده ابریشم در تبادلات فرهنگی و تمدنی، گفت: جاده ابریشم، تنها مسیر تبادلات اقتصادی و تجاری نبوده، بلکه مسیر تعامل فرهنگ، اندیشه و افکار نیز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که در دومین کنفرانس جاده ابریشم که در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه نانجینگ چین برگزار شد، پیشنهاد «برگزاری سومین دوره‌ی این کنفرانس در سال ۲۰۱۸ در ایران» از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور داده شد و در نهایت این پیشنهاد تایید شد، افزود: به مناسبت میزبانی تبریز در سال ۲۰۱۸، تصمیم گرفته شد تا این کنفرانس در این کهن‌شهر برگزار شود.

وی با اشاره به سابقه تاریخی جاده ابریشم و نقش آن در توزیع صنعت ابریشم در کشور‌، افزود: جاده ابریشم، راهی است که بیش از دو هزار سال به طول هشت هزار کیلومتر، شرق را به غرب مرتبط می‌ساخته است.

عمرانی گفت: منطقه شمالغرب کشور و به ویژه تبریز در طول تاریخ در زمینه اینگونه مبادلات پیشتاز بوده و شناسایی ده‌ها کاروانسرا و تاسیسات بین راهی از دوران ایلخانی و صفویه حاکی از اهمیت تجارت در این منطقه بوده است.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: این زمینه تاریخی جغرافیایی در این خطه باعث شد تا بازار تاریخی تبریز با قدمت یک هزار ساله و با تحمل فراز و فرودهای ناشی از حوادث طبیعی و انسان همچنان قد برافراشته و در سال ۸۹ در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد و هم اکنون پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

وی با بیان این‌که بازار تاریخی تبریز، در انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ نقش اصلی را بر عهده داشته است، متذکر شد: پرداختن به راه ابریشم سخن از خاطره‌ی هزاره‌ها ارتباط جوامع بشری، منازعات و مصالحات در امتداد شرق تا غرب جهان بوده است و در این کنفرانس، دانشمندان و اساتید به گوشه‌هایی از زوایای پنهان این قضیه اشاره خواهند کرد.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: امید است بتوانیم کاوش‌های مجموعه تاریخی ربع رشیدی و اوجان را که با همکاری دانشگاه هنرهای اسلامی و دانشگاه تهران در حال انجام است را سرعت و تعمیق بخشیده و شاهد مطالعات بیشتر و همکاری مسئولان استان در این رابطه باشیم.

گفتنی است، سومین کنفرانس بین المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم با حضور مسئولان کشوری و استانی و همچنین پژوهشگران داخلی و خارجی در محل هتل کاروانسرای یام مرند آغاز به کار کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه ۳۰ فروردین (۱۸ آوریل) به عنوان روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شده، گفت : بازدید از تمام بناها، محوطه‌ها و اماکن تاریخی شاخص استان در این روز رایگان خواهد بود. 

وی افزود: فردا (پنجشنبه) درب بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی استان همچون بیستون، تاق بستان، معبد آناهیتا، تکیه معاون الملک و تکیه بیگربیگی به روی گردشگران باز خواهد بود. 

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه کرمانشاه یکی از استان‌های غنی کشور در بحث تعدد آثار تاریخی است، عنوان کرد: در سطح استان ۴۲۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که حدود نیمی از آنها به ثبت ملی رسیده است. 

وی شعار امسال روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی را «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» عنوان کرد و گفت: باتوجه به این شعار در تعدادی از پایگاه‌های ملی و جهانی سراسر کشور قرار است نشست‌های تخصصی برگزار شود که در استان کرمانشاه نیز در پایگاه جهانی اورامانات نشستی با موضوع مواجهه با بحران‌های طبیعی با مشارکت مردم و کمک از دانش سنتی مردم منطقه برگزار خواهد شد. 

خانی لعل آبادی ادامه داد: به این مناسبت، برنامه‌هایی را برای تجلیل از فعالین حوزه مرمت، حافظان بنا‌های تاریخی، سمن‌های فعال و... در سطح استان خواهیم داشت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده