Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@12:27:07 GMT

اوپک مسئولانه رفتار کند

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۷۹۹۳

اوپک مسئولانه رفتار کند

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در اظهاراتی از اوپک و متحدانش خواست برای تضمین مطلوب ماندن شرایط بازار و جلوگیری از افزایش دوباره قیمت‌ها مسئولانه رفتار کنند.

به گزارش ایسنا، فاتح بیرول در واکنش به اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و سایر وزیران ائتلاف اوپک و غیراوپک که اعلام کردند سرگرم بررسی کاهش مجدد تولید هستند، نسبت به بازگشت قیمت‌ها به محدوده حدود ۸۶ دلار در هر بشکه که اوایل اکتبر اتفاق افتاده بود هشدار داد و گفت به نفع هیچ کدام از مصرف‌کنندگان یا تولیدکنندگان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که روز یکشنبه در ابوظبی دیدار کرد، اعلام کرد: عرضه نفت سریع‌تر از تقاضا رشد کرده و این اتحاد ممکن است ناچار باشد دور جدیدی از کاهش عرضه را اجرا کند.

وی همچنین گفت: روند آتی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و معافیت اعطا شده به برخی از واردکنندگان نفت ایران منبع ابهام بزرگ است.

بیرول که در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، گفت: وزیران اوپک به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی و سایرین برای عرضه بیشتر پیش از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پاسخ مثبت دادند.

وی به نگرانی‌های که در صنعت نفت نسبت به آسیب‌دیدن تقاضا به دلیل قیمت‌های بالا وجود دارد، اشاره کرد و گفت: درست نیست اقداماتی انجام دهیم که قیمت‌ها را به سطوحی برساند که منطقه قرمز محسوب می‌شود. تولیدکنندگان کلیدی در چند ماه گذشته مسئولانه رفتار کردند که قابل تمجید است. امیدوارم این روند عرضه مطلوب که در بازارهای نفت مشاهده می‌شود همچنان ادامه پیدا کند.

نفت شیل آمریکا باید به اندازه تولید کامل روسیه به تولیدش اضافه کند

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در اظهارات جداگانه دیگری گفت: تولید کنندگان نفت شیل آمریکا باید معادل تولید نفت روسیه در ظرف هفت سال آینده به تولیدشان اضافه کنند تا مانع کمبود جهانی شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد که رشد تقاضا برای نفت در چند سال آینده تحت تاثیر رشد نیاز صنعت، هواپیمایی و پتروشیمی، قوی خواهد بود. اما بیرول به شبکه سی ان بی سی گفت: به دلیل شمار اندک پروژه‌های حفاری تایید شده فعلی در کشورهایی مانند عربستان سعودی و روسیه، جهان ممکن است تا اواسط دهه ۲۰۲۰ شاهد کمبود عرضه باشد.

این اقتصاددان اظهار کرد: اگرچه برخی به توانایی نفت شیل آمریکا برای جبران این کمبود اشاره‌ کرده‌اند، اما این تئوری در فاصله اکنون تا سال ۲۰۲۵ به بوته آزمون گذاشته خواهد شد و آمریکا باید بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کند. به عبارت دیگر آمریکا به منظور جلوگیری از کمبود عرضه در بازار، باید به اندازه تولید کامل روسیه در هفت سال آینده به تولید نفت خود اضافه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش "دورنمای انرژی جهان ۲۰۱۸" اعلام کرد تقاضا برای انرژی در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ با فرض بهینه‌تر شدن مصرف انرژی، بیش از یک چهارم رشد خواهد کرد اما بدون بهبود بهینگی، رشد دو برابری خواهد داشت.

در آینده نزدیک نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه، قیمت‌های نفت را کاهش داده است. هر دو قیمت پایه نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از اوایل اکتبر از دست دادند.

بیرول همچنین گفت: اگرچه وظیفه وی نیست درباره نظر ترامپ اظهارنظر کند، اما منطقی است که قیمت‌ها پایین نگه داشته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی IEA اوپك تولید نفت شیل آمریکا قيمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟

بازار مسکن از بازار‌های سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند.

به گزارش ایلنا، مسکن از جمله کالا‌هایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

شکاف قیمت مسکن و درآمد مردم

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

ما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند، اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

خیز صعودی بازار مسکن با رشد قیمت دلار

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود، اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد، اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهر‌ها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

دیگر خبرها

  • نتانیاهو: به رفح می‌رویم و اسرا را آزاد می‌کنیم/ خانواده‌ اسرا: کاخ سفید با ما بهتر رفتار می‌کند
  • نتانیاهو:به رفح می‌رویم واسرا را آزاد می‌کنیم/خانواده‌های اسرا:کاخ سفید با ما بهتر رفتار می‌کند
  • معاریو: نتانیاهو همانند یک کودک پرخاشگر رفتار می‌کند
  • تولید ارزان‌قیمت الکتروکاتالیست‌هایی برای عرضه هیدروژن سبز
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • خداحافظی طولانی کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود