Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@02:30:46 GMT

اصل ماجرای پولشویی از زبان ظریف

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۸۲۴۶

اصل ماجرای پولشویی از زبان ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان از پولشویی در کشور گفته و حالا سیاسیونی سعی دارند آن را کتمان کنند و جناح مقابلشان در تلاش برای تائید اظهارات ظریف هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، حاشیه هایی که در عرصه سیاسی در سالیان گذشته دامان پیوستن ایران به نهادهای بین المللی را گرفته این بار نیز تلاش دارد تا مانع خروج ایران از لیست سیاه FATF شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حاشیه جدید ایجاد شده از اظهارات چند روز اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نشئت گرفته که گفت: «من اعتقاد دارم بسیاری از این مخالفت‌ها، مخالفت‌های صادقانه است. یعنی دوستان ما نگرانی‌های صادقانه دارند ولی فکر می‌کنم پشت برخی از این مخالفت‌ها منافع اقتصادی است. پولشویی یک واقعیت است در کشور ما و از پولشویی خیلی‌ها منفعت برده‌اند. کدهای بسیاری وجود دارد در زمینه میزان پولشویی که در کشور صورت می‌گیرد ولی امکان بیان آن وجود ندارد. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم ولی آن‌جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدهای میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور کنند. وزارت امور خارجه‌ای که کل بودجه ریالی و دلاری‌اش حدود 1100 میلیارد تومان، یعنی کمتر از برخی دستگاه‌های فرهنگی در ارتباط با قدرت، نمی‌تواند با آن فضاسازی مقابله کند.»

 

این اظهارات وزیر امور خارجه به مذاق عده ای خوش نیامد و در ابتدا با واکنش رسانه ای روزنامه کیهان و سپس سخنان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بدنبال داشت که عده ای در موافقت با اظهار نظر وزیر خارجه و عده ای در مخالفت با او سخن گفتند.

 

عدم اجرای قوانین مبارزه با پولشویی انگشت اتهام را به سمت مجریان قانون نشانه می‌رود

 

حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصاحبه وزیر امور خارجه در رابطه با منتقدان و مخالفان FATF گفت: این حق برای منتقدان و مخالفان FATF که آقای ظریف چنین اظهارنظری درمورد آن کرده است محفوظ است که از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کنند. 

وی افزود: اگر از ناحیه منتقدان و ما نمایندگان موضوعی در رابطه با دولت مطرح می‌شد دهها و صدها شکایت علیه ما انجام می‌شد اما مردم مستحضر هستند امروز نمایندگان مجلس که از نظر قانونی حق اظهارنظر در مسائل مختلف را دارند به شدت مورد شکایت و پرونده‌سازی از ناحیه دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند.

 

14 هزار میلیارد تومان پولشویی طی 6 سال

 

«محمود صادقی»، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در واکنش به حملات برخی اصولگرایان کشور به محمدجواد ظریف به دلیل اظهارات او در زمینه FATF و وجود پولشویی در کشور در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت:

«بنابر گزارش مرکز مبارزه با پولشویی از اردیبهشت 1391 تا پایان خرداد 1397 حدود 14 هزار میلیارد تومان پولشویی برای فرار مالیاتی در کشور شناسایی و در قالب 145 پرونده تعیین تکلیف شده است.»

 

ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده تهمتی بزرگ به نظام است

 

«احمد امیرآبادی»، نماینده قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات محمّدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران، گفت: مطالبی که در سایت خبرآنلاین به وزیر امور خارجه منتسب شده و بسیاری از شبکه‌های معاند نظام هم در سطح گسترده پوشش داده‌اند، اگر صحت داشته باشد باید برای وزیر خارجه کشور متأسف باشیم.

وی با بیان اینکه آقای ظریف، عضو هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ایشان بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیأت وزیرانی حضور دارد که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند؛ طبق قانون اساسی اعضای هیأت وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند.

 

ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF را عیان کرد

 

«علیرضا رحیمی» در این توئیت اظهار داشت: نماینده ای که بدلیل افشای اسناد طبقه بندی وزارت اطلاعات در مجلس هنوز (با توهم مصونیتش) به مراجع امنیتی و قضایی پاسخگو نبوده برای واقعیتی تلخ در سخنان دکتر ظریف مدعی وی شده است!!

وی ادامه داد: ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF و لوایح- چهارگانه را عیان ساخته شما چرا برآشفته شده اید؟

 

اظهارات ظریف مورد استناد و استقبال آمریکا و سازمان‌های غربی قرار گرفته است

 

«جواد کریمی‌قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در خصوص پولشویی گفت: از مدتی قبل خبر نیمه‌موثقی مبنی بر اینکه ظریف از سمت خود در وزارت خارجه استعفا داده داشتیم اما سخنگوی وزارت خارجه آن را تکذیب کرد در حالی که تحلیل‌ ما آن است که محمدجواد ظریف دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رئیس‌جمهور خواهد رسید.

وی افزود: ظریف منشأ بسیاری از گرفتاری‌‌های فعلی کشورمان است زیرا تنها راهبرد دولت یازدهم و دوازدهم، راهبرد سیاست خارجی بوده و پیگیری این راهبرد سیاست خارجی از طریق مذاکره صورت گرفته و مغز متفکر و کانون این مذاکرات هم وزیر خارجه و تیمش بوده است.

 

هجمه کنندگان به ظریف خدا را در نظر بگیرند

 

«یوناتن بت کلیا» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره هجمه های صورت گرفته علیه اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی توسط برخی افراد و جریان ها، اظهار داشت: این اقدامات علیه وزیر امور خارجه بوی دودستگی و نفاق می دهد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ظریف در زمان حضور در وزارت امور خارجه افزود: امروز باید از هرگونه تفرقه، دودستگی و نفاق و تخریب دوری کرده و در مسیر انسجام گام برداریم.


نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع برجام، تاکید کرد: حضور ایران در برابر 6 ابرقدرت جهان و گفت وگوی برابر با آن ها، افتخاری است که به نام دکتر ظریف و تیم وی ثبت شده است.


«بت کلیا» با بیان این که این هجمه ها باعث خوشحالی دیوانه ای به نام ترامپ در راس کشور آمریکا می شود، یادآور شد: برای شاد کردن دشمنان ایران نباید افراد توانمند جمهوری اسلامی را تضعیف و باعث ناامیدی ملت ایران شویم. هر چقدر انسجام ما بیشتر می شود دشمنان ما دستپاچه تر می شوند.

 

اما در نهایت این اظهارات مثبت و منفی، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه را به دنبال داشت.

 

 

بهره‌برداری سیاسی از سخنان ظریف درباره پولشویی امری ناصواب و بی‌ثواب است

 

«بهرام قاسمی» در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص بازتاب اظهارات وزیر امور خارجه در زمینه پولشویی که منجر به واکنش برخی مخالفان و بسیاری از موافقان در میان افکار عمومی و نخبگان کشور شد، تصریح کرد: آنچه از سوی جناب آقای دکتر ظریف در خصوص پولشویی بیان شد و متاسفانه بخشی از آن مورد بهره‌برداری‌های سو و جناحی برخی افراد قرار گرفته است، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی رتبه کشور در قوای سه گانه و در دولت‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است. سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع بینانه و آسیب شناسانه به یکی از  آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت ساز دولت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌ها و آمارهایی که تاکنون برخی از سازمان‌های نظارتی و مسئول در خصوص برخی از معضلات و آسیب‌های اقتصاد کلان کشور ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: بارها توسط بسیاری از دستگاه‌های ذی‌ربط گفته شده است که به طور مثال روزانه ده‌ها میلیون‌ لیتر انواع سوخت از کشور قاچاق می‌شود، همچنین آمارها و گزارش هایی از حجم قابل توجهی از قاچاق انواع کالا و ارز منتشر می‌شود که مراجع رسمی ارزش آن را ده ها میلیارد دلار برآورد می کنند؛ همچنین گفته می شود که سالانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد.  

«قاسمی» تاکید کرد: همانگونه که وزیر امور خارجه در مصاحبه خود بیان کردند بسیاری از منتقدان اف ای تی اف از دلسوزان کشور هستند و مطلقا به فرد یا ارگانی اشاره نداشته اند؛ اما واقعیت پولشویی توسط باندهای تبهکار داخلی یا  قاچاقچیان بین‌المللی قابل کتمان نیست و چه بسا همان‌ها برای جلوگیری از شفافیت و جرم‌انگاری این پدیده با پول‌های کثیف به فضاسازی و گل آلودکردن شرایط برای فرار از مسئولیت و مجازات روی آورند.

وی در پایان یادآور شد: بی شک فرهنگ نقد و نقادی منصفانه امری نیکو  و کاری بخردانه و امری الزامی است؛ اما بهره‌برداری سیاسی و جناحی از  بخش‌هایی از سخنان آن هم سخنان  از روی حسن نیت وزیر امور خارجه  که دلسوزانه و در جهت آسیب شناسی برخی معضلات و مشکلات کشور و مردم بیان شده است، امری است ناصواب و بی ثواب.

 

تمام این حاشیه ایجاد شده در خصوص لایحه CFT صورت گرفته که حالا در راهروهای مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و «عباسعلی کدخدایی» دبیر شورای نگهبان در این مورد توضیح داده که شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT یازده ایراد اصلی گرفته و 11 ایراد دیگر مبنیّاً به 11 ایراد اول گرفته شده و به این 11 مورد استناد شده است، اگر مجلس 11 مورد ایراد اول را رفع کند، ایرادات خود به خود رفع می‌شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتش درباره لایحه را در روز 13 آبان برای ما ارسال کرد و منتظر بودیم که نظرات را کامل برای مجلس ارسال کنیم. به دلیل اینکه 6 آبان مهلت 20 روزه شورای نگهبان برای بررسی این لایحه تمام می‌شد، بنابراین مجمع تشخیص در روز 13 آبان نظراتش را برای ما ارسال کرد و ما وقتی نظرات مجمع را دریافت کردیم، آنها را به صورت عمومی نیز اعلام کردیم.

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان اردبیل خوزستان هفته کتاب و کتابخوانی کانون های فرهنگی هنری مساجد نشست خبری قرآن محور یه کیه تی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختتامیه جشنواره کردستان مصاحبه ظریف ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۸۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، هدف از این سفر حسین امیرعبداللهیان شرکت در نشست شورای امنیت درباره فلسطین و نیز استمرار رایزنی‌ها با مسئولان بین‌المللی است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این سفر ضمن سخنرانی در جلسه شورای امنیت، ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد، با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل خواهد داشت.
چندین ملاقات دوجانبه و مصاحبه مطبوعاتی نیز از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • گفتگوی اختصاصی سی ان ان با وزیر امور خارجه ایران
  • دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان در نیویورک
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره تحولات اخیر منطقه
  • دیدار نماینده پاکستان در سازمان ملل با وزیر خارجه ایران
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسیم
  • ورود وزیر امور خارجه به نیویورک
  • چین و اندونزی خواستار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شدند
  • دیدار نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه ترکیه
  • پیام تبریک وزیر امور خارجه به مناسبت قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه