Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی سرهنگی در مراسم نقد و بررسی کتاب «روزهای بی‌آینه» اظهار داشت: اگر ۱۲ هزار جلد کتابی که در زمینه دفاع مقدس منتشر شده را همه خانواده‌های ایرانی مطالعه کنند، آن وقت قیمت جنگ ما مشخص می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «روزهای بی آینه» با حضور منیژه لشکری، همسر خلبان آزاده شهید حسین لشکری، گلستان جعفریان نویسنده کتاب، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و علی الله سلیمی منتقد کتاب، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه، گلستان جعفریان نویسنده کتاب گفت: راوی کتاب در ابتدا چندان مایل به مصاحبه نبود و می‌گفت من حرفی برای گفتن ندارم اما در نهایت توانستیم او را متقاعد به همکاری کنیم. این کار پیچیده و ‍پر اضطراب بود چرا که خاطرات یکی از افراد شاخص جبهه‌های جنگ را روایت می‌کرد. «روزهای بی‌آینه» در ایام نوروز با دلسوزی فراوان مصاحبه شد و من از نگاه یک زن می‌خواستم ادبیات پایداری را بیان کنم.

وی ادامه داد: سعی کردم زندگی زنی که با آرمانگرایی همسرش رو انتخاب نکرده و با عشق یک دختر ۱۹ ساله به یک خلبان تحصیل کرده در آمریکا انتخاب شده، را نمایش دهم. دلم نمی‌خواست ضرب زندگی این افراد با یک کتاب حجیم گرفته نشود. اما با این حال چیزی از قلم نیفتاده است.

منیژه لشکری نیز در ادامه گفت: کتاب خیلی صاف و ساده گفته شد ولی خیلی از بغض‌هایی که در دلم بود را بیان نکردم. من اصلا دوست نداشتم زندگی‌ام را برای کسی بازگو کنم اما این خاطرات را به عنوان یک تاریخ در ایران بیان کردم تا بدانند یک زن با این مشکلات وجود داشته است. همسر من بیماری و مشکل خاصی نداشت اما کابوس‌های شبانه همسرم به دلیل آنچه که در این مدت به او گذاشته بود بسیار او را آزار می‌داد.

مرتضی سرهنگی در ادامه این مراسم گفت: این کتاب‌ها قیمت تمام شده جنگ را به ما نشان می‌دهند. اگر قیمت جنگ مشخص شود، متوجه می‌شویم که با بازماندگان چطور باید رفتار کرد. خانم لشکری زندگی مختص به خود را برای ما روایت کرد. سرباز دیر به گذشته بر می‌گردد، چون سختی زیادی کشیده و خاطرات تداعی می‌شوند. همه می‌دانند که در جنگ مقاومت مردها مستلزم مقاومت زن‌ها در پشت خطوط است. نویسندگان نیز مانند فرماندهان دفاعی هستند و بنظر من این کار بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه با بیان اینکه طول می کشد قیمت جنگ تحمیلی برای نسل امروز مشخص شود، اظهار داشت: اگر ۱۲ هزار کتاب موجود در زمینه دفاع مقدس، توسط خانواده‌ها مطالعه شوند، آنگاه قیمت جنگ مشخص می‌شود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: این کتاب‌ها نزدیک‌ترین روایت به جنگ هستند. ما در جنگ دچار واقع بینی نیستیم و این کتاب‌ها ما را به سمت واقع بینی می‌برند. یک دستور زبان شورانگیز که اصل جنگ است. امروز نظام رسانه از دستور زبان تبلیغی به تعقلی نرفته به همین دلیل کمتر رسانه ملی دنبال می‌شود.

علی الله سلیمی در بخش دیگری از این نشست به بیان نظر خود از دیدگاه یک مخاطب پرداخت و گفت: خانم جعفریان از نویسندگان صاحب سبک این حوزه هستند و مشخص است که پشت این کتاب استراتژی خاص وجود داشته. تاریخ شفاهی ما از همین کتاب‌ها تشکیل شده و می‌توان بعدها به عنوان سند استفاده شود. انتخاب یک نویسنده خانم نشان می‌دهد که صاحب قلم قصد دارد به راوی نزدیک شود.

وی ادامه داد: کتاب «روزهای بی‌آینه» نشان می‌دهد که یک خانواده با آرامش و خوب را چیزی به نام جنگ بهم می‌زند.

شهید لشگری در «روزهای بی آینه» غایب است اما می‌توان در کتاب با این شهید آشنا شد. راوی سعی کرده به همان میزان که از خود می‌گوید از شهید هم بگوید این یکی از ویژگی‌های دیگر این کتاب است.

این منتقد افزود: عنوان کتاب نیز بسیار پر معنا و مرتبط است و روزهای بی آینه یعنی روزهایی که خانم لشگری خود را ندیده است.

سلیمی در ارتباط با این کتاب گفت: برخی سوالات در این کتاب پاسخ داده نشده که مخاطب دوست دارد آن را بداند. صداقت راوی یکی از ویژگی‌های آن است و او همانطور که فکر کرده، صحبت می‌کند و در نوع بیان قضاوت را به خواننده واگذار کرده است.

پایان پیام/37

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان شیراز خوزستان اسحاق جهانگیری محمد جواد ظریف افتتاح پروژه اردبیل قرآن محور یه کیه تی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختتامیه جشنواره روزهای بی آینه دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اُمّ علاء» نوشته سمیه خردمند توسط انتشارات شهید کاظمی به زودی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب روایت زندگی اُمُّ¬الشهداء فخرالسادات طباطبایی تبریزی، بانویی که هفت نفر از اعضای خانواده اش را تقدیم اسلام کرد، است.

پدر و مادر فخرالسادات در جوانی به بهانه تعلیم در حوزه علمیه نجف، از تبریز به نجف اشرف هجرت می‌کنند و همان جا ماندگار می‌شوند. فخرالسادات در سن سیزده سالگی با آیت الله سید حسن قبانچی که یکی از شاگردان ممتاز پدرش سید محمد جواد طباطبایی تبریزی بود ازدواج می‌کند. آنها در خانه وقفی کوچکی در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) زندگی شأن را با عشق آغاز می‌کنند.

خانه‌ای که هر وقت پنجره اش را باز می‌کرد؛ چشمانش به گنبد مطهر حرم حضرت علی (ع) گره می‌خورد و نسیم رأفت جناب ابوتراب وارد خانه و زندگی شأن می‌شد. حاصل ازدواج آنها می‌شود هجده فرزند، نه پسر و نه دختر. فرندانی که برخی‌هایشان شاگرد کلاس استادی چون آیت الله سید محمدباقر صدر می‌شوند و علوم اسلامی را فرا می‌گیرند.

همسرش، چهار پسر، برادر و دامادش در راه اسلام به شهادت می رسند و چند سال آخر عمرش را، در حالیکه دست و پای چپش به خاطر یک سال و نیم اسارت در زندان‌های رژیم بعث از کار افتاده بود، راهی ایران و شهر قم می‌شود و سرانجام در جوار بانوی کریمه حضرت معصومه (س) برای همیشه آرام می‌گیرد.

همیشه در طول عمرش فرزندانش را به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان توصیه می‌کرد. به آنها می‌گفت: اگر همه شما هم فدای اسلام شوید ناراحت نمی‌شوم؛ بلکه افتخار می‌کنم و بدانید خون فرزندان من رنگین‌تر از خون فرزندان اباعبدالله نیست.

کد خبر 6087386 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • مطهری: این یک استارت دوباره است
  • فان‌دایک: باید در آینه به خودمان نگاه کنیم
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • آرتتا: پوچ جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم
  • ۸۴ سالگی صدای دوست داشتنی
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • ۸۴سالگی صدای دوست‌داشتنی
  • کوچ ملی‌پوش والیبال ایران به اندونزی!