Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@11:46:49 GMT

اختصاصی: ظریف به مجلس احضار شد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۹۱۳۴

اختصاصی: ظریف به مجلس احضار شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در عین حال که سخنان وزیر امور خارجه درباره پولشویی گسترده در ایران را غیر کارشناسی خوانده است، از احضار وی به کمیسیون برای توضیحاتی پیرامون این موضوع خبر داد. ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به تازگی در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور، علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور با واکنش‌های زیادی از جمله انتقادات نمایندگان شاخص مجلس، کارشناسان سیاسی  مواجه شده و آنها خواستار ارائه مستندات او شدند. امروز نیز شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، خواستار احضار وزیرخارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شدند.

برهمین اساس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در واکنش به این درخواست اعضای  این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره اعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه صحبت‌های آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسی شده و غیر مستند است، اظهار داشت: باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در طول دوره‌ای که بنده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هستم و جلساتی را پیرامون موضوعات مختلف با آقای ظریف داشته‌ایم، هیچ وقت ایشان چنین موضوعی را در کمیسیون مطرح نکرده است.

فلاحت‌پیشه افزود: به هر حال هر موضوعی در نهایت در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مستنداتی پیرامون آنها ارائه می‌شود و تاکنون نیز چنین موضوعی پیرامون ادعایی که آقای ظریف مطرح کرده، در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه بنده تعجب می‌کنم که آقای ظریف به یک باره چنین موضوعی را پیرامون پولشویی در کشور مطرح می‌کند، اظهار داشت: در دنیای امروز دقیقا خیلی مشخص است که در حوزه پولشویی، حدود 50 درصد از جرائم مبتنی بر پولشویی در کشور آمریکا روی می‌دهد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: حدود 30 درصد پولشویی در شرق آسیا و برخی قدرت‌های شرق آسیاست؛ بخش اعظمی نیز در کشورهای مختلفی است و جمهوری اسلامی ایران عملا در قبال مسائل مبتنی بر جرائم پولشویی، جزو پول‌پاک‌ترین کشورهاست و حتی در دنیای امروز هیچ کشوری، حتی کشورهای معاند ما هم نتوانستند اتهام‌های پولشویی را علیه ایران مطرح کنند.

وی با تأکید بر اینکه  کشورهای دشمن و بعضا رقیب جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بهانه‌های غلط و واهی را علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: اگر دشمنان و رقبای ما کوچکترین اسنادی در قبال ایران در حوزه پولشویی داشتند، فضایی علیه ایران ایجاد می‌کردند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند، بنابراین در این رابطه، ایران جزو کشورهایی نیست که در زمره کشورهای فعال در حوزه پولشویی محسوب شود.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: بنده موافق CFT هستم و این موافقت خود را نیز اعلام کرده‌ام و در بعضی موارد نیز موضوع موافقی با آقای ظریف دارم و مباحث مربوط به FATF را از منظر بهانه‌زدایی علیه ایران دنبال می‌کنم، اما معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را به عنوان بهانه برای طرف‌های غربی مطرح کرده است، مسئله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید به طور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخ‌گو باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و قطعا اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/

R1011202/P1360/S1,15/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کمیسیون امنیت ملی کمیسیون های مجلس حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ظریف نمایندگان مجلس مجلس دهم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی کمیسیون های مجلس حشمت الله فلاحت پیشه ظریف نمایندگان مجلس مجلس دهم کمیسیون امنیت ملی کمیسیون های مجلس حشمت الله فلاحت پیشه ظریف نمایندگان مجلس مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ملی در اجرای سیاست های نظام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب پیشتاز بوده است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه بانک ملی به عنوان مجموعه ای دولتی در اجرای سیاست های نظام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با عرضه سهام پتروشیمی شازند پیشتاز شده و انتظاری غیر از این حرکت از بانک ملی نداشتیم.

تهران-ایسنا- حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مجلس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا در خصوص مزایای حرکت مثبت بانک ملی در واگذاری بخشی از سهام پتروشیمی شازند گفت: بانک ملی نشان داد وقت آن فرارسیده که بانک ها وارد مسیر درست بنگاه داری شده و کارکردی را داشته باشند که از آن ها انتظار می رود، چرا که متاسفانه طی سال های گذشته بنگاه داری بانک ها زیان های بیشماری به اقتصاد کشوروارد کرده است.

وی در این باره یادآور شد: بخشی از بنگاه داری بانک ها ناشی از عملکرد نظام بانکی کشور است که به جای اعطای تسهیلات به مردم و بخش مولد در مسیر سفته بازی و فعالیت های غیر مولد قرار گرفتند و از شرکت های زیر مجموعه خود حمایت مالی کردند و بخشی از این موضوع ناشی از تحمیل شرکت های زیان ده دولت به بانک هاست.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر معتقد است: بنگاه داری بانک ها با سیاست های کلان اقتصاد کشور مغایرت دارد ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند که بنگاه داری بانک ها باید تمام شود و با بانک هایی که شرکت داری می کنند مقابله شود.

وی در ادامه توضیح داد: به دلیل اهمیت عبور بانک ها از بنگاه داری، ما نیز به عنوان کمیسیون اصل ۹۰ بر این روند با جدیت نظارت داریم و طی رایزنی های صورت گرفته با بانک مرکزی خواستار نظارت با همه ابزارها و برخورد با بانک های خاطی شده ایم تا بانک ها ملزم شوند که شرکت داری نکنند درغیر این صورت و عدم تمکین، به صورت قانونی با آن ها برخورد شود.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه بانک ملی  به عنوان مجموعه ای دولتی  در اجرای سیاست های نظام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با عرضه سهام پتروشیمی شازند پیشتاز شده و انتظاری غیر از این حرکت از بانک ملی نداشتیم.

وی در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: امیدواریم این اقدام بانک ملی به سایر بانک های کشور نیز توسعه یابد تا بانک ها فقط بانکداری و نه بنگاه داری کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • شرایط اعطای تابعیت به اتباع افغانستان باید بررسی شود
  • عکس| سال‌ها سال قبل،وقتی استقلال مجله اختصاصی داشت
  • تقویت مبارزه ایران با ترانزیت موادمخدر و پولشویی
  • منتخبان مردم اصفهان در مجلس برای احیای بهشت‌آباد و گلاب ۲ تلاش کنند
  • منتخبان مردم اصفهان در مجلس برای احیای بهشت‌آباد و گلاب۲ تلاش کنند
  • بانک ملی در اجرای سیاست های نظام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب پیشتاز بوده است
  • قهرمان‌سازی و سابقه‌زدایی از ظریف
  • واکنش رسمی مجلس به علم‌الهدی؛ سخنان منطبق بر واقعیت نیست!
  • بشنوید؛ صوت ظریف: پشت بی‌سیم گفتند پیش به سوی بیت رهبری!
  • واکنش مجلس به صحبت‌های علم الهدی: اظهارات تان صحیح نیست، لایحه حجاب دستکاری نشده