Web Analytics Made Easy - Statcounter

"جوشقان" یا "کشکان" روستایی است از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه در استان مرکزی .  این روستا در دهستان کوهپایه واقع شده و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۰۲ نفر و مشتمل بر 320 خانوار  است. راه دسترسی به این روستای زیبا از اتوبان تهران - ساوه آغاز و در ادامه به اتوبان ساوه - همدان وارد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جوشقان در ۱۷۰ کیلومتری تهران در تقاطع بخش نوبران قرار دارد. تابلوی راهنمای جوشقان در کنار جاده خودنمایی می‌کند و شما پس از طی مسیر ۸ کیلومتری به روستای تاریخی و زیبای دارالشهدای جوشقان می‌رسید. تابلوی بزرگی که بالای آن نوشته "ستارگان درخشان" با تصاویر زیبا و نورانی ۵۶ شهید گرانقدر در بدو ورود به روستا به شما خوش آمد می ‌  گوید.

در ورودی روستا یک مجموعه بزرگ آموزشی قرار دارد که نشان از سطح بالای فرهنگ اهالی این روستا دارد.

به گزارش ایسنا، در کنار تمامی جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعت زیبای این روستای کهن، وجود آرامگاه زیبا و باشکوه امامزاده هاشم(ع) این روستا در کنار مسجد بزرگ و بنای یادبود شهدای جوشقان نشانگر قدمت بالای این منطقه است. این بقعه متبرکه سومین اثر فرهنگی روستای جوشقان است که شهرت آن در سالیان اخیر به جهت توسعه آن توسط اهالی و هیئت امنا در سطح استان مرکزی معروف شده است.

فرارسیدن هفته وقف فرصت مناسبی شد تا ضمن معرفی اجمالی این روستای تاریخی با بقعه متبرکه امامزاده هاشم (ع) بیشتر آشنا شویم.

به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه، نسب شریف امام‌زاده هاشم ابن علی علیه السلام مدفون در روستای جوشقان با ۱۱ واسطه به امام سجاد علیه السلام می رسد. وی سیدی جلیل القدر و عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. جد بزرگوارش سید ابوالحسن علی نیز سیدی بسیار جلیل القدر و عالمی فاضل و ادیبی سخنور و شاعری بلند آوازه بود.

حجت الاسلام حمید کرمی عنوان کرد: ساختمان قدیمی بقعه با مصالح سنگ و گل ساخته شده بود و شامل یک فضای حرم مربع شکل به ابعاد ۴ در ۴ متر و یک شبستان همجوار بود. در جلوی حرم یک ایوان کوچک با ستون چوبی قرار داشت. گنبدی عرقچینی بر ساقه ای حدود ۵۰ سانتیمتری استوار بود و نمای خارجی آن را به جهت عدم نفوذ رطوبت ایزوگام کرده بودند. قبر امامزاده به اندازه ۵۰ سانتی متر از کف بقعه ارتفاع داشت و با کاشی‌های آبی رنگ پوشیده شده و روی آن پارچه سبز انداخته می‌شد. در مجاورت بقعه منازل قدیمی اهالی روستا قرار داشت به نحوی که بقعه سهم کوچکی را دارا بود. از آبان ماه سال ۹۲ توسعه بنای قدیمی آغاز شد و در دستور کار هیئت امنا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: چنین مشهور است که شجره نامه امامزاده هاشم (ع) در حدود ۲۰۰ سال پیش در اختیار مرحوم شیخ محمدعلی شریعت قرار داشت و پس از آن به دست پسرش مرحوم شیخ حسن شریعت رسید.

رئیس هیئت امنای امامزاده هاشم ابن علی علیه السلام روستای جوشقان نیز به چگونگی آغاز مرمت و بازسازی این بقعه شریف اشاره کرد و گفت: بر اساس دست نوشته گذشتگان و روایت بزرگان محل، حدود ۲۵۰ سال پیش عده‌ای از اهالی خوابی مشابه می بینند که در آن سیدی از آنها تقاضای ساخت گنبد و بارگاه در محل فعلی که به قبر سید شهرت داشت، می‌کند. با تکرار این خواب بزرگان محل تصمیم می  ‌  گیرند که نامه  ‌  ای به مرجع تقلید آن زمان بنویسند و موضوع را در میان بگذارند و درخواست خاکبرداری از محل کنند که پس از ارسال نامه جواب آن اشاره به دفن نواده امام سجاد علیه السلام در این مکان و دستور خاکبرداری داشت.

محمد نبی محمودی‌فر در ادامه گفت: با دریافت این پاسخ از سوی مرجع تقلید آن زمان، اهالی روستا دست به کار می‌شوند و با دقت محل مورد نظر را خاکبرداری می‌کنند و با بدن تازه امامزاده مواجه می‌شود و فورا به ساخت بقعه با مصالح موجود اقدام می‌کنند. پس از خاکبرداری و کشف جسد مطهر امامزاده هاشم (ع) در این مکان مرحوم شیخ حسن شریعت فرزند مرحوم حسین با مساعدت اهالی نسبت به ساخت بنا از خشت و گل و سنگ اقدام می‌کند. خود آن مرحوم سال‌های سال در کنار مرقد امامزاده به تدریس قرآن و احکام به نوجوانان و جوانان روستا می پرداخت و به امورات شرعیه و بقعه رسیدگی می‌کرد، پس از آن فرد خاصی متولی نشد و تعمیر و نگهداری ساختمان توسط اهالی و همسایگان انجام می‌ شد.

وی ادامه داد: با آغاز مرمت و بازسازی بقعه متبرکه بخشی از بنای فرسوده بقعه تخریب و پس از خاکبرداری با نظارت اوقاف و معرفی مهندسین فنی و تهیه نقشه و مهندس ناظر و پیمانکار ساخت ساختمان جدید بقعه از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

محمودی‌فر با اشاره به آغاز عملیات عمرانی مرمت و بازسازی این بقعه متبرکه گفت: ساختمان امامزاده به مساحت 180 متر مربع در دو طبقه شامل طبقه اول سرداب و طبقه دوم زیارتگاه زائران با ارتفاعی حدود ۹ متر با راهنمایی مهندسین و نظارت اداره اوقاف احداث شده است.

وی عنوان کرد: سازه این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده که نماد زیارتگاه‌های سنتی در آن حفظ شده و گنبد و گلدسته‌های آن با توجه به المانی مشخص طراحی شده است. گنبد با توجه به اینکه امام زاده با ۱۱ واسطه بر اساس شجره نامه‌اش به امام چهارم حضرت امام سجاد علیه السلام می‌رسد از پشت بام تا آخر گنبد حدود ۱۱ متر ارتفاع دارد و المان گلدسته‌ها از پشت بام امامزاده به نیت چهارده معصوم به ارتفاع ۱۴ متر طراحی شده است.

وی به هزینه‌های صورت گرفته برای مرمت و بازسازی این بنای متبرکه اشاره کرد و گفت: تمام هزینه‌های انجام شده از طریق کمک خیرین شامل اهالی روستا و ارگان‌های مختلف و هم‌چنین خیرینی از تهران تامین شده در این راستا اداره اوقاف حدود ۱۰۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات پرداخت کرده که مبلغ تسهیلات باز پرداخت شده است.

رئیس هیئت امنای امامزاده هاشم ابن علی علیه السلام روستای جوشقان به احداث زائرسرا و سرویس بهداشتی در محوطه این بنا اشاره کرد و گفت: احداث زائرسرا و سرویس بهداشتی به وسعت ۱۸۵ متر مربع در دو طبقه شامل طبقه همکف سرویس بهداشتی، قربانگاه و آشپزخانه و طبقه دوم به عنوان زائرسرا پیش‌بینی و در حال احداث است و تاکنون بالغ بر هشت میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این امامزاده هزینه شده و مبلغی بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال بدهی داریم.

وی ضمن دعوت از خیرین و واقفین برای مساعدت مالی به منظور پرداخت بدهی و اجرای طرح‌های توسعه این بنای متبرکه گفت: از واقفین و خیرین درخواست می‌شود برای تامین هزینه‌های محوطه‌سازی، نماسازی، سنگ فرش، درب و پنجره و سایر نیازهای عمرانی این امامزاده مشارکت مالی داشته باشند.

وی با اشاره به مزیت گردشگری روستای جوشقان گفت: در نظر داریم با احداث اماکن اقامتی در قالب سوئیت، زمینه اسکان و اقامت گردشگران و زائران را در این روستای تاریخی در جوار امامزاده فراهم کنیم. بر این اساس پیش‌بینی احداث سوئیت در سه طبقه و در هر طبقه سه واحد در دستور کار قرار دارد که در صورت تامین اعتبار عملیاتی خواهد شد.

محمودی‌فر در بخش دیگری از این گفتگو به اقدامات فرهنگی و مذهبی این امامزاده نیز اشاره کرد و گفت: مرکز فرهنگی قرآنی آستان مقدس امامزاده هاشم علیه السلام با فعالیت خود در حوزه‌های گوناگون یکی از مراکز اجرای طرح‌های سازمان اوقاف شامل طرح نشاط معنوی، طرح آرامش بهاری، طرح سوگواره یاس نبوی و سایر طرح‌هاست.

وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری طرح نشاط معنوی در جوار امامزاده واجب التعظیم اجرا شد و ضمن برخورداری دانش آموزان و شرکت‌کنندگان از برنامه‌های فرهنگی نشاط آور مانند حضور در سینما و استخر، کلاس‌هایی نظیر قرآن، احکام، اصول عقائد، خیاطی، چرم دوزی، بافندگی و مسابقات قرآنی نونهالان، مقاله نویسی برای تمام سطوح و مسابقات فوتسال یادواره شهید قلیچ خانی برگزار شد.

رئیس هیات امنای امامزاده هاشم علیه السلام روستای جوشقان در ادامه به برگزاری مراسم مذهبی شامل اعیاد و شهادت اهل بیت علیه السلام، دعای عرفه، دعای کمیل، دعای توسل کلاس‌های قرآن در طول سال اشاره کرد.

وی هم‌چنین از انجام یک مورد وقف توسط واقف نیکوکار "حاج محمد ولدخانی" شامل ۷ ساعت حق آبه از مزرعه بلاغ غار اشاره کرد و گفت: با اهدای این موقوفه ۲۵۰ متر زمین به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال به منظور محوطه سازی ساخت سوئیت و ایجاد فضای سبز در این امامزاده خریداری شد.

محمودی‌فر در پایان با تقدیر از مشارکت خیرین، واقفین و اهالی روستای جوشقان و مسئولان شهرستان ساوه و بخش نوبران بویژه اوقاف شهرستان، از تمامی ارادتمندان به ساحت مقدس اهل بیت (ع) درخواست کرد تا ضمن مشارکت مالی و ارائه پیشنهاد، نقطه نظرات و طرح‌های عمرانی و فرهنگی به منظور توسعه این بقعه متبرکه زمینه ساز تبدیل این امامزاده به قطب فرهنگی و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امامزاده روستای جوشقان ساوه منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

روستای پای طوف جلیل از توابع شهرستان رستم استان فارس است. این روستا دارای طبیعت جنگلی بسیار زیبایی است. اما مدتی است اهالی این روستا شاهد قلع و قمع درختان این منطقه هستند و این موضوع آنها را آزرده خاطر کرده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

گلایه طبیعت دوستان از قلع و قمع درختان در محور اندیمشک به شوش + فیلم و تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است؛ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • برق ۳۶۶ روستای ‌سیل‌زده بلوچستان وصل شد
  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • تخلیه سه روستای جنوب کرمان!
  • دستور تخلیه روستای کروچان جازموریان صادر شد