Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@22:54:12 GMT

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا و ذات‌الریه بزنند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۹۵۸۶

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا و ذات‌الریه بزنند؟

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های پنوموکوکی (عفونت ریه یا ذات الریه) بخش مهمی از عفونت‌های تنفسی و اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا هستند؛ به گونه‌ای که سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

در همین رابطه دکتر محمدرضا مسجدی - فوق تخصص بیماری‌های ریوی و دستگاه تنفس و استاد پیشکسوت بیماری‌های داخلی – ریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پنومونی یا عفونت ریه یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در سطح جهان بوده و در سنین کودکی اولین علت مرگ و میر کودکان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تقسیم بندی عفونت‌های تنفسی به عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا و عفونت‌های باکتریال شامل ذات‌الریه و عفونت اختصاصی ریه، عنوان کرد: به عنوان نمونه از انواع عفونت‌های تنفسی می‌توان به بیماری عفونی سل اشاره کرد که همه بدن را در برگرفته و ۸۵ درصد بروی ریه و دستگاه تنفس متمرکز شده و از راه  تنفس منتقل می‌شود.

عفونت‌های تنفسی در سنین کودکی و سالخوردگی

مسجدی با تقسیم عفونت های تنفسی در طیف های سنی کودکی قبل از بلوغ، بعد از بلوغ و سالخوردگی عنوان کرد: عفونت های تنفسی از نظر مرگ و میر جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده‌اند. از نظر تنوع نیز در سنین زیر چهار سال، هر کودکی بین ۸ تا ۱۰ بار در سال دچار سرماخوردگی می‌شود که اغلب گذراست، ولی همین عفونت‌ها اگر خیلی شدید بوده و یا کودک دارای بیماری زمینه‌ای باشد، می‌تواند عامل بروز عفونت‌های ثانویه، سایر میکروب‌ها و گرفتاری‌های شدیدتر باشد.

احتمال تبدیل عفونت‌های تنفسی به ذات‌الریه

وی افزود: این مساله برای بعد از بلوغ نیز صدق می‌کند؛ به گونه‌ای که عفونت‌های تنفسی در فصول مختلف با اشکال گوناگون سرماخوردگی بروز می‌یابند و در افراد دارای زمینه سایر بیماری‌ها و یا در شرایط خاص احتمال تبدیل آن به عفونت‌های شدید ریوی یا ذات الریه نیز وجود دارد.

تغییرات ژنتیکی سالانه ویروس آنفلوانزا

دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با تاکید بر اهمیت توجه به شیوع آنفلوانز در فصول پاییز و زمستان، عنوان کرد: آنفلوانزا یک نوع عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی را بیش از سایر بخش‌ها متاثر می‌کند. ویروس آنفلوانزا هر ساله دچار تغییرات ژنتیکی متنوعی شده و بر همین اساس کمپانی‌های واکسن‌ساز سعی می‌کنند برای پیشگیری از بروز اپیدمی آنفلوانزا، با توجه به اپیدمی سال‌های گذشته و اعمال آزمایش‌های ژنتیکی بروی ویروس‌ها، واکسن‌های جدید و موثرتری تولید کنند.

دو موج  اپیدمی آنفلوانزا

وی با اشاره به دو موج  اپیدمی آنفلوانزا در اواخر پاییز و اوایل زمستان، تصریح کرد: اپیدمی آنفلوانزا با مرگ و میر بسیار بالایی بخصوص در کودکان، زنان باردار، افراد سالخورده و افراد دارای بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری مزمن ریوی و یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای همراه است.

تحمیل بار مالی سنگین عفونت‌های تنفسی بر جامعه و بودجه سلامت عمومی  

مسجدی با بیان اینکه عفونت‌های تنفسی از لحاظ بار مالی جزو بیماری‌های گروه اول محسوب می‌شوند، افزود: عفونت های تنفسی بار مالی سنگینی به جامعه و بودجه سلامت عمومی کشور تحمیل می‌کنند.  بنابراین باید با آگاه‌سازی عمومی بویژه در مورد عفونت‌های ویروسی فصل پاییز، اقدامات جدی پیشگیرانه اعمال کنیم.

عوامل مستعد و تشدید کننده عفونت‌های دستگاه تنفسی

این استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به دو فاکتور اساسی آلودگی هوا و استعمال دخانیات به عنوان عوامل مستعد و تشدید کننده عفونت‌های دستگاه تنفسی، افرود: این دو فاکتور که متاسفانه در کشور ما نیز در حد نگران کننده‌ای وجود دارد، می‌تواند ضمن افزایش زمینه انتشار عفونت‌ها، منجر به تشدید و طولانی شدن بیماری شود. متاسفانه مساله آلودگی هوا به خصوص در پاییز و اوایل زمستان در بیش از ۱۵ شهر کشور بسیار جدی است و ضمن این که بروی سلامت مردم تاثیرگذار است، برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و همین طور کودکان خردسال یا افراد سالخورده بسیار خطرناک است.

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری

دبیر شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با بیان اینکه آلودگی هوا باعث تشدید بیماری افراد در معرض خطر، بروز عفونت‌های ثانویه و میکروبی می‌شود، افرود: اگر به این علائم توجه نشود، احتمال بروز مشکلات جدی‌تر، بستری شدن و حتی مرگ و میر افراد نیز وجود دارد.  بنابراین در این فصول افراد باید هوشیارتر بوده و اصول بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند؛  چراکه برخلاف باور عمومی ویروس‌های تنفسی بجز از راه تنفس، عمدتا از طریق دست و مواد آلوده منتقل می‌شود. به عنوان نمونه به افراد دارای علائم سرماخوردگی توصیه می‌شود که علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، بیشتر استراحت کرده و مایعات گرم بنوشند، در این صورت بدون مصرف دارو خوب می‌شوند.

وی با اشاره به برخی از این اصول بهداشتی مانند دست ندادن با فرد بیمار، عدم استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن مدام دست ها با آب و صابون، عنوان کرد: با رعایت همین اصول ساده، انتقال عفونت های تنفسی در افراد به خصوص در مهد کودک‌ها و مدارس، محل تجمع سالمندان یا بیمارستان‌ها کمتر اتفاق می‌افتد.

چه کسانی در معرض ابتلا به ذات‌الریه قرار دارند؟

این استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به عفونت‌های باکتریال مانند ذات الریه و پنومونی، تصریح کرد: احتمال بروز این  عفونت‌ها در تمامی افراد وجود دارد، با این حال افراد دارای ضعف بدنی به علت سن خیلی پایین یا سن خیلی بالا، افراد دارای بیماری های همراه، استفاده از داروهای تضعیف کننده ایمنی یا کورتون، افراد دارای نقص ایمنی و افراد پیوند عضو شده بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.  همچنین شدت بیماری در این افراد بیشتر از سایرین است.  بنابراین باید هرچه سریع‌تر برای تشخیص و درمان به موقع به پزشک متخصص مراجعه کنند، در غیر این صورت با عوارض جدی و حتی مرگ ومیر همراه خواهد بود.

علائم عمومی و اختصاصی عفونت‌های باکتریال

مسجدی با اشاره به علائم عمومی و اختصاصی این نوع عفونت‌ها گفت: ضعف، تب و بی‌حالی، درد بدن، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، بی‌حوصلگی و اختلال در خواب برخی از علائم عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و علائمی مانند سرفه ساده، سرفه همراه با خلط زرد و یا سبز رنگ و یا گاها همرا با رگ‌های خونی، نفس تنگی و درد سینه از علائم افراد دارای عفونت در دستگاه تنفس است.

وی در این رابطه ادامه داد: در صورت شروع این علائم به صورت ساده و در فصول شیوع  سرماخوردگی، بیمار تنها با استراحت بیشتر، مصرف مایعات گرم، در معرض هوای آلوده قرار نگرفتن و استفاده از غذاهای سالم مانند سوپ و لبنیات به بهبود سریع بیماری خود کمک کند.

علائم هشداردهنده برای مراجعه سریع به پزشک

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی و دستگاه تنفس با اشاره به برخی علائم هشداردهنده برای مراجعه سریع به پزشک متخصص، عنوان کرد: تب شدید همراه با احساس تنگی نفس و سرفه شدید برخی از علائم هشدار برای مراجعه به پزشک است که در این صورت پزشک براساس تشخیص، درمان‌های خانگی را شروع کرده و یا در صورت تشدید علائم مانند تب بالا، افزایش تعداد تنفس و یا ضربان تند قلب، دارو تجویز می‌کند و در شرایط ضروری حتما برای بستری کردن مبتلایان اقدام کنند.

علائم عفونت ریه و افراد در معرض خطر

وی همچنین با اشاره به برخی علائم عفونت‌های ریه، عنوان کرد: تب شدید، تعریق بالا، سرفه همراه با خلط، تغییر رنگ خلط، درد در قفسه سینه و نفس تنگی برخی از علائم هشدار عفونت ریه است که با تشخیص پزشک نسبت به بروز عفونت‌های قوی‌تر، آنتی بیوتیک تجویز شده و یا حتی در برخی موارد بیمار بستری می‌شود.

مدیرگروه ریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پاییز و زمستان فصل شیوع ویروس‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزاست، گفت: همین بیماری‌های ساده در صورت عدم درمان به موقع، می‌تواند پیش زمینه‌ای برای عفونت‌های شدید ریوی مانند مانند ذات الریه و عفونت ریه باشد.

 وی با اشاره به افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها، عنوان کرد: افراد دارای سن خیلی پایین و سن خیلی بالا، افراد دارای بیماری های زمینه‌ای، زنان باردار و افراد شاغل در مراکز بهداشتی – درمانی جزو افراد در معرض خطر هستند که باید با رعایت اصول بهداشتی، از ابتلا، پیشگیری کنند.  همچنین افراد مبتلا باید با دست ندادن و نبوسیدن سایرین، استفاده از ماسک در زمان بیماری، شست و شوی مدام دست‌ها و عدم استفاده از وسایل مشترک به جلوگیری از انتقال بیماری به سایرین کمک کنند.

بایدها و نبایدهای واکسن آنفلوانزا

مسجدی در ادامه با اشاره به مساله تزریق واکسن آنفلوانزا در فصول شیوع بیماری، گفت: در کشور ما هم واکسن آنفلوانزا و هم واکسن ذات الریه و پنومونی در دسترس است، ولی متاسفانه در اغلب جوامع باور نامطلوبی در رابطه با واکسن آنفلوانزا وجود دارد. اغلب تصور می کنند که با تزریق واکسن آنفلوانزا دیگر نباید به سرماخوردگی مبتلا شوند؛ در حالیکه این تصور غلط است؛ چراکه واکسن آنفلوانزا تنها برای پیشگیری از همین بیماری است.  گرچه ممکن است باعث تخفیف عوارض سرماخوردگی هم شود. به عبارت دیگر هدف از تزریق واکسن آنفلوانزا تنها پیشگیری از بروز این بیماری در افراد پرخطر است.

ضرورت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای تزریق واکسن آنفلوانزا

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی توصیه ما عدم تزریق این واکسن برای همه افراد عادی است و اولویت برای گروه‌های در معرض خطر یا پرخطر است، گفت: واکسن آنفلوانزا باید باکیفیت باشد؛  گرچه واکسن‌های عرضه شده توسط وزارت بهداشت معمولا با کیفیت است. مساله بعدی مقرون به صرفه بودن آن است؛ اگرچه کشور ما نیز از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی برای کشورهای توسعه یافته پیروی می‌کند؛  با این حال برای صرفه‌جویی بیشتر هزینه‌ها امیدواریم در چند سال آینده این واکسن در داخل کشور تولید شود، ولی در شرایط فعلی با توجه به ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد پرخطر، باید برنامه‌ریزی صحیحی برای اولویت‌بندی تزریق واکسن داشته باشیم.

پزشکان از تجویز بی‌مورد واکسن آنفلوانزا خودداری کنند

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگرچه دستورالعمل تزریق واکسن آنفلوانزا در امریکا به عنوان یک توصیه عام ارایه می شود، با این حال تنها ۴۵ درصد افراد واکسن می زنند و برای تزریق واکسن به افراد در معرض خطر مانند کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری های مزمن و نقص ایمنی، خانم های باردار و شاغلین مراکز بهداشتی درمانی اولویت‌بندی می‌شود. بنابراین توصیه عام برای تزریق واکسن عملی نیست و باید برای تزریق واکسن به کلیه افراد پرخطر و در معرض خطر جامعه برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی شود.  همچنین پزشکان و متخصصان باید این مساله را در نظر داشته باشند و از تجویز واکسن در موارد غیرضروری خودداری کنند. در غیراینصورت سهمیه واکسن آنفلوانزا در مدت زمانی کوتاه توسط افراد دارای امکانات مالی بهتر مصرف شده و در نتیجه برای بیماران واقعا نیازمند، دچار کمبود می‌شویم.

وی تحقق این مساله و رفع مشکلات موجود را مستلزم همکاری جامعه پزشکی و مردم دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی بهترین تصمیمات اتخاذ شود.

دستورالعمل کمیته واکسیناسیون برای تمامی پزشکان الزام‌آور باشد

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های مرتبط با واکسیناسیون در کمیته واکسیناسیون وزارت بهداشت و مبتنی بر توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی تهیه می‌شود، گفت: این دستورالعمل‌ها باید با توجه به شرایط کشور و هماهنگی بین کمیته واکسیناسیون و اولویت بندی‌های دقیق تهیه شود و همچنین رعایت و اجرای آن برای پزشکان سراسر کشور الزام‌آور باشد.

چه کسانی باید واکسن ذات الریه تزریق کنند؟

وی با ارایه توضیحاتی درباره واکسن پنومونی و ذات الریه، اظهار کرد: این واکسن تنها برای افراد پرخطر و بر اساس دستورالعمل‌های خاص توصیه و تزریق شده و برای مصرف عموم نیست. همچنین مقدار و تعداد آن نیز بسیار محدودتر از واکسن‌های دیگر بوده و برای استفاده از آن باید اصول خاصی رعایت شود.

آنفلوانزا و عفونت‌های تنفسی جزو ۱۰ علت مهم مرگ و میر در دنیا

مسجدی در ادامه آنفلوانزا و عفونت‌های تنفسی را جزو ۱۰ علت مهم مرگ و میر در دنیا عنوان کرد و گفت: این  آمار توسط  سازمان بهداشت جهانی منتشر می‌شود.  با این حال مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز به صورت جدی در حال جمع آوری آمار بیماری‌های تنفسی، عفونت‌ها و سایر بیماری‌هاست. البته تحقق این مساله نیازمند تعامل جدی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز پزشکی و حتی مطب پزشکان است.  طرح پرونده الکترونیک سلامت نیز به اجرایی شدن این طرح و ثبت آمار رسمی و دقیق کمک زیادی می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنفلوآنزا درمان ذات الريه سرماخوردگي سلامت واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟

آمار نگران‌کننده‌ای درباره روند افزایشی برخی بیماری‌ها در کشور مطرح می‌شود که ۵۰ درصد آنها نتیجه عادت‌های بد غذایی است، عادت‌هایی که با اصلاح آنها بار بیماری در نظام سلامت هم تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تقریبا از ۱۹۴۵ میلادی تا کنون در این روز در ۱۵۰ کشور جهان، برنامه‌های خاصی به منظور یادآوری و افزایش آگاهی عمومی و تفهیم گرسنگی و فقر اجرا می‌شود. غذا آن‌قدر اهمیت دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند منجر به تشدید بیماری‌های غیرواگیر (NCD) شود.

این در حالی است که در ایران هم پژوهش‌های علمی بسیار انجام و مقالات معتبری منتشر شده که نشان می‌دهد حدود ۵۵ درصد از بیماری‌های غیرواگیر عامل تغذیه‌ای دارند. یعنی اگر برنامه غذایی افراد مختلف در جامعه در طول ۲۴ ساعت شامل ۵ گروه اصلی غذاها؛ شامل کربوهیدرات و قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد و انرژی خود را از همه این گروه‌های غذایی بگیرند، ۵۰ درصد بار بیماری‌های غیرواگیر (NCD) در نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند.

بررسی فرهنگ غذا در میان ایرانیان نشان می‌دهد که عادات بد غذایی آن ها را بیمارتر کرده و نظام سلامت هم با آمار نگران‌کننده‌ای از اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی – عروقی و آلزایمر مواجه است.

جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح این عادات غذایی به نکات جالبی اشاره می‌کند که با اصلاح آنها، سلامت افراد کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

از اسراف مواد غذایی تا غذا‌هایی که زیاد می‌پزند

میرزای رزاز اولین و مهم‌ترین عادت غذایی بد در میان مردم ایران اسراف مواد غذایی و تولید قابل توجه ضایعات مواد غذایی می‌داند و می‌گوید: ضایعات غذا در ایران ۳۵ میلیون تن و در کل اتحادیه اروپا ۹۰ میلیون تن در سال است. بیشترین ضایعات هم مربوط به نان، میوه، برنج و سبزیجات است. اصلاح این فرهنگ می‌تواند در تثبیت امنیت غذایی و حل مشکل سوءتغذیه در میان افراد کم‌برخوردار اثربخش باشد.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نحوه فرآوری و طبخ غذا هم در سبک زندگی ایرانی‌ها مناسب نیست و در توضیح بیشتر بیان می‌کند: بدترین روش‌ها را برای پخت غذا داریم. از جمله سرخ‌کردنی‌ها که جزو سبد اصلی غذا‌های روزانه هستند. مواد غذایی که بیش از اندازه سرخ می‌شوند، آسیب جدی برای سلامت دارند. این درست که برخی غذا‌های سنتی ما حاوی سرخ‌کردنی‌هاست، اما این شیوه باید در حد تف‌دادن باشد، نه این که ماده غذایی در روغن غوطه‌ور شود. خانواده‌های ایرانی، ذائقه کودکان‌شان از همان اول با غذا‌های بسیار چرب و سرخ‌شده عادت می‌دهند که در دوران نوجوانی تغییر این ذائقه کار سختی خواهد بود.

وی با بیان این که مدت زمان طبخ هم یکی دیگر از مشکلات است، عنوان می‌کند: گاهی پیش می‌آید که غذا را به مدت ۷ تا ۸ ساعت می‌پزیم و نتیجه این کار، از بین رفتن کیفیت غذاست، پخت بیش از حد، بیشترین آسیب را به مواد مغذی غذا می‌زند. در این باره بهتر است از زودپز استفاده کنیم یا زمان طبخ را به روش‌های مختلف کاهش دهیم. این اصطلاح اشتباهی است که طبخ طولانی یعنی جاافتادن غذا، هر قدر بیشتر بپزد، بی‌کیفیت‌تر می‌شود.

رژیم‌های نامتعادل در زندگی‌های شور

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان این که ایرانی‌ها دو برابر سرانه دنیا نمک مصرف می‌کنند، این سرانه را در جهان روزانه ۵ گرم عنوان می‌کند و می‌گوید: سرانه مصرف نمک در ایران بیش از ۱۰ گرم است. مصرف نمک موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف به خصوص میانسالی می‌شود. عوارضی از جمله فشار خون، بزرگ شدن عضله قلب، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: یکی دیگر از فرهنگ‌های اشتباه تغذیه‌ای در کشور ما تمرکز برخی اقشار جامعه روی رژیم‌های خاص و تبعیت از افراط و تفریط در برخی مواد غذایی است. به عنوان مثال برخی افراد صرفا رژیم کربوهیدارت یا پروتئین را رعایت می‌کنند. ما رژیم متنوع و متعادل نداریم و رژیم‌های تک‌غذایی در مردم ایران بسیار شایع است. رژیم متنوع یعنی ۵ گروه غذایی وجود داشته باشد؛ از جمله شامل کربوهیدرات و قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد که افراد به صورت روزانه انرژی خود را از همه این گروه‌های غذایی به نسبت‌های مختلف دریافت کنند.

میرزای رزاز درباره آسیب حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی روزانه با رعایت رژیم‌های تک غذایی بیان می‌کند: اشتباه در عادات غذایی درتمامی اقشار جامعه وجود دارد و صرف‌نظر از مشکلات اقتصادی که منجر به کاهش قدرت خرید مواد غذایی می‌شود، ما با افرادی مواجه هستیم که اقدام به حدف یک ماده غذایی از سبد غذایی خود می‌کنند. افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی داریم که می‌گویند روغن خوراکی را از زندگی خود حذف کرده‌اند. این در حالی است که ۳۰ درصد انرژی دریافتی باید از روغن‌ها صورت بگیرد و اگر آن را حذف کنیم، ظرف چند ماه، فرد دچار سوءجذب می‌شود.

او تاکید می‌کند: با حذف روغن خوراکی ۴ ویتامین اصلی (آ، ای، کا و دی) محلول در چربی جذب بدن نخواهد شد. این افراد افتخار هم می‌کنند که به عنوان مثال چند ماه است که لب به روغن نزده‌اند و مواد غذایی را به صورت آب‌پز و بخارپز دریافت کرده‌اند، در حالی که این اقدام‌شان در درازمدت منجر به عوارض جدی برای آنها خواهد شد و بیماری‌زا خواهد بود.

برخی افراد هم مواد غذایی از جمله نان، برنج و سیب‌زمینی را حذف می‌کنند که با این کار پایه نیاز بدن به کربوهیدرات مختل می‌شود و انرژی دریافت نمی‌کنند. این اقدام بدن را وارد واکنش‌های بسیار سختی می‌کند، به این صورت که هر چه می‌خوریم در نهایت تبدیل به گلوکز می‌شود ولی بدن وارد فرآیند پیچیده‌ای شده و این آسیب‌زاست.

روغن‌هایی که سرطان به خوردتان می‌دهند

رئیس انجمن تغذیه ایران یکی دیگر از عادت‌های غذایی را خوردن فست‌فود‌ها و غذا‌های بیرون از خانواده عنوان می‌کند و می‌گوید: جامعه امروزی ما به شدت تمایل به مصرف غذا‌هایی فست‌فودی و آماده‌شده در بیرون خانه دارد. مشکل این غذا‌ها رعایت نکردن اصول مبانی تغذیه‌ای است. به عنوان مثال روغن سرخ‌کردنی که تهیه این غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عمدتا مانده و جوشیده هستند. این روغن‌ها را بعد از هر بار پخت عوض نمی‌کنند و در صورت کم شدن به آن اضافه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در این روغن‌ها که روزانه ۱۰ تا ۱۲ساعت می‌جوشند، رادیکال آزاد و مواد سرطان‌زا تولید می‌شود که ما آنها را همراه با غذا‌ها می‌خوریم و متوجه آسیب‌زا بودن آنها نیستیم. این آمار نگران کننده که درباره روند افزایشی بیماری‌ها به وجود آمده به دلیل همین جزئیاتی است که ما به آنها توجه نداریم.

میرزای رزاز در پاسخ به این سؤال که آیا فست‌فود‌ها باید به طور کامل حذف شوند یا می‌توان آن‌ها را در خانه تهیه کرد، بیان می‌کند: به هر صورت میل جامعه امروز استفاده از چنین غذا‌هایی است و اگر آن را در خانه تهیه کنند، به مراتب سالم‌تر خواهد بود. البته استفاده از این مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس نباید جزو اصلی برنامه غذای افراد شود، مصرف یک یا دو بار در ماه چندان مشکل‌ساز نیست، چون این محصولات عمدتا کیفیت مطلوبی ندارند.

منبع: خبرآنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بیماری اجسام لویی چیست؟
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • پر تکرارترین سوالاتی که درباره سلامتی در گوگل جستجو شده چیست؟
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • ترساندن از مبارزه با اسرائیل باعث سکوت مردم نشود
  • سلفی با بحران!