Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد در خصوص جایگاه رشته‌های فنی مهندسی در ایران افزود: متأسفانه این روزها در ایران رشته‌های فنی مهندسی در سایه رشته پزشکی قرارگرفته‌اند، روزگاری بیشتر استعدادها در رشته‌های فنی مهندسی تحصیل می‌کردند اما در حال حاضر این موضوع کمرنگ شده است.

علی کابلی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در ایتدای پذیرفته شدن از رتبه‌ام چندان راضی نبودم و می‌خواستم مجدداً در کنکور شرکت کنم، اما با تحقیقات کمی که انجام دادم تصمیم گرفتم در رشته کشتی‌سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(بندرعباس) به تحصیل بپردازم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به اینکه رتبه کنکورم برای ورود به دوران کارشناسی ۲۷۰۰ بود، عنوان کرد: عمده تحقیقاتم برای تغییر رشته بود تا بتوانم با معدل بالا در دانشگاه تغییر رشته دهم.اما پس از گذراندن چهار ترم و کسب معدل الف منصرف شدم و برای ادامه تحصیل در این رشته کشتی‌سازی حاضر شدم.

وی با بیان اینکه کارشناسی را با معدل ۱۷ به اتمام رساندم، بیان کرد: پس از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد توانستم با رتبه ۹ در رشته مهندسی سازه‌های کشتی وارد دانشگاه صنعتی شریف شوم و هم‌اکنون در حال گذراندن ترم اول این رشته هستم.

این دانشجو در خصوص مدت‌زمان مطالعه در زمان کنکور چهارم دبیرستان عنوان کرد: در حقیقت من چندان حضوری در کلاس‌های مدرسه نیز نداشتم و بیشتر در کلاس درس حساب دیفرانسیل شرکت می‌کردم. من و دوستانم همراه با هم ساعت مطالعه خود را بالا بردیم و از مدت‌زمان دو ساعت در روز شروع کردیم و درنهایت این زمان را به ۱۲ ساعت رساندیم. در دوران کنکور مقطع کارشناسی ارشد نیز روزانه ۱۶ ساعت درس می‌خواندم.

کابلی با بیان اینکه در دوران دبیرستان نیز در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودم، اظهار کرد: برای کنکور از تابستان سال سوم دبیرستان همراه با چند تن از دوستانم که در مدارس دیگری درس می‌خواندند شروع به درس خواندن و آماده شدن برای کنکور کردیم.

وی همچنین در خصوص شرکت در کلاس‌های خارج از مدرسه نیز عنوان کرد: با دوستانم کلاس‌های خصوصی دروس عربی و زبان، فیزیک و حسابان شرکت کردیم.

کابلی افزود: شاید بزرگ‌ترین اشتباه یا مشکل من بی‌انگیزه شدن بعد از عید بود و شاید بتوانم مهم‌ترین توصیه‌ام به دانش‌آموزان کنکوری نیز هم همین موضوع باشد، هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شوند، دوری‌شان از فکر و خیال بیشتر شود.  

این دانشجوی ممتاز عنوان کرد: به عقیده من بهتر است دانش‌آموزان یک الی دو ماه انواع روش‌ها و مکان‌های مطالعه را امتحان کنند و خود به این نتیجه برسند  چه روش و مکانی بالاترین کارایی و بازدهی را برایشان به دنبال خواهد داشت.

کابلی گفت: به‌شخصه هیچ‌گاه نتوانستم در کتابخانه درس بخوانم، ترجیح می‌دهم در یک اتاق مجزا و تنها درس بخوانم زیرا در این صورت با تمرکز و دقت بالایی به مطالعه دروس می‌پردازم.

وی با بیان اینکه برای تمام دانش‌آموزان منظم بودن ساعت خواب و استراحت بسیار مهم است، افزود: نظم در ساعت خواب برای کنکوری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دانش‌آموز حتی اگر می‌خواهد شب‌ها به درس خواندن بپردازد باید بتواند زمان خوابیدن و بیدار شدنش را ثابت نگه دارد. شاید دو هفته ابتدایی انجام این کار سخت باشد اما تأثیر این کار را آرام‌آرام بر روی تمرکز خود خواهند دید.

این دانشجو همچنین بیان کرد: این موضوع که دانش‌آموز کنکوری چند ساعت باید بخوابد بستگی به خود او دارد اما مکان استراحت و خواب به‌هیچ‌عنوان نباید با مکان مطالعه و درس خواندن یکسان باشد.

کابلی ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد بهتر است دانش‌آموز در محلی که درس می‌خواند کار دیگری انجام ندهد، این کار باعث می‌شود مغز به‌صورت شرطی در یک مکان خاص فقط برای درس خواندن تمرکز داشته باشد.

وی گفت: معمولاً کنکوری‌ها برای جلوگیری از فوت وقت در همان محل مطالعه و میز درسشان به خوردن غذا و میان وعده‌هایی چون میوه مشغول می‌شوند، این کار به دلیل از بین بردن تمرکز شخص برای درس خواندن که قرار است بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد کار اشتباهی است.

کابلی با بیان اینکه ویژگی‌های محتوایی عنوان‌شده، کاربردهای زیادی برای رشته‌های فنی مهندسی ایجاد کرده است، گفت: همین موارد باعث می‌شود هر شخصی که وارد رشته مهندسی کشتی‌سازی می‌شود بتواند مرتبط با علایقش در بخشی به فعالیت مشغول شود. این موضوع من را مجاب کرد که در این رشته بمانم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده بسیار مهم است، افزود: حمایت همیشگی و بی‌دریغ خانواده و احترام به تصمیمات شخصی فرزند موضوع بسیار مهمی است که در سال کنکور اهمیت آن دوچندان می‌شود. خانواده من نیز به‌تدریج این استقلال در تصمیم‌گیری را به من منتقل کردند.

این دانشجو همچنین در خصوص میزان علاقه‌اش به مطالعه کتاب‌های غیردرسی، بیان کرد: کسی که درس می‌خواند به‌صورت ناخودآگاه توانایی مطالعه کردن، استدلال و استخراج مفاهیم از کتب مختلف را پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: بخش مهمی از دانشگاه و وقت هر فرد باید صرف خودسازی شود، یک‌راه بسیار  مؤثر، اما ناکافی مطالعه کتب غیردرسی روزنامه و مجلات است.

کابلی افزود: یکی از تفریحاتم  در طول دوران کارشناسی کتاب خواندن و فیلم دیدن بود،البته شاید مدت‌زمانی که کتاب غیردرسی مطالعه می‌کنم بسیار کمتر از مدت‌زمان فیلم دیدن‌ها باشد اما یک عادت خوب که در دوران کارشناسی به وجود آمد این بود که کتابی را که شروع می‌کردم حتماً آن را به پایان می‌رساندم. یادم نمی‌آید کتابی را بعد از صفحه پنجاه نیمه‌تمام گذاشته باشم.

وی ادامه داد: سعی کردم به مطالعه انواع کتاب‌ها از رمان تا کتب کلاسیک فلسفی بپردازم.

کابلی عنوان کرد:  اگر واقعاً این احساس نیاز در فرد برای تحصیل در خارج کشور باشد، می‌تواند این کار را انجام دهد. اما به نظرم چندان تفاوتی بین تحصیل در خارج و داخل وجود ندارد، ما در بسیاری از زمینه‌ها پابه‌پای بسیاری  از دانشگاه‌های دنیا در حال کار هستیم.

وی اظهار کرد: متأسفانه دید نادرستی از تحصیل در خارج از کشور به دانشجویان القا می‌شود و اوضاع بد اقتصادی هم مزید بر علت شده است که خیل عظیمی از دانشجویان  تحصیل در خارج از کشور  را برای خودشان هدف‌گذاری کنند.

این دانشجوی ممتاز بیان کرد: به نظرم این کار اشتباه است و هدف دانشجو باید کسب علم و به‌کارگیری آن باشد و بهترین مکان برای کسب علم  موردنظرش را با منطق انتخاب کند.

وی با شاره به اینکه نظر شخصیم این است که کارشناسی ارشد نقطه پایان خوبی برایم باشد، افزود: باید شرایط را در پایان دوره کارشناسی ارشد بررسی کنم و تصمیم نهایی‌ام را برای ادامه تحصیل  بگیرم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه تنها در زمینه درسی مشغول نبوده‌ام، عنوان کرد: علاوه بر اینکه در انجمن علمی دانشکده مهندسی دریا مسئول ارتباط با صنعت بودم و تجربه گران بهایی برام محسوب می‌شود، در مسابقات مناظره استانی با چند تن از دوستانم شرکت کردیم و موفق به کسب مقام سوم شدیم همچنین در مسابقات منطقه‌ای که بین ده استان شرق و جنوب کشور هم برگزار شد نیز توانستیم مقام اول را کسب کنیم.

کابلی در پایان گفت: برای تمام دانش‌آموزان و دانشجویان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بتوانند طبق علاقه و استعداد و توانایی خود در رشته‌ای که مدنظرشان است به تحصیل بپردازند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پذیرش بدون کنکور ارشد منطقه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۹۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی از نتایج بهره‌گیری از علوم اعصاب است


مهدی مقتدایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما: افزود: علوم اعصاب، تلفیقی از رشته‌های پزشکی، روانشناسی، مهندسی رایانه و زبان شناسی است و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف، در دو دهه اخیر، روی امور پژوهشی رشته‌های علوم اعصاب فعالیت کرده اند که یکی از نتایج و برونداد‌های فعالیت در حوزه علوم اعصاب؛ هوش مصنوعی است که امروزه در خصوص اهمیت کاربرد‌های آن زیاد می‌شنویم.

معاون امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایرا با اشاره به طراحی رویداد نوروتاک از دو سال قبل در معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: علوم اعصاب اکنون یکی از رشته‌های جذاب در سطح دنیاست و مبنا و هدف از شکل گیری رویداد نوروتاک؛ بررسی و رایزنی درباره مسائل علوم اعصاب و نوروساینس و ارائه آن به زبان ساده به عموم مردم است.

مهدی مقتدایی با بیان اینکه دهه ۲۰۱۰ به دلیل اهمیت حوزه علوم اعصاب دهه مغز نامگذاری شد؛ افزود: بنا شد تا در رویداد نوروتاک، مسائل بین رشته‌ای که مورد مناقشه است از نظر علمی فلسفی و روانشناسانه به بیان ساده بررسی و نتایج به زبان ساده به عموم مردم بیان شود در حقیقت جامعه هدف ما عموم مردم هستند و حتی دانشگاهیانی که ارتباطی با علوم پزشکی ندارند هم؛ علوم اعصاب قطعا می‌تواند در روند کارشان کمک بکند.

معاون امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به استقبال دانشجویان از برگزاری این رویداد در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: این رویداد را سالیانه برگزار می‌کنیم و امسال رویداد نوروتاک با مشارکت جمعیتی بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی علوم پزشکی و علوم شناختی برگزار شد.

دکتر مقتدایی گفت: استفاده از علوم اعصاب در امورات روزمره زندگی و جامعه و استفاده از آن برای پیشبرد فناوری‌های نوین پزشکی باعث می‌شود خدمات بهتری به مردم ارائه شود و در حقیقت کیفیت زندگی مردم را بالا ببرد، رشته‌های علوم اعصاب می‌تواند در استفاده و توسعه فناوری‌های نوین به ما کمک کند.

دیگر خبرها

  • بررسی ادامه تحصیل از کارشناسی به دکتری علوم آزمایشگاهی در کمیته‌های تخصصی
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان
  • هوش مصنوعی از نتایج بهره‌گیری از علوم اعصاب است
  • آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی از اول اردیبهشت