Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پول‌نیوز -در موزه حیات وحش دارآباد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌های آشنایی با حیات وحش در ایران، علاوه بر گونه‌های متنوع گیاهی، چند صد گونه جانوری به صورت زنده یا تاکسیدرمی شده نگهداری و ارائه می‌شود.






میراث به جا مانده شامل میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی است و موزه‌های تاریخ طبیعی مانند موزه حیات وحش دارآباد یکی از مهم‌ترین موزه‌ها هستند که به مطالعه و بررسی میراث طبیعی و به نمایش گذاردن نمونه‌های قابل نگهداری در جهت افزایش دانش زیست محیطی مردم و تشویق به حفاظت از آن‌ها می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از دلایل پیدایش این مجموعه‌ها که در برگیرنده نمونه‌های طبیعی هستند، افزایش علاقه به تاریخ انسانی و طبیعی از جمله حیات وحش بوده است.

کشور ما نیز به علت وسعت زیاد، چین خوردگی‌ها، پستی و بلندی‌ها و شرایط اقلیمی خاص از زیستگاه‌های طبیعی با ارزش است که گونه‌های متنوع و بی نظیری از حیات وحش گیاهی و جانور را در دل خود جای داده است.
موقعیت موزه

موزه حیات وحش دارآباد از کامل‌ترین مراکز معرفی گونه‌های طبیعی و حیات وحش ایران در فضای یک موزه تخصصی و آموزشی به شمار می‌رود که در ساختمانی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده‌ است.

ساختمان موزه که بنایی نیمه تمام و متعلق به یکی از اعضای دوره پهلوی بوده، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران خریداری شده است.

این بنا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با انجام تغییرات وسیع و اساسی با صرف هزینه‌ای قابل توجه، توسط شهرداری منطقه یک به موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران تبدیل شده است.

در این موزه، علاوه بر آن‌ که می‌توان درباره طبیعت ایران، اطلاعات جامع و مستندی به دست آورد، بازدیدکننده موزه قادر خواهد بود تا در علوم مربوط به تاکسیدرمی و نگهداری گیاهان و مسائل مرتبط، آموزش ببیند.
اهداف موزه

از جمله اهداف و طرح‌هایی که موزه طی سال‌های متمادی آن را دنبال می‌کرده است شامل موارد زیر است:

    آگاهی بخشی به جامعه بصورت اعم و ارتباط تنگاتنگ با اساتید، دانشجویان، دانشگاه ها بصورت اخص در زمینه های جانور شناسی، گیاه شناسی، محیط زیست، زمین شناسی
   - برپایی کارگاه های علمی و عملی (Work Shop) توسط اساتید داخلی و خارجی
   - برپایی دوره‌های آموزشی زیست محیطی، تورهای طبیعت گردی و بازدیدهای علمی
   - چاپ و نشر کتب، جزوات، مجلات و تهیه و توزیع فلیم‌های آموزشی
   - ایجاد سایت اینترنتی و معرفی امکانات و توانایی‌های موزه به علاقمندان
  -  برگزاری همایش‌های علمی و زیست محیطی جهت سنین مختلف گروه‌های دانش آموزی و دانشجویی

بخش‌های موزه

جالب است بدانید که ۱۶۵ گونه از ۵۱۷ گونه پرنده‌ایی که در ایران شناسایی شده، در این موزه به نمایش عموم درآمده و حتی پوست ببر منقرض شده ایران نیز به‌عنوان نمونه کمیاب ارائه شده است.

بیش از ۸ هزار گونه گیاهی از طبیعت ایران، در سالن‌های مختلف موزه، نگهداری و در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

این موزه در بخش‌های متعدد نمایشگر نمونه‌های زیستی متنوع ایران است:
سالن آسیا، اروپا و آمریکای شمالی

در بخش آسیای میانه و شرقی در کنار «پیتون» درازترین مار دنیا از خانواده بوئیده، طاووس نر و ماده هند و سریلانکا، ببر بنگال و نمونه‌های برگزیده دیگری از آسیا به نمایش در آمده است.

پستانداران به نمایش درآمده در بخش اروپا و آمریکای شمالی در برگیرنده «موس» بزرگترین گوزن دنیا، شاموا، گوزن زرد اروپایی، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی و ببر سیبری است. پرندگان قاره‌های آسیا و اروپا مشترک است.

سالن شمال ایران

با حرکت در سمت چپ گونه‌هایی نظیر قوچ ارمنی، آهو، قوچ البرزی، شوکا، شاه بوف، قرقاول، فلامینگو و... نمایشگر جانوری شمال غرب ایران است. در قسمت شمال ایران فیل ماهی خزر با طول بیش از ۴ متر و گونه‌های جنگلی خزر به نمایش در آمده‌اند.

در این سالن همچنین می‌توانید قوچ‌های اوریال که از گونه‌های شمال شرق هستند مشاهده کنید. همچنین پرندگان تاکسیدرمی شده در این سالن بومی و مهاجر ایران هستند.

سالن مرکز و جنوب ایران

در بدو ورود با دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران ایران و جهان یعنی گور ایرانی و یوز پلنگ ایرانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند و حفاظت شده هستند مواجه می‌شوید و با نگاهی به بالا متوجه حضور  «دال» از انواع لاشخورها خواهید شد. نمونه‌های این سالن نشانگر پراکندگی گونه‌های جانوری در مرکز و جنوب ایران است. نمایش پستاندارانی چون کاراکال، شغال، روباه، کفتار و خزندگانی از انواع مارها و مارمولک‌ها مانند لوس مار نشان‌دهنده این امر است.

سالن آبزیان و خزندگان

جانوران زنده این سالن شامل جانوران مربوط به دو رده خزندگان و ماهی‌ها است. در بخش آبزیان نمونه‌های گوناگونی از ماهیان آب شیرین شامل نمونه‌هایی از آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ماهیان آب شور شامل نمونه‌هایی از خلیج فارس است. تنوع رنگی این موجودات همراه با حرکات زیبای آن‌ها در آب چشم نواز است.

در بخش خزندگان انواع مارهای سمی، نیمه سمی نگهداری می‌شوند که در برگیرنده گونه‌هایی است که در ایران نیز پراکندگی دارند. در این سالن همچنین نمونه‌هایی از خزندگان و آبزیان تاکسیدرمی شده نیز به نمایش در آمده‌اند.
سالن زمین شناسی

در این سالن دوران مختلف زمین‌شناسی به صورت شماتیک و به صورت دیوراما به نمایش درآمده است. استناد به آیات قرآنی نشان‌دهنده اهمیت این بخش از دوران صدر اسلام از منظر الهی است.

هر یک از دیوراماها، مختصات زیست جانوری و گیاهی و نمایی کلی از هر دوره از زیست زمین را در معرض دید قرار می‌دهد.

در این بخش سنگوارهای متنوعی نیز به نمایش در آمده‌اند که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از یک میلیارد سال می‌رسد.

در این سالن می‌توانید تعداد زیادی از کانی‌ها و سنگ‌هایی را مشاهده کنید که از لحاظ دارویی، صنعتی و ساختمانی کاربرد به سزایی دارند.
بخش حشرات

این سالن در شمال محوطه موزه قرار دارد و به منظور آشنایی با انواع بومی و غیر بومی پروانه‌ها که جزو زیباترین حشرات هستند بر پا شده است.

در این سالن علاوه بر به نمایش گذاشتن پروانه‌ها انواع مختلفی از قاب بالان، عقرب‌ها و رتیل‌ها نیز دیده می‌شود. این بخش بر اساس جغرافیای جانوری به ۸ منطقه اصلی برای پراکندگی گونه‌های جانوری تقسیم شده است.
سالن گیاه‌شناسی

سالن گیاه‌شناسی موزه دارآباد دارای ۶۰۰ گونه گیاهی خودرو از مناطق مختلف کشور است.

این سالن بر اساس نواحی فیتوجغرافیایی (جغرافیای گیاهی) تقسیم‌بندی شده است و شامل ناحیه هیرکانی، ناحیه ایران – تورانی و ناحیه خلیج فارس – عمانی است و در این مجموعه حداقل ۵۰ گونه اندمیک (بومی) در بین گیاهان دیده می‌شود.



منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۹۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۵ معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه

منوچهر مخدومی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، آموزش و پرورش را از حیث نیروی انسانی، سرمایه بزرگ کشور دانست و با بیان اینکه هیچ ثروتی نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی شود، اظهار کرد: هفته معلم فرصت ارزشمندی برای ارج‌نهادن به سرمایه انسانی و توجه به ارزش واقعی معلمان است.

وی با اشاره به آغاز فرایند انتخاب معلمان نمونه در آموزش و پرورش، فعالیت استان کردستان در این زمینه را بر اساس دو روش سامانه‌ای و بررسی مستندات به صورت فیزیکی عنوان کرد و افزود: معلمان از طریق روش سامانه‌ای، و مدیران و عوامل کیفیت‌بخشی به صورت فیزیکی مستندات خود را در اختیار ستاد و کمیته‌های مرتبط با شناسایی معلمان نمونه قرار دادند.

مخدومی سیاست و تلاش استان را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر رویکرد اعتلای فرهنگ عمومی و تکریم مقام الگوسازی معلمان عنوان کرد و هدف کلی را شناسایی در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری دانست.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم کردستان تمامی معلمان شاغل در واحدهای آموزشی و پرورشی دولتی و غیردولتی در دوره‌های مختلف تحصیلی را مشمول این برنامه عنوان کرد و با اشاره به دیگر شرایط شرکت در این فرایند، گفت: پیش از عید نوروز ابلاغ اعضای ستاد استانی و شهرستان‌ها و مناطق صادر و جلسات آن به صورت مستمر برگزار شد.

وی نقش دانش آموزان و معلمان دیگر برای شناسایی معلمان نمونه را یکی از تغییرات مثبت در این زمینه عنوان کرد و اظهار داشت: در استان کردستان مشارکت مطلوبی از سوی مخاطبان صورت گرفت.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سهمیه مناطق، استان‌ها و دوره‌های مختلف تحصیلی برای معرفی معلمان نمونه؛ از معرفی ۵ نفر از معلمان استان کردستان به مرحله نهایی خبر داد و گفت: در اوایل اردیبهشت‌ماه فرایند نهایی ارزیابی معلمان در سطح کشور انجام شده و معلمان نمونه کشوری معرفی خواهند شد.

مخدومی در ارائه آمار دیگری از معرفی معلمان نمونه استان گفت: ۱۹ نفر از دوره ابتدایی، ۱۶ نفر از متوسطه اول، ۱۶ نفر از متوسطه دوم، ۵ نفر از عوامل کیفیت‌بخشی و ۱ نفر به عنوان مدیریار در سطح استانی برگزیده شده‌اند.

وی افزود: پس از مشخص شدن معلمان نمونه کشوری، معلمان نمونه استانی نیز معرفی خواهند شد.

مخدومی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همراهی تمامی ارکان آموزش و پرورش و همچنین حمایت‌ها و مساعدت‌های استاندار و دیگر دستگاه‌های اجرایی، برنامه‌های متنوع هفته معلم به نحو مطلوب و با رویکرد متفاوت در کردستان برگزار شود.

کد خبر 6081684

دیگر خبرها

  • اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی
  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت
  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • معرفی ۵ معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم