Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@08:18:48 GMT

نشانه‌ها و علائم بلوغ زودرس+ راه درمان

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۹۹۴۲

نشانه‌ها و علائم بلوغ زودرس+ راه درمان

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین دلشاد فوق تخصص غدد در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره غدد اظهار کرد: بلوغ فرآیندی فیزیولوژیکی است که در طول زندگی هر فردی ظاهر شده و زندگی فرد را به تکامل می‌رساند، سن شروع بلوغ با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی کمی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهبود شرایط زندگی و تغذیه سن شروع این اتفاق را مقداری پایین تر آورده است، از ۸ سالگی سالگی نشانه‌های شروع این اتفاق ظاهر می‌شود. دوره بلوغ چیزی حدود ۴ الی ۵ سال طول می‌کشد تا فرد به تکامل رسیده و قدرت باربری پیدا کند.

وی ادامه داد: مراحل بلوغ را به ۵ مرحله تقسیم بندی می‌کند که به ترتیب در این حدود ۴ تا ۵ سال به وقوع می‌پیوندد، یعنی اگر عنوان مثال فردی از ۸ سالگی شروع شود در حدود ۱۳ تا ۱۴ سالگی به تکامل رسیده و فرد قدرت باروری پیدا می‌کند.

این متخصص غدد بیان کرد: بلوغ مراحلی مختلف دارد و هر مرحله شامل یک سری از نشانه‌هاست، برای مثال در دخترها جوانه زدن پستان‌ها و در پسرها بزرگ شدن بیضه‌ها اولین نشانه هایی که شروع بلوغ هستند و با افزایش سن کم کم نشانه‌های بعدی ظاهر می شود. در همین شرایط اگر فردی پیش از سن تعیین شده هر یک از نشانه‌های نام برده و مشاهده کند و آن را مبتلا به بلوغ زودرس می دهد.

وی درباره انواع نشانه‌های بلوغ زود رس گفت: بلوغ زودرس دو نوع دارد؛ در بعضی از افراد بلوغ به طور کامل ظاهر شده و در برخی دیگر تنها یکی از نشانه‌های بلوغ مشاهده می‌شود.

وی افزود: نوع اول از بلوغ زودرس که نشانه‌ها به طور کامل ظاهر شود حتی ممکن است فرد قدرت باروری زودتر از موعد پیدا کند که این موضوع نگران کننده است، اما اگر فقط یکی از نشانه ها را مشاهده کردیم خیلی نگران کننده نیست و ممکن است سایر نشانه‌ها درست در سر وقت اصلی ظاهر شود.

دلشاد تاکید کرد: مهمترین مشکل و نگرانی که وضعیت بلوغ زودرس برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند این است که مبادا این وضعیت باعث تسریع رشد قدی و بسته شدن زودهنگام صفحه‌های رشد شده و در نهایت کوتاه قدی را برای فرد بیمار به‌همراه داشته باشد، همچنین مشکلات روحی پیش بیاید، چراکه وقتی که زود هنگام این نشانه‌ها ظاهر می‌شوندو فرد آمادگی روحی پذیرش این تغییرات را نداشته باشد، این قدرت باروری ممکن است از نظر اجتماعی و روحی به بیمار آسیب برساند.

وی درباره راه‌‌های درمان این بیماری گفت: این نشانه‌ها معمولاً زمانی ظاهر می‌شوند که غدد هیپوتالاموس، غدد هیپوفیز و جنسی فعالیت خود را به طور کامل شروع کرده باشد و افزایش این هورمون‌ها سبب ایجاد تغییرات سن بلوغ می‌شود، در کسانی که بلوغ زودرس پیدا می‌کنند این هورمونها و قدرت زودتر از موعد فعال می‌شود پس باید علت بی‌موقع هورمون‌ها مهار شود.

وی یاد آوری کرد: درمان این مشکل معمولا به صورت دارویی است و خوشبختانه عوارض خارجی به زیادی به همراه ندارد، باید توجه داشته باشید که مصرف این داروها برای طولانی‌مدت نخواهد بود و نهایتا دو تا سه سال طول می‌کشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی اخبار دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!

به گزارش خبرنگار مهر، گرایش افراد نوجوان و جوان به ویژه خانم‌ها به سمت مصرف مواد دخانی، زنگ خطری برای نظام سلامت کشور تلقی می‌شود. زیرا، عوارض دود مواد دخانی، به قدری خطرناک و پُر عارضه است که در نهایت منجر به افزایش مرگ‌های زودرس می‌شود. همچنین، خساراتی که به اقتصاد درمان کشور تحمیل می‌کند؛ به قدری سنگین و غیر قابل جبران است که ستون‌های نظام سلامت را شکننده می‌سازد. از همین رو، لازم است نسبت به روش‌های کنترلی در کاهش مصرف مواد دخانی، اقدامات عاجلی در پیش گرفته شود.

آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که سن مصرف مواد دخانی در کشور رو به کاهش است و این در حالی است که گرایش خانم‌ها به مصرف مواد دخانی، در مقایسه با آقایان، شتاب بیشتری گرفته است.

سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، مبتلا به سرطان می‌شوند که ۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلاء به این بیماری‌ها فوت می‌کنند.

شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

به گفته وی، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

ترکمن نژاد افزود: با توجه به اینکه مصرف دخانیات باعث آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد از طریق کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه هدف گیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

ترکمن نژاد افزود: از ۶ ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه ۲۰ ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک صندلی در شورای انقلاب فرهنگی گام اولیه را برداشت و در حال برداشتن گام‌های بعدی است.

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارائه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

ترکمن نژاد یادآور شد: هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

وی، نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین محصولات دخانی دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری، می‌توان مصرف سیگار را کنترل و کاهش داد.

در همین حال، بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، از پیگیری وزارت بهداشت برای افزایش نرخ جرایم تخلفات دخانیاتی خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند، افزود: اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

ولی‌زاده در مورد جرایم تخلفات تبلیغاتی دخانیات، گفت: بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

کد خبر 6079892 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • نسخه‌ای کامل برای خلاص شدن از آلرژی بهاری
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی (فیلم)
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر