Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعد حریری حزب الله لبنان را به مانع‌تراشی در روند تشکیل دولت متهم کرده و گفت که مانع کنونی بزرگتر از حضور نمایندگان اهل تسنن ۸ مارس در دولت است. ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در سخنرانی دیروز خود تلاش کرد توپ مانع‌تراشی در روند تشکیل دولت را به زمین حزب الله بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت که ماهیت تشکیل دولت با یک مانع بزرگ مواجه شده که برخی آن را مانع نمایندگان 8 مارس اهل تسنن می‌دانند، اما به نظر من این مانع بسیار بزرگ‌تر از آن است و این است که حزب‌الله لبنان تصمیم گرفته تشکیل دولت را به تعطیلی بکشاند.

وی با طرح این ادعا که از همان ابتدا با حضور نمایندگان اهل تسنن مستقل در دولت مخالف بوده، مدعی شد که امتیازات زیادی را برای پیشبرد مذاکرات تشکیل دولت ارائه کرده و نباید بعد از این تلاش‌ها به تحریک فرقه‌ای در کشور متهم شود.

این ادعاهای در حالی مطرح می شود که حزب الله لبنان از همان ابتدا با پایین آوردن سقف مطالبات خود در کابینه کمک شایان توجهی به روند تشکیل دولت کرده و تنها مطالبه‌ای که از همان ابتدا مطرح کرده، حضور نمایندگان اهل تسنن مستقل از جریان حریری در دولت بر اساس وزنه‌ای است که در انتخابات پارلمانی به دست آورده‌اند.

پایگاه خبری العالم در این خصوص نوشت که سعد حریری با این سخنان اگر چه راه را بر تشکیل حکومت نبست، اما هیچ معیاری برای تشکیل حکومت ارائه نکرد.

سخنان دیروز حریری نکاتی چند را در خصوص آینده دولت در این کشور شایسته تامل می‌نماید.

اول - حریری بدون اشاره به کارشکنی‌های عربستان از یکسو و سهم خواهی‌های زمانبر جعجع و جنبلاط از دیگر سو در خلال ماه‌های گذشته و با ادعای سنگ اندازی حزب‌الله در امر تشکیل کابینه کوشید تا مسئولیت ناکامی در تشکیل کابینه را از خود و دیگر موثرین و مقصرین در این مساله دور کرده و بر گردن جبهه پیروز در انتخابات بیندازد؛ این درحالی است که شخص حریری بهتر از هرکس باور ناپذیر بودن این ادعا را باور دارد.

دوم - حریری در حالی به انکار حق حضور اهل سنت خارج از جریان 18 مارس در کابینه تاکید دارد که وفق قانون، ایشان 35 درصد از رای اهل سنت لبنان را بخود اختصاص داده اند و نمی‌توان با بهانه تعلق مذهبی، ایشان را از حق مشروع‌شان تنها بدلیل اختلاف در گرایشات سیاسی محروم کرد؛ این درحالی است که پیشتر رهبر حزب‌الله لبنان تصریح کرده بود حتی بفرض صحت ادعای حریری در تقدم نگاه مذهبی بر نگاه سیاسی، قانونی و دمکراتیک بایستی به دیدگاه اهل سنت خارج از ائتلاف با حریری احترام گذاشته شود و به شکلی رسمی حمایت این جماعت 35 درصدی سنی از نگاه حریری در تقسیم وزارتخانه‌ها اخذ و ابلاغ عام شود.

سوم - حریری درحالی دیروز از نابسامانی اوضاع لبنان سخن گفت که پیش از این و در طی 5ماه گذشته ترجیح می‌داد آن را نادیده بگذارد؛ بدیهی است تاکید بر این مساله با این هدف صورت می‌پذیرد که حزب‌الله را تحت فشار قرار دهد تا از‌ حق قانونی هم پیمانان سنی خود کوتاه بیاید این درحالی است که در این ماجرای حق طلبانه حزب‌الله تنها نیست و هم اهل سنت متحد حزب‌الله و هم جنبش امل قویاً از ضرورت تحقق این حق دفاع می‌کنند و البته حریری دقیقا متوجه هست که بدون حضور حزب‌الله و امل هیچ دولتی در لبنان تشکیل نخواهد شد.

چهارم - حریری بنظر می‌رسد همچنان در تشکیل دولت عجله ندارد؛ او از یکسو این روزها کشتی عربستان را از گرداب مساله خاشقجی نجات یافته می‌بیند، از دیگر سو حزب‌الله و ایران را مشغول به ماجرای تحریم‌های آمریکایی ارزیابی می‌کند، از سوی سوم نجابت حزب‌الله و مقاومت را در عالیترین سطح ارزیابی می‌کند و بالاخره افق‌هایی روشن را در سایه تلاش افرادی مثل جبران باسیل - در دیدار چندی پیش با سیدحسن نصرالله و دیروز با نبیه بری - فراروی تشکیل دولت تصور می‌کند. با این حال و علی رغم این نگاه‌های خوش بینانه همچنان سوال اصلی این است که آیا واقعا حضور یک چهره سنی غیر متحد حریری در کابینه اینقدر برای وی مهم است که به بهانه آن بر استمرار نابسامانی در کشورش تاکید کند و از تشکیل کابینه پرهیز نماید؛ بنظر جواب این سوال را بایستی همچنان در ورای مرزهای لبنان جستجو کرد اگرچه دیری نخواهد پایید که آفتاب حقیقت بر نقاط تاریک ماجرا خواهد تابید.

انتهای پیام/

R36346/P36442/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط میشل عون سید حسن نصرالله حزب‌ الله لبنان لبنان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میشل عون سید حسن نصرالله حزب الله لبنان لبنان میشل عون سید حسن نصرالله حزب الله لبنان لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کابینه جنگ اسرائیل: با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای در زمان و به گونه‌ای مناسب به مصاف ایران خواهیم رفت

 وزیر دفاع سابق رژیم اسرائیل اعلام کرد که در زمان و به گونه‌ای مناسب به مصاف ایران خواهیم رفت.
 
به گزارش تسنیم؛ بنی گانتز، عضو کابینه جنگی اسرائیل مدعی شد که با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای در زمان و به گونه‌ای مناسب به مصاف ایران خواهیم رفت.
 
این در حالی است که پیش از این برخی مقامات اسرائیلی ادعا می‌کردند رژیم صهیونیستی به سرعت حمله ایران را پاسخ خواهد داد.
 
همچنین  یوسی کوهن، رئیس سابق موساد درباره پاسخ به عملیات تلافی جویانه ایران گفته بود: من توصیه نمی‌کنم که به حمله ایران پاسخ بدهیم. نباید پیمانی را که در کنار ما در مقابل حمله ایران ایستاد، از دست بدهیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بار دیگر درباره ایران تشکیل جلسه داد
  • آیا دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می کند؟ / تشکیل جلسه شورای عالی کار
  • نماینده حزب‌الله در تهران: ضربات ایران به رژیم صهیونیستی تحولی بزرگ است
  • طارمی چگونه مانع رسوایی بزرگ پورتو شد؟!
  • روزنامه پرتغالی: طارمی مانع از یک رسوایی بزرگ
  • بیانیه حزب‌الله لبنان درباره عملیات «وعده صادق»
  • کابینه جنگ اسرائیل درباره نحوه پاسخ به ایران تشکیل جلسه داد
  • کابینه جنگ اسرائیل تشکیل جلسه داد
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل: با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای در زمان و به گونه‌ای مناسب به مصاف ایران خواهیم رفت
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد