گفتههای داروغهزاده از فیلمهای مستهجن و توقیفی
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۰۳۵۹
ساعت 24- ابراهیم داروغهزاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره واکنشی که به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس به دلیل مستهجن دانستن فیلم های کمدی داشت، بیان کرد: سوال ما از آقای پژمانفر (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) این است که اگر فیلمی از نظر ایشان مستهجن است، نام آن را بگوید، زیرا فیلمهای مستهجن تعریف خاصی دارند و طبیعتا جزو خطوط قرمز سینما و رسانههای ایران است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ضمن آنکه ما یک شورای پروانه نمایش داریم که در آنها افراد سرشناس حوزه فرهنگ و هنر و معتمد نظام حضور دارند از جمله حسین کرمی، حسن خجسته، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، امیر خوراکیان، شهاب اسفندیاری و همه فیلمهایی که در سینما پخش میشوند باید توسط این شورا مورد بازبینی قرار بگیرند و برایشان مجوز صادر شود.
بنابراین از ایشان میخواهیم دقیقتر راجع به این قضیه صحبت کند و منظورشان از فیلم مستهجن را بگویند تا بعد بتوانیم با شورا وارد مذاکره شویم و شرایطی را به وجود بیاوریم که آنها هم بتوانند از رأی خودشان و مجوزی که صادرکردهاند، دفاع کنند.
او که دبیری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر را هم برعهده دارد، در پاسخ به اینکه آیا تاکید دارد که جشنواره فجر امسال بدون حاشیه برگزار شود؟ گفت: سینما و جشنوارههای سینمایی ذاتاً حواشی به همراه خود دارند.
هر چقدر که یک پدیده مخاطب بیشتری داشته باشد، حواشی بیشتری هم خواهد داشت و این اتفاق خیلی قابل پیشبینی و پیشگیری نیست اما این توقع از نمایندگان مجلس وجود دارد که به عنوان قانونگذار و ناظر و به عنوان بخشی از حاکمیت به بهتر شدن و توسعه فرهنگی کشور کمک کنند. البته اظهارنظرها هم حتما با همین هدف انجام میشود ولی اگر دقیقتر و شفافتر گفته شود قطعاً تاثیرگذارتر است.
داروغه زاده اضافه کرد: اگر ما به این حداقل از شفافیت نرسیم، هیچ مشکلی برطرف نمیشود زیرا وقتی به صورت کلی سینمای ایران یا هر پدیدهای را متهم بکنیم و دقیق منظور خودمان را بیان نکنیم و بررسی انجام نشود به نتیجه نمیرسیم. اگر بنا بر شفافیت باشد باید نام فیلمها را بگویند که ما بتوانیم آنها را با مشورت اعضای شورا مورد بررسی قرار دهیم.
وی در همین زمینه درباره جشنواره فجر امسال نیز گفت: حواشی جزو لاینفک جشنواره است و جشنواره فجر هم به شکلی است که همه دوست دارند در آن شرکت کنند و بخش قابل توجهی از بهترین فیلمهای سینمای ایران در بخش مسابقه قرار میگیرند و بازتاب رسانهای گستردهای دارد و برای حداقل ۱۰ تا ۱۱ روز تمام رسانههای کشور توجهشان به این موضوع است. بنابر این هر چه کار منطقیتر، درستتر و حرفهایتر انجام شود این حواشی کمتر آسیب میزنند.
اگر شرایط بهتر شود، خواهم ماند
داروغهزاده همچنین درباره جدی بودن ماندن یا رفتنش از معاونت نظارت و ارشیابی سازمان سینمایی در جریان تغییر رئیس سازمان سینمایی، خاطر نشان کرد: بحث معاونت نظارت از اختیارات رییس سازمان سینمایی است و هر کسی که ریاست سازمان سینمایی را برعهده بگیرد، اگر تمایلی داشته باشد که ما کمکشان کنیم، با توجه به شرایطی که هر دو طرف دارند، باید گفتوگو مجددی انجام شود.
اگر شرایط از هر دو طرف پذیرفته شود، میتوان همکاری را ادامه داد و ماندن من هم به این بستگی دارد که چقدر امکان برای کار کردن وجود داشته باشد. بنابر این اگر این شرایط فراهم بماند یا حتی بهتر شود خواهم ماند.
اوادامه داد: در جایی که بتوانم مثمرثمر باشم فعالیتم را ادامه خواهم داد. برای دبیری جشنواره فجر هم به خاطر حجم کارها و مسئولیتهایم در ابتدا تمایلی نداشتم و پس از نظر مثبت آقای وزیر و اصرار آقای حیدریان بود که آن را پذیرفتم و شاید علت این تاخیر در اعلام نام دبیر فجر مقاومت من بود. اکنون برای معاونت نظارت هم همین طور است. اگر شرایطی که بتوانم به سینمای ایران کمک کنم وجود داشته باشد، در آن خواهم ماند.
شاهد رقابت سختی در جشنواره فجر امسال خواهیم بود
دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین با بیان اینکه “خبر خوب درباره جشنواره فیلم فجر امسال این است که آثار بسیار خوبی را در جشنواره خواهیم داشت” اظهار کرد: امسال شاهد رقابت بسیار سختی بین فیلمها خواهیم بود زیرا کیفیت و تنوع آثار بسیار بالاست و قطعا رسانهها و مردم احساس رضایت خوبی خواهند داشت.
درواقع امسال نیز ۲۲ فیلم برای بخش مسابقه سینمای ایران خواهیم داشت، ۱۰ فیلم برای بخش نگاه نو که فیلمهای کارگردانان اول هستند و همچنین ۵ فیلم مستند که یک سیمرغ به بهترین فیلم مستند تعلق خواهد گرفت و احتمالا پنج فیلم کوتاه داستانی هم در سالن رسانهها نمایش داده خواهد شد که یک سیمرغ هم به این بخش اختصاص دارد. داوری بخش فیلم کوتاه هم بر عهده داوران بخش سینمایی خواهد بود.
رییس جدید درباره فیلمهای توقیفی تصمیم میگیرد
داروغه زاده در پایان درباره آخرین وضعیت فیلمهای توقیفی هم گفت: اکنون تعداد فیلمهایی که اکران نشدهاند خیلی کم است و بیشتر آنها فرصت نمایش پیدا کردهاند، شاید فقط ۲ یا ۳ فیلم مانده است که هنوز مشکلشان حل نشده، از جمله فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» که توانست پروانه نمایش بگیرد، اما طبیعتاً وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی اختیاراتی را دارند که با توجه به شرایط فعلی تصمیم بر این است اکران این فیلمها به تعویق بیفتد.
با این اوصاف یکی از تصمیمهای رئیس جدید سازمان سینمایی میتواند همین موضوع باشد و حتما باید رئیس جدید درباره آن تصمیم بگیرد.
ایسنا
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ادارهکل روابطعمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی با هدف ارتقای سینمای ایران، فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد؛ متن فراخوان به این شرح است: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، با هدف ارتقای سینمای ایران از طریق مسالهیابی دقیق و شناخت چالشهای اصلی آن، محورهای پژوهشی سازمان سینمایی را (که با نظرخواهی از سینماگران، پژوهشکدهها پژوهشگران، استادان دانشگاه، بخشهای مختلف سازمان سینمایی، اصناف و انجمنهای سینمایی گردآوری شده است) با رویکرد میانرشتهای و کاربردی، پس از پالایش توسط شورای پژوهشی معاونت، به شرح زیر اعلام میکند:
محورهای پژوهشی:
۱- سینمای ایران، گفتمان و آرمانهای انقلاب اسلامی
۲- سینمای دفاع مقدس و مقاومت
۳- جهش تولید در سینمای ایران و چالشهای پیش رو
۴- کارکرد های سینما در روایت پیشرفت ایران اسلامی و امید افزایی
۵- طراحی الگوی بهرهگیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساختهای سینما درایران
۶- ظرفیتهای سینما در کار آفرینی و اشتغال
۷- ظرفیتهای روایی سینمای ایران درخارج از تهران (مستند، انیمیشن و داستانی)
۸-سینما، فناوریهای نوین و هوش مصنوعی (ظرفیتهای هوش مصنوعی برای آینده سینمای ایران)
۹- موانع و راهکارهای تقویت فیلمنامه در سینمای ایران
۱۰- ظرفیتهای ادبیات فارسی، فرهنگ عامه و موسیقی محلی در تولید آثار انیمیشن، مستند و داستانی
۱۱- خلاءها و چالشهای حقوقی سینمای ایران (حقوق مخاطب، مالکیت معنوی، نظام قراردادها و ...)
سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، از کلیه مراکز علمی و پژوهشی، اساتید و پژوهشگران برای همکاری دعوت به عمل میآورد؛ علاوه بر حمایت از طرحهای پژوهشی در محورهای دهگانه یاد شده، چنانچه پایان نامههایی به موضوعات مذکور بپردازند و یا به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ دهند، در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و درمقطع دکتری تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، مورد حمایت قرارخواهند گرفت.
پژوهشگران محترم قبل از ارائه طرحنامه پژوهشی (پروپوزال)، ارایه فرم درخواست طرح اولیه پژوهشی (RFP ) و قطعی کردن عنوان پژوهش، ضروری است برای دریافت فرم مربوطه به آدرس سایت اینترنتی زیر مراجعه کنند.
جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید
کد خبر 6080811