Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - سينماي ايران همواره در جشنواره هاي جهاني حضوري چشم‌گير داشته و فيلمي که در جشنواره‌اي پذيرفته مي‌شود عمدتا مسيري ثابت را پيش رو دارد، اکثر جشنواره ها 1 ال 2 ماه قبل از زمان برگزاري آن، ليست فيلم‌هاي پذيرفته شده را اعلام مي کنند و از کارگردان يا چند نفر از عوامل فيلم هم دعوت به عمل آورده که در زمان برگزاري جشنواره و نمايش فيلم در آنجا حضور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال در اين چند ماه اخير مشکلات عديده‌اي سر راه فيلمسازان جهت حضور در جشنواره ها ، نمايش فيلم و ... قرار گرفته است، سفارتخانه‌هاي اروپايي چندي است به دليل تحريم‌ها و اتفاقات سياسي سختگيري شديدي را اعمال مي کنند و جداي از اين شيوه دريافت تقاضاهاي رواديد را به شرکت‌هاي خصوصي واگذار کرده که در کمال تاسف، اين سياست، مشکلات دريافت رواديد را بيشتر کرده است.

در چند ماه گذشته برخورد بعضي از سفارتخانه ها با فيلمسازان ايراني جاي تعجب دارد، فرزاد خوشدست، کارگردان فيلم مستند «زني که نام ندارد» با اين معضل مواجه شده بود در مصاحبه‌اي اعلام کرد: « وقتي فيلم «زني که نام ندارد» به عنوان تنها نماينده سينماي مستند ايران در فستيوال بزرگ کپنهاگ انتخاب شد، من در يونان و در جشنواره «پلوپونيس» حضور داشتم. چند روز بعد از آمدن به تهران، همه مدارکي را که از قبل به سفارت يونان داده بودم، مفصل تر به سفارت دانمارک و کارگزيني آنجا دادم؛ اما از روز اول متوجه شدم برخوردها کاملا متفاوت است.[...] به من گفتند شب قبل از پرواز يعني ?? مارس (?? اسفند) مدارک من آماده مي شود تا در فستيوال کپنهاگ باشم. روز قبل از آغاز تعطيلي هاي نوروز، به سفارت مراجعه کردم و نه تنها ويزا براي حضور من در فستيوال صادر نشده بود، بلکه همه مدارک ترجمه شده من نيز که بسيار هم براي آنها هزينه کرده بودم، برگشت داده شده بود!».


محمدرضا وطن دوست کارگردان فيلم "لوتوس" هم چنين تجربه اي را در ارتباط با انتخاب فيلمش براي جشنواره شفيلد انگلستان از سر گذرانده است: « فيلم «لوتوس» در جشنواره شفيلد برگزيده شد و بنده به همراه دو نفر از عوامل فيلم به جشنواره دعوت شديم. متاسفانه با توجه به ارائه دعوت نامه رسمي به همراه مدارك به سفارت انگلستان براي هيچ كدام از ما ويزا صادر نشد و فيلم بدون حضور ما به عنوان تنها فيلم ايراني در بخش مسابقه به نمايش درآمد. [...] متاسفانه اين گونه تصميمات به دلايل سياسي، تحريم يا هر چيز ديگري، كاركرد غيرفرهنگي و نادرستي دارد. اميدوارم سفارتخانه ها دقت نظر بيشتري داشته باشند؛ زيرا روابط فرهنگي و هنري ملت ها داراي اهميت تاريخي بسيار زيادي است و در جهان امروز اين نوع رفتارها ناپسند به نظر مي رسد. »

محمد اطبايي از پخش کنندگان بين المللي سينماي ايران که سالهاست در اين عرصه فعاليت دارد در زمينه اين مشکلات اعلام کرده است: « يکي از مهمترين مشکلات ما اين است که جشنواره‌هاي سينمايي بنا به ماهيت کاري خود، حدود يک تا دو ماه قبل از برگزاري خود، مي‌توانند فيلم‌ها را انتخاب و دعوتنامه‌ها را براي دست اندرکاران هر فيلم ارسال کنند اما سفارتخانه‌هاي اروپايي بر اساس سياست‌هاي جديد خود، هيچ وقت زودتر از سه تا شش ماه براي درخواست ويزا نمي‌دهند! نتيجه آنکه هنرمندان فرصت حضور در اين رويدادهاي بين‌المللي را از دست مي‌دهند.»


سابقا بخش‌هاي فرهنگي سفارتخانه‌ها معمولا شرايط ويژه‌اي را براي هماهنگي چنين برنامه‌ها و رويدادهايي داشتند و تسهيلاتي را در اختيار هنرمندان قرار مي‌دادند، اما در حال حاضر آن‌ها نيز يا فعاليتي نداشته، يا تمايلي به ورود به اين بخش ندارند.

اطبايي در اين زمينه گفت : « در اين راستا نکته غم‌انگيز شکل گرفتن گونه‌اي دلالي و فساد در اين بخش است؛ به گونه‌اي که شماري دلال‌ و حتي تعدادي از آژانس‌هاي مسافرتي با دريافت مبالغ هنگفت به راحتي وقت سريع رواديد را ترتيب داده و حتي رواديد را هم دريافت مي‌کنند. اين کار عملاً رشوه دادن است و چون اخلاقي نيست، هنرمندان حاضر به انجام آن نيستند. جاي تعجب است که مسئولان سفارتخانه‌هاي اروپايي در ايران به اين فساد شکل گرفته واکنشي نشان نمي‌دهند! »

اين اتفاق بسيار تکان دهنده و ناراحت کننده است، از اين نظر که حضور يک فيلم ايراني در جشنواره‌اي بين المللي به مثابه يک حضور ملي در عرصه فرهنگي جهان است و فيلمساز نماينده کشور در آن جشنواره است نبايد با او مانند کسي برخورد شود که به دليل مسافرت تجاري، تفريحي يا ... قصد مسافرت دارد.

از طرف ديگر نهادهاي سينمايي ايران به راحتي رواديد ايران را براي دست اندرکاران سينمايي خارجي فراهم کرده و اين افراد با دريافت يک کد ويزا به کنسولگري‌هاي ايران مراجعه و در کم‌ترين زمان ممکن رواديد ايران را دريافت مي‌کنند.

وزارت خارجه و وزارت ارشاد قطعا بايد در چنين اموري دخالت کرده و شان هنر و هنرمند ايراني را نگه دارند. علي الخصوص الان که پروسه دريافت مدارک و اعطاي رواديد به دفاتر خصوصي انتقال پيدا کرده و سخت‌تر شده، و پديده زشت رشوه و دلالي هم رواج پيدا کرده است و اين را اصلا نمي‌توان انکار کرد.

همواره حضور فيلم‌هاي ايراني و جوايز جشنواره هاي جهاني از موارد قابل ذکر و مايه مباهات مديران سينمايي و وزارت ارشاد و ديگر ارکان دولت است، سکوت و انفعال در اين زمينه ظلم بزرگي به سينما و سينماگران ايراني است.

اگر این امر را به تحریم فرهنگی تعبیر نکنیم در خوشبینانه ترین حالت آن بی احترامی به هنرمندان مملکت است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ویزا روادید سفارتخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد

فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

به گزارش مشرق، فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود.

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد. تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی»
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • حمایت ۵ میلیارد تومانی از تولیدات رضوی هنرمندان