Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@22:44:31 GMT

«کلفت‌ها» و بازی برای رفتن به سمت نیستی!

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۰۶۷۳

«کلفت‌ها» و بازی برای رفتن به سمت نیستی!

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر علیزاد کارگردان و مدرس تئاتر که این روزها نمایش «کلفت ها» نوشته ژان ژنه را در تالار مولوی روی صحنه دارد درباره اجرای این اثر نمایشی یادداشتی منتشر کرده است.

در یادداشت علیزاد که در اختیار مهر قرار گرفته آمده است:

«بازی باید کرد. این چیزی است که کلر و سولانژ انجام می‌دهند! اما این نوعی بازی عدم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازی برای رفتن به سمت نیستی. کلر با محو شدن در مادامِ خود مادام را زنده و در همان حال به عدم می کشاند و سولانژ با بازی کردن کلر، خود کلر را به نیستی. وقتی در واقعیت نمی توان چیزی را تغییر داد آنگاه بازی یگانه راه باقی مانده می شود.

مادام یک زن است اما سرشار از بخششی که به خفت می کشاند! سولانژ و کلر می خواهند او را بکشند تا از شر زیبایی های او که دنیایشان را آلوده کرده خلاص شوند.

زیبایی می‌تواند آلوده کند، می تواند حال را بر هم بزند، این زیبایی دنیایی است که مردمانش آن را هر روز در تقلید رفتارها و اطوارهای دیگران می یابند. زیبایی همه چیزهایی که نظم پوسیده شان، حال را بر هم می زند و زشتی کلفت ها عین زیبایی ای است که دنیا تاب اش را ندارد. نوعی زیبایی شناسی زشتی در اینجا خودش را به رخ می کشد.

بازی عدم در رابطه کلفت ها موج می زند: بدون ترس رفتن به سمت بر کشیدن خود.

مادام، کلفت ها را نمی بیند، آنها برای مادام و برای آقا شی اند، فقط برای بر کشیدن خود خوب هستند! کلفت ها بازی عدم را پیش می کشند تا از شیئیت خارج شوند. آنها در نهایت فقط با حذف خود می توانند مادام را حذف کنند.

در اینجا بازی جنسیت خود بدل می شود به بازی انکار و عدم جنسیت. بازی برای همه یکسان  است چه مرد چه زن و وجه روانشناسانه ای در کار نیست. اما اگر قرار است ما به مردهای زن پوش بخندیم پس لاجرم به ترنس سکشوال ها هم می خندیم. خنده در اینجا نه بابت کار بازیگران که بابت پیش‌فرض های تماشاگر از جنسیت است.

بنابراین کلفت ها بدون لودگی، از مادام مضحکه ای می سازند همچنان که از خود. کمدی در این اجرا راهی است بدون چشم پوشی و مغالطه برای درک بیشتر تراژدی کسانی که در ورطه امر و نهی های هر روزه، در نوعی ناچاری، گیر کرده اند، نه راهی برای تسکین درد. این نتیجه ای است که ولادیمیر و استراگون نیز در «در انتظار گودو» با انتظاری دردناک تجربه اش می کنند.

این جامعه ای است که کلر و سولانژ در آن هر روز نفرت و خشم شان را روی هم و بالادستی های خود عق می زنند، این همان جامعه ای است که ما هر روز در آن نفس می کشیم؛ جامعه کلفت هایی که در آن خانم ها و آقایانی از ما بهتران در آن حکمرانی می کنند.»

علیرضا کیمنش، مرتضی حسین زاده، کتایون سالکی بازیگران نمایش «کلفت ها» هستند که تا دوم آذرماه در تالار مولوی روی صحنه است.

کد خبر 4456315 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر ایران مرکز تئاتر مولوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

محمدسعید کاشفی در گفتگو با خبرنگار مهر در جریان بازدید از عملیات جانمایی، اجرا و نصب پایه‌های روشنایی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از مثلثی‌ها و میادین شهر پس از احداث تاکنون از روشنایی مطلوب برخوردار نبود، ارتقای سیستم روشنایی در دستور کار ویژه سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: از این رو مبحث نور در زیبایی شهر یزد با هدف رعایت الگوی مصرف انرژی و حفظ منابع ملی با تاکید بر زیبایی و روشنایی مورد توجه سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد قرار گرفت.

سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد تأمین روشنایی با توجه به کاهش هزینه‌ها و ارتقای امنیت محیطی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در اجرای طرح اصلاح و ارتقای روشنایی شهر رعایت ارتفاع پایه‌های چراغ روشنایی، فاصله‌های پایه‌های روشنایی و محاسبه شدت روشنایی در میادین و مثلثی‌ها با توجه به نوع معبر و عناصر حاشیه‌ای آن متفاوت ارزیابی شده است.

کد خبر 6086458

دیگر خبرها

  • زیبایی پارک هینویاما در ژاپن (فیلم)
  • حکیم یا بردپیت؟
  • تو زیبایی
  • زیر تیغ
  • شرم از بدن
  • پلمب مطب غیر مجاز مداخله گر در زمینه پوست، مو و زیبایی در قم
  • پلمب مرکز غیر مجاز زیبایی در قم
  • چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم
  • ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد
  • جراحی زیبایی کامران نجف‌زاده؛ از عمل بینی تا کاشت مو!