Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-27@04:00:11 GMT

​۱۰۰ درس خارج فقه پویا به انقلاب و مردم بدهکارید

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۰۷۰۹

​۱۰۰ درس خارج فقه پویا به انقلاب و مردم بدهکارید

به گزارش حوزه اندیشه  خبرگزاری تقریب، نشست تخصصی و مراسم رونمایی از هفت جلد کتاب با موضوع «جنگ جهانی جمعیت» عصر دیروز در سالن سوره حوزه هنری با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین،‌ علی اکبر محزون رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از نخبگان فرهنگی کشور برگزار شد.

رحیم‌پور ازغدی در این نشست با انتقاد از عملکرد نهادهای حکومتی در رفع معضلات جامعه گفت: در خیلی از مسائل حساس کشور اِعمال حاکمیت نمی‌شود؛ در حالی که لازمه هر حاکمیتی مدیریت بحران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در خیلی از مسائل کشور اِعمال حاکمیت نمی‌شود. در حالی که سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر انقلاب و نهادهای انقلابی و فرهنگی ابلاغ می‌شود اما نهادهای مربوطه به‌صورت بایسته این سیاست‌ها را پیگیری نمی‌کنند؛ یکی از آن‌ها موضوع افزایش جمعیت است. گزاره‌هایی که کشورهای اروپایی برای تشویق مردم جهت افزایش جمعیت در نظر می‌گیرند، نسبت به ما قابل مقایسه نیست. اخیراً کشور ایتالیا برای خانواده‌ای که صاحب فرزند سوم شود، زمین کشاورزی اعطا می‌کند.

وی در انتقاد از عملکرد حوزه و دانشگاه در حل چالش‌های اجتماعی گفت: ما یک وقت در فیضیه قم گفتیم "کنار طهارت و نجاست، تعدادی درس خارج فقه درباره جمعیت و اقتصاد و... بگذارید." یک‌باره ناراحت شدند که "چرا به ما توهین می‌کنید؟"، در حالی که خدا و پیامبر(ص) این گزاره‌ها را در قرآن و روایات فرمودند. "چرا بی‌تفاوت هستیم؟" وقتی حوزه از عرصه‌ها غایب است، وقتی پنج تا درس خارج فقه در حوزه رسانه، فضای مجازی، سینما، جمعیت و ... ندارد، چرا باید از انتقادات ناراحت شود؟ آن مقداری هم که کار شده بنده مطلعم سطحش متوسط است. این خلأ را باید چه‌کسی پر کند؟ در چنین شرایطی غربی‌ها برای شما سیاست‌های جمعیتی می‌نویسند، یعنی این همه شهید دادیم و دشمن را خارج کردیم، اما با کم‌کاری حوزه و دانشگاه تفکرات و اسناد دشمن را باید جزو سیاست‌های نظام کنیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: از حوزه علمیه باید مطالبه کرد "شما صد تا درس خارج فقه پویا به انقلاب و امت بدهکارید". دانشگاه ما از حوزه علمیه مسئول‌تر است. 70 درصد دانشگاه‌های ما با موضوع علوم انسانی است. کدام مسأله انسانی کشور را درست تحقیق و حل کردند؟ مسائلی مثل ازدواج، طلاق، جمعیت، اعتیاد، اختلاس و ناکارآمدی ادارات، آلودگی، محیط زیست، مشکلات ترافیک و... از جمله مسائل مهم کشور است. پایان‌نامه‌ می‌نویسند، کتاب چاپ می‌کنند، مدرک می‌گیرند، مدرک می‌دهند، بعد که می‌گوییم "اینها چه‌ربطی به مشکلات جامعه دارد؟"، می‌گویند "دانشگاه و حوزه فراتر از جامعه عمل می‌کنند"؛ یعنی عملاً با جامعه کاری ندارند؛ خب، این‌ها غلط است.

وی ادامه داد: بنابراین مغزهای متفکر جامعه یعنی دانشگاهیان و حوزویان کم‌کاری می‌کنند. من در کتاب یا مقاله‌ای فقهی ندیدم تمام آیات جمعیت استخراج شده باشد و تبیین مناسبی ارائه شود. مشکل خودمان را قرار است حل کنیم یا مشکل انقلاب و ملت را؟

در ادامه این مراسم از هفت جلد کتاب «جنگ جهانی جمعیت» اثر صالح قاسمی، پژوهشگر مسائل جمعیت رونمایی شد. کتاب‌های «کندو»، «پایان پویایی»، «قتل‌عام خاموش»، «باید برگردیم»، «نسخۀ بدلی» و «من قاتل نیستم» و کتاب «یک نان‌آور بیشتر» تازه‌ترین اثر این مجموعه، همگی به‌همت نشر خیزش نو منتشر شده‌اند. این کتاب‌ها حاصل پژوهش‌های قاسمی دربارۀ تهدیدات جمعیتی و آمار و ارقام درخصوص بحران جمعیت ایران، سیاست‌های جمعیتی ایران و کشورهای دیگر، طرح‌های نظام سلطه برای مهار جمعیت جهان و... است.

 




در انتهای این مراسم از فعالان رسانه‌ای حوزه خانواده به‌ویژه جمعیت‌شناسی و نیز از برخی خانواده‌های شهدا تقدیر به‌عمل آمد.



انتهای پیام/*

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

طاهره عاشوریان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت در گیلان به عنوان استانی که درگیر پیری جمعیت است، اظهار کرد: دوره جامعه کنشگر_ کارشناس جمعیت از ویژه خواهران فعال حوزه تخصصی جمعیت و خانواده استان گیلان در سطح استان برگزار شده است.

مسؤول بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان با بیان اینکه این دوره به بررسی ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، پزشکی، دینی، تربیتی، روانشناختی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و راهکارهای حوزه جمعیت می‌پردازد، افزود: دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت با عنوان «خاکریز امنیت ۸» با محوریت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج جامعه زنان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم در حوزه جمعیت، چالش ضرورت توجه و برنامه ریزی دقیق و نهادینه کردن آن در بین افکار عمومی است، ادامه داد: جمعیت در ساختارهای مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار است و از این حیث یکی از مهمترین و حساس‌ترین موضوعات حال حاضر بوده که باید برنامه‌ریزی های مدون صورت بگیرد.

مسؤول بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه باید در تبیین مساله جمعیت فعالانه وارد شده تا با فعالیت کنشگران آگاهی بخشی عمومی صورت بگیرد، بیان کرد: مقوله جمعیت از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه بوده بنابراین جمعیت از نظر ساخت، ترکیب و توزیع از مؤلفه‌های اقتدار و استحکام ساخت درونی هر جامعه به شمار می‌رود.

به گفته عاشوریان سازمان بسیج جامعه زنان استان با همکاری ستاد خانواده و جمعیت استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب گیلان دوره تربیت کنشگر جمعیت را با تعداد ۲۲۰ نفر از خواهران علاقه مند و توانمند برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه این دوره با حضور اساتید شورای راهبردی حوزه علمیه قم و تهران برگزار شده است، تصریح کرد: فرهنگ سازی گسترده و تبیین اهمیت جمعیت در بین افکار عمومی مهم و ضروری است که این دوره نیز با هدف آگاه سازی در گیلان برگزار شده است.

کد خبر 6088733

دیگر خبرها

  • سردار رادان در جمع اعضای جامعه مدرسین حاضر شد
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • ایدئال‌گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد