Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیرکل پژوهش نهادکتابخانه های عمومی کشور گفت: خواندن زمانی رونق پیدا می کند که سازوکارهای اقتصادی و اجتماعی در جامعه هم با آن همراه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جوهرچی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از فعالان حوزه کتاب استان اظهار داشت: امیدواریم برای تمام افرادی که در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند، شادی پایداری اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته کتاب حال خوش خواندن است، اضافه کرد: چندین معنی می توان از این شعار برداشت کرد یکی اینکه خواندن موجب حال خوش افراد می شود یا خواندن حالت خوشی است بین دیگر حالت هایی که هر انسانی آن را در زندگی تجربه می کند.
مدیرکل پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور یادآور شد: این حال خوش اگر برای عموم مردم ایران و تمام افرادی که می خوانند فراهم نشود، خوشی آن هم پایدار نخواهد بود.
جوهرچی با بیان اینکه تمام آحاد جامعه باید برای ایجاد این حال خوش تلاش کنند، گفت: متاسفانه امروز باور عمومی در جامعه ما در ارتباط با خواندن مناسب نیست و این نگرش وجود دارد، افرادی که خواندن به کجا رسیدند.
وی تاکید کرد: نگرش مذکور نشان می دهد ساز و کار اقتصادی و اجتماعی در جامعه ما با خواندن همراه نیست و کسی که می خواند حال خوش برای او آنگونه باید و شاید حاصل نمی شود.
مدیرکل پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: این روزها سوالات زیادی همچون آیا خواندن دردهای جامعه را درمان می کند و آیا مواد خواندی در کتابخانه های ما متناسب با نیازهای مخاطبان است و یا اینکه خواندن منجر به بهبود وضعیت شغلی می شود، مطرح است.
وی با اشاره به اینکه حل تمامی مسایل و مشکلات نیازمند همفکری و هم افزایی است، اضافه کرد: 18 درخواست پژوهشی در ارتباط با مسایل و نیازهای حوزه کتاب و کتابخوانی کشور تعیین و اعلام شده که علاقمندان و پژوهشگران می توانند برای فعالیت در این رابطه آمادگی خود را به ما اعلام کنند.
جوهرچی یادآور شد: یکی از این درخواست های ما مربوط به نیازهای حوزه کتاب در استان کردستان است که امیدواریم پژوهشگران استان در این رابطه با ما همکاری کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان هم در این مراسم گفت: در حال حاضر به ازای هر 100 نفر جمعیت استان 1.3 مترمربع فضای کتابخانه ای داریم که بر اساس سند چشم انداز این میزان باید به هشت مترمربع افزایش یابد.
محمد عبدالملکی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های استان را 753 هزار نسخه اعلام کرد و اظهار داشت: طبق سند چشم انداز 1404 به ازای هر یک نفر در استان چهار جلد کتاب باید وجود داشته باشد.
وی افزود: در کردستان به ازای هر نفر، نیم جلد کتاب در کتابخانه های استان موجود است که تا رسیدن به چشم انداز 1404 فاصله زیادی دارد.
عبدالملکی با اشاره به اینکه تنها 44 هزار نفر از جمعیت استان معادل 4 درصد عضو کتابخانه ها هستند، یادآور شد: بر اساس این سند می بایست تا سال 1404، 35 درصد از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری استان عضو کتابخانه ها باشند.
78 کتابخانه عمومی در سطح کردستان کردستان وجود دارد که از این تعداد 50 باب نهادی و 28 باب هم مشارکتی است.
در حال حاضر 44 هزار نفر در استان کردستان عضو کتابخانه های عمومی هستند .
7348/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مطالعه كتابخانه كتابخواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

حفیظی رئیس کتابخانه‌های عمومی اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کتابخانه باقر العلوم (ع) در سال ۱۳۷۹ در روستای عز آباد شهرستان اشکذر تاسیس شد این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب است همچنین این کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق است.

او بیان کرد: در کتابخانه باقر العلوم (ع) فعالیت‌های فرهنگی از جمله قصه گویی، نقاشی نشست کتابخوان، نقد و بررسی کتاب، شو نشینی فرهنگی همراه با نشست‌های شاهنامه خوانی و .. برگزار می‌شود.

حفیظی اظهار داشت:روستای عزآباد رستاق در نهمین دوره جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب کشور در سال ۱۴۰۲ حائز رتبه شده است.
 
او گفت: برنامه تقدیر از خانم راضیه رنجبر کتابدار کتابخانه با حضور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد، فرماندار اشکذر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد؛ بخشداربخش مرکزی اشکذر و جمعی از فعالین عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.


رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر بیان کرد: روستای عزآباد در رستاق همواره در حوزه‌های مختلف پیشگام است و اغلب افراد روستا فرهنگی و اهل مطالعه هستند که با حمایت مسئولان می‌توان فرهنگ کتابخوانی را بیش از پیش در روستا ترویج داد.

او اظهار داشت: هرچند شبکه‌های مجازی امروزه مورد اقبال جامعه واقع شده است در حالی که هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب و مطالعه را بگیرد و به همین دلیل نقش کتاب همواره باید مورد توجه آحاد جامعه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند