Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:03:42 GMT

قطع پا تلخترین عارضه بیماری شیرین

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۱۱۲۴

قطع پا تلخترین عارضه بیماری شیرین

مشهد- ایرنا- قطع پا یا 'آمپوتاسیون' از تلخترین عوارض بیماری دیابت معروف به مرض شیرین است. پزشکان معتقدند برخی از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی وقتی مراجعه می کنند که چاره ای جز این اقدام ناگوار نیست.

به گزارش ایرنا، دیابت یک بیماری مزمن است که بر اثر کاهش یا فقدان ترشح هورمون انسولین در بدن و یا به دنبال عدم توانایی بدن در استفاده از انسولین بروز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده یا پانکراس ترشح می‌شود و در کنترل میزان قند در خون نقش بسزایی دارد.
بیماری دیابت اگر کنترل نشود و عوارض ثانویه آن پیشگیری نگردد عارضه های مختلفی در بیمار ایجاد می کند که یکی از ناگوارترین آنها قطع پا بر اثر زخم پای دیابتی است.
دیابت به دلیل تغییر در سبک زندگی، کم تحرکی و چاقی در ایران رو به افزایش است و بر اساس تحقیقات انجام شده ابتلا به این بیماری در کشور طی پنج سال گذشته رشد 35 درصدی داشته است.
گرچه طی سالهای اخیر اقدامات مثبتی در خصوص غربالگری بیماران دیابتی و مراقبت از بیماران شناسایی شده در خراسان رضوی انجام شده و اکنون تنها کلینیک پای دیابت کشور در مشهد دایر است اما مسئولان پزشکی معتقدند فرآیند درمان بیماران دچار زخم پای دیابتی در این استان با چالشهای مختلفی روبروست و در حقیقت پذیرش و مراقبت از این بیماران متولی ندارد.

* دیابت نخستین علت قطع عضو پا بر اثر بیماری
قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: دیابت به دو نوع ارثی و در بین کودکان و نوجوانان و دیابت نوع دوم که از سنین میانسالی آغاز شده تقسیم می شود.
دکتر کاظم فرهمند افزود: هم اکنون شیوع بیماری دیابت در ایران 11 درصد است اما این میزان در خراسان رضوی 9 درصد گزارش شده است. این در حالی است که بیش از 25 درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و شایعترین سن ابتلا بین 45 تا 55 سالگی گزارش شده است.
وی عوارض بیماری دیابت را شامل نارسایی کلیوی، تاری دید و نابینایی، امراض قلبی و عروقی، بیماری لثه و دندانها و قطع پای دیابتی عنوان کرد.

*عوارض دیابت قابل پیشگیری است
پزشک فوق تخصص بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دیابت که به بیماری شیرین معروف است در صورت بی توجهی و عدم پیشگیری عارضه های بسیار تلخی برای بیمار در پی دارد.
دکتر ربابه بیگم ابوترابی افزود: افزایش قند خون بیماران دیابتی در طولانی مدت آنان را با عارضه های مختلفی نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، عوارض چشمی و قطع پا تهدید می کند.
وی ادامه داد: افزایش قند خون روی اعصاب پا تاثیر گذاشته بطوری که به مرور اعصاب درکشان از پا کم شده و با گذشت زمان فرد دیابتی از پای خود بی خبر می شود بطوری که درد، سردی و گرمی را حس نمی کند.
این پزشک متخصص گفت: اگر قند خون کنترل نشود خطر رشد میکروبها و عفونت در پای مبتلایان به دیابت افزایش می یابد و در طولانی مدت به درمان پاسخ نمی دهد بخاطر همین پزشکان مجبور به قطع عضو اندام بیمار می شوند. گاهی اوقات قطع پا اندک است و یک انگشت را در برمی گیرد و اگر عفونت در پا رشد کرده باشد از مچ و یا از زیر زانو و یا بالای زانو قطع می گردد در حالی که این عارضه قابل یپشگیری است.
وی افزود: طبق تحقیقات هر یک درصدی که ذخیره قند خون یا 'ای.وان.سی' افزایش یابد حدود 10 درصد پای بیماران دیابتی را در معرض خطر قرار می دهد.
دکتر ابوترابی تغییر شکل انگشتان پای بیماران دیابتی را از دیگر عوارض به دلیل گرفتاری اعصاب عنوان و بیان کرد: در این عارضه انگشتان پای دیابتی مانند چکش شده و استخوانها تغییر شکل پیدا می کنند.

* تنها کلینیک پای دیابتی مرکز، شرق و شمال شرق کشور
مدیر بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کلینیک پای دیابتی که از حدود یک سال پیش در این بیمارستان راه اندازی شده تنها مرکز تخصصی این طیف از بیماران در مرکز، شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود.
دکتر فاطمه صادقی پور افزود: در این کلینیک روزانه بیماران دچار زخم پای دیابتی مراجعه و مراقبتهای پرستاری و پزشکی مربوطه را دریافت می کنند. بیماران دیابتی توسط پزشکان فوق تخصص عروق، متخصصان ارتوپدی، پزشکان فوق تخصص غدد، متخصان قلب و داخلی ویزیت و آموزشهای پرستاری برای مراقبت از پای آنها ارائه می شوند.
وی ادامه داد: روزانه بین 10 تا 15 بیمار با زخم پای دیابت توسط پزشکان مختصص و فوق تخصص در این کلینیک ویزیت می شوند که در برخی از روزها این تعداد تا 25 نفر نیز افزایش می یابد.
مدیر بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد گفت: مشاوره جهت نحوه مراقبت از زخم پا، انجام پانسمان و مشاوره تغذیه از دیگر خدمات ارائه شده در این مرکز است. با مراقبتهای لازم و مستمر می توان از زخم پای دیابتی و در نتیجه قطع عضو اندام و سایر ناتوانیهای ناشی از قطع عضو پیشگیری کرد.

* 25 درصد بیماران دیابتی مبتلا به زخم پا
رئیس بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طبق تحقیقات انجام شده 25 درصد از بیماران مبتلا به دیابت در طول عمرشان به عارضه پای دیابت مبتلا می شوند.
دکتر هادی مدقق افزود: زخمهای دیابتی در اینگونه بیماران در پاهایشان پدید می آید ولی کمتر از 10 درصد آنها به 'آمپوتاسیون' یا قطع پا منجر می شود. آمپوتاسیون نیز به دو نوع مینور و ماژور تقسیم می شود. بخش قطع شده پا بستگی به درجه عفونت و گستردگی آن دارد بطوری که قطع پای مینور قطع کردن یک یا چند انگشت را شامل می شود و قطع پای ماژور شامل قطع پا از قسمت زیر تا بالای زانو است.
وی ادامه داد: در اینگونه بیماران اگر پا قطع نشود احتمال انتقال چرک و عفونت ایجاد شده در زخم پای دیابتی وجود دارد که خطر مرگ را بدنبال دارد.
این پزشک فوق تخصص جراحی عروق گفت: هر هفته یک یا دو مورد قطع پای بیماران دیابتی در بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی مشهد صورت می گیرد که رقم بالایی است، به ویژه آمار قطع پای ماژور که باید بیشتر از سه درصد نباشد خیلی بالاتر از این میزان است.
وی افزود: بیمار به دلیل اینکه حس و درد ندارد متوجه پیشرفت زخم پای خود نمی شود و از سوی دیگر برخی نیز به سراغ درمانهای غیرمعمول مانند انداختن زالو رفته و وخامت زخم را شدت می بخشند.
دکتر مدقق ادامه داد: با مراقبت از زخم پای دیابتی می توان خطر قطع پا را کاهش داد زیرا بیمارانی که در مراحل اولیه مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار می گیرند معمولا به مرحله آمپوتاسیون نمی رسند.
وی گفت: بیماران دچار زخمهای پای دیابتی که یک بیماری مزمن و طولانی مدت است در هیچ بخشی جای ندارند و ما هم به ناچار این بیماران را در این بیمارستان پذیرش می کنیم.
رئیس بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی افزود: پذیرش این بیماران اکنون متولی ندارد در حالی که آنان باید در بخشهای عفونی و یا ارتوپدی بستری شوند ولی متخصصان این رشته ها زیر بار نمی روند. از سوی دیگر رشته تخصصی پزشکی مرتبط با پای بیماران دیابت را اکنون در ایران نداریم .
14 نوامبر برابر با 23 آبان ماه 'روز جهانی دیابت' نامگذاری شده است.
3027/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پزشكي زخم پاي ديابتي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید

آرمیتا عبداللهی، سرپرست تیم سینا دمو هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: آلزایمر یک بیماری عصبی، پیشرونده و همه‌گیر است. طبق گزارش‌های انجمن ملی آلزایمر ایران هر هفت دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود؛ بنابراین پروژه ما امسال  طراحی یک کفش هوشمند مخصوص افراد آلزایمری است.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها بیمار آلزایمری در سراسر جهان زندگی می‌کنند که چالش‌ها و مشکلات فراوانی دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال مشکلات زبانی نوسانات خلقی گوشه‌گیری و اجتماع‌گریزی فراموشی و عدم آگاهی از موقعیت که تمرکز پروژه ما روی مورد آخر است؛ این کفش با هدف حفظ سلامتی بیماران ساخته شده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه این کفش که دارای یک ماژول GPS است، ابراز کرد: این کفش هوشمند لوکیشن فرد را به اپلیکیشن مربوطه ارسال می‌کند.

سرپرست تیم سینا دمو هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: ایده این پروژه از جایی به ذهنمان رسید که مادر یکی از مسئولان مدرسه به این بیماری مبتلا شد و یک روز به صورت ناگهانی و بدون اطلاع دیگران از خانه خارج شد و خانواده مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن وی کردند؛ برای همین این سوال برایمان به وجود آمد که آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟ و در آخر تصمیم به ساخت این کفش گرفتیم؛ این کفش می‌تواند مورد استفاده افراد آلزایمری خانواده‌ بیماران موسسه‌های آلزایمر خانه‌های سالمندان و متخصصان مغز و اعصاب قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این کفش به منظور کم کردن مشکلات این قشر و سختی‌های نگهداری از آنها برای خانوار‌ها طراحی شده است تا اگر روزی بیمار بدون اطلاع از خانه خارج شد بتوان او را سریع‌تر پیدا کرد و تا جای ممکن از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

عبداللهی با اشاره به هدف اصلی کفش هوشمند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این محصول کمک به این قشر و خانواده‌های بیماران است. با توجه به نرخ بالا و رو به رشد بیماری آلزایمر در این ایران اهمیت چنین کالاهایی روز به‌روز در حال افزایش است. این محصول سعی دارد در عین سادگی و هم‌خوانی بـا ســن اعضای گروه تا جای ممکن مفید و کارآمد باشد و تا حد امکان از اتفاقات بد جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور