Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ آقای راغفر دریاره‌ی گفته‌ی محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه علت برخی مخالفت‌ها با FATF منافعی بوده که افراد از پولشویی می‌برند گفت: قطعا بخشی از مخالفت‌ها با FATF به دلیل مسایل امنیتی کشور است که این قابل فهم و درک و پذیرش همه است، یعنی حتی مدافعین الحاق ما به FATF هم به این مساله واقفند که این الحاق پیامد‌هایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما ما گریزی در شرایط کنونی نداریم بجز اینکه به این کنوانسیون بپیوندیم و طبیعی است که در هر یک از این شرایط و عدم حضور ما در بسیاری از کنوانسیون‌ها گروه‌هایی منتفع می‌شوند و احتمالا گروه‌هایی هم متضرر می‌شوند و علت آن هم این است که اقتصاد ما یک اقتصاد شفاف نیست و به همین دلیل هم این دسته از مشکلات در جامعه‌ی ما وجود دارد.

او ادامه داد: طبیعتا گروه‌های مافیایی متعددی در اقتصاد ما حضور دارند که از تحریم‌ها منتفع می‌شوند و از عدم شفافیت فعالیت‌های اقتصادی بهره‌های بزرگی برده‌اند و طبیعتا یکی از همین موارد هم می‌تواند بخشی از این مخالفت‌ها باشد.

البته همه‌ی مخالفت‌ها از این جنس نیستند و نگرانی‌هایی وجود دارد که این نگرانی‌ها وقتی می‌تواند مرتفع شود که اقتصاد ملی ما یک اقتصاد قدرتمند شود.

علت اینکه در سال‌های اخیر این دسته از بحث‌ها و گفتگو‌ها در مشاجرات سیاسی کشور رشد کرده هم بخاطر تضعیف هرچه بیشتر اقتصاد ملی بوده است، این سیاست‌های غلط دولت‌ها که از طرفی ظرفیت‌های تولید در کشور را زمین‌گیر کرده و از سوی دیگر هم اقتصاد دلالی و سوداگری و واردات کالا‌های مصرفی را ترغیب کرده، این اقتصاد اصلا قادر به مواجهه با فشار‌های خارجی نیست، بلکه ظرفیت‌های مقاومت را هم به شدت کاهش می‌دهد.

از این رو تا زمانیکه ما یک بازنگری به نوع نگاهمان بر اقتصاد ملی و تغییر اساسی سیاست‌ها در آن با هدف تقویت تولید ملی نداشته باشیم، از این به بعد با هر فشار بین المللی بایستی برویم و بنشینیم پای فشار‌های آن‌ها را امضا کنیم. یکی از آن‌ها هم FATF است. منتها در شرایط کنونی ما گزینه‌ی دیگری نداریم.

راغفر در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید موانع برخورد با پولشویی در کشور چه چیز‌هایی باشد گفت: موارد فراوانی داریم. پولشویی فقط این نیست که پول کثیفی از خارج وارد شود.

او در واکنش به گفته‌ی محمود صادقی مبنی بر وجود ۱۴ هزار میلیارد فرار مالیاتی که به عنوان پولشویی وجود دارد گفت: قطعا اینگونه است و گفته‌ی ایشان درست است و این واکنش مخالفت با ظریف نیست و متاسفانه وضع مملکت اینگونه است. خب چه کسانی مسئول رسیدگی به این مسایل هستند؟

این اقتصاددان افزود: طبیعی است که این رقم اگر وارد یک چرخه‌ی نظارتی شود این حجم از منابعی که به جیب گروه‌های خاص می‌رود و آن‌ها را قدرتمندتر می‌کند و تورم و رکود ایجاد می‌کند و بیکاری را برای میلیون‌ها نفر بدنبال دارد، آثار سوء آن را مردم و نسل‌های کنونی و آینده‌ی کشور پرداخت خواهند کرد؛ اما منافع آن به جیب گروه‌های قلیلی می‌رود که این‌ها منابع را از کشور خارج می‌کنند. چون این منابع، منابع امنی برایشان نیست به خارج از کشور می‌برند، که این یک فاجعه است.

آقای راغفر با اشاره به سازمان‌های بین المللی و عدم استفاده‌ی ایران از آن‌ها گفت: ما عضو بانک جهانی هستیم و سالیانه مبالغ بزرگی پول به این‌ها می‌پردازیم، عضو صندوق بین المللی پول هستیم، اما از منافع هیچکدام از این‌ها استفاده نمی‌کنیم و هر وقت هم بخواهیم از منافع آن‌ها استفاده کنیم برایمان کلی شرط می‌گذارند و آن شرط‌ها هم جنسشان از همین نوعی است که در FATF به ما تحمیل می‌شود. 

او درباره‌ی اینکه FATF می‌تواند به جلوگیری از پولشویی در ایران کمک کند، عنوان کرد: هدف آن‌هایی که این را مطرح کردند پولشویی نیست. آن‌ها اهداف دیگری دارند که اتفاقا خطرناک است و دیر یا زود هم اهدافشان روشن می‌شود.

خود همین معنا یک ظرفیت برای فشار بر ایران در آینده خواهد بود و احتمالا حتی اروپایی‌ها این فشار را اعمال خواهند کرد.FATF ابزار فشار است، اما مقابله‌ی با آن تنها با مقاوم کردن بنیان‌های تولید در کشور امکان‌پذیر است و این اندیشه‌ی تحریم ایران را به چالش می‌کشد، چون در آن‌صورت تحریم‌ها اثر نخواهند داشت.

اما چرا تحریم می‌کنند؟ به این دلیل که بنیان تولیدی ما در اثر سیاست‌های غلط دولت‌ها و فسادی که به دنبال این سیاست‌ها در کشور شکل گرفته به شدت آسیب خورده و این سیاست‌ها، دولت‌ها را تسخیر کرده، یعنی دولت‌ها را در اختیار خود گرفته است.

به نظر من برای مسایل داخلی خود همین شبکه‌ی نیما که بانک مرکزی برقرار کرده کاملا می‌تواند ردیابی کند و بگوید این پولشویی‌ها کجا است. اراده‌ی سیاسی باید برای شفاف‌سازی فعالیت‌ها وجود داشته باشد، اگر اضافه شود ما نیازی به FATF نداریم. شبکه‌ی نیما هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

او درباره‌ی کارایی FATF در جلوگیری از پولشویی هم گفت: قطعا این هم کار می‌کند، اما فقط این نیست. FATF به ما می‌گوید که بخصوص در فعالیت‌های بین المللی این تراکنش‌های مالی چگونه صورت می‌گیرد. مشکل اصلی CFT این است که مصادیق موارد گروه‌های تروریستی توسط آن‌ها تعریف می‌شود. این‌ها می‌توانند روی نهاد‌های داخلی ما دست بگذارند و بگویند که این‌ها مصادیق تروریسم‌اند، همانطور که درباره‌ی حزب الله آن را مطرح کردند؛ بنابراین فعالیت‌های بانکی شما نمی‌تواند مسیری را طی کند که مثلا حمایت‌های مالی به این دسته از نهاد‌ها برساند. حالا اگر این مساله به این برگردد که نهاد‌های داخلی را هدف قرار دهد آن‌وقت مساله بسیار پیچیده می‌شود.

راغفر با اشاره به اینکه ظرفیت‌های لازم برای شفاف سازی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: برای شفاف‌سازی فعالیت‌هایمان ظرفیت‌های لازم را در داخل کشور داریم که به‌نظر من همین شبکه‌ی نیما می‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد ضمن اینکه FATF هم ظرفیت‌هایی دارد، اما این در اختیار ما نیست. بحث بر سر این است که آن را جای دیگری کنترل می‌کند.     منبع: انصاف نیوز

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 راغفر تحریم شفافیت فعالیت های اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند مافیایی؛ شکایت ناتینگهام فارست از شبکه اسکای و گری نویل!

گری نویل، بیانیه باشگاه ناتینگهام فارست در اعتراض به داوری را یک رفتار لوس و بچه‌گانه دانسته و گفته بود این بیانیه شبیه بیانیه یک باند مافیایی است.

طرفداری | ناتینگهام فارست از اسکای اسپورتس به خاطر اظهارات گری نویل شکایت کرده است.

به گزارش دیلی میل، باشگاه ناتینگهام فارست پس از پوشش شبکه اسکای اسپورتس از یک پست رسانه‌های اجتماعی که در آن این باشگاه انتقاداتی را نسبت به انتخاب داور استوارت اتول برای یکی از بازی‌های خود مطرح کرده بود، اقدام به شکایت قانونی علیه این شبکه نمود. این خبر پس از آن منتشر شد که شبکه اسکای در جمعه شب تصمیم گرفت مقاله‌ای را از وب‌سایت خود حذف کند که در آن گری نویل، مفسر این شبکه، به نظر می‌رسید در حال عقب‌نشینی از اظهاراتی است که در آن خواستار استعفای مارک کلاتنبرگ، داور سابق، از سمت خود در باشگاه فارست پس از بیانیه جنجالی این باشگاه بود.

چرا ناتینگهام فارست از نویل و اسکای شکایت کرده است؟

همانطور که در مقدمه گفته شد شکایت ناتینگهام فارست به دنبال صحبت‌های جنجالی گری نویل به عنوان مفسر ورزشی اسکای بوده است. منابع نزدیک به اسکای اسپورتس اصرار دارند که بگویند تصمیم به حذف این مقاله صرفاً یک تصمیم تحریری بوده و به هیچ‌گونه مساله حقوقی در حال انجام مربوط نمی‌شود. ماه گذشته فاش شد که باشگاه ناتینگهام فارست به دلیل پوشش اسکای اسپورتس از پستی که در شبکه اجتماعی ایکس که قبلاً با نام توییتر شناخته می‌شد، منتشر شده بود، در حال بررسی شکایت از این شبکه بود. دیلی میل مطلع شده است که حذف این مقاله پس از آن صورت گرفته که فارست در پاسخ به واکنش اسکای اسپورتس به اتفاقاتی که پس از شکست 2-0 این تیم در مقابل اورتون در 21 آوریل رخ داد، نامه‌ای حقوقی به این شبکه ارسال کرد.

ناتینگهام فارست پس از شکست مقابل تیم تحت هدایت شان دایچ، بیانیه جنجالی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که با نهاد داوری PGMOL تماس گرفته تا نگرانی خود را نسبت به انتخاب اتول به عنوان VAR این بازی به دلیل هوادار بودن تیم لوتون تاون، رقیب آنها در لیگ، ابراز کند. در ماه فوریه، کلاتنبرگ با هدف کمک به بازیکنان و کادر فنی فارست برای درک بهتر نحوه عملکرد VAR و نحوه تصمیم‌گیری‌ها، به عنوان مشاور در این باشگاه مشغول به کار شد. او روز جمعه از سمت خود استعفا داد، خبری که برای اولین بار توسط میل اسپورت فاش شد.

کناره‌گیری مارک کلاتنبرگ از شغل جنجالی در ناتینگهام فارست

صحبت‌های جنجالی گری نویل

گری نویل پس از توئیت خود در انتقاد از مقامات لیگ برتر، آنها را با یک "باند مافیایی" مقایسه کرده بود. پس از انتشار پست رسانه‌های اجتماعی باشگاه ناتینگهام فارست که 45 میلیون بار هم در فضای مجازی مشاهده شده است، نویل گفته بود:

مارک کلاتنبرگ باید امشب استعفا دهد. اگر او دید که آن کلمات منتشر شده که صداقت یک داور را زیر سوال می‌برد و ادعا می‌کند که کسی به خاطر هوادار بودن از یک باشگاه دیگر تقلب می‌کند، پس از آن چیزی که گفته می‌شود حمایت می‌کند.

این بیانیه درست مثل بیانیه یک "باند مافیایی" است. من واقعاً نمی‌دانم آن‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند. این رفتار مثل رفتار یک بچه لوس و لجباز است و فقط باعث شرمساری باشگاه می‌شود.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • لبه تیغ
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • پولشویی
  • باند مافیایی؛ شکایت ناتینگهام فارست از شبکه اسکای و گری نویل!
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • انگلیس ۲ گروه از شهرک‌ نشینان صهیونیست را تحریم کرد
  • انگلیس ۲ گروه از شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرد
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس