Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:44:03 GMT

ساخت پلیمر با الهام از کرم خاکی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۱۴۶۳

ساخت پلیمر با الهام از کرم خاکی

تهران – ایرنا - محققان موسسه Leibniz آلمان با الهام از کرم خاکی پلیمر جدیدی ساختند که قابلیت روان شوندگی دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، روی سطح این ماده که نوعی پلیمر کشسان است، حفره های ریزی وجود دارد که حاوی قطرات روغن سیلیکون هستند. در حالت عادی این روغن درون ماده باقی می ماند؛ اما زمانی که پلیمر تحت فشار قرار می گیرد، قطرات روغن تغییرشکل داده و از حفره های سطحی خارج می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین ترتیب یک لایه روان کننده روی سطح پلیمر ایجاد می شود که به طور مستمر سطح آن را چرب نگه می دارد.
نکته جالب توجه این که ناهمواری سطح پلیمر موجب چسبیدن بهتر روغن به پلیمر و تشکیل یک لایه ضخیم تر روغن روی سطح آن و در نتیجه بهبود روان کنندگی در سطح ماده می شود. در واقع محققان با آزمایش عملکرد دو نمونه از پلیمر که سطح یکی کاملا هموار و دیگری ناهموار بود، دریافتند ماندگاری لایه روغنی روی سطح ناهموار تقریبا 33 برابر سطح هموار است.
به اعتقاد محققان در هر موقعیتی که لازم است اشیایی روی یکدیگر ساییده شوند، می توان از این ماده بهره گرفت. همچنین این ماده در حوزه پزشکی کاربردهای بالقوه ای دارد و می توان از آن به منظور کشت و به دام انداختن میکروب ها استفاده کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سيليكون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف محموله ساخت اسرائیل در مرز ایران + جزئیات ماجرا

به گزارش همشهری آنلاین، سردار رضا بنی‌اسدی‌فر فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا گفت:‌ چندی پیش یک دستگاه کامیون تریلر از یکی از کشورهای همسایه غربی به منظور ترانزیت کالا از خاک جمهوری اسلامی ایران به مقصد کشوری دیگر وارد گمرک مرزی بازرگان شد. کالاهای خودروی مذکور توسط یکی از شرکت‌های داخلی به عنوان کود شیمیایی به گمرک اظهار کالا شده بود.

وی با اشاره به انجام بررسی ماموران از بار این کامیون گفت: در بررسی‌های اسنادی این محموله که وزنی معادل ۲۲ تن و ۱۰۴ کیلوگرم داشت، مشخص شد کود شیمیایی از نوع نیترات پتاسیم و با مارک HAIFA محصول و ساخت رژیم صهیونستی است.

بنی‌اسدی‌فر با تاکید بر اینکه در تعاقب با بررسی اسناد و تطبیق آن با قوانین و به استناد آیین‌نامه اجرایی ماده ۹ قانون مقررات صادرات و واردات، هرگونه معامله تجاری با رژیم اشغالگر قدس ممنوع است، اظهار کرد: ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی این محموله را قاچاق تلقی کرده و با هماهنگی انجام گرفته با مرجع قضائی خودرو و کالا توقیف و برای سیر مراحل قانونی پرونده قضائی تشکیل شد.

کد خبر 846645 منبع: ایسنا برچسب‌ها قاچاق اسرائیل خبر ویژه فراجا حوادث ایران

دیگر خبرها

  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • توقیف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت اسرائیل
  • تفاوت پلی کربنات با پلکسی چیست؟‌ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
  • توقیف محموله ساخت اسرائیل در مرز ایران + جزئیات ماجرا
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود؟
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود
  • توضیحات شرکت پلیمر آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • هیدروژلی که ریزپلاستیک‌ها را از آب حذف می‌کند