Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- زمین لرزه مهیب استان کرمانشاه به داغدار شدن شمار بسیاری از هموطنان انجامید. انتشار تصاویر دردناک این حادثه جانکاه، ایرانیان را یکدل، منسجم و فارغ از مرزبندی های قومی به یاری آسیب دیدگان فراخواند تا کمک های انسان دوستانه آنها مرهمی بر زخم ها و آلام زلزله زدگان باشد و نبض زندگی را بار دیگر در این سرزمین جاری سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ خبر کوتاه اما تاثربرانگیز است. زمین لرزه ای به بزرگی ۷٫۳ ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه 21 آبان 1396 در استان کرمانشاه رخ داد و ایران را در غم و سوگ از دست دادن، هموطنان کرمانشاهی فرو برد. این زمین لرزه در شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی به وقوع پیوست و در آن 620 تن از هموطنان کشته و 12 هزار و 386 تن نیز مصدوم شدند.

این سانحه علاوه بر خسارت های جانی، تخریب منازل مسکونی و سازمان های عمومی و خدماتی، مشکلات عدیده ای را برای مردمان این مناطق ایجاد کرد. این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و برپایه ارزیابی های صورت گرفته 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزیی دیدند. با وقوع این حادثه، حس نوع دوستی در تمام ایران، جلوه ای خاص یافت و مردم اقصی نقاط کشور با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی و حتی سفر به مناطق زلزله زده، تلاش کردند تا مرهمی بر آلام زلزله زدگان باشند.

قرار گرفتن ایران بر خط زلزله، ضرورت بازنگری در سیاست ها را برای پیشگیری و مقاوم سازی بناها از وقوع آسیب ها و خسارت ها در بلایای طبیعی بار دیگر گوشزد کرد. پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا برای بررسی روند بازسازی مناطق زلزله زده به گفت وگو با «فرهاد تجری» نماینده سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

**ثبت رکورد عملیات نجات در زلزله استان کرمانشاه
زلزله استان کرمانشاه در آبان 1396 خورشیدی یکی از بزرگترین زلزله ها به لحاظ شدت و وسعت در چند دهه گذشته به شمار می رود که این موضوع بحث امدادرسانی را به آسیب دیدگان دشوار می کرد. زمین لرزه ای که خسارت های مالی و جانی بسیاری را به مردم این مناطق وارد ساخت. هرچند 2 نکته سبب شد تا خسارت های این حادثه، کاهش چشمگیری یابد یکی وقوع پیش لرزه ای با قدرت کمتر که باعث شده بود تا شمار زیادی از مردم، خانه‌های خود را ترک کنند و دیگری بازسازی و نوسازی مناطق مرزی کرمانشاه که از دوران جنگ آسیب دیده بودند، میزان تخریب ها را با توجه به شدت زلزله کاسته بود اما با این وجود وسعت وسیع منطقه های آسیب دیده، بسیج همگانی را برای کمک رسانی سریع به مردم این منطقه می طلبید.

کمبودهایی که امکانات امدادرسانی بومی وجود داشت سبب شد تا ورود ارتش و سپاه در ساعت های نخستین حادثه، تاثیر بسزایی در امر امداد و نجات اولیه داشته باشد که قابل تقدیر است همچنین حضور سریع «پیرحسین کولیوند» رییس اورژانس در منطقه و هماهنگی با دستگاه های مربوطه چون هلال احمر، ارتش، هوانیروز، استانداری و وزارت کشور به تسریع انتقال مجروحان زلزله و نجات جان آنها منجر شد. کار انتقال مجروحان که از شب حادثه با آمبولانس آغاز شده بود با روشن شدن هوا به وسیله 35 بالگرد دنبال شد و بنابر گفته نماینده صلیب سرخ جهانی در ایران این اقدام نسبت به وسعت و ابعاد زلزله یک رکورد در امر نجات محسوب می شود، چراکه ظهر فردای روز حادثه در مناطق زلزله زده هیچ مجروحی در شهرستان وجود نداشت و تمام آنها به مراکز درمانی مرکز استان و تهران منتقل شده بودند و در این فرآیند آماده باشی که سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حوزه های بهداشتی و درمانی دادند بسیار موثر بود و مجموع این عوامل سبب شد تا در امر نجات یک کار خوب مدیریتی و خدماتی در امر سوانح پیش بینی نشده به تصویر کشیده شود.

**ایجاد امید با حضور مسوولان در منطقه حادثه دیده
حضور وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرماندهان ارتش و سپاه در ساعت های ابتدایی حادثه در تسریع روند امدادرسانی اثر گذار بود و همچنین دیدار آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، روسای سه قوه، سازمان های مردم نهاد و خیران، امید و حس زندگی را بار دیگر به مردمان این مناطق اهدا و تحمل شرایط را برای آسیب دیدگان آسان تر کرد.

توزیع چادر، برقراری امنیت، برطرف کردن مشکل قطع آب و برق، تشخیص هویت و صدور گواهی دفن از جمله اقدام هایی بودند که به سرعت به وسیله نهادهای متولی امر انجام شدند و انعکاس وسیع این حادثه در رسانه های مختلف در برانگیختن حس نوع دوستانه مردم و کمک خیران تاثیرگذار بود و اگر سیل خروشان کمک های مردمی نبود به طور قطع امکان پاسخ به بسیاری از نیازهای آسیب دیدگان وجود نداشت.

**موانع در مسیر بازسازی
مصوبه هایی در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض به وسیله دولت و بنیاد مستضعفان این امید را در میان زلزله زدگان پدید آورد تا بتوانند خانه های تخریب شده را بازسازی کنند و اسکان دایم یابند. ساخت و ساز در حوزه روستایی با کمک دولت و دستگاه های ذی ربط و همت خود مردم در حال انجام است اما در برخی از حوزه ها پیمانکارانی که بنیادمسکن معرفی کرده است، تقریبا کار با کندی پیش می رود علاوه بر این افزایش نرخ ارز و به تبع آن رشد قیمت مصالح ساختمانی باری مضاعف را بر دوش مردم مناطق زلزله زده تحمیل کرد تا وام ها و تسهیلات بلاعوض خیلی نتوانند در این حوزه کارساز باشند که می بایست تدبیری در این ارتباط اندیشیده شود.

در حوزه روستایی به دلیل نبود پیچیدگی قوانین و مشخص بودن مرزها و این که مجوزهای ساخت و ساز به سیستم های عریض و طویل نیاز نداشتند، کار بازسازی بناهای تخریب شده از سرعت خوبی برخوردار است اما در حوزه شهری به دلیل وجود سیستم های نظام مهندسی خاص و لزوم اخذ مجوزهای مربوطه، روند بازسازی به کندی انجام می شود و همچنین گستردگی و پراکندگی حوزه شهری مقداری روند بازسازی را به تاخیر و مشکل انداخته است و می توان گفت که در حوزه روستایی بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد خانه ها ساخته شده یا در حال تکمیل هستند اما این آمار در حوزه شهری بسیار کمتر است.

**اهمال سازمان اوقاف و امور خیریه در ساخت اماکن مذهبی
سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی و متصدی بخش مسجدها و اماکن مذهبی عملکرد مناسبی در بازسازی مسجدهای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نداشته و در این حوزه حتی نتوانسته است تا از ظرفیت خیران نیز بهره ببرد در حالی که نهادهای دیگر چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به خوبی توانستند تا از ظرفیت خیران استفاده کنند و در این بخش ها شاهد بازسازی مدارس و مراکز درمانی در مناطق زلزله زده هستیم و بدون آن که نیازی به کمک دولت باشد، گام های خوبی در این عرصه ها برداشته شده است.

**لزوم هدایت کمک های مردمی به مسیر مطمئن
شماری از هموطنان در حادثه کرمانشاه کمک های خود را به حساب شخصیت های مطرح اجتماعی و فرهنگی واریز کردند هرچند این مبالغ، رقم قابل توجهی نیست و در این ارتباط باید میان افراد تفکیک قائل شد به عنوان مثال اشخاصی مانند علی دایی و صادق زیباکلام افرادی بودند که با نیت خیر به این عرصه ورود کردند، هرچند امکان دارد که در نحوه هزینه و انجام بازسازی ها اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما افراد دیگری در این ارتباط بودند که هیچ اطلاعی از این افراد وجود ندارد و نمایندگان و مسوولان اجرایی استان اطلاعی از میزان پول یا نحوه هزینه آن ندارند بنابراین لازم است تا دستگاه‌های امنیتی، قضایی و نظارتی برای رسیدگی به این موضوع، وارد شوند. بنابراین به نظر می رسد که می بایست با اعتمادسازی، بستری فراهم شود تا مردم کمک های خود را در اختیار نهادهای رسمی، سازمان های مردم نهاد (NGO) و نهادهای پاسخگو قرار دهند تا در مسیر صحیح هزینه شود.

پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناسبت ها زلزله كرمانشاه بازسازي مناطق تخريب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متهمان حادثه زورگیری اتوبان صدر/ بازسازی صحنه جرم به‌زودی انجام می‌شود

 مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ از دستگیری متهمان حادثه زورگیری اتوبان صدر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیست‌ویکم فروردین ویدئویی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در آن چند نفر در اتوبان صدر با استفاده از سلاح سرد اقدام به زورگیری کردند و در ادامه فیلم نیز صدای تیراندازی شنیده شد.

در پی این حادثه تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ آغاز شد و بعضی گزارش‌ها نیز حکایت از آن داشت که تیراندازی از سوی سارقان نبوده و یکی از مأموران نظامی حاضر در محل سرقت، برای جلوگیری از فرار سارقان اقدام به تیراندازی کرده است.

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ امروز از دستگیری متهمان حادثه زورگیری اتوبان صدر خبر داد و اعلام کرد که بازسازی صحنه جرم نیز به‌زودی با حضور سردار محمدیان رئیس پلیس پایتخت انجام خواهد شد.

کد خبر 744362

دیگر خبرها

  • شهرستان رزن در حوزه آب نیاز به توجه ویژه دارد
  • اردوهای جهادی دانشجویان کردستان به مناطق محروم سروآباد آغاز شد
  • جزئیات جدید از زورگیری اتوبان صدر | متهمان اعتراف کردند | تیراندازی از سمت ما نبود
  • آماده‌باش ستاد مدیریت بحران رفسنجان برای بارش‌های پیش‌ رو/ مردم به مناطق کوهستانی نروند
  • صاعقه در پنجاب بلوچستان جان ۲۵ نفر را گرفت
  • خرید تضمینی راهکاری برای بهره‌برداری از فناوری بومی/صفی از شرکت‌های خوش‌نام برای دانش‌بنیان شدن
  • دستگیری متهمان حادثه زورگیری اتوبان صدر/ بازسازی صحنه جرم به‌زودی انجام می‌شود
  • دستگیری متهمان حادثه زورگیری اتوبان صدر/ بازسازی صحنه جرم بزودی
  • دستگیری متهمان حادثه زورگیری اتوبان صدر / بازسازی صحته جرم بزودی
  • راه‌اندازی پنج ایستگاه لرزه‌نگاری جدید در کرمانشاه