Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@05:03:54 GMT

عملیات مرمت بنای نصرت الرعایا ارزوئیه آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۱۵۴۴

عملیات مرمت بنای نصرت الرعایا ارزوئیه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان، غلامرضا فرخی در خصوص بنای تاریخی «نصرت الرعایا» شهرستان ارزوئیه اظهار کرد: این بنا که به اواخر دوره قاجاریه  باز می گردد هم اکنون در حال مرمت و بازسازی است .

وی تصریح کرد: در این طرح مرمتی فعالیت هایی چون پی بندی، استحکام بخشی و همچنین سبک سازی سقف ها و عملیات بام سازی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخی به مرمت و بازسازی فاز دوم برج مهرآباد از برجهای تاریخی دوره قاجاریه شهرستان ارزوئیه اشاره و عنوان کرد: در این فاز مرمتی عملیات باز سازی سقف طبقه اول برج انجام می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه شهرستان ارزوئیه دارای ۲۰۰ اثر تاریخی است، تاکید کرد: از برجسته ترین این آثار می توان به تپه یحیی، چهار طاقی های دوره ساسانی و درخت سه  هزار ساله  شهرستان ارزوئیه اشاره کرد.

وی در ادامه از راه اندازی چهار  اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: این اقامتگاه ها در روستاهایی فاقد امکانات اقامتی در حال راه اندازی هستند.

کد خبر 4458413

منبع: مهر

کلیدواژه: مرمت میراث فرهنگی کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلات نوروزی در قبله تهران

همشهری- حضرت عبدالعظیم از بزرگان روات و علما و صاحب ورع و تقواست.در روایات آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی از دست حاکم و سلطان زمان خودش فراری شد و در خانه مردی از شیعیان در ری پنهان شد. در آن خانه عبادت می‌کرد و روزها روزه می‌گرفت و شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و مخفیانه از خانه برای زیارت قبری که نزدیک محل سکونت وی بود، بیرون می‌رفت و می‌گفت: این قبرِ مردی از فرزندان موسی بن جعفر(ع) است. کم کم خبر ایشان در بین شیعیان پخش شد و گروه گروه به دیدار حضرت عبدالعظیم می‌آمدند. شخصی از شیعیان پیامبر را در خواب دید که فرمود: مردی از فرزندان من نزد درخت سیب در باغ عبدالجبار بن عبدالوهاب دفن خواهد شد. حضرت عبدالعظیم مریض شد و بعد از مدتی فوت کرد و در جیب لباسش نوشته‌ای یافتند که در آن نوشته بود: من ابوالقاسم عبدالعظیم بن عبداللّه بن علی بن الحسن بن زید بن الحسن بن علی بن ابی طالب (ع)هستم.

بنای به جامانده از دوره ایلخانان

از نخستین بنای بقعه، آگاهی دقیقی در دست نیست. قدیمی‌ترین مستندی که درخصوص بنای حرم تاکنون دیده شده است، سر در آجری درگاه اصلی حرم است که در آن به بانی سردر یعنی مجدالملک قمی براوستانی وزیر برکیارق سلجوقی (اواخر قرن 5قمری) اشاره شده است. متخصصان پس از پژوهش در اطراف دیوار آجری درگاه اصلی حرم که دارای کتیبه مذکور روزگار سلجوقی است، یادآور شده‌‎اند که تعدادی از زیر و کنار دیوارهای آن کتیبه در اطراف درگاه ورودی، از آثار روزگار آل‌بویه است. در روزگار قاجار این حرم مورد توجه پادشاهان قاجاری بود و بیشتر بناهای وابسته به حرم عبدالعظیم و امامزاده حمزه در همین روزگار ساخته یا تکمیل و تزیین شد. نخستین ضریح حرم نیز در زمان شاه طهماسب صفوی روی مزار حرم حضرت عبدالعظیم گذاشته شد و این شریح تا زمان فتحعلی شاه قاجار همچنان روی مزار حضرت عبدالعظیم قرار داشت.به‌نظر می‌رسد که این ضریح تا روزگار فتحعلی‎شاه بر جای بوده است.

چه جاذبه‌های گردشگری دارد:‌ بازار قدیم: با شماره 1967ثبت ملی شده است. قدمت بازار به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. در رواق‌ها و صحن‌های آستانه حرم حضرت عبدالعظیم افراد مشهوری همچون شاه عباس اول، تیمور لنگ، ناصرالدین‌شاه، شیخ ابوالفتوح رازی، آیت‌الله شاه‌آبادی، مرحوم فلسفی، شیخ محمد خیابانی، علامه حلی، ‌مقدس اردبیلی، ‌شیخ مرتضی انصاری، آخوند خراسانی، ستارخان، علامه محمد قزوینی و...دفن شده‌اند. در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم یک بازار جدید بنا شده است که به‌علت نزدیکی به این بازار و برای همخوانی با آن، برای طراحی آن از معماری بازار سنتی الهام گرفته شده است. حضرت عبدالعظیم(ع)

نشانی: منطقه 20، میدان شهرری

نسب: امام حسن مجتبی(ع)

قدمت: دوره ایلخانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهید مدرس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: متروی شهرری

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

امکانات: مصلا، درمانگاه، سرویس بهداشتی، محل استراحت زائران، رستوران و محل بازی کودکانمعرفی:

کد خبر 838993 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ماه رمضان نوروز تهران امامزاده

دیگر خبرها

  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • تاریخی‌ترین بنای فلاورجان
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • کاروانسرای شاه عباسی کرج یادگاری از دوره صفوی
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • تعطیلات نوروزی در قبله تهران
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی